Hulp gevraagd, pismerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_

Re: Hulp gevraagd, pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 02:06

Mijn vriendin zal een pm sturen Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:45

*schopje* Clown

Telt een Tinkermerrie die juist vrij goed haar hengstigheid laat zien ook mee? Haha! Aangezien de meeste koudbloed-/tinkermerries weinig tot geen tekenen van hengstigheid laten zien.
Mijn merrie is tijdens en vlak voor haar hengstigheid nerveuzer, drukker en schrikachtiger dan normaal. Tijdens het rijden heb ik alleen last van die schrikachtigheid en in combinatie daarmee de nervositeit. Verder is ze gewoon erg werkwillig. Alleen een beetje erg snel afgeleid Haha!
Direct na de hengstigheid is ze ontzettend aanhankelijk en wil ze constant geknuffeld worden en kijkt ze altijd met een zeer vredige blik uit haar ogen. Op die dagen interesseert het haar weinig waar alle kabouters zich verstopt hebben. Daarna wordt ze weer wat minder knuffelig en kijkt ze weer wat alerter uit haar ogen om vervolgens daarna weer met haar hengstigheid te komen.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:29

ik heb je gemailt over een merrie bij ons op stal, duurde even, maar moest toestemming vragen aan de eigenaar!
t is een echte pismerrie!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:15

Hai,

Ik heb geen idee of mij merrie een "pismerrie" is.

Ik heb een 2 jarige haflinger.
Ze staat sinds een jaar hier op stal, en heeft altijd veel vriendjes.
Zodra ze bij een ruin staat, gaat ze na een tijdje snuffelen en zo, gelijk staan plassen en uitdagen.

Ik heb er een shetlanderruintje bijgekocht, hier heeft ze het nog nooit bij gedaan.

Het lijkt steeds of ze dan hengstig is, maar doet het alleen als ze bij een ander paard staat, niet als ze alleen met mijn shetlandertje is.

ze word nie techt onhandelbaar of zo, maar is gewoon heel erg aan het uitdagen, en wil niet bij de ruin weg, ook al toont hij nie techt interesse, ik vind het maar vreemd.
Dacht dat ze gewoon onderdanig was of zo, tot ik dit forum las...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:45

Lieve Boktgenoten!

Daar ik ook een pismerrie heb en graag jullie verhalen lees.. zouden jullie zo lief willen zijn om dit in dit topic te vermelden ipv PM?? Haha!

Ik ben namelijk zeer nieuwsgierig naar jullie verhalen en kan ze zo niet lezen Huilen

(tenzij het de bedoeling is van dit topic om het per PM te doen:?)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:39

Ik heb je mijn reactie gemaild.

Heb goeie ervaringen met spiraaltje en met KNIKKER!!!!! Tong uitsteken

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:46

De reacties mogen gerust hier worden geplaatst, dat is voor mij geen probleem! Zolang ik reacties krijg, ben ik al heel tevreden! Mag ik wel vragen om zoveel mogelijk op de vragen te antwoorden? Dus echt vraag1,2 en 3. DIt omdat het voor mij heel veel werk is om dan achteraf nog alles te gaan verwerken. Daarom: gelieve de structuur van de vragen te volgen, verder heel erg bedankt!!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:47

Ik had eerder een vraag gesteld over mijn 2jarige merrie.
Valt zij ook onder de zoogenaamde pismerrie??

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:32

Hallo,
ik heb je ge-pb-ed over mijn "pm".

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:20

eowyn04 schreef:
Hallo,

Hamer

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:45

TheSam schreef:
eowyn04 schreef:
Hallo,

Hamer

Ha die Naat,

Je weet toch wel het verhaal over Iris en haar hengstigheid??
Zo niet dan wil ik je alles nog wel effe vertellen hoor? Ik weet inderdaad dat Sammie er ook zo'n last van heeft.

Nou ik hoor het wel van je als je het wilt weten.

groetjes Miranda

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:44

eowyn04 schreef:
Ha die Naat,

Je weet toch wel het verhaal over Iris en haar hengstigheid??
Zo niet dan wil ik je alles nog wel effe vertellen hoor? Ik weet inderdaad dat Sammie er ook zo'n last van heeft.

Nou ik hoor het wel van je als je het wilt weten.

groetjes Miranda

Hoi,

nou ik weet het verhaal van Iris dus niet, vandaar mijn iets te overdreven reactie... sorry daarvoor!
Ik word ook gek van Sam haar hengstigheid dus zou ik daar graag meer over willen weten vandaar dat ik op dit topic gereageerd heb.

Ik hoor het wel van je!

Gr. Nathalie

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:02

TheSam schreef:
Lieve Boktgenoten! Daar ik ook een pismerrie heb en graag jullie verhalen lees.. zouden jullie zo lief willen zijn om dit in dit topic te vermelden ipv PM?? Haha! Ik ben namelijk zeer nieuwsgierig naar jullie verhalen en kan ze zo niet lezen

Onderstaand verhaal had ik ge-pb:

1. Hoelang is het gedrag al bezig, plus kun je kort beschrijven wat het gedrag/probleem juist inhoudt?
Merrie van 7 jaar oud, hormonale gedragsverandering 2 jaar geleden begonnen. Exact één week voordat de merrie hengstig werd was ze niet berijdbaar. Zodra je haar aan het werk zette, staakte ze, kwam omhoog en als ze haar zin niet kreeg bleef ze stil staan en schraapte/stampte met haar voorbeen op de grond. Dit gebeurde tijdens dressuur in de rijbak, maar ook tijdens buitenritten. Zodra ze hengstig werd was het gedrag accuut over en kon je haar prima berijden en aan het werk zetten.

2. Is de merrie onderzocht door een veearts? Indien ja, hoe, en wat is er bij het onderzoek gevonden?
Diverse keren onderzocht, bloedonderzoek, inwendig onderzoek baarmoeder, eileiders, fysiotherapie, osteopathie. Uit alle onderzoeken kwam naar voren: kerngezond, inwendig alles perfect.

3. Is de merrie behandeld? Zo ja, waarmee en heeft dit enig effect gehad?
Diverse homeopathische middelen die geen resultaat gaven.
De merrie staat nu al één jaar op het middel Regumate Pig en dit werkt prima. Ze wordt door dit middel dus niet meer hengstig en hormonaal is haar gedrag daardoor heel rustig geworden. Eénmaal in de drie weken heeft ze nog 1 dag dat ze wat driftiger is tijdens het rijden, maar dat is niet te vergelijken met haar vorige gedrag.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:09

Dank je wel Grethal. Knipoog

Ik ben zeer benieuwd naar het middel Regumate Pig (heb ik nooit van gehoord). Vanavond ga ik gelijk op internet speuren of ik daar iets van kan vinden.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:02

*schop*

ik heb zelf geen paard maar ik vind het een goed onderzoek.

als je een conclusie hebt zet je hem er dan ook op??

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:26

Helaba!
Sorry heb het heel druk met afstuderen en zo, dus heb niet direct veel tijd om hier vanalles neer te zetten, maar ik kan het nog steeds heel goed gebruiken!! Bedankt dus aan iedereen die mijn onderzoek een duwtje in de rug geeft! En de resultaten ga ik julie natuurlijk melden, want zonder julie, geen resultaten... Dus kom maar op met al die pismerries!!

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 00:23

TheSam schreef:
Dank je wel Grethal. KnipoogIk ben zeer benieuwd naar het middel Regumate Pig (heb ik nooit van gehoord). Vanavond ga ik gelijk op internet speuren of ik daar iets van kan vinden.

Het middel wordt veel gebruikt in de varkenssector omdat ze de zeugen dan op een exacte datum in groepen kunnen laten dekken. Dagelijks een bepaalde hoeveelheid vloeistof over het voer en de merrie wordt niet hengstig. Zodra je stopt met het middel is ze ongeveer binnen 5 dagen hengstig.
Het is wel een middel wat op de dopingslijst staat, dus als je wedstrijden rijdt met je paard moet je elk jaar opnieuw een dispensatieverzoek indienen bij de KNHS om te mogen starten. Ik gebruik het zelf al ruim een jaar en ben er zeer tevreden mee. Normaal gesproken stop je met het middel in de winter en begin je weer in het voorjaar.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:50

hey,
ik heb je een mail gestuurd! Knipoog
maar ik wou er nog wat aan toevoegen, volgens mij is het begonnen nadat ze een veulen heeft gehad.
in de winter slaat ze het wel eens een keertje over, en in de zomer kan je de klok er op instellen, want dan is het echt om de 3 weken!
het is een arabier/new-forest (nrps) en nu 17 jaar oud.

veel succes nog!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:10

* schop *

Succes! ik heb zelf een ruin, dus ik kan je niet helpen.
Ik hoop voor je dat je genoeg informatie krijgt via bok om je afstudeer project te kunnen afronden!

Groetjes

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 21:11

Ik moet zeggen dat ik bokt heel erg dankbaar ben! Ik heb al meer reacties van julie ontvangen dan van de dierenartsen die ik eerst had gecontacteerd! Bedantk dus, maar jullie weten, hoe meer reacties, hoe beter mijn onderzoek!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:12

Nog een toevoeging bij het verhaal over de merrie die ik gestuurd had.....ze is nu al meer dan twee weken hengstig!!!!
En niet te genieten......je moet nog uitkijken ook, als je erachter loopt loop je t risico een flinke douche te krijgen zeg maar!
Ziek

Dus....Help!

Ik(wij) willen graag je verslag/scriptie/conclusies lezen!!!!!!

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:37

hoi,
mijn merrie is nu tien en is ook bijna altijd hengstig. Staat dan overal tegenaan te schuren met haar kont en maakt dan ook van die geluiden. Als ze losstaat staat ze ook overal tegenaan. Qua rijden heb ik nog nooit last hiervan ondervonden. Ze loopt hoog in de dressuur. Alleen op stal in de omgang is ze constant nukkig en heeft ook een hekel aan poetsen ed. Ze is wel al twee keer gedekt. De eerste keer 4 jaar geleden en toen pakte het na 3 keer.De DA zei toen dat ze meerdere eisprongen heeft,waardoor ze ook meer kans heeft op tweelingen/drielingen.
Vorig jaar is het misgegaan. Ze was toen gedekt en op de eerste echo had ze een tweeling,maar op de echo een week later,was er nog maar een te zien. Heeft in achtste maand toch abortus gehad(was WEL een tweeling). Ik ga haar dit jaar weer proberen te dekken.

2 en 3 niet van toepassing

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:04

Mijn merrie is nu inmiddels ook al 3 weken hengstig... vorig jaar was ze ook zo vaak hengstig... Ze plast overal, ze schuurt met haar kont tegen de waterbak, als je haar aait draait ze zich soms om en gaat met haar kont naar de deur staan.
Ze heeft het voorzien op een ruin bij ons op stal... ze staan constant bij het hek te sletten en ondanks dat hij haar gewoon bijt en bedreigt omdat hij haar maar irritant vind blijft ze terugkomen.
Ze is ook extra schrikachtig nu... en haar rug is een beetje ingezakt omdat ze haar achterhand naar achter richt.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:36

Ik heb hier een boek: Paardenziekten in woord en beeld, van E.C. Straiton, is al een vrij oud boek en ik weet niet of het echte literatuur is maar dit staat erover:

Nymphomanie of de z.g. 'pismerrie'

Nymphomanie komt voor bij merries en wordt veroorzaakt door de vorming van cystes in één of beide ovaria.

Symptomen
Een merrie met cystes in haar ovaria kan zelfs nog moeilijker zijn om te hanteren en te rijden dan een klophengst. Bij ernstige gevallen is de merrie constant hengstig, slaat en bijt zonder duidelijke reden en urineert daarbij met kleine hoeveelheden. Lichte gevallen manifesteren zich door algemene koppigheid; als hierin geen verandering komt, moet de dierenarts geroepen worden om de ovaria te onderzoeken. Feitelijk is iedere koppige merrie verdacht.

Behandeling
De enige afdoende behandeling is de operatieve verwijdering van de ovaria. De operatie is niet makkelijk, maar gewoonlijk wel succesvol. Na drie dagen dietistische voorbereiding, wordt de merrie onder algehele narcose gebracht en haar achterhand op een dik met zaagsel gevuld kussen gerold. Met een 'bedekt' mes en een speciale ecraseur met een lang handvat worden de ovaria één voor één verwijderd. Nabehandeling is niet nodig.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:47

Hahaha, ik ben blij dat bovenstaande niet op mijn merrie slaat... die is dan gewoon nog te rijden, ze loopt zelfs lekkerder als ze hengstig is Haha!