Meer hoef 'kweken'

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Meer hoef 'kweken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:26

Dit heb ik van de NVVR lijst afgehaald, wellicht heb je hier iets aan?

18/03/2005
artikel over koeien, misschien ook interessant voor paardenhoudersVers gras dekt mineralenbehoefte rundvee niet altijd
Uit onderzoek van de Animal Sciences Group van Wageningen UR blijkt dat de gehalten van mineralen en spoorelementen in vers gras niet altijd de behoefte van rundvee te dekken. Veehouders wordt aangeraden om tekorten aan te vullen met een mineralenmengsel. Vooral als het rantsoen volledig bestaat uit gras of voordroogkuil, zoals voor jongvee en droogstaande koeien, kunnen tekorten aan mineralen en spoorelementen optreden.
Door de lagere stikstofbemesting, de toename van klaver en het areaal beheers- en natuurgraslanden verandert de botanische en chemische samenstelling van het gras. Dit heeft invloed op het gehalte aan mineralen en spoorelementen in gras en graskuil. Hierdoor daalt de beschikbaarheid van deze elementen voor rundvee. De tekorten betreffen meestal koper, selenium en magnesium. Maar ook tekorten aan natrium en kobalt komen voor. Aanvulling met mineralen is dan gewenst.

Bij een ruim ruwvoeraanbod neemt vaak het aandeel krachtvoer af waardoor de dieren ook via die weg minder mineralen binnenkrijgen. Krachtvoer bevat gewoonlijk een goed gebalanceerd evenwicht van spoorelementen. De dieren die geen of weinig krachtvoer krijgen zijn daarom het meest gevoelig voor een tekort aan spoorelementen.

Uit het ASG-onderzoek bleek dat er regionaal grote verschillen in gehalten zijn door bijvoorbeeld grondsoort, ontwatering en stikstoflevering door de bodem. Zand en veen bevatten van nature weinig spoorelementen terwijl kleigronden rijk zijn aan spoorelementen. Jongvee en droge koeien grazend op veen- of zandgraslanden zijn daarom de risicogroepen voor een mogelijk tekort aan spoorelementen.

Het Praktijkrapport Rundvee nr 67 'Invloed stikstofbemesting grasland op voorziening mineralen en spoorelementen rundvee' is te vinden op de website van de Animal Sciences Group.

Animal Sciences Group - Wageningen UR, 17/03/05

Copyright ©2005 AgriHolland

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:28

Dat is wel een interessant artikel!
Dankjewel voor t plaatsen! OK dan!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:30

Graag gedaan, ik kwam hem toevallig vandaag tegen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:38

de temperatuur speelt ook nog een rol heb ik het idee. In de zomer moet mijn paard eerder naar de smid. Mijn eigen nagels en haren groeien in de zomer ook als kool.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:42

Je kunt niet zomaar alles wat over koeien gaat overnemen voor paarden. Koeien hebben een heel andere spijsvertering dan paarden. wat dat betreft kun je paarden beter vergelijken met varkens.

Ik zou dan ook willen aanbevelen om niet zozeer met afzonderlijke mineralen aan de slag te gaan voordat je voldoende informatie ingewonnen hebt. het kan nl zijn dat een overschot aan 1 bepaald mineraal de opname van een ander weer belemmerd. Als je aan mineralen of vitaminen zit te denken zou ik eerst info inwinnen en iig je houden aan de bevolen hoeveelheden

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:29

pol013 schreef:
de temperatuur speelt ook nog een rol heb ik het idee. In de zomer moet mijn paard eerder naar de smid. Mijn eigen nagels en haren groeien in de zomer ook als kool.

Dat verschil had ik ook al gemerkt! 's Winters kunnen ze langer tussen 2 kapbeurten dan 's zomers.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:32

Ik ben er net weer van de ruitershop en heb gevraagd naar een aanvulling met kalk. Dat was er niet echt.
Zij adviseerden Biotine. Dus heb een fles meegenomen.
Ik ga t gewoon een paar weken proberen, slaat t niet aan? Dan weet ik dat ook weer.
Hopen dat t aanslaat samen met de spray. Over 3 weken komt de smid weer, dan gaan de ijzers er onder, hopen dat ze dan al wat 'gegroeid' zijn.

Nu mn stalhouder nog lief aankijken als hij dat wil geven tijdens het voeren Knipoog

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:36

Toen ik hoef moest 'kweken' onder mijn merrie heeft mijn DA geadviseerd om de kroonrand regelmatig (dagelijks) in te smeren met sperti aambeienzalf... Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:40

vikki schreef:
Toen ik hoef moest 'kweken' onder mijn merrie heeft mijn DA geadviseerd om de kroonrand regelmatig (dagelijks) in te smeren met sperti aambeienzalf... Lachen

Haha! Haha! Serieus???

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:50

Antheman schreef:
vikki schreef:

Haha! Haha! Serieus???

Bloedserieus... volgens hem werkt dat aanzienlijk beter dan laurierzalf en/of biotine... Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:53

Vroeger masseerde ik weleens met een doorgesneden ui de kroonrand. Kan nu niet zeggen dat het hielp....

Stond in zo´n huis tuin en keuken boekje over paardentips Haha!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:00

carlijn83 schreef:
Ik ben er net weer van de ruitershop en heb gevraagd naar een aanvulling met kalk. Dat was er niet echt.
Ik ga t gewoon een paar weken proberen, slaat t niet aan? Dan weet ik dat ook weer.
Hopen dat t aanslaat samen met de spray. Over 3 weken komt de smid weer, dan gaan de ijzers er onder, hopen dat ze dan al wat 'gegroeid' zijn.

Nu mn stalhouder nog lief aankijken als hij dat wil geven tijdens het voeren Knipoog

Dan hebben ze je slecht advies gegeven. Enkel biotine werkt niet! Zink en calcium zijn even belangrijk.

Lees dit maar: http://www.trm-ireland.com/hoofmaker-b.htm

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 23:20

Ow, lekker handig dus. Denk je dat ze er in de ruitershop wel wat van af weten wat ze verkopen. Niet dus..... Slim

Maar als ik t goed lees (niet heel makkelijk in t engels) zit in die hoofmaker naast biotine ook zink en kalk?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:05

Antheman schreef:
Dit heb ik van de NVVR lijst afgehaald, wellicht heb je hier iets aan?

18/03/2005
artikel over koeien, misschien ook interessant voor paardenhoudersVers gras dekt mineralenbehoefte rundvee niet altijd
Uit onderzoek van de Animal Sciences Group van Wageningen UR blijkt dat de gehalten van mineralen en spoorelementen in vers gras niet altijd de behoefte van rundvee te dekken. Veehouders wordt aangeraden om tekorten aan te vullen met een mineralenmengsel. Vooral als het rantsoen volledig bestaat uit gras of voordroogkuil, zoals voor jongvee en droogstaande koeien, kunnen tekorten aan mineralen en spoorelementen optreden.
Door de lagere stikstofbemesting, de toename van klaver en het areaal beheers- en natuurgraslanden verandert de botanische en chemische samenstelling van het gras. Dit heeft invloed op het gehalte aan mineralen en spoorelementen in gras en graskuil. Hierdoor daalt de beschikbaarheid van deze elementen voor rundvee. De tekorten betreffen meestal koper, selenium en magnesium. Maar ook tekorten aan natrium en kobalt komen voor. Aanvulling met mineralen is dan gewenst.

Bij een ruim ruwvoeraanbod neemt vaak het aandeel krachtvoer af waardoor de dieren ook via die weg minder mineralen binnenkrijgen. Krachtvoer bevat gewoonlijk een goed gebalanceerd evenwicht van spoorelementen. De dieren die geen of weinig krachtvoer krijgen zijn daarom het meest gevoelig voor een tekort aan spoorelementen.

Uit het ASG-onderzoek bleek dat er regionaal grote verschillen in gehalten zijn door bijvoorbeeld grondsoort, ontwatering en stikstoflevering door de bodem. Zand en veen bevatten van nature weinig spoorelementen terwijl kleigronden rijk zijn aan spoorelementen. Jongvee en droge koeien grazend op veen- of zandgraslanden zijn daarom de risicogroepen voor een mogelijk tekort aan spoorelementen.

Het Praktijkrapport Rundvee nr 67 'Invloed stikstofbemesting grasland op voorziening mineralen en spoorelementen rundvee' is te vinden op de website van de Animal Sciences Group.

Animal Sciences Group - Wageningen UR, 17/03/05

Copyright ©2005 AgriHolland

mwah....dit is eigenlijk niet zo een goede link...
Een paard gedeit niet op een koeien wei....daar zit een hoop verschil in.

We hebben het op www.paardnatuulijk.nl regelmatig op het forum over voeding.
Als je daar wilt lezen kan dat, zonder aanmelden...maar dan kan je geen berichten plaatsen.
Wil je gericht zoeken ...kijk dan bij de forum berichten onderin de pagina of aan de linker kant....daar zie je wel ergens een zoek knop...schrijf hier gras in en je krijgt alles (duurt wel ff) wat er over gras geschreven is.
Ik heb nog andere linken maar die moet ik even opzoeken.
Als je er belang bij hebt zal ik dat doen.

Geef je paard niet zomaar kalk door het eten...das geen strak plan...
Vezelrijke voeding dus....wei...goed hooi, luzerne hooi (dus geen brok, die moet je eerst goed weken!!!) evt. aangevuld met een granen mengsel afgestemd op een paard en daanaast natuurlijk wat wortel, appel, voederbiet (pulp) ,niet verwarren met suikerbiet, maar daarvan kan weer wel de pulp in kleine mate gegeven wordenen liefst verschillende soorten mineralen blokken...waar dus onderling verschillende stoffen in zitten en dagelijks vers water en beweging....
Als je bang bent voor tekorten kan je altijd nog vitamines geven

Dit zijn eigenlijk de noodzakelijke dingen voor een gezond paard...niet die brok.

In brok, wat voor een brok dan ook, zitten stoffen die goed zijn....maar daarnaast vele stoffen die niet goed zijn oa. melasse is slecht voor je paard, naast alle verhitte producten...en die zitten nou juist in die brok.

Velen vinden het onzin...maar wat je paard eet bepaald OOK de kwaliteit van de hoeven!! naast de rest van je paard natuurlijk.

Gr, Nick

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:15

carlijn83 schreef:

Je zal sowieso binnen een paar weken geen resultaat merken,
trek er gerust maanden voor uit.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:03

NickAltena schreef:
Ik heb nog andere linken maar die moet ik even opzoeken.
Als je er belang bij hebt zal ik dat doen.

Als je dat zou willen doen, graag!
Ik wil er wel wat meer over weten!
Bvd

Gr Carlijn

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 20:43

Het is al weer ff geleden, deze topic maar ik heb nog een aantal interessante links gekregen van iemand.
Ik plaats ze toch maar, misschien hebben andere belangstellenden hier ook nog iets aan.

http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... dier/7.pdf
http://www.trekpaarden.be/RmTvoeding/voeding.htm
http://www.hofmanap.nl/zaden.html
http://www.agriprom.nl/nederlands/produ ... ses/pp.htm
http://www.boeranloo.nl/boeranloo/Kalkmeststoffen.htm
http://www.oceangrown.nl/index.htm
http://www.agriton.nl/homened.html