Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
pol013 schreef:de temperatuur speelt ook nog een rol heb ik het idee. In de zomer moet mijn paard eerder naar de smid. Mijn eigen nagels en haren groeien in de zomer ook als kool.
vikki schreef:Toen ik hoef moest 'kweken' onder mijn merrie heeft mijn DA geadviseerd om de kroonrand regelmatig (dagelijks) in te smeren met sperti aambeienzalf...
Antheman schreef:vikki schreef:Toen ik hoef moest 'kweken' onder mijn merrie heeft mijn DA geadviseerd om de kroonrand regelmatig (dagelijks) in te smeren met sperti aambeienzalf...
![]()
Serieus???
carlijn83 schreef:Ik ben er net weer van de ruitershop en heb gevraagd naar een aanvulling met kalk. Dat was er niet echt.
Zij adviseerden Biotine. Dus heb een fles meegenomen.
Ik ga t gewoon een paar weken proberen, slaat t niet aan? Dan weet ik dat ook weer.
Hopen dat t aanslaat samen met de spray. Over 3 weken komt de smid weer, dan gaan de ijzers er onder, hopen dat ze dan al wat 'gegroeid' zijn.
Nu mn stalhouder nog lief aankijken als hij dat wil geven tijdens het voeren
Antheman schreef:Dit heb ik van de NVVR lijst afgehaald, wellicht heb je hier iets aan?
18/03/2005
artikel over koeien, misschien ook interessant voor paardenhoudersVers gras dekt mineralenbehoefte rundvee niet altijd
Uit onderzoek van de Animal Sciences Group van Wageningen UR blijkt dat de gehalten van mineralen en spoorelementen in vers gras niet altijd de behoefte van rundvee te dekken. Veehouders wordt aangeraden om tekorten aan te vullen met een mineralenmengsel. Vooral als het rantsoen volledig bestaat uit gras of voordroogkuil, zoals voor jongvee en droogstaande koeien, kunnen tekorten aan mineralen en spoorelementen optreden.
Door de lagere stikstofbemesting, de toename van klaver en het areaal beheers- en natuurgraslanden verandert de botanische en chemische samenstelling van het gras. Dit heeft invloed op het gehalte aan mineralen en spoorelementen in gras en graskuil. Hierdoor daalt de beschikbaarheid van deze elementen voor rundvee. De tekorten betreffen meestal koper, selenium en magnesium. Maar ook tekorten aan natrium en kobalt komen voor. Aanvulling met mineralen is dan gewenst.
Bij een ruim ruwvoeraanbod neemt vaak het aandeel krachtvoer af waardoor de dieren ook via die weg minder mineralen binnenkrijgen. Krachtvoer bevat gewoonlijk een goed gebalanceerd evenwicht van spoorelementen. De dieren die geen of weinig krachtvoer krijgen zijn daarom het meest gevoelig voor een tekort aan spoorelementen.
Uit het ASG-onderzoek bleek dat er regionaal grote verschillen in gehalten zijn door bijvoorbeeld grondsoort, ontwatering en stikstoflevering door de bodem. Zand en veen bevatten van nature weinig spoorelementen terwijl kleigronden rijk zijn aan spoorelementen. Jongvee en droge koeien grazend op veen- of zandgraslanden zijn daarom de risicogroepen voor een mogelijk tekort aan spoorelementen.
Het Praktijkrapport Rundvee nr 67 'Invloed stikstofbemesting grasland op voorziening mineralen en spoorelementen rundvee' is te vinden op de website van de Animal Sciences Group.
Animal Sciences Group - Wageningen UR, 17/03/05
Copyright ©2005 AgriHolland
carlijn83 schreef:Ik ben er net weer van de ruitershop en heb gevraagd naar een aanvulling met kalk. Dat was er niet echt.
Zij adviseerden Biotine. Dus heb een fles meegenomen.
Ik ga t gewoon een paar weken proberen, slaat t niet aan? Dan weet ik dat ook weer.
Hopen dat t aanslaat samen met de spray. Over 3 weken komt de smid weer, dan gaan de ijzers er onder, hopen dat ze dan al wat 'gegroeid' zijn.
NickAltena schreef:Ik heb nog andere linken maar die moet ik even opzoeken.
Als je er belang bij hebt zal ik dat doen.