Losse/ holle wand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Losse/ holle wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:16

Jellie schreef:

Zelf heb ik ook een lange tijd [***] op deze manier van de smid zien komen en ook hij had een hele diepe groef tussen zool en hoefwand zonder dat er sprake was van zwelling of warmte. Het kon niet zoveel kwaad volgens de smid.

Omdat ik dat antwoord een beetje beu was Haha! heb ik er op een gegeven moment eens een Strasser-trimmer bij gehaald, die enorm schrok van wat ze zag. [***] heb ik toen onder haar begeleiding terugbekapt naar het oorspronkelijke model van de hoef en niet alleen zien zijn hoeven er nu een stuk beter uit, maar is hij ook verlost van zijn habituele patellafixatie (achterknie die steeds op slot sprong).

Wat je op de foto van jouw hoef ziet, is hetzelfde als bij [***] het geval is: Aan de onderste helft van de foto zie je inderdaad de scheur, maar in feite zie je dat aan de bovenhelft precies hetzelfde gaat gebeuren: De hoefwand puilt hier alvast naar buiten uit en de witte lijn is sterk verbreed. Als je dit zo nog een maandje laat staan, dan komt hier ook een losse wand tevoorschijn. Het waarom is heel eenvoudig: de hoefwand is daar te lang gegroeid en in plaats van dat hij naar beneden is gegroeid is hij naar buiten weggedrukt. Dat lost het probleem echter niet op, van doordat hij nu meer naar opzij groei, slijt hij aan de onderkant minder af en de groei wordt dus niet op een natuurlijke manier door slijtage tegengegaan. Als de hoefwand nu dus groeit, dan schuift hij over de bodem nog verder naar opzij. Op een gegeven moment is de rek in de witte lijn op en scheurt deze.

Wil je dit oplossen, dan zul je die uitstekende wand een heel stuk weg moeten halen totdat deze op dezelfde hoogte ligt als de zool (je paard dus niet meer op het randje alleen loopt) en hij aan de buitenkant van de witte lijn bijna volledig is weggeraspt. Alleen door de hoefwand even zo weg te halen voorkom je dat de boel zo nog verder ontwricht raakt. Je paard loopt dus de eerste weken voornamelijk op de witte lijn, die intussen kan herstellen. Intussen groeit de hoefwand weer omlaag met een witte lijn van normale (smalle) breedte.

Waar je paard last van heeft is dus geen ziekte of gebrek, maar gewoon een mechanische werking: Hoefwand is te lang, wordt door het gewicht van het paard en te weinig slijtage niet afgesleten en in plaats daarvan naar buiten gedrukt. Dat kun je eigenlijk alleen corrigeren door de hoefwand weer sterk in te korten zodat wand en zool weer naar elkaar toe kunnen groeien. Daar kunnen wel een paar maanden overheen gaan en om het herstel te bevorderen zullen er ook andere dingen aan de hoef van je paard teruggebracht moeten worden naar het natuurlijke hoefmodel (als leek zie ik dat de straal te smal is, de ballen gecontraheerd zijn en je paard te lange, ondergeschoven hielen heeft), maar het is zeker niet hopeloos. Ik heb het Strasser boek (nog) niet, maar ik denk wel dat je dat eens zou moeten lezen.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:33

Zo vele mensen, zo vele meningen. Het is voor een leek heel moeilijk om te zien wat gaande is in de hoef. Zelfs een aantal smeden ziet veel dingen over het hoofd.
Mijn paard had ook een losse wand. Maanden aan een stuk. De smid vond dat het paard op de zool gezet moest worden om zo de wand te ontlasten. Paard stond binnen de kortste keren kreupel. MIjn paard is zeer gevoelig op zijn zolen. Andere smid erbij en gauw ijzer eronder zodat hij niet meer heel de dag in zijn paddock lag. (Ja echt). Om een lang verhaal kort te maken. HIj stond weer goed, maar steeds als er nieuw ijzer onder moest, bleef de losse wand en werd stiekum ook een stukje dieper.
Het was geen white line werd mij verzekerd.

Ik heb contact opgenomen met Hoofcare.nl en heb een afspraak gemaakt in de kliniek waar deze smeden aan verbonden zijn.
Er bleek een schimmel in de hoef te zitten. ZOnder behandeling gaat die schimmel steeds verder en ....
nou dat kun je zelf wel invullen. De behandeling was eigenlijk heel simpel. De schimmel werd eruit gesneden en aan de buitenzijde een sleuf in gefreesd, daar waar de schimmel in ieder geval niet meer zat. Om de dag honing erin om de schimmel te doden.
Na 9 weken controle en het zag er prima uit. Schimmel het hoekje om voor het grootste gedeelte. Nog een tijdje honing erin en dan is alles oke.

Ik raad je echt aan met hoofcare eens contact op te nemen en een van hun smeden ernaar te laten kijken. Buiten het feit dat de schimmel perfect behandeld is heeft mijn paard ook zeer fraaien schoenen tegenwoordig en rijd ik liever een uurtje naar de smid dan een hansworst eraan te laten pieren.

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:22

Sugarmiss schreef:
Deze mensen geven door wat ze geleerd hebben. Kennis is geen vaststaande materie maar is onderhevig aan vernieuwingen. Niet elke smid en DA staat hiervoor open (zie onderschrift) Knipoog

ik ben het met je eens dat sommige dierenartsen en hoefsmeden nogal koppig zijn als het gaat om vernieuwingen binnen hun opgebouwde kennis, maar is het niet zo dat er meerdere wegen naar Rome leiden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:28

hector schreef:
Sugarmiss schreef:
Deze mensen geven door wat ze geleerd hebben. Kennis is geen vaststaande materie maar is onderhevig aan vernieuwingen. Niet elke smid en DA staat hiervoor open (zie onderschrift) Knipoog
ik ben het met je eens dat sommige dierenartsen en hoefsmeden nogal koppig zijn als het gaat om vernieuwingen binnen hun opgebouwde kennis, maar is het niet zo dat er meerdere wegen naar Rome leiden?

Je slaat de spijker op zijn (alternatieve)kop Clown
Iets wat bij de 'gevestigde orde' juist het probleem is.

ramona21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:21

Hoi,

Mijn paard heeft ook last gehad van losse wand. En in een hele erge vorm, 15 jaar geleden kwam dit nog niet zo vaak voor en de dierenarts had haar al bijna afgeschreven, maar dankzij onze inspanningen en om de 10 week naar de dierenkliniek te gaan is het allemaal goed gekomen, nu 15 jaar later heeft ze echter nog steeds speciaal beslag.

Om een lang verhaal kort te maken; Bij mijn paard is de hele hoornlaag wat los lag weggehaald, zodat je tegen de wand aankijkt. Zo moest de hoef weer dichtgroeien, kost enorm veel tijd. De ene keer ging het goed en zo ging het weer mis, telkens als het weer mis ging ontstond er weer een losse wand. Uiteindelijk hebben ze eens een kweek genomen en opgestuurd naar Amerika, hieruit bleek dat ze last had van een schimmel in de hoef, die de losse wanden steeds veroorzaken. Op dat moment was in nederland maar van 30 paarden bekend dat ze dit probleem hadden.
De oplossing was eigenlijk heel simpel, behandelen met dactarin( applicatievloeistof) kun je overal krijgen, dit dood de schimmel in de hoef. En sinds we dit gebruikt hebben gaat het goed.

Het blijft een zorgenpaardje wat betreft de hoeven, ze heeft jaren lang op leren zolen gestaan, totdat we eens een keer zonder probeerden, dit ging gelukkig goed, nu heeft ze een redelijk normaal ijzer voor.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:50

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties! OK dan!
Ik heb een second opinion gehad en het kreupel lopen houdt geen verband met de holle wand. De holle wand is volgens de SO oppervlakkig en waarschijnlijk na 1 of 2 bakapbeurten zijn we er vanaf.
Ook verwachtte de SO niet dat ze hierdoor het risico zal lopen dat ze de volgende x een ijzer onder zou moeten. Ze staat netjes op haar hoeven, aldus SO. Ik ben blij dat we dit nu hebben kunnen uitsluiten.

Ik heb vanwege het kreupel gaan een afspraak gemaakt in de kliniek in Utrecht.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:05

is ze dan nog steeds kreupel ?
ik dacht dat het weer veel beter ging dat je in tinkerpraat zei ????????????? Verward

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:44

Dat klopt wel maar de afspraak staat nog. We wachten tot dinsdag af. Als het dan niet meer terug komt zeggen we af en anders gaan we er alsnog heen. We moeten nog niet te vroeg juichen want vorige x gebeurde het ook pas toen ze belast was onder de ruiter.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:59

Overigens heb ik ook in TP een slag om de arm gehouden op pag. 269 kan je lezen hoe we het aanpakken...

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:39

nou veel succes en hopen dat het goed blijft gaan ! Ach gut
ik weet hoe je je voelt, macho was afgelopen jaar geblesseerd nu gaat het beter maar ik bekijk het nog steeds per dag !
elke dag ben ik bang dat hij een terugslag krijgt ! Cool
hoe ging het vandaag ?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:41

laat maar ik lees net tinkerpraat ! Gestoord

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:44

Haha wilde het hier net typen maar zie ineens je laat maar reactie. Knipoog

Bedankt iig nog voor je reactie. Vandaag ging het gelukkig goed. Morgen kijken we verder. Iid wat jij zegt dat je bang bent voor terugslag is zeker zo. Over hoe het verder loop tmet Flan typ ik wel verder in het tinkerpraatje Knipoog want de losse wand/kreupelheidvraag is voor ons opgelost...