Jellie schreef:
Zelf heb ik ook een lange tijd [***] op deze manier van de smid zien komen en ook hij had een hele diepe groef tussen zool en hoefwand zonder dat er sprake was van zwelling of warmte. Het kon niet zoveel kwaad volgens de smid.
Omdat ik dat antwoord een beetje beu was
heb ik er op een gegeven moment eens een Strasser-trimmer bij gehaald, die enorm schrok van wat ze zag. [***] heb ik toen onder haar begeleiding terugbekapt naar het oorspronkelijke model van de hoef en niet alleen zien zijn hoeven er nu een stuk beter uit, maar is hij ook verlost van zijn habituele patellafixatie (achterknie die steeds op slot sprong).Wat je op de foto van jouw hoef ziet, is hetzelfde als bij [***] het geval is: Aan de onderste helft van de foto zie je inderdaad de scheur, maar in feite zie je dat aan de bovenhelft precies hetzelfde gaat gebeuren: De hoefwand puilt hier alvast naar buiten uit en de witte lijn is sterk verbreed. Als je dit zo nog een maandje laat staan, dan komt hier ook een losse wand tevoorschijn. Het waarom is heel eenvoudig: de hoefwand is daar te lang gegroeid en in plaats van dat hij naar beneden is gegroeid is hij naar buiten weggedrukt. Dat lost het probleem echter niet op, van doordat hij nu meer naar opzij groei, slijt hij aan de onderkant minder af en de groei wordt dus niet op een natuurlijke manier door slijtage tegengegaan. Als de hoefwand nu dus groeit, dan schuift hij over de bodem nog verder naar opzij. Op een gegeven moment is de rek in de witte lijn op en scheurt deze.
Wil je dit oplossen, dan zul je die uitstekende wand een heel stuk weg moeten halen totdat deze op dezelfde hoogte ligt als de zool (je paard dus niet meer op het randje alleen loopt) en hij aan de buitenkant van de witte lijn bijna volledig is weggeraspt. Alleen door de hoefwand even zo weg te halen voorkom je dat de boel zo nog verder ontwricht raakt. Je paard loopt dus de eerste weken voornamelijk op de witte lijn, die intussen kan herstellen. Intussen groeit de hoefwand weer omlaag met een witte lijn van normale (smalle) breedte.
Waar je paard last van heeft is dus geen ziekte of gebrek, maar gewoon een mechanische werking: Hoefwand is te lang, wordt door het gewicht van het paard en te weinig slijtage niet afgesleten en in plaats daarvan naar buiten gedrukt. Dat kun je eigenlijk alleen corrigeren door de hoefwand weer sterk in te korten zodat wand en zool weer naar elkaar toe kunnen groeien. Daar kunnen wel een paar maanden overheen gaan en om het herstel te bevorderen zullen er ook andere dingen aan de hoef van je paard teruggebracht moeten worden naar het natuurlijke hoefmodel (als leek zie ik dat de straal te smal is, de ballen gecontraheerd zijn en je paard te lange, ondergeschoven hielen heeft), maar het is zeker niet hopeloos. Ik heb het Strasser boek (nog) niet, maar ik denk wel dat je dat eens zou moeten lezen.