leverproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:27

Hoi,

op dit moment heb ik zelf even last van brainfog, dus al die moeilijke verhalen willen even niet doordringen bij me. Maar omdat ik zelf leverproblemen en daarnaast ook hypoglykemie ( kan veroorzaakt worden door leverproblemen ) heb, weet ik redelijk wat van suikers ed.
ik moet dus zelf ook mijn koolhydraten beperken ( zo veel mogelijk ), zo mag ik hoogstens 5 volkoren boterhammen ( wit brood bevat meer suikers ) per dag.
Dus omdat de lever invloed heeft op het suikergehalte in je bloed , is koolhydraten beperking erg belangrijk. Als je teveel koolhydraten eet ( mens of paard ) kunnen de bloedsuikerwaardes erg gaan wisselen, en das niet goed.
Daarnaast zijn ook eiwitten belastend voor zowel lever als nieren.

Mijn paard is trouwens ook vaak chago, kan ook op leverproblemen duiden.

En Antheman, ik snap dat het op zich goed is dat een paard reageert op medicijnen. Zeker als het medicijnen zijn die ontgiften. MAAr Gam werd echt gevaarlijk voor andere mensen en zichzelf. Hij wist gewoon niet meer wat hij deed.
Hij is in die periode b.v. ook bovenop me gesprongen, zo in mijn rug. En dan 750 kilo ........... Eugchhh.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:33

O ja , dat wilde ik nog zeggen. Paarden die snel last hebben van spierbevangenheid/ EPSM ( heeft ook met de lever te maken ) gaan op een koolhydraat arm dieet ( GEEN granen meer ) , in plaats daarvan word vet aan het eten toegevoegd. Vet is namelijk een alternatieve energiebron.

Dit dieet is misschien wel voor alle paarden gezonder, maar daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens.

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:39

Maris schreef:
O ja , dat wilde ik nog zeggen. Paarden die snel last hebben van spierbevangenheid/ EPSM ( heeft ook met de lever te maken ) gaan op een koolhydraat arm dieet ( GEEN granen meer ) , in plaats daarvan word vet aan het eten toegevoegd. Vet is namelijk een alternatieve energiebron.

Dit dieet is misschien wel voor alle paarden gezonder, maar daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens.

Groetjes,

Maris

Bedoel je olie?

Overigens krijgt Andor ook een dieet: hij moet nu Equiral Qi eten.
Daar is de basis zo ongeveer van : GRANEN Haha!

Tja, zoveel mensen, zoveel meningen he!
Sterke hoor! Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 13:57

Ja ik bedoelde olie ( brainfog !).

Eric maakt dus reclame voor zijn eigen voer ?

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:12

Maris schreef:
Ja ik bedoelde olie ( brainfog !).

Eric maakt dus reclame voor zijn eigen voer ?

Groetjes,

Maris

Lijkt me vrij logisch Haha! als je iets wilt verkopen ,dan moet je promoten!

Het gekke is dat ik de ijslandse brokjes van PAvo Wel mocht bvoeren, maar de
Aurakoeken van pavo dus niet!

dacht dat je met brainfrog iets bedoelde als : ik ben nu zodanig in de war, dat ik het ook niet meer weet! Haha!

Menno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:04

Maris schreef:

Dat is nieuw voor mij.

Spierbevangenheid, ook wel tying up of maandagziekte genoemd is onder andere oorzaak vanwege een afwijkende stofwisseling in de spieren.

Hierbij wordt veel melkzuur in de spiercellen gevormd, deze zwellen op en drukken zo de bloedvaatjes dicht.

(Uiteindelijk sterven op deze manier de spiercellen af en komen de spierenzymen en myoglobine vrij in het bloed. De myoglobine wordt via de nieren in de urine uitgescheiden en kan afhankelijk van de hoeveelheid deze urine vlak na het optreden van de eerste symptomen bruin kleuren)

Ik kan de link melkzuur/lever niet echt zien. Even weer googlen dan maar Tong uitsteken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:09

Sorry, was ingelogd onder Menno zijn account. Het is dus een antwoord van mij Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:15

ik kon t even niet zo gauw meer terug vinden maar er was ook een verband tussen te weinig magnesium in de voeding en de vorming van melkzuur.
ik heb weer even wat gecopieerd:

Magnesium speelt een rol bij de productie van tal van enzymen, vooral enzymen die energie afgeven.

Dit mineraal is ook noodzakelijk voor het goede verloop van de eiwitsynthese, het onderhoud en herstel van je weefsels .

Magnesium is ook betrokken bij de zenuwtransmissie naar en de zenuwreceptie door de spieren en bij de spiercontracties. Gebrek aan magnesium leidt dan ook, samen met kaliumtekort, tot uitdroging en te veel melkzuur, één van de belangrijkste oorzaken van spierkrampen bij zware inspanningen of bij warm weer.

pff zo wordt er in dit topic steeds weer wat bijgevoegd he?

ik denk dat bij dit soort problemen, een goede vitamine/mineralen mengsel en een goed voer. aangevuld met een bult rkuiden en dan moet er al verbetrring optreden.

maar, wel uitkijken met zelf gaan aanrommelen, niet elk dier verdaagt zomaar elk kruid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:21

Dat Vit E en selenium ook invloed hebben op spieren wisten jullie wel he ?

En Ellepel, ik durf dus eigenlijk niets aan mijn paard te geven voor zijn lever, juist omdat hij altijd zo ontzettend fel op medicijnen reageert. Dus ik ben super voorzichtig, don't worry.

Verzuring van het lichaam ( dus b.v. stijve spieren door teveel melkzuur ) wordt vaak veroorzaakt door teveel eiwitten en suikers.Tenminste dat beweert een osteopaat.

Mijn paard wordt overigens volgende week door een osteopaat bekeken, geen idee of zij ook leverproblemen kan vaststellen en ze dan kan behandelen.

Antheman, brainfog betekent gewoon een slecht geheugen en dingen door elkaar halen ( vetten en olie b.v. ). Erg vermoeiend !

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:48

Maris schreef:
.

Mijn paard wordt overigens volgende week door een osteopaat bekeken, geen idee of zij ook leverproblemen kan vaststellen en ze dan kan behandelen.

Antheman, brainfog betekent gewoon een slecht geheugen en dingen door elkaar halen ( vetten en olie b.v. ). Erg vermoeiend !

Groetjes,

Maris

Hoi Maris, Toppie dat de osteopaat komt! Wellicht kan diegene iemand aanbevelen die wel verstand van levers heeft!

Enne over de brainfrog: je weet dat ik slecht ben in Engels Haha! Maar eh, misschien lekker slapen??

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:01

ellepel schreef:
ik kon t even niet zo gauw meer terug vinden maar er was ook een verband tussen te weinig magnesium in de voeding en de vorming van melkzuur.
ik heb weer even wat gecopieerd:

Magnesium speelt een rol bij de productie van tal van enzymen, vooral enzymen die energie afgeven.

Dit mineraal is ook noodzakelijk voor het goede verloop van de eiwitsynthese, het onderhoud en herstel van je weefsels .

Magnesium is ook betrokken bij de zenuwtransmissie naar en de zenuwreceptie door de spieren en bij de spiercontracties. Gebrek aan magnesium leidt dan ook, samen met kaliumtekort, tot uitdroging en te veel melkzuur, één van de belangrijkste oorzaken van spierkrampen bij zware inspanningen of bij warm weer.

Klopt, ik zal even een aanvulling op je info doen (heerlijk, dit soort uitpluiszaakjes Haha!)

Magnesium (Mg) vervult een rol bij een zeer groot aantal stofwisselingsprocessen. Het komt dan ook voor in vrijwel alle lichaamscellen. Verder is Mg belangrijk voor verschillende enzymatische reacties waarbij energierijke fosfaatverbindingen betrokken zijn, is het onontbeerlijk voor de overdrcaht van zenuwprikkels en voor de spiercontractie (mn het hart).
Mg speelt ook een rol bij de eiwitsynthese en is belangrijk voor de normale hartfunctie en botontwikkeling.

ATP (zie boven voor uitleg van deze stof) wordt gevormd mbv Mg , op plaatsen waar waar veel energie nodig is zoals spieren. Hier wordt veel Mg gevondne. Maar ook samen met Calcium (Ca) is het betrokken bij contactie (samenknijpen v spier). Daarom is aanvulling Mg belangrijk als er chronische vermoeidheid in het spel is.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:17

De artikelen over EPSM / vetten etc:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

Pride krijgt dit dieet nu ongeveer een jaar en hij is er enorm van opgeknapt. Pride is een amerikaanse appaloosa met een flinke scheut quarterbloed. Hij krijgt nu onbeperkt hooi, en tot een halve liter olie per dag door wat lucerne.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:45

Mijn paard is onder behandeling van Marijke Boinck geweest voor lever problemen, zij werkt ook aan de hand van homeopatische middelen zie ook mijn onderschrift www.cherokeepaarden.nl

Informeer bij haar anders eens. Het heeft heel goed geholpen bij mijn paard. Bekijk tandvlees ook van paard eens, vaak is het wat gelig van kleur en vaak ook wat zwart om de tanden heen te zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:20

Hoi,

ik heb inmiddels gelezen dat berberis vaak voor de nieren wordt gegeven, niet voor de lever. Maar misschien dat het bij Bonusan anders zit .

Wortelen schijnen erg goed te zijn voor de lever, maar bevatten weer veel suikers.

klopt het dat als een paard leverproblemen heeft, hij/zij dan ook meer mineralen nodig heeft ???

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:21

Bets schreef:
Mijn paard is onder behandeling van Marijke Boinck geweest voor lever problemen, zij werkt ook aan de hand van homeopatische middelen zie ook mijn onderschrift www.cherokeepaarden.nl

Informeer bij haar anders eens. Het heeft heel goed geholpen bij mijn paard. Bekijk tandvlees ook van paard eens, vaak is het wat gelig van kleur en vaak ook wat zwart om de tanden heen te zien.

Ik heb wel eens over haar gelezen geloof ik. Kan je wat meer over de behandeling van je paard door haar vertellen ?

Groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:08

Maris schreef:
Hoi,

ik heb inmiddels gelezen dat berberis vaak voor de nieren wordt gegeven, niet voor de lever. Maar misschien dat het bij Bonusan anders zit .

Wortelen schijnen erg goed te zijn voor de lever, maar bevatten weer veel suikers.

klopt het dat als een paard leverproblemen heeft, hij/zij dan ook meer mineralen nodig heeft ???

Groetjes,

Maris

Even beter lezen Maris, ik quote wederom de indicaties van de Berberis van Bonusan:
Citaat:
Berberis kan gebruikt worden voor alle maag- en leverklachten. Ook voor nierzwakte, niergruis en bemoeilijkte urinelozing. Het is tevens een goed middel bij galstenen. De ervaring heeft geleerd dat het ook is in te zetten bij reumatische ziekten. Berberis stimuleert de reinigende werking van de uitscheidingsorganen. De antiseptische eigenschappen maken het een waardevol middel bij intoxicaties van de ingewanden.

Indicaties: kolieken bij lever- en galziekten constipatie of diarree met bleke ontlasting, aambeien, anusfistels uitputting, gebrekkige eetlust; dyspepsie geelzucht, schimmelinfecties (uitwendig toepassen) reumatische ziekten, oedeem

Ik heb vandaag nog aan onze leraar ziekteleer nagevraagd. Door teveel lactaat, dus melkzuur, worden de spieren stijf.

De lever zou zichzelf herstellen, maar dit duurt zeker wel 4 weken. Als medicatie raadde hij me een medicijn aan welke voor leverpatienten werd gebuikt: "Sedochol".

Ik zal eens even googlen over dit medicijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:09

bij leverproblemen worden sommige vitamines niet goed opgenomen.
geen flauwe idee welke dat zijn, maar dan zou je dus wel juist weer een anvulling moeten geven.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:14

Ik heb je pb gestuurd Maris Knipoog

silden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:27

Wat ik aan onze merrie geef is Witte Berken thee. ik gef het haar nu ruim 3 weken en het is nu al echt een stuk beter.

de waterbak is voor enige tijd afgesloten en drinkt nu uit een grote ton. het water moet het sap van de berk goed opnemen dus laat het 1a 2 dagen trekken en dan geef ik het haar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 16:17

Hoi Tyrza,

ik had je berichtje goed gelezen hoor. wilde alleen maar zeggen dat berberis normaal gesproken tegen nierproblemen wordt ingezet. Maar aangezien nieren en lever samenwerken aan de ontgifting van het lichaam dus ook belangrijk.

Spierbevangenheid KAN met de lever te maken hebben. In die gevallen is het glycogeen wat in de lever is opgeslagen verkeerd ( door slecht werkende dunne darm die het zetmeel niet goed kan verteren ??). Dit verkeerde glycogeen kan niet door de spieren worden gebruikt en daarom spreken de spieren dan eiwitten aan om te verbranden. en dan krijg je spierbevangenheid.
In de andere gevallen dat het niet om "slecht" glycogeen gaat helpt het vetrijke rantsoen echter ook. Ze denken omdat paarden veel rustiger zijn door vetrijk eten en daardoor de spieren ook rustiger gebruiken.

groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:17

Wat leuk dat je het over de dunne darm hebt!! Ja

Ik heb net mijn acupuncturist gebeld over ons "onderzoekje" en ik heb de volgende notities gemaakt over zijn verhaal omtrent de lever:

De lever "opent" in het oog, manifesteerd in de nagels en controleert de bespiering.

Op mijn opmerking dat de huid (waar Tol nu momenteel last van O vormige schijven heeft) hier niet genoemd wordt zei hij het volgende:

In de cyclus van het lichaam controleert de long de lever, de long staat voor de huid. Als de lever pieken omhoog maakt, zal er waarschijnlijk kortademigheid zijn, wat uitslag kan geven op de huid.

De dunne darm stuurt stoffen naar de lever, scheidt dus rein met onrein. Als er bv stress is en er maagklachten zijn, dan functioneert de dunne darm niet optimaal (waarbij Maris haar verhaal dan naar voren komt). De "maagpoort" wordt dan teveel geopend, waardoor de dunne darm niet de goede of genoeg stoffen aangeleverd krijgt voor de lever.

Hij gaf me het advies om eens te googlen op de "dunne darm".

Ons onderzoek gaat dus nog even voort Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:38

En zo heeft alles weer met elkaar te maken ! Pfff, dit wordt nog een erg uitgebreid onderzoek !

Maarre jou verhaal over de dunne darm is dus wel de reden dat ik zo weinig mogelijk krachtvoer aan mijn paard geef. Zo kan er minder mis gaan. Vetten schijnen weer wel goed verteerd te worden door de dunne darm. en hooi ( vezels ) worden verteerd in de dikke darm, dus daarmee omzeil je ook dunne darm problemen.

Maar we hebben dus wel gelijk dat leverproblemen met o.a. rotstraal ( "nagels ") en stijfheid ( bespiering ) te maken heeft !!
Ik kwam een duits artikel tegen over rotstraal ( strahlfaule ), daar raden ze een supplement aan om de lever te ontzien ( schweizer krauter fit = Dr. Schaette ). ik kreeg als antwoord op een mailtje dat chronische rotstraal volledig uit het lichaam kan komen ( stofwisselingsproblemen ) en dus zonder lichamelijke behandeling nooit over zal gaan.

je schreef alleen dat de lever te maken heeft met de longen ( is geloof ik chinese leer toch, oa. met meridianen ). Maar dat dat te zien is aan de huid ?
dat snap ik niet helemaal. Zijn het nu de longen die te maken hebben met de lever of de huid ( of allebei Knipoog )?

kan je dat nog wat anders uitleggen misschien ?
ik zal eens aan de osteopate vragen wat zij hiervan vind. Zij werken volgens mij ook met meridianen.

Groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:08

Voor zover ik het begrijp:

De organen hebben allemaal een controlerende functie op elkaar.

Zo controleer de long de lever. Maar de long uit zich weer in de huid. Dus bij afwijkingen in de lever, kan er wat zijn met de ademhaling (kortademigheid), dus die wijkt dan af. Hierdoor kan de huid dus weer reageren dmv allergie.

Ik zou eigenlijk een tekeningetje moeten maken met pijltjes "van en naar" want het gaat me nu ook een beetje duizelen... Scheve mond

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:25

Hihi, ik snap het al ! Alles heeft gewoon met elkaar te maken. Mijn paard heeft overigens in het verleden luchtwegproblemen gehad .......

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:52