Staand castreren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewBorder

Re: Staand castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:44

weten jullie trouwens ook hoelang het ongeveer duurt voordat ze zich neit meer als he gstend gedragen, de hormonen neit meer meespelen zeg maar..
na ongeveer 3 maanden toch..

bloemmetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:53

ik had ook een vraagje op welke leeftijd kan je je pony laten castreren want een vriendin van me die wil haar shetlander laten castreren en die is nu 11 maanden en ze wil zo snel mogelijk en is het risico groter als je hengst jonger is of juist niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:57

Zodra de balletjes zijn ingedaald kun je laten castreren.
Veel kans dat dat het geval is met 11 maanden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:09

Vlimmen schreef:
Cassidy schreef:
Ik zou mijn hengst altijd op een dierenkliniek laten castreren. Ik zou daarbij kiezen voor de laparoscopische methode, via de flank. Ik weet van een bokker (die hier helaas niet meer komt) dat ze haar paard staand heeft castreren en dat is ook heel goed bevallen.

Een paard laparoscopisch castreren zou ik alleen doen bij een klophengst. Er bestaat namelijk een kans dat de castratie niet lukt en dat de testikels toch nog hormonen produceren waardoor het paard hengstengedrag vertoont.
Als dat zo is moet hij alsnog liggend worden gecastreerd. Bovendien is het veel duurder

Als je je paard op een kliniek (dus liggend) laat castreren is het veilig en is de kans op complicaties (nabloeden, ontsteking ed) het kleinst

Even uit nieuwsgierigheid; waarom zou de kans op complicaties het kleinst ijn op de kliniek? Als ik mijn hengstje nl. op het land (privelandje dat ik zelf heel goed schoon houd, dus geen blubberzooi maar mooi groen gras waar de mest van af wordt gehaald) laat castreren gebeurt dat nl. via exact dezelfde methode als wanneer ik met hem naar Utrecht zou gaan... (liggend, half bedekt... maar de narcose is thuis lichter dan in Utrecht) En als we dezelfde methode gebruiken dan lijkt mij dat de kans op complicaties ook gelijk blijft... We blijven er bij en een goede vriendin neemt een week vrij om de dagelijkse verzorging op zich te nemen samen met mij en mijn bf... Ook thuis wordt de wond schoon gehouden, afgespoten, wordt er gewandeld zodat hij beweging heeft en houden we zijn temperatuur in de gaten... dan zou de kans op complicaties imo dus gelijk moeten zijn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:14

Ik heb heel veel positieve ervaringen met staand castreren,ik zou het aanraden veel minder risico met been breken enzo..

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:51

melisjuh schreef:
ik ga volgende week naar een man die heel vaak paarden castreerd.
Die doet dat ook staand eerst verdoofd hij ze gewoon en dan in de ballen (dat is het ergste moment) en dan doet hij de ingreep en is het klaar.duurt 20 minuutjes en kost 30 euro.

Als dat allemaal zo goedkoop is dan zou ik eerst maar eens nagaan of die man er wel bevoegdheid voor heeft want als het bij de VA of bij de klinkiek rond de 150 euro zit, en bij die man op 30, dan zou ik wel even bij mezelf denken dat dat misschien wel niet helemaal klopt dus dat zou ik wel goed nagaan!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:11

Mijn haf is staatd gecastreert en is miuj goed bevallen, hij was in een roes en kwam er goed en snel bovenop... de haf van een kennis van mij is liggend, tijdens de op liet hij plas lopen en daarna was het zooitje ontstoken hij is er 2 weken goed ziek van geweest en heeft een zwqare antibiotica kuur gehad

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:23

Onze Black wordt binnekort ook gecastreerd.
Dat zal liggend gebeuren in zijn eigen stal.
Staand zal niet zo makkelijk gaan want hij meet nu zo'n 1,10 en onze VA is een boom van een vent van bijna 2mtr Haha!
Merk dat jullie paardjes (degene die staand geholpen worden)toch wat meer meten of niet??

Iemand die castreerd voor 30 euro??? ( Verward Legaal??? Verward )
kosten liggen hier ongeveer tussen 150 en 200
Bij de VA wel te verstaan dan he!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:46

Niet heel veel ervaring mee maar afgelopen zomer is er bij ons 1 gecastreerd, staand gebeurd, gewoon op stal.
Prima verlopen, geen complicaties e.d.

Sugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:07

Ik zal altijd kiezen voor staand casteren.
Ik heb mijn paard liggend laten casteren en het 1 probleem na het andere!!

De casteratie heeft mij alles bij elkaar (door alle problemen/fouten) een goede € 3000,- gekost En dat is niet erg, omdat mijn paard weer helemaal gezond is, maar het was niet nodig geweest!!

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:43

melisjuh schreef:
ik ga volgende week naar een man die heel vaak paarden castreerd.
Die doet dat ook staand eerst verdoofd hij ze gewoon en dan in de ballen (dat is het ergste moment) en dan doet hij de ingreep en is het klaar.duurt 20 minuutjes en kost 30 euro.

Gemma schreef:
Als dat allemaal zo goedkoop is dan zou ik eerst maar eens nagaan of die man er wel bevoegdheid voor heeft want als het bij de VA of bij de klinkiek rond de 150 euro zit, en bij die man op 30, dan zou ik wel even bij mezelf denken dat dat misschien wel niet helemaal klopt dus dat zou ik wel goed nagaan!

Nou gemma
die man doet het al jaren elke zaterdag en soms savonds .
en er komen zelkfs dierenartsen bj hem kijken hoe hij dat doet.
omdat hun daar neit de handigheid in hebben en ze doen dat bijna nooit.
dus die man is echt goed hoor hij weer precies wat hij doet.
ook als er een dierenarts was die het voor zo weinig geld dee zou ik naar die andere man gaan.
want die doet het dagelijks en die heeft er veel meer verstand van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:09

Het is wel goedkoop,ik ken ook zo'n man die is castrateur en verloskundige{het is maar waar je voor kiest} en die vraagt E75,-

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:17

Sugar schreef:
Ik zal altijd kiezen voor staand casteren.
Ik heb mijn paard liggend laten casteren en het 1 probleem na het andere!!

De casteratie heeft mij alles bij elkaar (door alle problemen/fouten) een goede € 3000,- gekost En dat is niet erg, omdat mijn paard weer helemaal gezond is, maar het was niet nodig geweest!!

Mag iki vragen wat voor fouten er bij de castratie van jouw paard er gemaakt zijn? Dan kan ik daar even extra goed opletten als het voor mijn kleine man zo ver is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:45

En ik kies weer voor liggend omdat ik staand 2 dode paarden tot gevolg heb gekend.

Dus denk dat in beide goede en slechte gevallen zijn.

Sugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:50

De hele uitleg staat bij het onderwerp:
Ataxie naar castratie, wat is wijsheid?

Ik denk dat je er wel een paar tips kan uithalen.
Ik zal het ieder geval nooit meer zo doen.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:43

[quote="Arthorius"]Hoi, wie heeft ervaring met het staand castreren van zijn paard.
I.v.m. het koude weer is het niet mogelijk om mijn paard op het land te laten castreren.

dit snap ik even niet...kan aan mij liggen hoor....waarom kan het niet met het koude weer???liggend neem ik aan en waarom wel staand????wat is hiervan het verschil???? mijn haflinger is staand van zijn zaakje beroofd, het paard van een vriendin van mij liggend, als ik het over moest doen met mijn haf zou ik er voor kiezen om het liggend te doen in de wei, hij is wel even suf maar alles verloopt toch veel rustiger vind ik, en kans op complicaties is er altijd!! zowel staand als liggend