Iemand ervaring met Equest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenfold

Re: Iemand ervaring met Equest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:58

Ik geef meestal Equest, afgewisseld met Equimax.
Nog nooit problement ondervonden (bij mijn eigen paard of bij anderen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:19

Je moet met wormmiddelen altijd even kijken voor welke wormen deze werkt. Probeer namelijk wel gewoon af te wisselen, daardoor blijf je het beste resultaat houden. Bepaalde wormen zijn in een ander seizoen actief.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:44

Equest werkt niet alleen tegen de levende wormen die in de darm van je paard zitten maar ook tegen de larven die zich in de darmwand bevinden. Daarom 2 keer per jaar met equest ontwormen en verder om de 6 a 8 weken met een middel waar ivermectine in zit (bijv. furexel maar er zijn er veel van).

Als je paard lang niet ontwormd is of je hebt een nieuw paard waarvan je het niet weet kun je het beste eerst een keer met furexel of een ander middel met ivermectine ontwormen en een aantal weken later met equest anders loop je het risico dat ze aan de diarree gaan en beschadigingen van de darmwand krijgen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:24

Oke, hartstikke bedankt. In de loop van volgende week ga ik er 1 kopen. Dit is de eerste keer dat hij bij mij Equest krijgt. Hij heeft voorafgaant alleen eraqell en eqvalan gehad:)...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:38

kiana schreef:
Let op ! 1 spuit is voor 545 kg.

De nieuwe spuiten van Equest zijn nu voor 570 kg, ietsje meer dus.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:03

Meavey schreef:
Equest mag je niet geven aan paardjes onder de 200 kg, bij mini´s is het dus absoluut not-done.
De reden is dat andere wormmiddelen flink overgedoseerd kunnen worden zonder problemen, als je per ongeluk teveel equest geeft aan een mini kan dat dodelijk zijn. 3 x de normale hoeveelheid kan al dodelijk zijn terwijl je bij andere middelen veilig 20 tot 200 keer de normale hoeveelheid kan geven zonder bijwerkingen.
In amerika zijn meerdere minipaardjes eraan overleden en/of hebben hun veulen geaborteerd, daar heet het middel anders maar allemaal op basis van moxidectine.
Equest komt er bij mij dus nooit meer in!

Dit stukje klopt helaas helemaal, was een hele toestand toen in Engeland was zich doorvoedre tot de hele mini en shetlander fokkerij.

Bij een fokker bij ons in de buurt dhr. Kramp (shets) zijn 2 dekhengsten overleden, later bleek dat het door de equest kwam.

Ik geef ook geen Equest, niet aan onze shets en niet aan mn paard.
Ik heb het 1 keer vd DA moeten gebruiken bij een shet met bloedwormen, deze kon niet in de kliniek behandeld worden ivm met de MKZ een paar jaar terug, de pony kreeg Equest voorgeschreven, ik was daar niet blij mee, maar de DA zei ook, anders gaat ze zowieso dood. Dus is het proberen waard, wij heel precies de hoeveelheden afgemeten, gelukkig heeft ze het juist door Equest gehaald.
Ben er sceptisch over, maar moet zeggen dat het onze shetmerrie er wel bovenop geholpen heeft.

[edit]Quote verduidelijkt, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-02-05 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:37

Alvaron schreef:
kiana schreef:
Let op ! 1 spuit is voor 545 kg.

De nieuwe spuiten van Equest zijn nu voor 570 kg, ietsje meer dus.

Mag ik hem daar gewoon een hele van geven of niet?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:25

Ik geef iedere 6 weken een wormenkuur.
Meestal eentje met Ivermectine.2 keer per jaar Equest en 1 keer per jaar EquiMax.
Succes.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:58

Elke keer wisselen van wormspuit is allang achterhaald.
Vroeger moest dat omdat de wormspuiten niet volledig waren of er was resistentie. Nu nog met Pyranthel en fenbendazole

Als je Moxidectine/ Ivermectine gebruikt hoef je alleen de 3 lintwormsoorten nog maar uit te schakelen dat kan met Equimax 2 x per jaar.

Het is een misverstand dat Equest alle ingekapselde "bloedwormlarven" aanpakt. Hij dood maar 1 stadia.
Ontworm je netjes op tijd met bovengenoemde middelen/werkzame stoffen dan zijn de ingekapselde larven geen probleem.

Een paard 100 % wormvrij krijgen en houden is onmogelijk .
Dat lukt ook niet met het beste mestbeleid en de beste wormmiddelen.
Je kan het wel onder controle houden.

Dus wil je je paard goed ontwormen of weet je geen geschiedenis van het ontwormen, start met Equimax en vervolgens na 10 weken ivermectine of moxidectine. Na een half jaar weer equimax.
Totaal dus 5 a 6 x per jaar. En.........ALLE PAARDEN TEGELIJK.

Het is voor de meesten onder ons te moeilijk om de wormsoorten te herkennen. ( meer dan 30 ) dus waarom zou je ze niet allemaal aanpakken. Ivermectine-pasta's zijn tegenwoordig goedkoper dan de andere.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:34

Afgelope vrijdag heeft Charly een hele spuit equest gehad..! Zijn mest was iets dunner.. maar zaten geen wormen in!!!!! Go jij! Go jij! en hij heeft ook geen rare bijwerkingen gehad, op het feit na dat zn mest wat dunner is.. Haha!

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:46

sweet_angel schreef:
Ik moet van mijn DA mijn pony, omdat hij last had van wormen, volgende week een equest geven. Nou kreeg ik laatst een pb van iemand hier, en die vertelde, dat zij slechte ervaringen heeft gehad met Equest.. Wat er precies was, weet ik niet meer.. Maar hij had moeite met blijven staan oid.... Hebben meer mensen hier last van gehad...? Zo,ja, wat zouden jullie me dan aanraden?

Er wordt gewaarschuwd om equest te geven aan paarden jonger dan een jaar.

verder kan het geen kwaad.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:19

Ik geef alleen equest en eqvalan
Equest is super product !!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:34

Ik heb vorige week de minishet van 10 maanden met equest behandeld omdat ik ze van wormen verdacht en de ivermectine kuur die ik 3 weken daarvoor gegeven had, geen verbetering gaf.

Ze leeft nog steeds Tong uitsteken en na 2 dagen was haar ontlasting weer normaal (die was voor de behandeling regelmatig papperig) en haar buik minder opgeblazen. Verder geen bijverschijnselen gezien. Ik had eerst bij de DA nagevraagd of ik het haar wel mocht geven, en dat was geen bezwaar.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:38

hoe zit het dan met Eraquell?
is die ook goed, ik heb een goeie nodig voor mijn 2 jarige die last heeft van "baby bloedworm"

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:40

jiperdepip schreef:
hoe zit het dan met Eraquell?
is die ook goed, ik heb een goeie nodig voor mijn 2 jarige die last heeft van "baby bloedworm"

wat is het verschil tussen bloedworm en baby-bloedworm?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:47

dat is de nog niet volwassen bloed worm. ze hebben mij verteld dat deze zich in de hoofd aders van je paard nesteld nadat hij door de darmwand is gegaan en zo dus heel veel schade aan kan richten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:05

Wat ik van de DA begrepen heb, moet je er een met Moxidectine hebben tegen bloedworm. Ik moet de mijne 2x behandelen met een tussentijd van 2 weken, dat zou afdoende moeten zijn.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:21

oke, ik moest 3 keer om de 2 weken ontwormen, maar hij heeft dan ook 5 weken in de kliniek gestaan omdat hij het wel erg zwaar te pakken had.
heel erg bedankt nu weet ik welk middel ik het beste kan gebruiken.