zwakke achterhand, what to do?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Re: zwakke achterhand, what to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:51

Anya schreef:
eh persoonlijk zou ik een jong paard niet lekker veel longeren. Niets belastender voor een jong paard dan lekker veel op een cirkel lopen. Niet zo goed voor de pezen. Dus gewoon lekker naar buiten. Liefst inderdaad heuveltje op en heuveltje af zoals hier ergens al staat.

ik zeg niet veel.. ik zeg een beetje.. Lachen 1 soms 2x per week...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:41

Gewoon heel veel gaan stappen, vlot doorstappen (liefst 2 x 1 uur per dag of meer) en verder vooral niet te zwaar laten werken, dan zul je zien dat ie over een halfjaar enorm is opgeknapt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:45

Sosha schreef:
Gewoon heel veel gaan stappen, vlot doorstappen (liefst 2 x 1 uur per dag of meer) en verder vooral niet te zwaar laten werken, dan zul je zien dat ie over een halfjaar enorm is opgeknapt.

Helemaal mee eens, dit paard geeft gewoon duidelijk aan dat hij nog niet klaar is om flink aan het werk gezet te worden, doe dat dus ook niet. Wil je over een paar jaar nog een gezond paard hebben.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:33

veel aan de hand gaan wandelen maar opletten met zware grond ,want dat is voor een jong paard nog te belastend !

ik ga met mijn jonge paarden veel wandelen in het bos , maar bv niet in de heide omdat het zand daar te zwaar is voor de gewrichten

met longeren zou ik toch wat uitkijken en niet langer longeren dan 5 min links en 5 min rechts

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:51

Anya schreef:
eh persoonlijk zou ik een jong paard niet lekker veel longeren. Niets belastender voor een jong paard dan lekker veel op een cirkel lopen. Niet zo goed voor de pezen. Dus gewoon lekker naar buiten. Liefst inderdaad heuveltje op en heuveltje af zoals hier ergens al staat.

En toch word er vaak door dierenartsen aangeraden om een jong paard lekker te gaan longeren als deze een zwakke achterhand heeft. Het is voor veel mensen ook onmogelijk om buiten te rijden met heuvels.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:40

2 jaar geleden had mijn verzorgpaard in die tijd dat ook , het schijnt goed te zijn iedere x stukjes achterwaards te rijden .. suc6

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:50

Tulandro schreef:
Anya schreef:

En toch word er vaak door dierenartsen aangeraden om een jong paard lekker te gaan longeren als deze een zwakke achterhand heeft. Het is voor veel mensen ook onmogelijk om buiten te rijden met heuvels.

Niet alleen door een DA... ook door verschillende hoefsmeden Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:44

Tja er wordt door mensen met verstand van paarden ook aangeraden om op een tweejarige te gaan zitten. Kan geen kwaad zeggen ze dan.

Ik weet niet wat voor DA jullie dat van hebben, maar de mijne is daar heel duidelijk in. Geen zwaar longeerwerk, naar buiten en veel rechte lijnen met een jong paard.

En met hoefsmeden heb ik sowieso niets als het om iets anders dan hoeven gaat.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:25

Anya schreef:
Tja er wordt door mensen met verstand van paarden ook aangeraden om op een tweejarige te gaan zitten. Kan geen kwaad zeggen ze dan.

Ik weet niet wat voor DA jullie dat van hebben, maar de mijne is daar heel duidelijk in. Geen zwaar longeerwerk, naar buiten en veel rechte lijnen met een jong paard.

En met hoefsmeden heb ik sowieso niets als het om iets anders dan hoeven gaat.

Tuurlijk is het met een jong paard beter rechte lijnen te doen... Maar dit beestje is al 4, dus ik vind dat hij/zij dan wel wat longeerwerk aan kan.. Zeker om zijn/haar achterhand te versterken. En al is het maar 2x per week.. Kom je al een heel end mee... Kijk op een 2 jarige gaan zitten zou ik oko niet doen.. en die longeren? hmm misschien 1x per maand... Maar mijn keus zou het niet zijn.. Ik heb zelf een 2 jarige.. en die word pas met 3,5 jaar ingereden.. en daarvooor ook niet gelongeerd... ja misschien een paar x met het zadel om te laten wennen, maar meer niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:57

wij zijn het wel eens Lachen
we schrijven het allleen anders op Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:56

Dit paard is dan al wel 4, maar pas een paar maanden onder het zadel. Je moet dus wel degelijk uitkijken om overbelasting te voorkomen omdat botten en pezen nog niet gehard en heeft het dier nog weinig bespiering. Misschien dat buitenrijden ook een probleempje kan opleveren, ik weet niet in hoeverre er al een stuur en rem op dit paard zit. Anders kan je wel eens heel erg hard gaan buiten Haha!