Ijzers ja/nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenfold

Re: Ijzers ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:41

Shana: OK dan!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:56

opala schreef:
Tja de overgang naar ijzerloze hoeven vergt tijd, lees onderstaand boek en je snapt waarom.

viewtopic.php?f=34&t=302659&st=0&sk=t&sd=a&start=7550

Al die tijd (en geld) die ik dus in mijn pony gestoken heb om haar goed te laten lopen slaat dus nergens op, ik ben toch geen echte paardenliefhebster......

En in jou fantastisch boek zal dan vast ook wel de oplossing voor mijn pony staan, kom maar op, ik wacht al jaren op zo'n oplossing!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:20

Waar ik niet tegen kan is: te merken dat jullie ergens bij voorbaat tegenin gaan terwijl je het boek niet gelezen hebt. We hebben het allemaal goed met ons paardje voor, dat vooropgesteld. Wat werkelijk goed is voor je paard, wordt uit de doeken gedaan in dit boek. Zodra je het boek hebt gelezen, spreken we elkaar weer oké. Graag zelfs van mijn kant. Wil je weten hoe je in het bezit komt van dit boek, laat het dan even per pb weten.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:26

Mijn pony heeft nu geen ijzers, maar zodra het buitenseizoen begint krijgt ze ze wel. Omdat met springen kort wenden ons sterke punt is, en ik graag wil dat ze niet alle kanten op glijdt, wil ik ijzers met gaten voor de proppen.
Ik heb nooit een pony met ijzers gereden, het was gewoon niet nodig.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:44

opala schreef:
Waar ik niet tegen kan is: te merken dat jullie ergens bij voorbaat tegenin gaan terwijl je het boek niet gelezen hebt. We hebben het allemaal goed met ons paardje voor, dat vooropgesteld. Wat werkelijk goed is voor je paard, wordt uit de doeken gedaan in dit boek. Zodra je het boek hebt gelezen, spreken we elkaar weer oké. Graag zelfs van mijn kant. Wil je weten hoe je in het bezit komt van dit boek, laat het dan even per pb weten.

Nogmaals, ik ga nergens tegen in, ik ben hard op zoek naar een oplossing voor mijn pony, die ik voorlopig heb gevonden in de ijzers.
Zoals je zelf al zegt, ijzerloze hoeven vergt tijd, maar hoeveel tijd is reeel, mijn pony is inmiddels 22 en ik heb haar vaker slecht dan goed zien lopen, moet ik haar dan nog langer laten lijden door haar weer anders te laten lopen..... (Tis een keiharde voor zichzelf, da's ook de reden dat ze er nu nog is)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:58

Ik ben dus niet voor of juist tegen ijzers, ik wil wat het beste is voor mijn pony!
En op dit moment blijkt dat dus met ijzers te zijn....

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:13

Het lijkt me logisch dat het voorgaande topic (dat Hetja hier al ergens gelinked heeft) niet zonder reden op slot is gegaan.
Wanneer dit topic op dezelfde manier verder gaat, en er geen fatsoenlijke discussie gevoerd kan worden blijft het zeker geen 20 pagina's open.

Geef mij aub ongelijk, en bewijs dat Bokkers wel tot nuttig discussiëren in staat zijn.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:38

Jantien schreef:
Het lijkt me logisch dat het voorgaande topic (dat Hetja hier al ergens gelinked heeft) niet zonder reden op slot is gegaan.
Wanneer dit topic op dezelfde manier verder gaat, en er geen fatsoenlijke discussie gevoerd kan worden blijft het zeker geen 20 pagina's open.

Geef mij aub ongelijk, en bewijs dat Bokkers wel tot nuttig discussiëren in staat zijn.

ik geef je 100% gelijk als je zegt dat dit topic op slot gaat als het zo verder gaat !

ik had me voorgenomen om op zulke topics niet meer te reageren maar als ze gaan zeggen dat mensen die hun paarden met ijzers zetten geen echte paardenliefhebbers dan gaat me dat echt wel te ver !

dus sorry voor mijn reactie maar zulke uitspraken vind ik echt veel te ver gaan !!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:52

Citaat:
Nogmaals, ik ga nergens tegen in, ik ben hard op zoek naar een oplossing voor mijn pony, die ik voorlopig heb gevonden in de ijzers.
Zoals je zelf al zegt, ijzerloze hoeven vergt tijd, maar hoeveel tijd is reeel, mijn pony is inmiddels 22 en ik heb haar vaker slecht dan goed zien lopen, moet ik haar dan nog langer laten lijden door haar weer anders te laten lopen..... (Tis een keiharde voor zichzelf, da's ook de reden dat ze er nu nog is)

Ik zou je pony dan lekker op die ijzertjes laten staan.
Paard gelukkig zonder pijn en baasje ook...waarom zou je dan , zeker op deze leeftijd, nog willen veranderen.

Ik ben ook voorstander van zonder ijzers maar soms kun je gewoon niet anders.
Soms is een ijzer gewoon pure noodzaak bv bij een verwonding ofzo.

Of woont er bij jou in de buurt simpelweg geen smid die natuurlijk bekapt of ze zijn peperduur.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:59

shana schreef:
ik geef je 100% gelijk als je zegt dat dit topic op slot gaat als het zo verder gaat !

ik had me voorgenomen om op zulke topics niet meer te reageren maar als ze gaan zeggen dat mensen die hun paarden met ijzers zetten geen echte paardenliefhebbers dan gaat me dat echt wel te ver !

dus sorry voor mijn reactie maar zulke uitspraken vind ik echt veel te ver gaan !!

Nu staat er nergens vermeldt dat mensen die hun paarden met ijzers zetten geen paardenliefhebbers zijn, maar toch las ik het ook zo... Bloos
Ik geef Jantien gelijk, dat als dit topic zo door blijft gaan het beter een slotje kan krijgen, toch zou ik dat heel jammer vinden, ik probeer namelijk nog steeds een "tussenweg" te vinden tussen NB en ijzers. (ook al bijkt dat soms onmogelijk te zijn)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:04

Cowgirl schreef:

Ik zou je pony dan lekker op die ijzertjes laten staan.
Paard gelukkig zonder pijn en baasje ook...waarom zou je dan , zeker op deze leeftijd, nog willen veranderen.

Ik ben ook voorstander van zonder ijzers maar soms kun je gewoon niet anders.
Soms is een ijzer gewoon pure noodzaak bv bij een verwonding ofzo.

Of woont er bij jou in de buurt simpelweg geen smid die natuurlijk bekapt of ze zijn peperduur.

Ik wil dat het liefste ook niet veranderen, probleem is alleen dat haar hoeven dus niet echt willen groeien en dat dat met ijzers dus voor aardig wat problemen kan zoeken, blootvoets (dus op de straal, waardoor de hoef dus zou moeten groeien) zouden ze volgens de theorie van de NB weer beter moeten gaan groeien en dus ook weer moeten lopen, maar is het ook eerlijk tegen over de pony om haar nu weer 'pijnlijk' te laten lopen.....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:07

Als er één punt is dat bijdraagt aan een zinvolle discussie is het wel stoppen met generaliseren!

Er is één iemand die in zijn onderschrift heeft staan 'voor echte paardenliefhebbers' Meteen wordt er aan alle kanten gepost in termen van jullie en wij.

Ik ben erg voor NB, om allerlei al veel genoemde redenen....maar je zal mij nooit horen zeggen dat ik mensen die er anders over denken geen echte paardenliefhebbers vindt..
Hoor ik dan bij Jullie of bij wij?

Het gaat hier toch over voor en nadelen van NB/ijzers...laten we het dan niet over de voor en nadelen van NB/ijzer mensen hebben....

[edit]en laten we dan vooral gewoon leesbare teksten plaatsen, bij voorbaat dank, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 22-02-05 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:08

shana schreef:
[zulke uitspraken vind ik echt veel te ver gaan !!
[/quote]

Waar het voor de een te VER gaat, kan het voor een ander het begin betekenen van een nieuw inzicht. En nogmaals iedereen heeft het beste met z'n paardje voor en is een echte paardenliefhebber. Maar mijn onderschrift trekt zo wel de aandacht Clown . Paardengezondheid is een emotioneel onderwerp. Ieder is daar individueel verantwoordelijk voor en hoe je dat invult, dat is ook je eigen verantwoordelijkheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:11

Citaat:
k wil dat het liefste ook niet veranderen, probleem is alleen dat haar hoeven dus niet echt willen groeien en dat dat met ijzers dus voor aardig wat problemen kan zoeken, blootvoets (dus op de straal, waardoor de hoef dus zou moeten groeien) zouden ze volgens de theorie van de NB weer beter moeten gaan groeien en dus ook weer moeten lopen, maar is het ook eerlijk tegen over de pony om haar nu weer 'pijnlijk' te laten lopen.....

Zelf denk ik dat het op deze leeftijd niet helemaal meer eerlijk is.
Dat langzame groeien kan dus met de ouderdom te maken hebben.

Maar hoe loopt ze in het weiland> Is ze dan ook 'kreupel'
Anders zou je het van de zomer kunnen proberen als ze op het land staat.
Dan heb je zeker 6 maanden de tijd om het aan te kijken.
Mocht je in die tijd wel willen rijden o.i.d dan zou je eventueel een hoefschoen om kunnen doen.

Heb je wel eens een plak ijzertje geprobeerd?
Dan worden er geen nagels gebruikt en wordt de wand ook niet beschadigt.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:15

Dat probeer ik nu al in meerdere topics duidelijk te maken, dat ik van beide de voordelen op een rijtje probeer te krijgen (voor mijn pony dan) omdat ik nu ook ff niet meer weet hoe het straks verder moet en ik een poging doe om verder te kijken, maarja, steeds loopt het op deze eindeloze discussie uit... Misschien ben ik te kortzichtig, ik kijk, of eigenlijk bemoei, me liever niet met hoe en wat andere wel en niet goed voor hun dier vinden, ik neem aan dat ieder het best voor zijn of haar paardje wil. Vandaar dat ik ook het een en ander probeer uit te zoeken, maarja, denk dat dat ook een mission impossible is. (op deze manier dan)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:52

opala schreef:

Waar het voor de een te VER gaat, kan het voor een ander het begin betekenen van
een nieuw inzicht
. En nogmaals iedereen heeft het beste met z'n paardje voor en is een echte paardenliefhebber. Maar mijn onderschrift trekt zo wel de aandacht Clown . Paardengezondheid is een emotioneel onderwerp. Ieder is daar individueel verantwoordelijk voor en hoe je dat invult, dat is ook je eigen verantwoordelijkheid.

een nieuw inzicht, is geen waarheid en geen feit, het heeft jou blijkbaar erg geholpen maar ik heb ook NB overwogen en geprobeerd zonder ijzers mijn paard te houden. Voor mijn paard betekent dat de ene zoolkneuzing na de andere.
Ook al geeft de straal het signaal dat de hoef beter moet groeien. Mijn paard was zonder ijzers stok kreupel, en niet een maand of twee maar gronisch. en ze kreeg grote platvoeten bovendien.

NU kan ze achter al wel zonder ijzers, en dat hebben we gedaan door beslag en speciale zolen zodat de straal en de zool juist de rust hebben gekregen om de zool weer weer aan te sterken en de hoefwand beter te krijgen.
Volgens NB is dit niet mogelijk, immers de straal is een groeisensor..
Dus kijk niet naar alleen de methode en de verhalen van anderen kijk in vredes naam naar je eigen paard.
Je gaat toch gen dier een half jaar laten kreupelen omdat je dan met pijn en moeite zonder ijzers kan.

Het hoefmechanisme werkt minder op een ijzer maar het werkt wel. De smid heeft mij mijn oude ijzers laten zien en aan de binnenkant van het ijzer zie je heel erg duidelijk slijtage door de weking van het hoefmechanisme.

Deze beperking van het hoefmechanisme door ijzers praat ik niet goed, maar het is geen ramp en een consessie die je soms moet maken om je paard rad en soepel te houden.

En wbt het wij / zij idee over voor en tegenstander

Mensen wees toch blij !!!!

Gelukkig zijn er vele manieren om te bekappen en te beslaan, dat houdt in dat voor ieder paard als individu een oplossing bestaat.

Wij mensen lopen ook niet allemaal op dezelfde schoenen toch ?

Waarom dat gekibbel over nieuwe inzichten (je bent toch geen kerk) het felle anti ijzers.

Het is toch juist goed dat er voor paarden niet niet zonde ijzers kunnen ook een goede oplossing is.

Mensen kunnen ook prima op blote voeten wisten jullie dat, In afrika ben ik geweest daar leven hele dorpen zonder schoenen. Hoe meer je op blote voeten loopt hoe meer eelt je maakt en hoe minder pijn het doet.

Maar moet iemand die de 400 meter horden loopt of een prof voetballer dan perse op blote voeten of kan die beter spikes of noppen aantrekken?
Met spikes heeft hij toch meer grip en minder kans op blessures?
Dan kan je een sportpaard toch ook gewoon zijn grip gunnen in een parcours.

Een paard op de prairie loopt op blote voeten, dus onze paarden moeten dat ook??

op de Pairie liggen gen stukken glas, lipjes van blikjes en andere troep. Paarden wonen niet op de pairie mensennet zo min als wij in Afrika wonen.

Als je zonder ijzer kan doe dat dan aljeblieft want dat blijft het beste. Als dat niet kan kies dan een oplossing die goed bij je paard past.

In plaats van dat gezeur ove wel en niet goed en een top atleet te willen vergelijkern met een paard dat nog nooit een zadel heeft gezien.

Waarom is niemand BLIJ dat er meerdere mogelijkheden zijn ??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:29

Hetja schreef:

Ik wil dat het liefste ook niet veranderen, probleem is alleen dat haar hoeven dus niet echt willen groeien en dat dat met ijzers dus voor aardig wat problemen kan zoeken, blootvoets (dus op de straal, waardoor de hoef dus zou moeten groeien) zouden ze volgens de theorie van de NB weer beter moeten gaan groeien en dus ook weer moeten lopen, maar is het ook eerlijk tegen over de pony om haar nu weer 'pijnlijk' te laten lopen.....

Misschien heb ik het gemist Hetja, maar je had toch nog niet geprobeerd om NB toe te passen? Het is de vraag of ze pijnlijk gaat lopen. Mijn zwaar hoefbevangen paard heeft na haar eerste "natuurlijk" bekapbeurt geen seconde gevoelig gelopen.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of je wel of perse geen ijzers wilt gebruiken en van daaruit verder moet puzzelen hoe je het aan wilt pakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:24

De uitspraak die hier boven genoemd wordt sta ik niet achter. Ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Dus aub niet weer die zinloze discussie over zendelingengedrag etc.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:18

Arabesk schreef:
De uitspraak die hier boven genoemd wordt sta ik niet achter. Ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Dus aub niet weer die zinloze discussie over zendelingengedrag etc.

bedankt om dit bericht te plaatsen , een bewijs dat niet alle mensen die kiezen voor nb zulke idiote uitspraken plaatsen !

bedankt arabesk voor deze rechtzetting !

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 07:46

nienke07 schreef:
*knip*
Ik ben erg voor NB, om allerlei al veel genoemde redenen....maar je zal mij nooit horen zeggen dat ik mensen die er anders over denken geen echte paardenliefhebbers vindt..
*knip*..

Ik sloot me al bij de uitspraken van Arabesk aan...nog voor dat zij gepost had.. Haha! Haha!
@TS: Heb je al op de site vanHoefnatuurlijk gekeken?
Ook hier je niet laten 'ontmoedigen' door soms gehanteerde 'zendelingentoon'! Knipoog Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:31

shana schreef:
Arabesk schreef:

bedankt om dit bericht te plaatsen , een bewijs dat niet alle mensen die kiezen voor nb zulke idiote uitspraken plaatsen !

bedankt arabesk voor deze rechtzetting !

Je ziet toch dat er ook NB mensen gewoon hun ervaring geven en niet als zendeling rondlopen? Dat hoeft toch niet rechtgezet te worden?
1 uitspraak is van 1 persoon en vrijwel direct wordt iedereen die NB doet, daarin geschaard. Jammer

Ik snap best dat je boos wordt wordt als er staat: alleen voor de echte paardenliefhebber.

Ik zou ook razend worden als een ijzerfan opschrijft: ijzers, alleen voor de echte paardenfan.

Je moet doen waar je je goed bijvoelt.
Ik voel me prettig bij ijzerloos en dat gaat met mijn ponies ook prima, voor dus geen reden tot zorgen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:59

Mijn paard heeft een knieblessure gehad. Deze is nu wel genezen maar ook weer niet helemaal. Ze zet haar benen, als ze koud is, niet helemaal recht neer. Hierdoor zouden haar hoeven scheef afslijten. Als de hoeven dan scheef afslijten, werk ik de blessure weer in de hand. Met een ijzer voorkom je dit. Ze staat dus op ijzers. 's Zomers loopt ze ook voor de wagen en dan lijken mij ijzers ook gewenst aangezien ze anders te hard slijten. Maar ja....iedereen heeft zo zijn redenen om wel/geen ijzers onder zijn/haar paard te leggen. Ik ben ook niet perse voor of tegen ijzers. Alleen ben ik wel voor ijzers bij mijn eigen paard maar dat heeft ook weer zijn redenen. Elk paard is anders en iedereen doet wat het beste is voor zijn/haar eigen paard.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:05

Kinke schreef:
Misschien heb ik het gemist Hetja, maar je had toch nog niet geprobeerd om NB toe te passen? Het is de vraag of ze pijnlijk gaat lopen. Mijn zwaar hoefbevangen paard heeft na haar eerste "natuurlijk" bekapbeurt geen seconde gevoelig gelopen.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of je wel of perse geen ijzers wilt gebruiken en van daaruit verder moet puzzelen hoe je het aan wilt pakken.

Ik heb idd nog niet geprobeerd om haar natuurlijk te laten bekappen, wel heeft ze een hele tijd zonder ijzers gelopen, dit was echt een drama.... Vandaar dat ik wat mogelijkheden wil bekijken van NB. Wel of niet ijzers maakt mij in het geval van mijn pony niet uit, ik wil gewoon dat ze zonder pijn goed kan lopen (dit lukt nu met ijzers, alleen groeien de hoeven dus niet goed) Ze staat nu op ijzers, maar zodra haar hoeven te kort worden om nog beslagen te kunnen worden moet ik toch wel iets anders proberen, vandaar....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:44

Riant schreef:
een nieuw inzicht, is geen waarheid en geen feit

Je hebt overduidelijk het boek niet gelezen, jammer!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:44

Hetja schreef:
Kinke schreef:

Ik heb idd nog niet geprobeerd om haar natuurlijk te laten bekappen, wel heeft ze een hele tijd zonder ijzers gelopen, dit was echt een drama.... Vandaar dat ik wat mogelijkheden wil bekijken van NB. Wel of niet ijzers maakt mij in het geval van mijn pony niet uit, ik wil gewoon dat ze zonder pijn goed kan lopen (dit lukt nu met ijzers, alleen groeien de hoeven dus niet goed) Ze staat nu op ijzers, maar zodra haar hoeven te kort worden om nog beslagen te kunnen worden moet ik toch wel iets anders proberen, vandaar....

misschien kan je eens biotine bijvoeren , daar groeien de hoeven van !
ik heb het ook eens bijgegeven aan mijn oudste ruin en dat werkte super !