paard dat krijst bij casteratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: paard dat krijst bij casteratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:38

Bah, wat verschrikkelijk!
Ik moet er ook niet aan denken als mijn vinger er maar onder halve verdoving er afgesneden!!

Ik zou ook de man aangeven, zulke fouten behoort niemand te maken, dit is gewoon dierenmishandeling!
En iemand die dit al 30 jaar doet maakt niet van zulke fouten, is mijn mening.

Ik vind het heel sneu voor je paard, ik hoop dat hij niet getraumatiseerd is!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:42

Ik snap niet dat iemand zomaar een paard laat castreren door een castreur, in mijn ogen vraag je dan om problemen. Zo'n man mag niet eens meer castreren omdat hij waarschijnlijk, tenminste zo kinkt het, geen opleiding tot dierenarts heeft gehad. In Nederland is castratie bij het paard volgens mij alleen nog maar toegestaan door een dierenarts.

WANNEER GAAN MENSEN NOU EENS OVER DIT SOORT DINGEN NADENKEN???

Laat je paard toch niet zomaar door een prutser onder handen nemen!

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:47

Jezus wat een verhaal, een paard die krijst heb ik nog nooit meegemaakt , hij moet wel veel pijn gehad hebben. Ik zou het er niet bij laten zitten en het in ieder geval ergens melden
En wat voor iedereen nu wel duidelijk is, laat het door een erkende DA doen die hebben ervoor gestudeerd, ook voor het geval er zich complicaties voordoen

vivaldie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:31

Morgen komt de dierenarts om Vivaldie na te kijken. Het is flink dik geworden en hij heeft er verkoudheid bij gekregen. De staleigenaresse spuit hem nu drie keer per dag af en zorgt dat hij zoveel mogelijk los kan lopen. Hoop dat de dierenarts nog iets kan doen om de ontsteking tegen te gaan.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:22

vivaldie2 schreef:
Morgen komt de dierenarts om Vivaldie na te kijken. Het is flink dik geworden en hij heeft er verkoudheid bij gekregen. De staleigenaresse spuit hem nu drie keer per dag af en zorgt dat hij zoveel mogelijk los kan lopen. Hoop dat de dierenarts nog iets kan doen om de ontsteking tegen te gaan.

Heb je er geen antibiotica bij gehad?? Krijg ik wel van de Da als ik hem laat castreren. Toevallig van de week geinformeerd...

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:47

Hoop echt voor je dat het snel weer beter wordt.
Geef alsjeblieft die man die zich castreur noemt aan bij de dierenbescherming.... Weet niet of ze er wat mee kunnen maar toch.....

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:16

vivaldie2 schreef:

Ik hoop voor je paard dat het goedkomt(als dit verhaal waar zou zijn)....

Nu kun je de Veearts wel bellen eerder laat je een kwakzalver in je paard snijden en weglopen als iemand zo met je paard omgaat......voor mij onbegrijpelijk echt waar Boos!
Ik hoop dat je genoeg verstand hebt om deze slager aan te geven .....hoe en wat kun je morgen mischien aan je veearts vragen.

Sterkte voor je paard en ik hoop echt dat het goedkomt met hem.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:28

pfff, ik schrik hiervan hoor.
wat een ^%%$%$^
ze moeten hem casteren.
ik heb vorig jaar mijn shet laten castreren.
eerst kreeg hij een sufmakertje en toen nog eens een plaatselijke verdoving.
wat moet jouw paardje pijn hebben gehad zeg.
maarja,jij kunt ook niet alles weten natuurlijk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:40

Tsja, je kunt haar nu wel verwijten dat ze een castreur heeft laten komen, maar daar doe je nu niets meer aan he. De info over castreurs is nu ook weer niet zo wijd verspreid dat het direct duidelijk is dat het prutsers zijn... Maar zo'n verhaal helpt natuurlijk wel weer veel bij de voorlichting!

Dik worden is normaal, dat gebeurt ook na een castratie door de DA. Veel beweging geven en afspuiten helpt, dus dat doe je al goed.

Het duurt een aantal dagen tot een week voor het weer dunner wordt.

Let goed op dat de castratiewond mooi dicht gaat. Bij mijn paard was 1 ' uitsteeksel' (weet niet precies wat het was, zo'n aanhechting waar de bal aan hing ofzo) niet goed verschrompelt en bleef het gat dus open met een inwendige ontsteking tot gevolg.

Hopelijk houdt je paardje hier geen trauma aan over.

Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die een keizersnee onderging met enkel spierverslapper en zonder verdoving. Ieuw, dat wil je echt NIET meemaken!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:01

Ik denk dat je vooral veel ordinaire pech heb gehad. Lijkt me dat dit voor de castreur ook niet echt veilig/gemakkelijk ging. Hij had het waarschijnlijk achteraf misschien ook wel anders gedaan (meer verdoving ofzo) maar als je eenmaal bezig bent is het het beste om het maar zo snel mogelijk af te maken.
Natuurlijk gaat het normaal niet zo, anders zouden de castreurs geen werk meer hebben, en dat hebben ze echt nog zat hoor. En ik neem aan dat je de naam van de castreur van iemand hebt gekregen die er wel tevreden over was.
Nou ja, kom in ieder geval rustig even bij en sterkte morgen. Waarschijnlijk valt het reuze mee!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:36

Ik duim voor je paardje dat het allemaal goed komt. Blijf het een ongelofelijk verhaal vinden en dat je dat zo nooit had moeten laten doen is idd achteraf gepraat. Sorry dat ik het eerst afdeed als een penny-story, maar dat zulke praktijken nog plaatsvinden had ik dus nooit en te nimmer gedacht anno 2005. Laten we nu maar hopen dat het goed afloopt!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:11

jee wat een verhaal!!!
Heb je inmiddels al actie ondernomen tegen die man??

Even voor de Bokkers die zich zo kwaad maken op de TS; ik neem niet aan dat zij er expres een prutser bij gehaald heeft!?!?!

Dit kan ook onwetendheid zijn, en dan kun je wel zeggen dat ze zich beter had moeten laten informeren, maar zoals ik het begrijp, heeft zij de naam van deze man via iemand anders, en als je zelf dan geen ervaring met dit soort dingen hebt, neem je graag iets van iemand aan die dat WEL heeft.
Ik vind dus niet (maar dat is mijn persoonlijke mening) dat de TS hierop afgerekend kan worden.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:42

SvenErik schreef:
Ik snap niet dat iemand zomaar een paard laat castreren door een castreur, in mijn ogen vraag je dan om problemen. Zo'n man mag niet eens meer castreren omdat hij waarschijnlijk, tenminste zo kinkt het, geen opleiding tot dierenarts heeft gehad. In Nederland is castratie bij het paard volgens mij alleen nog maar toegestaan door een dierenarts.

WANNEER GAAN MENSEN NOU EENS OVER DIT SOORT DINGEN NADENKEN???

Laat je paard toch niet zomaar door een prutser onder handen nemen!

Groot gelijk !!
Trouwens in België bestaan de castreurs niet eens, castreren wordt altijd door de dierenarts gedaan: hij mag verdoven , hij kan antibiotica inspuiten en als er iets mis gaat, is hij verzekerd.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:21

Wat een hel voor dit paard! Terwijl zijn vertrouwde baasje erbij stond werd dit lieve beest gepijnigd! Dit kan een vertrouwensbreuk betekenen= TRAUMA! Geef die duivel aan!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:21

en? hoe is het nu met hem? en wat zij de da?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:40

Hoi, er zijn een paar dingen in deze topic, waar ik als assistent een beetje kromme tenen van krijg.ik heb inmiddels aardig wat castraties gezien, die goed en die slecht of met complicaties gingen..

allereerst: Inderdaad de castreur.. maar dat heb je inmiddels gehoord, en ik denk dat je zelf je lesje ook wel hebt geleerd.

Het opzetten van een praam tijdens een castratie is normaal, vaak reageert een paard ondanks de verdoving toch nog op het kneuzen van de zaadstreng en de bloedvaten, de praam is dan net de afleiding die het paard nodig kan hebben.

Het overeind schuppen en slaan is niet goed te praten, bovendien als hij écht met de castratietang heeft geslagen is die niet steriel meer en de kans op infecties NOG groter! Echter moet wel gezegd worden dat een paard dat verdoofd was, als je paard dit al was, niet met lieve woordjes overeind te krijgen is, een flinke duw, ruk is da wel nodig, wat nog steeds NIET pleit voor het slaan en schuppen van je paard!

Het helemaal onder zeil brengen van je paard, om de operatie via de liezen te laten doen, brengt ook een zeer groot (operatie) risico met zich mee. Je paard wordt dan geopereerd, en de kans op secundaire infecties is dan minstens zo groot als bij een staande castratie!

Het te diep verdoven van een paard kan gebeuren, het ene paard reageert nu eenmaal beter op een verdoving dan een ander. Dierenartsen zijn ook mensen, en maken helaas, soms ook fouten.

Ik moet als dierenartsassistente ook zeggen dat ik het zeer vervelend vind dat dit is gebeurd. Die castreur zou ik gewoon aangeven bij de dierenbescherming ofzo. er zijn vast wel instanties die hier tegen optreden. Je hebt je lesje, helaas op een vervelende manier, geleerd. Ik hoop dat je paard er niets aan over houdt! heel veel sterkte met de revalidatie!

vivaldie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:47

Hij heeft antibiotica gehad tegen de ontsteking en tegen de verkoudheid. Volgens de dierenarts kan ik niets tegen die man doen behalve melding maken. Als er dan vaker melding komt kan er pas iets gedaan worden.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:52

dus hij kan gewoon zo verder blijven werken???
jezus, dit is niet normaal Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:53

In het land der blinden is eenoog koning......... dit meisje heeft het gedaan met de informatie die ze kreeg van degene van wie ze het paard gekocht heeft.......... en als je niet in de materie thuis bent dan neem je dat gewoon aan......... kan zij ook niks aan doen.

De castratie is niet goed verlopen, dat is duidelijk......... zorg is nu alleen nog de nazorg.

Goed afspuiten, veel stappen, en de va zal waarschijnlijk Antibiotica voorschrijven.

Wees maar extra lief voor hem, de ziel......... het is al erg om van de mannelijkheid beroofd te worden, maar zo.......... is nog erger.

Sterkte hoor voor allebei

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:22

er heeft al eerder een topic gestaan over iemand die een castreur zocht.
ik heb daar op gereageerd met de woorden: laat het een dierenarts doen want een castreur mag niet verdoven en als er iets mis gaat moet je alsnog naar een dierenarts.
ik heb hierna zoveel critiek over me heen gehad in de vorm van waar ik me mee bemoeide. ze vroegen alleen een adres en geen commetaar./
en nu moet ik tot mijn spijt weer lezen dat er wederom iets is misgegaan bij een castreur.
mensen ga toch a.u.b. naar een dierenarts. het kost meer o.k. maar denk toch eens aan je paard in plaats van je portomonee.
ik hoop dat het paard er zelf niets geestelijk aan heeft overgehouden.
vaak hebben deze paarden ook nog een knauw gekregen dat het hun karakter niet ten goede komt en waar je met heel veel geduld weer rust in moet krijgen.
ik wil hier geen critiek uiten aan degene die deze topic heeft gestart, want ik weet zeker dat hun ook niet beter weten en wisten in het in volste vertrouen hebben gedaan, maar nogmaals iedereen die nog een hengst heeft die moet worden gecastreerd, doe je hengst een plezier en bel een dierenarts!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:43

piggeljay schreef:
ik wil hier geen critiek uiten aan degene die deze topic heeft gestart, want ik weet zeker dat hun ook niet beter weten en wisten in het in volste vertrouen hebben gedaan

Ik uit wel kritiek op de TS, want ze is verantwoordelijk voor haar paard, en als ze zich goed had geinformeerd over zo'n ingreep had dit niet hoeven te gebeuren. Iedere DA had haar dit advies over de telefoon kunnen geven en ook op internet staan zat verhalen hoe een normale castratie in zijn werk gaat.
Hopelijk geneest haar paard volledig, dat gun ik het paard én de TS. Die heeft haar lesje wel geleerd en door haar verhaal hier neer te zetten OK dan! weten nog meer mensen hoe het dus niet moet!

Arthorius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:48

Lovelyme schrijft, castreren, niks aan doen, en een paar dagen binnen houden.

Dat is dus contra.
Als je paard wordt gecastreerd, dan het liefst daarna bewegingsvrijheid geven, 2 x daags afspoelen, en de drainagegaatjes open houden.

Zoals deze man te werk is gegaan, is dierenmishandeling.
Heeft jouw paard wel antibiotica gekregen?
Dat is wel standaard na een castratie.

Mijn hengst is nu 3 jaar, en (helaas) moet ik hem laten castreren.

Wel zou ik willen vragen of iemand ervaring heeft met een paard
dat 's nachts op stal moet.
Op het land is geen optie, wel kan hij overdag in een paddock.
Aangezien hij heel erg mannelijk wordt, wil ik het zo spoedig mogelijk laten doen.
Ik heb alleen een castratie op het land meegemaakt, maar dat was midden in de zomer, en dat is ook niet bevordelijk met al die vliegen.

Gr Arthorius.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:28

Gatver wat voor slager is dat wat een rotverhaal ik heb verleden jaar mijn shettiehengst laten castreren maar geloof me dat ging echt niet zo mal er aan toe dat ging normaal zoals het moet en door mijn eigen veearts.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:52

Arthorius schreef:
Wel zou ik willen vragen of iemand ervaring heeft met een paard dat 's nachts op stal moet.
Op het land is geen optie, wel kan hij overdag in een paddock.
Aangezien hij heel erg mannelijk wordt, wil ik het zo spoedig mogelijk laten doen.

Je kan het dan laten doen bijvoorbeeld eind april. Dan is het weer al zo goed dat ze echt langer buiten kunnen staan, en er zijn nog geen vliegen, zorg voor een schone stal voor de nacht. Als je hem 's ochtends vroeg laat castreren kan hij die eerste belanrijke dag de hele dag lekker bewegen. Op gras zou het mooist zijn, want in een paddock gaat ie waarschijnlijk rollen in het zand.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:38

misschien een beetje stomme vraag, maar hoe heet die castreur?? Mijn nieuwe paardje is ook gecastreerd door een castreur(al voor ik hem kocht) en is nu nog steeds(5/6 weken na castratie) bezig met een antib kuur omdat zijn zaadstreng was ontstoken!!!