hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:19

Ik heb veel vertrouwen in AdB en in Natuurlijk Bekappen...Geweldige combinatie..best of both worlds!! Heel veel succes!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:27

Mijn pony had 4en op beide voorbenen en liep M2 dressuur en heeft nooit een dag kreupel gelopen. Het belangrijkste is dat je hem correct recht en vanuit de achterhand rijd. Hoe meer je paard vanuit de achterhand loopt hoe minder gewicht de voorhand hoeft te dragen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:43

Ze heeft nu ook aan beide voeten rotstraal,tot bloedens aan toe uitgesneden. Misschein dat daardoor die kreupelheid ook is begonnen. En ze is van een buitenstal8waar ze altijd in paddock liep)2 maanden geleden 24 uur per dag op stal gekomen. Vraag me af of dat allemaal meespeeld. Misschien is het wel van binnen niet goed maar loopt ze wel goed als ze weer buiten staat en rotstraal is over. Y hope so

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:13

carola schreef:
Er zijn heel wat kwakzalvers in de wereld van HKO.

AdB vind ik ook een kwakzalver, en ja, ik heb ervaring met hem. Elke goede instructeur kan hetzelfde, en hij is geen 'god'.

Jammer dat er dan maar zo weinig zijn die het ook goed kunnen uitleggen en overbrengen!! Bloos

Cezanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:09

[quote]Dat het nooit te genezen is is beslist niet waar.

Ik studeer inmiddels 4 jaar diergeneeskunde en heb in de anatomie regelmatig wat over hoefkatrol geleerd, en mij is op de universiteit toch echt geleerd dat het nooit meer over gaat!
Het is een ontsteking van de bursa podotrochlearis die de pijn veroorzaakt en die ontsteking is ontstaan doordat het straalbeen een te 'ruw' opppervlak heeft. Hier valt verder echt niks aan te doen.
Misschien dat er inderdaad het een en ander minder belast kan worden door standveranderingen, maar de oorzaak van het probleem zal blijven bestaan....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:19

allereerst, een zenuwsnee is idd niet bedoeld om je paard weer aan het werk te krijgen maar is bedoeld om je paard nog een tijdje pijnloos met pensioen te kunnen zetten.
over a de b doe ik maar geen uitspraken.
mijn paard heeft ook hoefkatrol. zij heeft niet goed op de behandeling gereageerd. ik heb besloten alles te laten voor wat het was en haar op bloten voeten gezet.
ook zij had egg bars. ik moet zeggen dat dat bij haar prima gaat maar zij werkt ook niet meer.
ik neem aan dat je de fotos van je paard hebt gezien, je hebt de schade ook gezien dan.
geen middel of training of wat dan ook kan deze schade ongedaan maken.
het enigste wat werkt is het paard pijn vrij te krijgen.
o.a die druk moet van die pezen.
wat iedereen ook zegt alleen jouw paard kan dat laten zien en dat heeft tijd nodig.
het ene paard toont niets op fotos en is kreupel,een ander paard kan vrezelijke fotos hebben maar geen dag onregelmatig zijn.
geef het even de tijd en volg de instruktiesvan je dieren arts.
binnen enkele weken heb je voor je zelf wel de zekerheid welke kant het opgaat.
ik wens je heel veel sterkte.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:10

mijn paard was ook harstikke kreupel (zelfs in stap...). DA stelde vast dat hij hko 3e a 4e fase had. Volgens hem was er weinig meer aan te doen. Ben uiteindelijk naar antoine de bodt gegaan en mijn paard loopt sinds ik les heb bij hem weer helemaal zuiver. Ik heb verder geen speciaal beslag genomen, mijn paard staat nog steeds zonder ijzers. Simpelweg een paar aanpassingen in mijn rijden hebben ervoor gezorgd dat mijn paard weer helemaal zuiver loopt!!!!

dierenartse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:25

[edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-02-05 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:30

dierenartse! uitleg graag!

dierenartse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:36

wat Carola zegt: ik als dierenartse heb heel veel ervaring met speciaal beslag en Tildren, ik heb het zelf bij bepaalde paarden gebruikt met heel weinig succes of tijdelijke oplossing en verschrikkelijke hoge kosten. Ik ben ervan overtuigd, ik spreek uit ervaring, dat de rijstijl het allerbelangrijkste, meer nog het enigste is wat werkt, let wel, ik spreek over goede rijstijl, en dat kan niet zomaar iedereen aanleren,
ivm AdB, ik ben heel erg kritisch daar eens een kijkje gaan nemen en ik heb zaken gezien waar ik, noch een andere dierenarts iets verkeerds over kan zeggen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:30

dierenartse: hoe kan je nou veel ervaring hebben met 'tildrin'? het is nog maar net op de markt! Daarvan is nog totaal niet bekend of het ook op de lange termijn werkt. Dus je kán daar gewoon niet veel ervaring mee hebben. De eerste resultaten met tildrin lijken heel positief, vooral voor paarden die echt flink kreupel zijn, maar hoe lang het effect heeft, en hoe het werkt is nog zo enorm onbekend. Maak ook eens wat meer van je bekend, studeer je nog, of zeg je zomaar wat???

Nog even over AdB: hij doet hetzelfde als elke andere goede instructeur. En helaas hebben heel weinig mensen een goede instructeur. Bij ons heeft het niets geholpen, maar ons paard loopt wel erg goed bij onze gewone instructrice (die heeeeeeeeeel wat goedkoper is!). Dus AdB is volgens mij echt niet de enige goede oplossing.

Ik studeer ook DGK, maar het valt me een beetje tegen dat sommige andere DGK(studenten) echt ermee lopen op te scheppen.

dierenartse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:19

Ja, ik heb ervaring met Tildren, ik ben naar een congres gegaan ivm Tildren, waar het product met geuren en kleuren werd uitgelegd, ik heb het al enkele malen gebruikt voor hoefkatrol, mijn 2 collegas hebben het ook al gebruikt en ik heb er over gesproken met andere dierenartsen, dus ja! ik heb er ervaring mee, en ja! Ik ben dierenartse, belgisch! En nog iets, ik ben een kijkje gaan nemen bij AdB omdat ik er zelf ook critisch tegenover stond en ik heb hele goede resultaten gezien, dus aub, studentjes diergeneeskunde, laat jullie niet zo erg brainwashen, maar kijk, experimenteer, leer, en maak dan uit je ervaring een eigen visie op en loop niet zomaar klakkeloos achter de profs aan, het zijn geen goden, maar mensen, die ook nog bij kunnen leren. Een goede raad voor iedereen, spreek en discussieer niet over zaken je niet kent. Blijf zoeken naar oplossingen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:25

in mijn evaringen mis ik te veel in het verhaal van dierenartse.
de enigste goede oplossing.
ook hier vraag ik me weer af waar het overige deel blijft bij het verhaal hoefkatrol.
bovendien rijd mijn vriendin een paardje met 3tjes.
zij rijd hem 3x in de week en valt onder de kategorie licht gevorderd,ook rijden hier af en toe beginners op.
dit paard reageerde slecht op de ijzers,welke dan ook.
de ijzers zijn er af en paard loopt super.
ook kom ik weer terug op het verhaal vanmijn paard[eerder in een topic op medisch].
zij liep voor de wagen en was goed op de achterhand getraind[ook die dubbele longe]. zij werd getraind door een zeer goede menner nk.
toch bleek dit paard daar al hoefkatrol te hebben ontwikkeld.
ik kreeg zelfs te horen dat bij haar de straal beentjes te klein waren voor dit paard [aangeboren].
dit was dan niet gebeurd bij a de b?
wat ik er mee wil zeggen[zonder weer een ketting reactie te starten] het is niet zo zwart wit als je nu verteld,er komt wel iets meer bij kijken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:24

dierenartse schreef:
Ja, ik heb ervaring met Tildren, ik ben naar een congres gegaan ivm Tildren, waar het product met geuren en kleuren werd uitgelegd, ik heb het al enkele malen gebruikt voor hoefkatrol, mijn 2 collegas hebben het ook al gebruikt en ik heb er over gesproken met andere dierenartsen, dus ja! ik heb er ervaring mee, en ja! Ik ben dierenartse, belgisch! En nog iets, ik ben een kijkje gaan nemen bij AdB omdat ik er zelf ook critisch tegenover stond en ik heb hele goede resultaten gezien, dus aub, studentjes diergeneeskunde, laat jullie niet zo erg brainwashen, maar kijk, experimenteer, leer, en maak dan uit je ervaring een eigen visie op en loop niet zomaar klakkeloos achter de profs aan, het zijn geen goden, maar mensen, die ook nog bij kunnen leren. Een goede raad voor iedereen, spreek en discussieer niet over zaken je niet kent. Blijf zoeken naar oplossingen.

Oke, dit is al heel wat anders. Maar loop dan niet te verkondigen dat je 'veel' ervaring hebt met tildrin, want dat kan gewoon niet.
En AdB: ik ben er zelf ook geweest, met paard zelfs, en ik ben er niet over te spreken. Dat is mij dus helemaal niet ingepraat door wie dan ook. Ik ben van mening dat hij niets anders doet dan elke andere goede instructeur, namelijk recht richten. En hij doet alsof hij god is, en hij vangt er enorm veel geld voor.

Verder vind ik jou toon enorm arrogant en kleinerend overkomen, en op goede raad zit ik niet te wachten. Maak eerst eens wat meer over jezelf bekend, voordat je zo hoog van de toren gaat blazen.
Ik vind jou mening enorm gekleurd, en je kan net zo goed een enorme AdB fan zijn, en niet eens DA zijn. Het is een anoniem iets, dat hele internet, dus ik ben juist heel kritisch naar wie wat zegt. En dat je hier nieuw op bokt bent, en dan meteen hier AdB de hemel in prijst, tja, dat vind ik toch een beetje raar.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:12

Nog een vraagje,wordt die hoefkatrolontsteking alleen maar erger op den duur?Of is het proces met rijden of ijzers/medicatie ook te stoppen? groetjes eline

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:25

Met goed rijden / ijzers en vooral veel gezond verstand (dus niet te wild doen / of springen) is het behoorlijk stop te zetten. Maar je hebt altijd de kans dat het opeens weer erger wordt, zonder duidelijke oorzaak. Het wordt nooit minder in ieder geval (al beweren ze dat dat wel met tildrin kan, maar dat is nog nooit goed bewezen, omdat het spul nog maar net op de markt is).
Doordat het botje zo vervormd is, is de kans heel groot dat je pezen eraan kapot gaan, en daar komt de pijn met name vandaan. Hoe kreupel een paard loopt is dus niet alleen te zeggen door de foto's (hoe erg het botje is), maar vooral ook door de bijkomende ontsteking en hoe de pezen zijn.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:37

Tildren is al even in de markt, ik was de eerste in ned waarbij het bij mijn paard toegediend werd. DA Welling van toendertijd Bosch en Duin kliniek was naar congres in Frankrijk geweest, had goeie verhalen over gehoord. Dus het was een gok of het werkte of niet. Mijn paard heeft fase 4 HKO en heeft 10 dagen Tildren ingespoten gekregen daar op kliniek, want er was ook sprake van koliek als bijwerking, maar achteraf scheen het erg mee te vallen. Maar Welling wilde dat niet als risico nemen en kon mijn paard zo goed observeren. Helaas heeft Tildren niets geholpen bij mijn paard, maar dit is al toegediend in 2002. Dus het is nu al paar jaar in nederland.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:31

Inderdaad Bets, 2002. Maar dat betekend dus dat er nog geen lange termijn effecten bekend zijn (5 / 10 of 15 jaar).
Mijn paard heeft ook tildrin gehad, en ook bij hem heeft het niets geholpen. Het schijnt vooral goed te werken bij paarden die flink kreupel zijn, en die van mij is dat nooit geweest.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:36

carola schreef:
Inderdaad Bets, 2002. Maar dat betekend dus dat er nog geen lange termijn effecten bekend zijn (5 / 10 of 15 jaar).
Mijn paard heeft ook tildrin gehad, en ook bij hem heeft het niets geholpen. Het schijnt vooral goed te werken bij paarden die flink kreupel zijn, en die van mij is dat nooit geweest.

Welling zei tegen mij dat je wel verbetering zou moeten zien binnen 2 maanden. Vandaar dat ik erop reageer. Mijn paard liep letterlijk op 3 benen. Ja ik zeg eerlijk, ik ben niet medisch onderlegd, dus ik weet op wat voor termijn dit zou moeten werken, ik ga ervan uit wat mij verteld is. Ik neem aan dat zij dat wel weten Bloos (hoop ik dan...)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:38

Inderdaad, als het aanslaat, dan is dat binnen een paar maanden. Maar er is nog niets van bekend of het dan goed blijft, of dat het later weer verslechterd, omdat je daar veel langere tijd voor nodig hebt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:39

carola schreef:
Inderdaad, als het aanslaat, dan is dat binnen een paar maanden. Maar er is nog niets van bekend of het dan goed blijft, of dat het later weer verslechterd, omdat je daar veel langere tijd voor nodig hebt.

Oh ja dat zou kunnen daar is niet over gesproken. Knipoog

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:19

Mijn pony begon op zijn 13e te kwakkelen, vaak kreupel. Na lang dokteren bleek dat hij hoefkatrol had aan beide voorbenen. Op zijn 18e heeft hij een zenuwsnede gehad aan beide voorbenen. Hij is nu bijna 31 jaar en loopt nog steeds als een trein, ik rijd nog regelmatig een buitenritje met hem. Hij struikelt wel wat vaker, maar heeft zijn leeftijd natuurlijk ook niet mee. De 1e paar jaar na de operatie had hij speciaal beslag, zooltjes, siliconenkit. Mij werd verteld dat hij nooit meer zonder ijzers zou kunnen lopen. Maar hoe ouder het werd, hoe moeilijker het bekappen werd. Hij kon niet zo lang meer op 3 benen staan, en het beslaan duurde hem te lang. Toen hebben we het zonder ijzers geprobeerd, en hij loopt inmiddels al járen zonder. Dat gaat prima. Hij loopt wel heel veel in de wei. Succes!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:40

Luna loopt nu sinds 2 dagen niet kreupel. Ik heb erop gestapt. Ze loopt niet meer kreupel sinds rostraal bijna genezen is. Ik vraag me af liep ze niet kreupel door rotstraal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:12

tyson20 schreef:
Luna loopt nu sinds 2 dagen niet kreupel. Ik heb erop gestapt. Ze loopt niet meer kreupel sinds rostraal bijna genezen is. Ik vraag me af liep ze niet kreupel door rotstraal.

Kan heel goed hoor ! mijn bruine (de grote dan Knipoog ) loopt ook altijd gevoelig bij de eerste tekenen van rotstraal Boos! ik haal me dan ook vanalles in mijn hoofd.......terwijl egyptische zalf, betadinebadjes etc. wonderen doen Clown

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 05:59

De dierenarts belde gisteren op om te vragen hoe het gaat Ik zei dat ik weer kon stappen en niet kreupel,sinds die rotstraal weg is. Hij denkt ook dat ze daardoor kreupel liep,en zolnag ze goed looopt mag ik nu weer rustig aan gaan draven.Hij zei dat paarden met fase 3 a 4 70% kans hebben dat ze ooit kreupel gaan lopen. Hoop dus dat dat nu ff wegblijft. groetjes eline