Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jupiler

Re: Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:09

Hai,

Vervelende situatie. Zo'n verhaal waar eigenlijk niemand zo een twee drie een goed antwoord p kan geven. Ik zou zeggen: maak eens een opname met een camera en zet dit op VHS of DVD. Laat je eigen veearts deze beelde doorsturen naar Utrecht tesamen met een verhaaltje waarin je omschrijft hoe en wat. Wellicht hebben ze daar meer van dit soort paarden in behandeling gehad en kunnen ze je meer uitleg geven over de reden/oorzaak/behandeling etc.

Het klinkt mij in ieder geval in de oren als een tik. Net als mensen die in een stress situatie de hele tijd aan hun haar pulken, nagels bijten etc. Maar ik ben dan ook geen veearts.

Ik zou het van dat filmpje gewoon eens proberen. Als de situatie in de loop van de tijd verergert en hij gaat deze streken onder het rijden uithalen................................Lijkt me niet erg verstandig.
Veel succes

Groetjes karin

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:25

Wat mazzeltje zei is misschien wel wat.

Misschien kun je eerst eens telefonisch contact leggen en daarna een videoband opsturen.

Misschien kun je ook eens bellen met Emiel Voest.

Ben zeer benieuwd wat die mensen ervan denken.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:36

Citaat:
Autistisch zal het zeker niet zijn, ik denk dat ik een vrij slim paard heb.

Hier MOET ik dan toch echt ff op reageren!

Aytisme heeft niets met dom of slim te maken, het is een contactstoornis, en mensen die het hebben maken dus moeilijk contact, maaar hebben ook veel moeite met veranderingen, drukte, weinig structuur en dergelijke!!
Zijn vaak JUIST HELE SLIMME mensen!!!!!

okay, misschien miereneukerij, maar moest het ff kwijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:58

Dat kun je ook misschien wat vriendelijker brengen, ipv achter elke zin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb daarmee niemand aan willen vallen, je kon dit me ook pben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:17

Ik ben inderdaad al van plan om het op video vast te leggen, zodat ik dat eventueel makkelijk kan aantonen, iets tonen is natuurlijk altijd veel makkelijk uitleggen dan zonder een voorbeeld, of duidelijk moment. Deze foto’s zeggen ook niet al te veel.

Ik ga iig zowiezo een goede duidelijke brief opstellen naar BIT, al word het geen vraag van de maand, dan word de vraag misschien wel beantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:45

Extra info :

Citaat:
het zal er ongetwijveld mee te maken hebben, dat op het moment als er een paard passeert, en hij er niet bij kan in de stress raakt, omdat hij zijn woede niet kwijt kan. Bob heeft in de tijd dat hij mij was natuurlijk wel een mega verandering gemaakt de laatste 2 jaar. Van een erg gespannen heet onbereikbaar paard, is hij veranderd in een paard dat zijn ontspanning nu wil vinden, en ook vrijwel goed onder controle heeft. Hij doet zijn best en accepteerd nu vrijwel alles van me en pakt het ook erg snel op. Dat lichtgevoelige en snel geraakte zit er onder het rijden niet meer zo in, omdat ik ook rustiger geworden ben, echter onder het poetsen is het wel erg. Toen ik hem pas kreeg kon ik hem niet eens normaal poetsen omdat hij erg zenuwachtig, druk en bewegelijk werd. Na verloop van tijd is die veranderd, ik mag hem wel poetsen, vind hij niet erg, maar stil staan vind hij nog steeds moeilijk. Als iemand langskomt en hem onverwachts aanraakt kan hij daar erg nijdig om worden, ik mag in principe overal aanzitten, maar ook met een staartzwiep. In omgang is hij verder wel heel ontspannen, hij vind het heerlijk om te babbelen samen met de stalgenoten waar ik bij sta te babbelen. Je ziet ook duidelijk aan hem dat zijn lichaam dan ontspannen is, ook als hij in stal staat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:08

het klinkt in elke geval heel vaag..
het lijkt idd wel iets stereotyp achtigs.
hij doet het elke keer weer..

ik heb hier nog nooi van gehoord maar je kan aan de foto wel duidelijk zien dat tie boos is. hij is nijdig op iets..

maar nou de grootste vraag... OP WAT??

al sla je me dood..

ik zou het niet weten.
dat van die video is ook een goede tip, misschien weten deskundige mensen er meer van..

iig veel succes.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:31

ShannaY schreef:
Ik ga iig zowiezo een goede duidelijke brief opstellen naar BIT, al word het geen vraag van de maand, dan word de vraag misschien wel beantwoord.

Dan kun je net zo goed meteen mijn lerares opbellen,want die beantwoord je vraag ook bij de BIT!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:37

Ik ben meer gedoelt op vraag van de maand (of iets in die richting) ?!
Maar ik zou haar eens kunnen bellen ja, maar opsturen en voorbeelden is altijd handiger dan iets uitleggen toch?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:38

dat is waar!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:46

Wat een gek iets..............

als hij ook geirriteerd reageert als jij zijn borst aanraakt.......... dan zou je denken dat hij daar iets heeft wat hem jeukt/ pijn doet.

Maar hij doet het ook als er andere paarden langs zijn box lopen....... dat zou weer uit opwinding zijn.......

er moet ergens een logisch verband zijn..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:57

gijsenkim schreef:
Wat een gek iets..............

als hij ook geirriteerd reageert als jij zijn borst aanraakt.......... dan zou je denken dat hij daar iets heeft wat hem jeukt/ pijn doet.

Maar hij doet het ook als er andere paarden langs zijn box lopen....... dat zou weer uit opwinding zijn.......

er moet ergens een logisch verband zijn..........

Ik heb meer het idee dat hij zoiets heeft, van ho even MIJN borst, tenminste zo komt het over. Als ik hem op zijn kop geeft, laat hij het wel toe, maar blij is hij niet.

En dat logische verband, kan ik juist niet vinden, daarom laat ik bokt puzzelen en brainstormen Bloos

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:45

Jeetje wat een apart verhaal. Het advies om de ontspanning op te zoeken daar ben ik het helemaal mee eens!

Vond wel cool dat je er foto's van had..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:29

wat een apart gedrag zeg Rolleyes
volgens mij zou hij heel goed pijn kunnen hebben (op z'n borst)
en dat het daarna een vervelende gewoonte is geworden
laat hem eens nakijken door een fysiotherapeut om te kiijken of ze wat bijzonders kunnnen vinden

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:21

unamie schreef:
wat een apart gedrag zeg Rolleyes
volgens mij zou hij heel goed pijn kunnen hebben (op z'n borst)
en dat het daarna een vervelende gewoonte is geworden
laat hem eens nakijken door een fysiotherapeut om te kiijken of ze wat bijzonders kunnnen vinden

Ik denk niet echt dat ie pijn heeft aan z'n borst...
Soms ga ik voor hem staan en hem kriebelen aan beide kanten van z'n hals en dan gaat ie helemaal tegen mij aan staan, dan staat hij met z'n borst tegen mij aan, dat vind ie dan niet erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:35

Plus het feit dat hij ook in zijn benen en knieen bijt, pijn is het niet. Ik weet niet wat het is.. het is echt onverklaarbaar.. Huilen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:47

misschien zou je het aan een paardengedragstherapeut kunnen vragen... wat de reden is dat een paard zichzelf dit aan doet Rolleyes

iemand vertelde me jaren geleden ook zoiets.. en ik moet eerlijk zeggen ik geloofde er toen niets van Bloos!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:52

Ik denk ook niet dat hij echt pijn heeft, maar dat het eerder een vorm van stress is, waarmee hij tracht om te gaan. Hij heeft het misschien 1 keer gedaan, en blijven herhalen, zodat hij nu automatisch de link legt tussrn dingen die hij onaangenaam vind en bijten. Is inderdaad een beetje automutulatie. Ik zou zeker eens kijken voor Bit, of die andere bekende mensen, want het kan erger en gevaarlijker worden voor jou en hem, en bovendien is het een echt stereotiep. Misschien is hij een echt overgevoelig paard, dat direct zo' stereotiepe handelingen krijgt bij het minste. Ik vind het alleen raar dat hij het gewoon los in de bak ook doet, zou het gewoon een energie-uitlating kunnen zijn ofzo, veel succes hoor! Ach gut

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:15

unamie schreef:
misschien zou je het aan een paardengedragstherapeut kunnen vragen... wat de reden is dat een paard zichzelf dit aan doet Rolleyes

iemand vertelde me jaren geleden ook zoiets.. en ik moet eerlijk zeggen ik geloofde er toen niets van Bloos!

Waar geloofde je toen niks van?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:52

ik wil niet vervelend doen, maar zoals ik het lees ik jou paard een junkie, hij doet aan zelf pijniging om endrofine in zijn bloed te krijgen.
endrofine is een lichaamseigen morfine.
waarom hij dat doet?
ik heb een verhaal gehoord van een paard die op een manege stond, dat paard kreeg 9 kg krachtvoer op een keer en werd dan 2x per week ong. 15 min gereden.
als je dat paard aanraakte op zijn ooglid sprong hij al een meter opzij van de pijn.
dat paard hebben ze helemaal moeten ontzuren om zijn bloed spiegel weer in orde te krijgen, maar dat paard was zo gewent aan de pijn dat toen hij die pijn kwijt raakte ging hij iets zoeken om diepijn weer op te wekken door met zijn kop tegen de muur te gaan slaan.
uiteindelijk is het met dat paard minder goed afgelopen, maar niet door zijn afwijking maar door een ziekte.
wat je kan doen is je paard eens goed laten onderzoeken en zijn bloed na laten kijken of er iets mis is met zijn bloed.
maar zoals ik al zei. het lijkt erg op een junkie gedrag dus laat het na kijken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:06

Tulandro schreef:
unamie schreef:

Waar geloofde je toen niks van?

zij overdrijft nogal eens en ze zei dat ze een draver kende die de lappenvlees van z'n eigen lijf scheurde Gestoord
tja... daar geloofde ik dus niets van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:08

Junkie gedrag?
Zo zou ik dat toch niet noemen, als dat het geval was, dan zou hij het elk moment moeten doen, wat hij dus niet doet.

Ik zelf ben er eigenlijk sterk van overtuigd dat het een energie/gevoel/emotie is die hij gewoon niet kwijt kan. Misschien omdat ik mijn paard al 5 jaar mee maak. Het is ook zo moeilijk om uit te leggen allemaal. Daarom probeer ik dit bij zoveel mogelijk mensen voor te brengen in de hoop de oplossing te vinden.

Zo'n paard als jij beschrijft, is hij van verre niet. Het is een heel vrolijk paard en vind alles prima wat ik met hem doe (als ik er niet op zit) behalve het onverwachts aanraken, maar bv een plastic zak over zijn hoofd trekken vind hij wel weer goed!

Arg, het is zo moeilijk uit te leggen !

@ Astragirl, ik kan me helemaal in jou reactie verplaatsen! Die laatste zin van jou, dat is dus ook net het grote vraagteken in mijn hoofd. We hebben hier echt hulp bij nodig, en ik ben er nu ook echt werk van aan het maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:09

unamie schreef:

zij overdrijft nogal eens en ze zei dat ze een draver kende die de lappenvlees van z'n eigen lijf scheurde Gestoord

De reactie die zij plaatst heb ik ook totaal niks aan, gewoon niet op reageren Koe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:18

ik heb dit topic voorgelegd in een aantal huiskamer topics............ IK MOET weten of dit vaker voor komt en zo ja waarom Haha! Haha! Haha!

Ik vind dit zo een apart geval

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:31

ShannaY schreef:
unamie schreef:

De reactie die zij plaatst heb ik ook totaal niks aan, gewoon niet op reageren Koe

Dat zou ik maar wel geloven, ik heb er een video van gezien!!