rotstraal,ook een watje in straal doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

Re: rotstraal,ook een watje in straal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:41

oosterhoff schreef:
Ik hoop maar dat het ooit over gaat want elke keer die hoeven behandelen. Ik wordt er echt een beetje gek van.
Alle tips zijn ook voor mij welkom maar ik ben eigenlijk echt op zoek naar een "paardenmiddel" om het zo maar te zeggen.

Mijn ervaring is dat het nooit helemaal over gaat. Je kunt het goed onder controle houden, maar het kan zo weer terugkomen als het paard bijv veel in een natte wei staat. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere, is tenminste mijn ervaring. Ligt ook een beetje aan de vorm van de hoef: paarden met smalle kleine hoeven met nauwe straalgroeven, schijnen er sneller last van te hebben dan die met grote, 'ruime' hoeven, waar het vuil makkelijk uitvalt en de straalgroeven meer 'lucht' krijgen. Zo hebben wij nu twee 2-jarigen die in dezelfde stal, paddock en wei staan, de een heeft keiharde stralen, en de ander vrij zachte stralen, die kan nog wel eens rotstraal ontwikkelen als je het niet in de gaten houdt. Bij paarden die gevoelig zijn voor rotstraal, moet je gewoon extra aandacht besteden aan de hoeven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:10

Hoi,

Mijn paard heeft al jaren rotstraal. wat ik er ook aan doe. hij staat ook al 2 aar zonder ijzers en wordt natuurlijk bekapt. helpt nog niet. Maar hij heeft dan ook smalle hoeven en de middelste straalgroeve is heel diep en nauw 9 ik wou da tik mijn vinder erin kon steken ! Dan kon ik er tenminste bij om het te behandelen ).
CTC spray heb ik nog niet geprobeerd, weet ook niet of dat helpt, de straalgroeve is zo nauw dat de spray er waarschijnlijk niet inkomt.

Hoof and Sole heb ik wel, droogt een beetje uit. Maar niet zo erg als bij Morrie hoor.

ik gebruik bij zijn achterhoeven wel watjes, maar twijfel er over of er dan nogwel zuurstof bij kan.

Ik ga nu op de alternatieve toer, kijken of dat helpt.

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:44

die CTC spray kome er wel in hoor, als het gaat borrelen zit er rot, anders niet, je sprayt het er zo in er zit druk genoeg op zo'n bus!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:36

smurf schreef:
die CTC spray kome er wel in hoor, als het gaat borrelen zit er rot, anders niet, je sprayt het er zo in er zit druk genoeg op zo'n bus!

I don't know ! Straalgroeve is echt mega smal en diep. Ik kom er soms met een wattenstaafje niet eens in !!

Eerst de alternatieve middeltjes proberen, als dat dan niet helpt misschien de CTC spray ( als de da dat heeft )

Groetjes,

Maris

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:03

Mooi ik ga morgen gauw ctc spray proberen.
MIjne heeft ook last van rotstraal en ik wou al egyptische zalf gaan gebruiken maar dat vond ik iets te duur bij de ruitershop in de buur (26 eurie Koe )
Moet ik het van te voren ook even in de biotex laten weken of is dat niet nodig..?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:13

kan je doen, maar het wordt zo erg nat dan allemaal.
CTC brandt alles weg, dan hoef je eigenlijk geen biotex meer te gebruiken, is echt een paaardenmiddel Tong uitsteken

Als je DA geen CTC heeft, kan je ook OTC vragen, is niet blauw maar paars.....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:31

smurf schreef:
kan je doen, maar het wordt zo erg nat dan allemaal.
CTC brandt alles weg, dan hoef je eigenlijk geen biotex meer te gebruiken, is echt een paaardenmiddel Tong uitsteken

Als je DA geen CTC heeft, kan je ook OTC vragen, is niet blauw maar paars.....

Hoe snel moet je eigenlijk resultaat zien Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:37

geduld is een schone zaak, als ie echt goed rotstraal is, dan zal het borrelen als je de spray erop spuit, ik doe dat 1 x per week en als het niet meer borrelt, kan je ervan uit gaan dat de rotstraal onder controle is.

Wle regelmatig laten controleren door de smid, want van een verwaarloosde rotstraal kan je akelige dingen krijgen....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:58

Dus je hoef het er maar 1 keer per week op te spuiten of vaker..?
M'n pony word over ong. een week of 2 bekapt, dat kan toch nog wel?

(sorry voor al de vragen Bloos )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:00

wil je wachten met spuiten tot ie bekapt wordt???

Als het al stinkt, zou ik zsm met een behandeling beginnen. Je kan pas echt goed behandelen als de smid erbij geweest is, maar ik zou zeker niet wachten tot ie geweest is.

de kans bestaat ook dat je DA geen CTC spray wil verkopen voor behandeling van rotstraal want daar is het eigenlijk niet voor bedoeld. iedere DA heeft zo z'n eigen middeltjes....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:03

Nee ik wil morgen gaan beginnen met spuiten (wij hebben thuis altijd al ctc dus dat heb ik gewoon) Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:05

let even goed op of het borrelt en waar het borrelt, want daar zit de rottigheid, dan kan je de 2e keer gericht sprayen!