ziek paard nu ook hoefbevangen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: ziek paard nu ook hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:58

paars schreef:
je zou ook nog extra 2 x per dag een uurtje de benen nat kunnen bandageren. Bandage er eerst eromheen draaien en dan nat maken. Da's beter omdat de bandage als ie opdroogt niet te strak kan gaan zitten. na een half uur met een gietertje weer natmaken.

Dit snap ik niet..hoefbevangenheid zit tenslotte alleen in de hoef. Verder wil ik een pony dat net wat opknabbelt na ziekte niet onnodig nat maken, trekt tenslotte ook weer kou aan. Maar de tegels van haar uitloop halen blijkt de gouden uitkomst, de eigenarresse vertelde dat ze sinds 23-2 geen warme hoeven meer had. Ze krijgt nog steeds pijnstillers, maar dat wordt ook afgebouwt van 2 naar 1 per dag. Aan een muilkorf heeft de eigenarresse ook zitten denken, voornamelijk omdat Maicka aan niets anders als eten kan denken, en dus risico loopt in de wei teveel te bunkeren.
Verder sta ik enorm van te kijken hoe snel ernstige hoefbevangenheid zelfs kan genezen. Dacht altijd dat het einde oefening was zo gauw het hoefbeen gekanteld was!
Ik heb ook niets gemerkt aan Jumper, was gewoon net zo gek als de andere privépaardjes! Haha! Moet nu dus ook aan disipline gaan werken met Maicka, ik zie mezelf ook niet veilig met haar wandelen (M'n hand is nog steeds niet genezen van de dreun die ze me verkocht toen ik haar naar de wei bracht, voor ze ziek werd. Extra aan een kort touw, maar die achterbenen zijn leniger dan ik dacht!)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:43

Zet je haar gewoon in het gras?? Bij mij werd dat absoluut verboden. Er zitten nu veel suikers in het gras en dat is echt wel slecht.
Je kan haar in natte bandages zetten zodat alles gekoeld wordt, er zit tenslotte wel een ontssteking, ook nu het al weer een beetje beter gaat.
Ga er nou niet vanuit dat nu alles weer goed is, ze zal er gevoelig voor blijven misschien niet haar hele leven maar de eerste paar weken/maanden echt wel. Je geeft haar pijn stillers zeg je, dan is het ook niet zo gek dat ze weer normaal gaat lopen, de pijn voelt ze namelijk toch niet. Vind dat je zulke paarden wel een beetje voor zichzelf in bescherming moet nemen hoor.
Dat van die warme hoeven kan best wel, maar Sonja heeft nooit echt hele warme hoeven gehad en was toch heel erg hoefbevangen.

Dit is niet als aanval bedoelt, maar gewoon om je duidelijk te maken dat je er met de genezing zelf echt nog niet bent. Ik dacht ook dat ik er was en het ging met de dag beter, tot op de dag dat ik geen pijnstillers meer had en ik bang was dat ze het einde van de dag niet eens meer zou halen. De dag ervoor dacht ik dus ook dat ze zo goed als beter was, dit bleek dus helaas helemaal niet zo te zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:36

Vandaar dus het idee om Maicka een muilkorf om te doen; dan kan ze niet grazen maar wel zelf rondwandelen. Natte bandages om de benen snap ik nog steeds niet, het is de hoef die ontstoken is, maar ja; ben blond Haha!
Ik weet dat het nog lang niet goed gaat, maar twee weken geleden werd Maicka nog opgegeven. We zijn al blij wanneer ze een mooie mesthoop produceerd! En daarstraks was ik nog bij beestje, ze had de pijnstiller nog niet gehad maar liep als een trein (op een kort stukje zodat ik mesthoop weer uit de stal kon verwijderen).
We doen het lekker rustig aan, en dierenarts en hoefsmid hebben beiden gezegt dat het goedkomt. We waren er gelukkig op tijd bij, het hoefbeen is nog niet gekanteld.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:40

Als jij een ontsteking hebt bijvoorbeeld aan je enkel, mag je de koudecompressen niet op de ontsteking leggen, maar moet dat er boven, dat is dus ook zo met de bandages, een hoef kun je namelijk moeilijk koelen, maar je kan er wel voor zorgen doordat je er boven koelt dat de doorbloeding door en naar de hoef toe goed verlopen. Een slechte doorbloeding heeft namelijk ook alles met hoefbevangenheid te maken.
Misschien moetje ook even op Hoofcare.nl kijken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 09:50

O, nu snap ik het idee! Wel vreemd dat de dierenarts en hoefsmid er niets van gezegt hebben. Zij radden juist de modder aan om de hoeven te koelen (wat ook goed lukt). Vandaag gaan we ook weer een poging wagen om een stukje te lopen met mevrouw. (moet eerst even m'n scheenbeschermers, bodyprotector en helm op doen Clown ) Op hoofcare had ik ook al gekeken, maar dat gaat voornamelijk over ernstige hoefbevangenheid. Gelukkig valt Maicka daar niet onder.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:10

Kijk als je niet de mogelijkheid hebt om je paard op nat zand te zetten, daardoor ie door de pijn echt geen stal meer wil verzetten is dit wel een oplossing.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 10:19

Idd. Gelukkig heeft Maicka wel een stal en uitloop vol modder.