Poll: welke tijdstippen zuigt jouw luchtzuiger lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanneer luchtzuigt jouw paard?

vooral vlak voor het eten.
Geen stemmen
vooral tijdens het eten.
7 (12%)
vooral na het eten.
19 (32%)
direct rondom etenstijd (voor tijdens en na het eten)
7 (12%)
de hele dag door in de stal (niet in de wei)
10 (17%)
de hele dag door in de stal en de wei
5 (8%)
anders, nl....:
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 58

Jorie

Re: Poll: welke tijdstippen zuigt jouw luchtzuiger lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 07:42

susan schreef:
bkla tijdens en na het eten, ook als er veel mesen op stal zijn die rond haar stal blijven hangen

Wist helemaal niet dat Bla ook zuigt. (luchtzuigt dus)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 07:44

Er lijken twee groepen luchtzuigers te zijn. ca. 60% opgeteld luchtzuigt eetgerelateerd en de overige 40% is verdeeld (hele dag, alleen op stal, alleen in wei en anders).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:48

Mariek87 schreef:
Ik had het idee dat hij het vooral deed als ik of mijn vader in de buurt waren (misschien ook wel bij andere mensen maar wij zijn het meest op stal) puur om aandacht te trekken.

luchtzuigen is een stereotypie, dus een paard zal dit nooit doen om aandacht te krijgen. Een stereotypie heeft geen extern doel. Het verergerd gewoon door opwinding (of eten), dus heeft niets met aandacht trekken te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:55

Sanne83... tenzij het paard de aanwezigheid van iemand met voedsel in verband brengt... (appel, snoepje, plukje hooi )En dan is het weer voedselgerelateerd. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:14

haha, ja of dan weer stress/opwinding gerelateerd door de drukte.
ik bedoel alleen dat een paard met een stereotypie niet expres dit gedrag vertoont. je kan het dus niet als aandachttrekkerij afdoen.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:06

hoi!
heb het even nagevraagd en alle zuigers bij ons op stal (zijn ook allemaal broers en zussen van elkaar)

zuigen tijdens eten en in stress situaties...wanneer er iets verandert of ze krijgen stress beginnen ze ook veel meer te zuigen...

ze zijn allemaal begonnen rond hun 1 jaar, opvallend is dat het allemaal begonnen is door een gegrol als ze aan het eten zijn...hun moeder, die NIET zuigt, maakt dit gegrol wel. de Vader is bekend luchtzuiger, en in de volbloedlijn (Linamix wordt vermeld dat luchtzuigers worden voortgebracht..)

het jongste veulen van nu net 1 jaar is nog niet begonnen maar maakt hetzelfde gegrol als de moeder..

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:49

Uhm....wat bedoel je precies met gegrol?? (ik ben blond, misschien dat het daaraan ligt... Clown )

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:52

tja, kan het moeilijk na doen en nog minder uitbeelden via bokt Clown

laten we zeggen dat het klinkt tussen tandenknars en echt grollen ( misschien is dit een belgisch woord?) rommelen, dat zal je miss beter verstaan...

merrie en veulen maken dit tijdens het eten (heb het al bij verscheidene paarden gehoord!)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:38

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik zal eens luisteren of ik gegrol hoor bij onze knollen.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:56

ja hoort het het best als je de paarden hun krachtvoer op de grond voert...en je moet er echt op letten (ik weet nu niet of alle paarden dit doen, maar bij hun hoor je het duidelijk, en bij de merrie (die niet zuigt) af en toe..)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:02

opvallend dat jij zegt dat het luchtzuigen door de hengst veroorzaakt wordt terwijl mij ervaring is dat het niet erfelijk is

en ja jorie bla is ook een luchtzuiger, darom saat ze ook aan de rustige kant op stal en naast rustige paarden, bij stressirige paarden en wisselingen wordt het erger, bijvoorbeeld wanneer er veel logeerpaarden voo een wedstrijd zijn.
gelukkig heb ik een hle fijne stalbaas die daar goed rekening mee houdt en bla haar rust gunt.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:34

tja, ik kan alleen maar vertellen wat ik zelf zie en hoor...

bijna alle paarden die die hengst voortbrengen zijn luchtzuigers..

en op openbare verkopen van paarden met die bloedlijn wordt soms vermeld dat hij luchtzuigers voortbrengt...

volgens mij is het een maagprobleem dat ofwel erfelijk is, ofwel gewoon gevoelig aan dat probleem (zolas bij mijn vaders familie is iedereen gevoelig aan de darm)

zoiets..ik beweer niet dat àlle luchtzuigers erfelijk zijn, maar dat is mijn ervaring...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:25

mm de mijne doet het de hele dag door, in de wei, op stal, tijdens het poetsen etc. ze knikt haar nek dan, klappert met haar tanden, en voila ze blurpt.
ze kan makkelijk aan de 20 blurpen per minuut komen. Ze komt zo'n 8 uur per dag in de wei, dus tjah,beweging genoeg.
alleen tijdens het rijden doet ze het niet, heeft ze wel vroeger geprobeerd, maar toen heb ik haar echt een paar keer een hoek in moeten slaan,ze probeerde echt in alle bochten te wringen om maar te kunnen zuigen want dat accepteer ik echt niet.
in d'r vrije tijd doet ze maar wat ze wil, maar als ze werkt, wil ik dat ze dat niet doet. (btw, ze doet het nu niet meer onder het rijden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:34

kan best hoor die erfelijkheid. Is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. Het hoeft niet persé in ieder geval. B'elanna heeft drie veulens gehad en het ze netjes allemaal voorgedaan. Ze luchtzoog zelfs op de bips van haar veulens. Maar geen van die veulens is gaan luchtzuigen. De oudste is ruim 6, jongste wordt in mei 2 jaar oud.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:53

het schijnt eventueel wel erfelijk te zijn, in de zin dat een luchtzuigende hengst bijv een iets grotere behoefte heeft aan beweging en sociaal contact en dat doorerft aan zijn kinderen. Alleen zullen die veulens het nooit onwikkelen als ze niet in omstandigheden komen, waardoor ze het zouden kunnen ontwikkelen.