Artrose heeft iemand tips paard is nu zo stijf en pijnlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Artrose heeft iemand tips paard is nu zo stijf en pijnli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:00

Slotje schreef:
Hallo allemaal

Ik ben erg nieuwsgierig hoe lang jullie met de primeval en de glucosamine complex doen? Ik vind het nogal prijzig!
Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt

Groetjes

Slotje

ik geef 1 schepje per dag van de glucosamine, een schepje is 9 gram en in een pot zit 1000 gram. ongeveer een euro per dag dus.

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:47

Snappie schreef:
Ik snap niet dat al die mensen hun paard laten leven.
Artrose wordt steeds erger en al die behandelingen kosten onwijs veel geld.
En helpt je het paard ermee met al die middeltjes en spuiten.
Nee? wat alleen met die behandelingen kan hij nog normaal ( wat noemen we normaal) lopen, maar zodra we de poedertjes stoppen loopt het paard weer kreupel.

Ik vind het egoistisch om een beest zo te laten leven, daarvoor zijn paarden toch niet gemaakt, om alleen op de wei te lopen en te wandelen.

Dus bespaar je paard een hoop pijn en jezelf een hoop verdriet, want goed komen doet het niet.
Al het geld van die behandelingen kan je beter in een nieuw paard steken en zeg niet , jij kan makkelijk praten want ik heb zelf mijn eerste eigen pony weg kunnen brengen omdat ze aan twee voorbenen artrose had en nog steeds vind ik dat ik vanuit het paard zijn kant het beste heb gehandeld.

Hahaha, ik denk dat ik die van mij een groot plezier zou doen als ie lekker alleen maar de hele dag op de wei mocht staan.

En als een paard geen pijn heeft, omdat je een paar poedertjes geeft, SO WHAT??? Je paard slikt zijn poedertjes, heeft geen pijn, staat lekker op de wei, wordt lekker vertroeteld. Ik snap het probleem niet. Er zijn zat mensen die zonder medicijnen dood gaan, maar door een pilletje per dag te slikken een normaal leven kunnen hebben.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:55

Snappie schreef:

Ik snap niet dat al die mensen hun paard laten leven.
Artrose wordt steeds erger en al die behandelingen kosten onwijs veel geld.
En helpt je het paard ermee met al die middeltjes en spuiten.
Nee? wat alleen met die behandelingen kan hij nog normaal ( wat noemen we normaal) lopen, maar zodra we de poedertjes stoppen loopt het paard weer kreupel.
Ik vind het egoistisch om een beest zo te laten leven, daarvoor zijn paarden toch niet gemaakt, om alleen op de wei te lopen en te wandelen.
Dus bespaar je paard een hoop pijn en jezelf een hoop verdriet, want goed komen doet het niet.
Al het geld van die behandelingen kan je beter in een nieuw paard steken en zeg niet , jij kan makkelijk praten want ik heb zelf mijn eerste eigen pony weg kunnen brengen omdat ze aan twee voorbenen artrose had en nog steeds vind ik dat ik vanuit het paard zijn kant het beste heb gehandeld.

Nou nou nou Snappie waar oordeel je over zeg? Als er iemand is die gek is met het paard en die alleen maardan ook alleen maar het beste voor hem wil is het mijn vriendin ja. Momenteel heeft ze hem op rust staan. Natuurlijk wil ze hem behandelen maar die spuiten zijn maar zo tijdelijk voor hem en als je supplementen kunt voeren is dat mischien nog wel fijner voor het paard dan die pijnlijke spuieten.
Om dan maar te zeggen ik vind het egoistisch om zon beest te laten leven?
Moeten we het paard na een dienstbaar leven als die stijf en oud is maar gewoon afmaken. hoppa weg ermee en een nieuwe kopen?
Natuurlijk moet je doen wat het beste is voor het paard. Maar Dusty is nog lang geen zieligerd, hij mag graag rennen en spelen, hij mag graag werken. Maar nu met dit weer is hij stijf, hij loopt stijf en het lijkt alsof hij pijn heeft. Maar zadeltje erop en hoppa hij gaat weer. De sul is nog lang niet op.
En nieuwe paard kopen, een nieuw paard heeft mijn vriendin al ze wil alleen Dusty graag nog een paar jaar laten genieten van zijn pensioen.
En als het weer weer beter wordt dan loopt het paard ook wel weer makkelijker. Het gaat gewoon om nu.
Daar wilde ik informatie over of mensen er iets op weten.
En natuurlijk helpen we het paard als die pijnvrij loopt en dan lekker in de weide, of onder het zadel naar buiten is toch heerlijk. Dan maar gelijk afdanken, pfff niet te geloven.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:43

Wat bedoel je eigenlijk met: "Ik vind het egoistisch om een beest zo te laten leven, daarvoor zijn paarden toch niet gemaakt, om alleen op de wei te lopen en te wandelen." (Snappie).

Waar is een paard dan voor gemaakt volgens jou.

Ik heb 3 paarden waar ik veel leuke dingen mee doe en bijna niet mee rijdt. Mijn 10 jarige Fjordenruin is momenteel te dik en daar ben ik druk mee bezig om het weer op conditie te krijgen. Hij was de enige van de 3 waar ik op kan rijden, maar nu dus al een tijdje niet. Mijn 4 jarige Fjordenmerrie is nog niet beleerd en ingereden. Dat komt nog wel een keer, maar we gaan dat lekker langzaam aan doen.

Daarnaast heb ik een schat van een paard (Jody). Zij is een 13 jarige KWPN merrie met autisme. In het verleden heb ik ooit eens pogingen gedaan om met haar te rijden. Dat doen we nu al een paar jaar niet meer.

Ik weet dat een paard nergens voor gemaakt is. Wij maken ze zoals we ze graag willen hebben (althans dat proberen we). Een paard hoort lekker buiten te kunnen lopen, grazen met zijn soortgenoten, enz. Dat is iets wat bij een paard hoort. Wat wij er verder mee doen, dat moeten we zelf weten (rijden en verzorgen).

Ook ik zal echt niet mijn dieren onnodig laten lijden omdat ik te egoïstisch ben en ze niet kwijt wil. Als de tijd gekomen is zal ik ook de beslissing nemen. Ik zal dit wel voor ze moeten doen, omdat ze dat zelf niet kunnen.

Ik vind dat wij onze dieren (paarden) verplicht zijn om zo goed mogelijk voor ze te zorgen en tegemoed te komen in hun behoeftes omdat zij er niet voor gekozen hebben om ons bezit te worden. Dat leggen wij ze gewoon op. Of ze nu willen of niet! Het paard staat voorop en niet wij zelf.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:22

Mijn paard loopt op dit moment gewoon bagger. Kan duidelijk zien dat dit hem niet gelukkig maakt. Ik weiger nog langer pijnstillers en andere troep te gebruiken. Het lapt het ene met het andere. Ik kan zeggen dat ik hem zelf een tijd niet gereden heb dus hij was ook wat stijf door de overgang naar een andere ruiter. Het gaat nu langzaam wel beter door ik hem weer rij.

Ik zal het heel simpel zeggen als leys nu weer slechter gaat lopen en dat duidt bij mij op pijn stop ik. Hij is pas 12 jaar en ik heb er genoeg tijd en energie in gestoken om hem te helpen. Van al het wandelen aan de hand wordt hij niet gelukkig alleen maar lastig. Het is geen weiland paard plus dat dat hier in de omgeving lastig is en nog steeds erg veel geld kost. Als ik hem op het weiland zet weet ik dat hij zijn benen breekt nou daar schiet ik niets mee op.

Ik ben geen voorstander van een paard op de been te houden met medicijnen voor als ik weet dat het toch alleen maar erger gaat worden. De paarden houden zich sterk voor ons. Dieren zijn nu eenmaal zo gek om zich sterk te houden voor de mens. Maar ondertussen zie je in zijn ogen pijn en een ongelukkig paard. Daarnaast tellen de kosten ook mee heeft het nu om een paard op dure medicijnen te zetten in een pension stal wat ook nog veel geld kost met een paard waar je niets meer mee kan doen?. Nee dat denk ik niet.

Ik ben stapel gek op leys heb hem bijna 7 jaar heb veel met hem meegemaakt (koliek operatie, stuk vinger kwijt door een beet) hij is er altijd geweest voor mij en deed altijd zijn best. Hij is niet makkelijk maar is wel goudeerlijk. Vind dat ik er nu ook voor hem moet zijn en op tijd moet stoppen voordat hij echt kreupel en met veel pijn van stal komt of hem een keer dood vind. Ik hou daar teveel van hem.

Houden van dieren betekend ook op tijd afscheid nemen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:14

Als het niet meer gaat, dan is het genoeg geweest Verdrietig !
Ik heb respect voor mijn dier en weiger haar om een mankement wat haar niet meer bruikbaar maakt op te ruimen!
Dus ik vind dat sommige abnormaal reageren Boos! !

Ik heb jou aleens vaker gesproken in een soortgelijk topic, Prisca en ook nu weer lees ik tegenstrijdigheid in je posts!
Maakt niet uit, ieder zijn eigen verhaal en mening....

Maar dergelijke uitingen als wel of niet meer rijden, je paard "opruimen" omdat hij niet naar behoren functioneert, dat vind ik té grof! Een ieder maakt zelf uit hoe en wat en als je al in een moeilijke situatie zit heb je geen behoefte aan commentaar van betweters.

Neem nou TS, zij vraagt om advies voor het paard van haar vriendin en advies luidt laat hem afmaken koop een nieuw paard en spendeer je geld elders aan uit!
Zal haar vriendin leuk vinden!

Als je niet of tegenstrijdig wilt reageren zonder normaal advies te geven, waar om gevraagd wordt, reageer dan alsjeblieft niet!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:32

ja, snappie, dat jij je eigen beslissing goed moet praten door dit soor berichten te plaatsen.........your loss !

Maar sommige mensen hebben iets meer over voor hun paarden, en proberen ze binnen beppaalde grenzen een normaal bestaan te laten hebben.

Je kunt niet elk paard met arthrose (40% vd populatie) over 1 kam scheren.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:15

Ben het hier met iedereen eens als reactie op het bericht van Snappie.

Een paard niet gemaakt om in de wei te staan en te wandelen? MMM inderdaad niet. het is eigenlijk gemaakt om elke dag lange afstanden te lopen op zoek naar geschikt voedsel. en al zeker niet gemaakt om iemand op zen rug te hebben eigenlijk....dus volgens mij is ie dan nog beter af in een wei.

we hebben hier een 23-jarige hengst met artrose in voorbenen. loopt nu van augustus in een wei. Na de eerste maand was het manken voorbij en hij voelt zich nu op en top. en dan te denken dat hij normaal naar de slacht zou gaan omdat hij niet meer kon dienen als dressuurpaard.

Het is juist egoïstisch om je paard op te geven als je er niet meer op kan rijden (want face it, daar zijn ze niet voor op de wereld gezet) ipv zoals Snappie zegt te laten leven omdat je het zielig vindt.

En als je ergens pijn hebt en het is opgelost met een pijnstiller en je kan weer verder dan neem je die toch? dat geldt niet alleen voor mensen...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:25

Snappie is waarschijnlijk een van die personen die een paard meer als een ding dan als een levend wezen zien. Ze hebben de instelling "het is stuk weg er mee en een nieuwe kopen"
Het omgekeerde zeg maar van die mensen die tegen beter weten in hun paard in leven willen houden, iets wat ook niet goed te praten is.

Maar om weer on topic te komen.
Je zou inderdaad eens een middel als Cortaflex kunnen proberen.
Ik heb hele goede resultaten met een product wat Flex + heet. Dat werkt voor mijn paard echt super! Ze heeft geen artrose maar wel de nodige gewrichts problemen.

Misschien kun je een combi van dingen gaan proberen. In de zomer heeft je paard het waarschijnlijk een stuk makkelijker dan nu. Koud en vochtig weer zijn funest voor artrose.
Je zou hem nu bv op Flex+ kunnen zetten, Flex + geeft gewoon sneller verlichting, ze garanderen zelfs dat je paard binnen 21 dagen sterk verbeterd is! Dan in de zomer over gaan op Cortaflex.

Zo dra je merkt dat je paard zich wat makkelijker kan bewegen is het het beste dat je hem licht aan het werk gaat zetten. Niet overdrijven natuurlijk maar gewoon beginnen met wandelen, dan voorzichtig af en toe longeren maar in elk geval hem in beweging houden. Zo veel mogelijk weide gang is heel goed maar vaak niet genoeg, ze staan dan toch het grootste deel van de dag stil.

Heel veel succes

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:42

Ik had net in het andere topic ook gereageerd, maar bon, bij deze nog eens een samenvatting over de supplementen die ik getest heb.
Primeval en Cortaflex vond ik waardeloos, en veel te duur. Geen vooruitgang, zelfs geen stagnatie, alleen pure achteruitgang. Beiden heb ik bijna een jaar gebruikt en daarna een enkeltje richting vuilnisbak gegeven. Glucosamine in combi met chondroïtine was al wat beter, maar nog te duur. Nu krijgt ze Artico, 33 euro per emmer en ze loopt er prima op (hoewel ik dit gelijk ff afklop op een stuk hout).

Verder is de enige oplossing: BEWEGEN. Memuska loopt van 's ochtends tot 's avonds in de wei en ik probeer zoveel mogelijk (rustige) buitenritjes te maken.

Voor meer info mag je me pb'en, maar ik moet nu naar de les Knipoog Anders wordt de prof boos!

Slotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:17

Hallo allemaal,

Ik heb vrijdag de glucosamine complex gekocht dus ik wacht wel hoe het aanslaat bij haar. Ik ben benieuwd. Bedankt dat jullie gereageerd hebben.

Groetjes
Mandy