*koker schoonmaken?*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: *koker schoonmaken?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:59

pol013 schreef:
Moet je de koker uberhaupt schoonmaken???
Als ik het gedaan heb is het na een paar dagen weer net zo smerig. Nu doe ik het al een paar jaar niet en smeriger is het er niet op geworden. Als ik die vellen tegenkom dan trek ik ze er snel vanaf maar meer niet meer.
Nou weet ik dat je een stalpaard niet meer helemaal kan vergelijken met een paard in de natuur maar in de natuur maakt toch ook niemand dat ding schoon?

En wat dacht je van sex?? Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:24

ja daar zat ik ook al aan te denken. Maar dat hebben ook alleen de 'betere' hengsten. En lopen dan die groepen losse hengsten allemaal met een ontstoken pieletje?

ZOu er als merrie ook niet aan moeten denken. *juk ga dat ding eerst maar eens wassen*

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:07

Tuurlijk moet je die schoonmaken.
Tenzij je het zo erg smerig vindt etc.

Als je goed voor de verzorging van je paard opkomt ja dan moet je het doen.
Wil je infecties voorkomen?
Doe het Knipoog

Cinnepin op bokt doet het als volgt.
Een Doek, Handschoen Etc.
Hangt ie uit Tong uitsteken
Pak je Doek, Handschoen etc.
Gewoon de langs gaan en schoonmaken, zodat de velletjes en troep er als ware afgaat.
Doet je paard z'n geval weer in...
Dan de volgende keer verder gaan...

Ik doe zelf 2 merrie's dus, heb er geen last van.
Echter zou ik het anders wel schoonmaken om te voorkomen van infecties.
Bij de merrie's maak ik ook hun kont/poeperd schoon Knipoog
Het is gewoon fijner voor het paard.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:24

Mijne doet het gewoon zelf 'onderhouden' net zoals hij z'n vacht ook wel goed onderhoud...
Lekker makkelijk dus.. Cool

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:44

Enneuh, hoe doet hij dat dan wel als ik vragen mag?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:02

Ik heb 2 ruinen.

Mijn Haf maakte ik weleens schoon, omdat hij er vaak echt vies uitzag.

Maar met in/uitschachten, verlies je ook een heleboel velletjes.

Ik doe het nu dus al een paar jaar niet!

Waarom zou ik, net als jezelf overmatig wassen, is ook niet goed.

Mijn paarden lopen overigens wel in een kleine kudde met merries. Zie ze weleens op een merrie! Maar of er daadwerkelijk gedekt wordt, dat weet ik niet, heb ze niet kunnen betrappen!

Een schone gezonde koker hoef je naar mijn smaak echt niet schoon te maken, dat doe je wanneer het begint te ruiken of er echt smerig zooie aan zijn piemel hangt.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:03

Hoe je paard dat zelf schoonhoudt is dan maar de vraag die over blijft

Sommige paarden hebben er gewoon last van en daarbij moet het onderhouden worden.
De andere weer niet Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:05

Sammiej schreef:
Hoe je paard dat zelf schoonhoudt is dan maar de vraag die over blijft

Sommige paarden hebben er gewoon last van en daarbij moet het onderhouden worden.
De andere weer niet Knipoog

Citaat:
Een schone gezonde koker hoef je naar mijn smaak echt niet schoon te maken, dat doe je wanneer het begint te ruiken of er echt smerig zooie aan zijn piemel hangt

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:17

Het gaat hier ook over vieze kokers Knipoog

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:05

Maar in de natuur maken ze er ook geen ruin van!

pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:22

Vellen trekken van kokers is niet aan te raden, dit kan wondjes opleveren die je op een ontstoken koker kunnen komen te staan. Als je die vellen weg wilt of moet halen dan was hem en laat het weken, pulk niet zo dat het dier daar wondjes krijgt! Herhjaal liever een tijd later je wasbeurt.
Wassen kan utstekend met spul dat gemaakt is voor vrouwen om zich "intiem"te wassen, femina nog wat, ben de naam even kwijt. Dit is gemaakt om de flora (bacterien die je slijmvliezen gezond houden) aldaar niet (verder) uit balans te maken.
Een niet goed in balans zijnde flora aldaar is vaak de oorzaak van het heftig smeren uit de koker, met betadine maak je veel, zo niet alle daar aanwezige bacterien dood. Bij niet al te grote problemen met de koker kun je dus de balans op die manier verder in het voordeel van de verkeerde bacterien laten doorslaan. In het geval dat het echt al heel erg is (dagelijks de achterbenen helemaal zwart bijvoorbeeld) dan is het misschien een optie om met betadine te wassen, een keer. Er zijn paardenklinieken die in probleemgevallen dit aanraden om daarna, niet lachen dit is serieus, goede flora uit een koker van een schone ruin over te zetten op de met betadine gewassen probleemkoker.
Hiervoor moet je beide ruinen dan eigenlijk wel sederen, dit kan met sedalin. Doe dat niet zelfstandig als je daar geen ervaring mee hebt!

Helaas heb ik nog niet gezien dat deze methode resultaat had. Maar een ander misschien wel.
In minder heftige gevallen zou ik zeggen, als je moet wassen doe dat met intieme feminahandel of excalibur, spullen die er voor gemaakt zijn.

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:46

Hallo,

Er wordt hier veel gesproken over infecties etc maar hoe meer je het natuurlijke patroon gaat verstoren en velletjes en talg gaat wel halen,
Hoe meer kans er is op infecities, oke alleen de koker schoon maken 1 keer in de zoveel tijd als je vind dat ie stinkt (wat mijn nog nooit is overkomen) of dat je vind dat ie echt vies is oke, maar om het nou regelmatig te doen, ik denk dat het alleen maar tegen werkt.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:08

ik heb ook een ruintjj maar ik kan niej eens in de buurt van zijn koker komen.... hij gaat door het lint..en ik heb liever geen hoef in me gezicht dus ik doe het gewoon niej..met water kan ook niej want hij is bang voor water...
naja..
groetjes elisatjj

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:13

bij mij ruin doe ik er gewoon een spons in..
en dan goed ronddraaien..
tis vies maar hoort erbij..
als je een ontsteking krijgt ben je verder van huis..Knipoog

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:09

Ik hou de kokers van onze manege paarden bij, maar ik maak het alleen schoon met water en betadine als het echt te vies wordt. Dan worden ze gesedeerd zodat is alles goed schoon kan maken.
Anders gewoon met een sponsje of met blote hand er langs wrijven om het vuil er af te krijgen als ze niets vermoedend de boel laten hangen Knipoog
Als je het vies vind gewoon even een stel handschoenen gebruiken.....

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:33

Ik heb nou ook het probleem dat als ik met een spons kom en het wil schoonmaken dat hij ze achterbenen optrekt of begint te trappen...
Na, Ik heb liever geen trappen dus het is me tot zo ver nog steeds niet gelukt!..

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:50

Mijn dierenarts raadt aan om ongeveer 1 keer per jaar de koker schoon te maken bij paarden die meerendeels op stal staan. Mijn vorige paar heeft een keer een ontstoken koker gehad en toen heeft ie me uitgebreid uitgelegd hoe ik het aan moest pakken. Nu doe ik het dus 1 keer in het jaar, meestal in het najaar als hij niet meer op het land staat. Ik heb indertijd van de dierenarts Unicura handzeep gekregen. Dit is ph-neutraal en verstoort de zuurgraad nauwelijks, maar heeft wel een lichte anti-bacteriële werking.
Ik gebruik meestal een latex handschoentje en handwarm water, doe een beetje zeep in mijn handen en krabbel voorzichtig de korstjes uit zijn koker. Hij heeft daar geen bezwaar tegen en verzet zich nooit. Let wel goed op dat je als je klaar bent de zeepresten goed verwijderd, want het is natuurlijk niet prettig voor je paard als het achterblijft.
Zeuren over dat het vies zoals hierboven vind ik stom, het hoort er gewoon bij, als je een kind hebt moet je ook zn luier verschonen en alles wassen!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:16

haay..
ik vind het helemaal niej erg om te doen..maar weet iemand hoe je het schoon kan maken als je paard trapt..??
ik heb mijn pony nou 2 jaar en nog nooi thet ik zijn koker schoongemaakt...omdat hij trapt...wie weet hoe je het dan moet doen..??
groetjes elisa

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:07

Curly85 schreef:
uhm betadine?????? Dat is niet echt geschikt om een koker mee te wassen. Je wast je eigen muts daar toch ook niet mee?

Bij de opleiding verzorgende leren ze je anders wel dat je een penis ook gewoon met zeep kan wassen hoor. Ow jah en een muts is geen penis.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:39

Ik heb dus een enter hengst en zag laatst dat hij gele "paddenstoel-achtige" dingetjes aan zijn leuter had hangen.
Ik moest toch nog langs de dierenarts en heb dus meteen even gevraagd hoe en wat.
Volgens mijn dierenarts zijn die gele "paddenstoel-achtige" dingetjes heel normaal (weet even niet meer welke benaming hij gebruikte).
En toen ik vroeg over het wassen van de koker etc zei hij dat dat in princiepe helemaal niet nodig is.
Maar je moet natuurlijk zelf wel een beetje in de gaten houden hoe het zaakje er uit ziet.

Mijn enter begint trouwens al te trappen als ik het om de koker heen schoon wil vegen!
Dat wordt nog wat als er een dag komt dat ik de binnenkant schoon moet maken!
Maar ik vraag me af of die dag ooit zal komen, want ik weet echt zoveel ruinen en hengsten waarbij dat in 10 jaar nog nooit gedaan is.

mellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:02

Een hengst heeft een schonere koker en penis omdat hij hem er meestal meer in en uit schuift dan een ruin. Er zit nl een soort schoonmaak kliertje aan de bovenkant tegen de buik als ze hem er nu vaak in en uit schuiven zorgt dat spul dat de penis schoon blijft.
Als ze dit niet vaak doen is dit juist ook de plek waar dat vette zwarte spul zich ophoopt.
Betadine word het meest gebruikt en als je problemen hebt met je muts wordt dit ook wel eens voorgescheven om te spoelen met een verdunde oplossing het dood nl schimmel en bacterie.
Als je het een keer doet is dit geen probleem als het maar niet dagelijks gebeurd.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:30

elisatjj schreef:
haay..
ik vind het helemaal niej erg om te doen..maar weet iemand hoe je het schoon kan maken als je paard trapt..??
ik heb mijn pony nou 2 jaar en nog nooi thet ik zijn koker schoongemaakt...omdat hij trapt...wie weet hoe je het dan moet doen..??
groetjes elisa

Kan je niet iemand regelen die dan 1 van z'n voorbenen optilt, dan wordt het trappen met de achterbenen al een stuk lastiger....

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:41

Nou ik doe het heel anders hoor. Ik trek meestal zo aan Sjims pippi tot hij hem eruit laat bungelen. Dan ga ik staan vegen met zwitsaldoekjes totdat zijn pippi weer lekker ruikt en er fris uitziet.

1 keer per jaar krijgt hij een uitgebreide schoonmaak. Als de tandarts is geweest! Dan krijgt hij altijd een roesje en hangt ie zijn pippi er helemaal uit. Emmertje water erbij en schrobben.

Ik gebruik absoluut geen zeep of shampoo. Dat is onwijs slecht! Doe je immers bij jezelf ook niet toch? Dan gaat het toch ook jeuken?? Haha!
Ik doe het altijd met water en van die billendoekjes van zwitsal.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:32

Ik was die van Homerus ook altijd maar wat ik ook doe hij komt echt niet naar buiten. Verward

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:50

k was mn verzorgpaard ook hoor
nu doe ik het als ik hem helemaal was
en ik heb me voorgenomen om het 3x per jaar te doen
wat ik doe:

wrijf voorzichtjes over zijn koker,daarvan komt zijn penis te voorschijn
ik neem het ding vast(zonder handschoenen!warm hand is toch fijner dan rubbertje?)en was het met een sponsje en lauw water
zeep heb ik nog niet gebruikt,ik kan zwitseldoekjes eens proberen
of Unicare zeep,waar kan je die nog verkrijgen?
bij drogist?