Pony hoefbevangen, wat te doen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Re: Pony hoefbevangen, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:48

[quote="nadezda"]Klopt absoluut ik vind het klinkklare onzin, maar bedacht me dat in discussie gaan echt geen zin heeft.
We worden het niet eens, en ieder zo zijn eigen mening.

quote]

ik snap jou ook wel jij hebt een slechte ervaring mee met hoefbevange
maar dat tinkertje waar ik over vertelde heeft 2 dagen alleen maar gelegen
maar zo loopt ( een half jaar later ) weer kinder lesjes mee ( en dit wel zonder pijn)

dus ik geloof er wel in dat ze beter kunnen worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:09

justahorse schreef:
Je kunt wel denken dat het paard er van af is maar dat is dus niet.
Het blijft terug komen.
Bij mij staat er een pony in de buurt en die is ook bevangen.
Het beestje verrekt elke keer van de pijn.
Het heeft een muilkorf om in de wei voor een groot gedeelte van de dag.
Heel vaak kan het beestje niet lopen van de pijn, en gaat dan liggen en af en toe ligt het paardje langer dan een dag.
Dan kan het niet eten en niet drinken.
Het krijgt pijnstillers en antibiotica en het helpt niet!!!!
We zijn een keer langs de deur geweest en we dachten in eerste instantie dat het beestje koliek had maar dat bleek bevangenheid zijn.
Ik vind het zielig om een paardje te laten lijden.
Ik snap niet dat mensen dat kunnen.
omdat de hoefzool dan naar buiten groeit en laat dan los en dat doet verschrikkelijk veel pijn.

Het lijkt me dat zelfs de Dierenbescherming in deze situatie iets kan doen...ideetje misschien?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:51

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:50

Zoals ik heb gehoord, heeft de pony er al een aardige tijd last van, natuurlijk weet ik niet of ze pijn heeft om dat ik de pony de laatste tijd niet heb gezien.
Wel heeft ze altijd erg slechte hoeven gehad, maar er is zoals ik weet nog nooit iets bij haar geconstateerd, de hoefsmid zei alleen dat de hoeven erg snel groeien en dat er wat vaker een smid bij moest komen, ik weet dus van mijn vriendin dat er zowiezo elke maand een smid bij was, en als het haar te erg leek (hoeven veel te lang dus) haalde ze er eerder een smid bij, dus dit is het probleem niet.

Wel staat ze in een gigantisch groot land, waar vooral zomers erg veel gras staat.
Ze komt nu in de bak te staan en word op dit moment elke dag afgespoten met koud water, is dit goed of mag dit absoluut niet??
Ze kan niet in een emmer oid staan want dan word ze best wel gek in dr hoofd.
Ze word ook elke dag meegenomen de weg op en mag daar een kwartiertje 20 minuten lopen, elke keer als ze dit doet loopt ze weer een stuk beter, dus moet ze het opbouwen steeds langer gaan lopen met de pony, of absoluut niet.
Ik heb haar alle sites gegeven die jullie hier neer hebben gezet, en zoals ik het gehoord heb haald ze er morgen een smid bij en dan maar hopen of die haar verder kan helpen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:39

Cushing kan ook een oorzaak van bevangenheid zijn Verdrietig

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 00:02

Misschien een idee om te luisteren naar je DA en (goede) hoefsmid???
Deze mensen hebben niet voor niets jaren op school gezeten.

Hoefbevangenheid kan NIET altijd genezen, als er een kanteling is ontstaan van het hoefbeen is dat onomkeerbaar.
Het hangt dus af van de mate van hoefbevangenheid.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:00

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest en dat is gelukkig helemaal over gegaan. Het is gelukkig ook nooit terug gekomen en het is toch al een aantal jaren geleden. Ik was er dan wel optijd bij en heb meteen DA en hoefsmid gebeld. Daarna heeft ze lang op een natte bodem gestaan, veel afgespoten en kreeg geen biks.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:03

De smid kan echt wonderen verrichten, mijn pony is twee keer bevangen geweest en ik heb in het begin het advies van de dierenarts opgevolgd, ijzers eronder en veel medicijnen. Teon ging het dus niet over en werd ze nog een keer bevangen.

Nu heb ik het advies van een natuuurlijke hoefsmid opgevolgd, geen ijzers meer, geen medicijnen meer en ze loopt als een zonnetje!!
ze is nu zelfs drachtig!!!

Troy had een sinker, dat is een redelijke erge vorm. Ze had een kanteling en was lichtelijk gezakt.

Dus best wel erg, en het blijft altijd oppassen maar het gaat harstikke goed!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:14

linlovesyou schreef:
De smid kan echt wonderen verrichten, mijn pony is twee keer bevangen geweest en ik heb in het begin het advies van de dierenarts opgevolgd, ijzers eronder en veel medicijnen. Teon ging het dus niet over en werd ze nog een keer bevangen.

Nu heb ik het advies van een natuuurlijke hoefsmid opgevolgd, geen ijzers meer, geen medicijnen meer en ze loopt als een zonnetje!!
ze is nu zelfs drachtig!!!

Troy had een sinker, dat is een redelijke erge vorm. Ze had een kanteling en was lichtelijk gezakt.

Dus best wel erg, en het blijft altijd oppassen maar het gaat harstikke goed!

Altijd fijn om uit eerste hand zo'n verhaal te horen! Nogmaals...iedereen mag geloven wat hij/zij wil....maar het lijkt mij dat als het je eigen paard is...je niet echt in de positie bent om 'gewoon' maar te zeggen 'ik geloof niet in genezing' als uit bovenstaand verhaal blijkt dat die mogelijkheid er wel degelijk in zit (notabene een geval met gekanteld èn gezakt hoefbeen!!)...als je tenminste vastgebakken/ouderwetse ideeen los durft te laten!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:03

@ Nadezda; over het eiwitverhaal, het is niet zo dat reguliere artsen beweren dat hoefbevangenheid door teveel eiwit komt, en dat alleen de alternatieve artsen dat tegenspreken. Ongeveer tien jaar geleden hebben de reguliere artsen ontdekt dat hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door teveel fructaan/koolhydraten en niet door eiwit. Dit is ook gepubliceerd in de vakbladen voor dierenartsen. Iedere dierenarts die nu (10 jaar later) nog steeds beweert dat eiwit de oorzaak is heeft zijn bijscholingen dus niet gevolgd of zijn huiswerk niet gedaan.

Ik begrijp dat jij erg vervelende ervaringen heb met hoefbevangenheid en dat jij alle adviezen van de dierenarts hebt opgevolgd, en ondanks dat is het niet overgegaan. Hoe lang is het geleden dat jouw paardje hieraan is overleden? De laatste jaren zijn ze echt een stuk verder met de behandeling. En inderdaad vooral in de alternatieve hoek, ja. Maar ook de regulieren dierenartsen en hoefsmeden behandelen steeds vaker hoefbevangen paarden met succes doordat ze oude ideeën los durven laten en nieuwere behandelingen willen proberen. En ik heb meer dan 1 paard zien herstellen van hoefbevangenheid, zelfs met (niet al te ernstige) kanteling van het hoefbeen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:38

Wisselbaden (warm/ koud) zijn zeer goed voor de doorbloeding wat de afvoer van gifstoffen kan bevorderen. Dit is vaak heerlijk voor een paard (niet alleen bij hoefbevangenheid). De pijn/ druk wordt hierdoor verminderd.

Verder is de verzorgijslander van een vriendin van me heel erg hoefbevangen geweest. Die heeft dat dus echt gekregen van teveel eten. Ze werd gewoon teveel verwend. Stond op een hele vette wei en kreeg daarnaast nog sportbrok en sochtends en savonds hooi. Ze was ook mega dik toen Bloos! en werd heel onregelmatig gereden (omdat de eigenaresse reuma heeft)

Met een goede smid en een drastische wijziging in het rantsoen.

Zij hebben de ijslander dus meteen op het zand gezet en alleen ruim hooi gegeven. Later weer langzaam een beetje eiwitarme brok en nu staat ze op een kort weiland (s nachts op stal) en krijgt ruim goed hooi en ca 1 kg eiwitarme brok per dag (voor een ijslander is het eiwit in gewone brok zowiezo vaak teveel) en wordt bijna elke dag gereden. Ook krijgt ze selenium (van paardendrogist) bijgevoerd om haar spieren e.d. wat te helpen. Als ze dat niet doen wordt ze stijf.

Zijn ze nu dus zover dat je haar weer gewoon kunt rijden en ze nergens last van heeft. Haar hoefbeen in gekanteld, maar ze heeft er nu dus geen last meer van.

Dit heeft wel zo'n 2 jaar geduurd. Ze stond op ijzers en liep zonder dus echt op eieren. Ze kreeg eerst dus andere speciale ijzers met rubber ertussen zodat de stand van hoef verbeterd werd en de druk dus verlicht werd.

Ook kwam ze eerst helemaal op rust (wel buiten) en alleen hooi. Later langzaam opbouw van wandelen, longeren en daarna rijden ... (echt stapje voor stapje en in het begin maar 5 minuten enzo)

Nu heeft ze dus geen ijzers meer, omdat ze toch nooit over de weg hoeven en dat in de winter makkelijker is want dan kun je op een wintersdagje nog een lekker ritje maken (wat niet lukte met ijzers ivm uitglijden)
en dat gaat ook prima dus OK dan!

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:26

hoefbevangenheid is een onsteking aan het membraan welke de aanhechting verzorgt tussen primaire en secundare laminae (hoorn) en de hoeflederhuid. Op microscopisch niveau zie je de laminea afbreken en het membraam los komen te liggen. Dit alles is een gevolg van afvalstoffen die door steptokokken bacterie wordt afgescheiden. Dit alles kan uren soms al dagen aan de hand zijn, voordat je wat ziet.
oorzaken zijn ondermeer, veel koud water na hard werk, vette weide, voerton leegeten na ontsnappen, lang draven op verharde bodem en niet afkomen van nageboorte) Bij alle gevallen blijken de gifstoffen af te komen van steptokkokken, al weet men nog niet in alle gevallen hoe.
Maak onderscheid tussen acute hoefbevangenheid, chronische bevangenheid en misvormde hoeven tengevolge van vroegere bevangenheid.
acute bevangenheid is een spoedgeval. DA en smid moeten samenwerken om kanteling van het hoefbeen te voorkomen.
Chronische bevangenheid komt alleen voor als het paard structureel in een te grote vette weide wordt gezet, en als gevolg van de ziekte cushing (paard ziet er dan uit als een poedel)
Bij een misvormde hoef als gevolg van bevangenheid is de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen verloren gegaan, waardoor het hoefbeen kantelt. (de buigpezen geven meer spanning als de strekpees aan de voorzijde).
Bij behandeling moet het hoefbeen weer evenwijdig met de grond komen. Vroeger probeerde men (met vreselijke gevolgen) het boefbeen weer terug te duwen, De laatste 15 jaar heeft men geleerd dat dit niet gaat, en dat men de hoefschoen moet aanpakken.
Genezing is nooit mogelijk, maar een goede smid kan wel in samenwerking met een DA het volledige gebruik van het paard terugkrijgen.
In twee van de drie gevallen (niet bij chronische bevangenheid) kun je dus weer volledig met je paard (met of zonder ijzers) aan het werk komen, waarbij in het geval van misvormde voeten de smid mischien een keertje vaker moet langskomen.

nikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:37

als een paard of pony hoefbevangen is houd het in dat het hoefbeen gekanteld is of verzakt dit zal dan niet ineens weer terug schieten alleen de mate waarin dit is zal de verdere genezing bepalen of niet en dan bedoel ik ,als het hoefbeen zo danig is gekanteld kan het door de zool heen breken en dan is het einde oefening.als de pony in de acute fase is van de hoefbevangenheid ,dan is het vooral belangerijk dat hij zo weinig mogelijk te eten krijgt.geen eten geven is gevaarlijk voor andere organen dus als ze stro eet mag je dat geven ,zit namelijk niks in.daarnaast is heb belangrijk dat de pony vaker bekapt word en vooral het teen gedeelte moet ingekort niet zo zeer aan de onderkant maar aan de buitenvoor kant.want van een paard of pony die hoefbevangen is zal de hoef niet echt in de hoogte groeien maar naar voren toe.de eerste periode zal de pony wel veel pijnstiller nodig hebben en dit kan dan af gebouwt worden.ook regelmatig op een natte ondergrond is goed voor de hoeven.houd er wel rekening mee dat een pony die eenmaal bevangen is
geweest er nu meer vatbaar voor is.er zijn echter meer redenen waar ze bevangen van worden maar voornamelijk is het door eiwitrijk gras.mijn zus is hoefsmid en heb dit van haar.bij een goede en snelle behandeling kan de pony weer op den duur gebruikt worden om te rijden.