Boett-deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Boett-deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:59

Ivanka loopt in de zomer ook met haar boett rond, dag en nacht buiten! Dit jaar gaat de deken zijn derde seizoen in. Op www.demeulenkamp.nl kun je ze ook bestellen.

Het is misschien duur, maar zn geld dubbel en dwars waard!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:02

Even een vraagje: hoe zit het met de boett en verharen?
Ik ben op zoek naar één voor mijn welsh- Atje, ben al een aardig eind op weg, maar ze heeft zo'n gigantisch dikke vacht en gaat behoorlijk uitharen dus straks. Hoopt dat zich niet heel erg op?
Weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen, lijkt mij dat dat ook enorm moet gaan jeuken.
Eind april/begin mei wordt ze geschoren, maar hoe moet dat tot die tijd? Of zie ik spoken?

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:19

Ik vroeg me af: hoe doen jullie dat als het regent? Op zich droogt de deken wel snel, maar hij staat dan toch even onder een natte deken.... zeker als de zon niet schijnt. Ik heb daar best moeite mee, vind het eng om hem zo te laten staan.

En hoe laten jullie de hals zitten? Die kap om z'n hoofd is bij mij eigenlijk niet nodig (tenzij er veel vliegen zijn), maar als ik hem weg laat zakt de hals naar beneden en is het nut weg.

wat betreft die haren: ik vind altijd onderin de deken een pluk haar, die haal ik dan dagelijks weg. Op de een of andere manier heeft hij geen jeuk door die losse haren, die lijken hun weg wel te vinden.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:48

Stel: je hebt een paard zonder boett, staat in de regen. Paard wordt nat en loopt rond met een natte vacht.

Als je een paard hebt mét boett en die staat in de regen, dan laat ik die gewoon staan. Boett droogt snel.

Ik heb Ivanka ook zonder hoofdkap rondlopen, de hals blijft bij mij gewoon zitten hoor! De stieken beginnen nu alleen een beetje uit te lebberen bij mij, daarom heb ik bij de hals de stiek een stuk ingenomen en bleef die vorig jaar beter zitten.
Aangezien ik dit jaar een drachtig paard heb, zullen de stieken bij de buik alleen maar meer uit gaan lebberen Clown. En de deken kan dit jaar nog mee, maar volgend jaar wil ik een nieuwe kopen.

De haren zijn idd geen probleem, daar krijgt ze geen jeuk van.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:25

Tinne schreef:
De haren zijn idd geen probleem, daar krijgt ze geen jeuk van.

Ook niet met de giga wintervacht die Jewel nu heeft? Ze is bedekt met haren van 10 cm lang, sommige zelfs nog langer en maar niet te spreken over de hoeveelheid Haha!
Misschien heb ik er een hard hoofd in, maar wil het toch wel graag weten Knipoog anders moet ik haar toch misschien eerder scheren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:11

Als je geluk hebt begint ie nog te verharen voor het eczeemseizoen begint. Mijn paard heeft ook een flinke vacht, maar het heeft nog geen problemen gegeven. Het halsstuk zakt wel een stukje naar beneden, ik spuit haar daar dus in met Fenonolf...stinkt een uur in de wind maar ze blijft jeukvrij. Hetzelfde doe ik onder haar buik, bij haar navel. Voor ons werkt dit zo goed dat ze vorig jaar zelfs dag en nacht buiten kon staan Haha!
Regen heeft ook geen problemen veroorzaakt, de deken droogt vrij snel weer op.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:16

Ik heb het idee dat het haar juist sneller loskomt onder de boett. Ik vind dan een heleboel "haar-rolletjes" terug in de buikflap. Geeft verder geen probleem.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:15

Misschien ga ik dit jaar toch eens een deken proberen. Mijn merrie staat wel dag en nacht buiten, is dat erg? En hoe zit het dan met rijden, dan kan ze toch ook worden gestoken. Ik heb wel een vliegendeken die ik dan wel op kan doen, met veel muggenspray lijkt het mij wel gaan.
Heeft iemand ervaring met de dekens van de westernshop? deze dekens hebben teminste een mooi prijskaartje.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:36

Steffie89 schreef:
Misschien ga ik dit jaar toch eens een deken proberen. Mijn merrie staat wel dag en nacht buiten, is dat erg? En hoe zit het dan met rijden, dan kan ze toch ook worden gestoken. Ik heb wel een vliegendeken die ik dan wel op kan doen, met veel muggenspray lijkt het mij wel gaan.
Heeft iemand ervaring met de dekens van de westernshop? deze dekens hebben teminste een mooi prijskaartje.

iemand hier een antwoord voor?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:39

Tijdens het rijden kun je de deken gewoon aflaten. Je zou alleen problemen krijgen 's morgens vroeg en tijdens de schemer als die vliegende monstertjes er zijn Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:53

Ik was van plan om zo'n vliegenmuts met hals te kopen, ik weet het merk zo gauw niet, maar het is superdun spul wat dus niet benauwd is. Wel vrij kwetsbaar overigens (en prijzig).

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:06

Je bedoelt die van de Ijslandershop?
Helpt dat wel alleen een halsdeken?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:26

Nee, die van de IJslandshop ken ik niet, ik bedoel deze http://www.letty.nl/index2.html

en alleen voor het rijden lijkt me dat (eventueel i.c.m. afweerspray) voldoende. Mijn pony schuurt ook vnl. de hals.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:52

Sosha; die rolletjes had Ivanka idd ook!

En Ivanka heeft ook altijd een behoorlijk dit harenpakket en bij haar levert dat écht geen problemen op.

Kinke; jij gebruikt dus de Fenonolf en de boett? Mag ik vragen waarom je niet alleen de Fenonolf gebruikt als die ook al werkt op de stukken die je insprayt?
Btw, werkt Fenonolf ook vliegafwerend omdat het zo stinkt? Haha!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:52

Hallo in de nieuwe divoza gids staat nu een deken en die kost maar 68 euro als ik het goed heb. mischien een leuk idee om daar eens naar te gaan kijken,

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:39

Dit is een oud(er) topic dat omhoog is gehaald, het lopende topic over Boettdekens is hier: viewtopic.php?f=1&t=384151
Vandaar dat deze op slot gaat.