Wie is bekend met Einshuss (olifantsbeen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyntje

Re: Wie is bekend met Einshuss (olifantsbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:17

Vochtophopingen zijn meestal te wijten aan een gebrek in de lymfedrainage. Lymfevaten moeten het vocht dan terug naar de aders brengen, zodat het bloed weer dezelfde osmotische samenstelling krijgt als voorheen (voor het vocht uit de bloedvaten werd geperst).
Deze lymfevaten zijn ongeveer gelijk van bouw aan bloedvaten, maar ze hebben geen hart dat het vocht rondpompt (zoals in het bloedvatenstelsel), en ze zijn dus afhankelijk van de druk van de omliggende skeletspieren om het lymfe weg te pompen (zie het als een tandpastatube die moet worden leeggeperst). Daarom is het belangrijk dat een paard met een dik been beweegt. Enkel door te bewegen kan het vocht afgevoerd worden.
Het kan natuurlijk zijn dat er bij jouw paard nog een bijkomen probleem is (een obstructie in het lymfestelsel bijvoorbeeld) waardoor bewegen alleen niet genoeg is, maar ik zou toch de VA opnieuw contacteren om hem 'aan de gang te zetten'. Dat je paard niet echt wil bewegen is te begrijpen, door al dat vocht gaat z'n huid 'spannen', en dat is nou niet bepaald een fijn gevoel om mee rond te lopen... Hem uitleggen dat het beter zal zijn als ie stapt is moeilijk, maar ik denk dat het toch beter is hem 'te forceren' en een met hem rond te stappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:11

Het paard dat bij ons op stal stond MOEST lopen van de DA, en als hij eenmaal liep werd het ook beter.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 01:02

Trammelant (nu 28 jaar oud) heeft ook einschuss gehad, waarschijnlijk van een minuscuul wondje. Het is een soort bloedvergiftiging waar je heel snel bij moet zijn. De dierenarts is 5 dagen iedere dag geweest om hem met antibiotica in te spuiten. Ik MOEST met hem wandelen aan de hand. Dat deed ik 3 keer per dag en het kostte heel veel moeite om hem zijn stal uit te krijgen, want het lopen deed hem erg zeer. Ik werd door sommige mensen voor dierenbeul versleten, maar door dat stappen is de bloedsomloop in de benen veel beter.
Als ze het eenmaal gehad hebben zijn ze er blijkbaar wat bevattelijker voor, want trammelant heeft het daarna, in ongeveer10 jaar, nog 3 keer gekregen. Na iedere keer was zijn been weer wat dikker geworden. Na het rijden of weidegang was het weer dun.
Het heeft hem er niet van weerhouden om goed te springen (M) en te dressuren (Z2 met Lielle).
Hij is nu met pensioen, staat de hele dag op de wei met een prachtig dun been, maar als hij op stal komt heeft hij weer een dik been.
Ik denk dus dat jouw paard al een keer einschuss had gehad toen jij hem kocht.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:01

Hoe is het nou met je paard?

We zijn het hier in ieder geval over 1 ding eens met ze allen.
Hij MOET stappen! Ja

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 16:49

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.
Gisteren heeft mijn paard voor de laatste keer zijn medicijnen gehad.
En hij is het er eindelijk met mij over eens dat stappen juist goed is voor zijn been.
Hij ging zelfs al uit zichzelf een stukje draven.

Overdag heb ik hem nou toch maar weer bij de groep in staan. Mijn andere paard heeft kennelijk door dat er wat mis is met hem, want ze zorgt ervoor dat de rest van de groep niet te dichtbij komt. Bloos

Wel spuit ik zijn been nog steeds af en ik let goed op de wond.
En vandaag was zijn been weer aanzienlijk dunner. Pling
Ik kan nou tenminste weer de vormen van zijn hak zien.
Alleen zijn kogel is nog een beetje dik, maar daar zal al het vocht ook wel heen gezakt zijn.

En nou zien we wel hoe het binnenkort weer met rijden gaat. Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:12

crossmonster schreef:
wat vreemd dat ze dat paard dan toch hebben goedgekeurd!!!
meestal zijn zulke paarden ongeschbikt voor de sport
ik kende een merrie die het had, werd recreatief gereden en wat mee gefokt
maar meer was niet mogelijk met dat paard
fokken vond ik zowiezo ontzettend dom omdat het een lelijk paard was, zonder enige predikaten, en wie weet was dat been wel erfelijk!
veulens waren iig niet mooi, maar ik heb ze op latere leeftijd niet gezien dus weet niet of dat ene dikke been erfelijk was
stom dat de dierenarts niet heeft gezegt om het paard her te keuren na slinking van het been ?!
het is geen verborgen gebrek, want het was al aanwezig bij aankoop
ik zou een second opinion vragen aan een andere veearts wat je met het paard moet gaan doen, en duidelijk de geschiedenis erbij vertellen
maar ga maar van het ergste uit, dan kan het altijd meevallen
springen lijkt me niet verstandig iig.

ik heb een paardje gereden die het ook had, ze liep wel in de sport en is er ook een paar keer een veulen uit gefokt. meestal hebben ze er geen last van (zij toch niet) dus ik zou niet weten waarom er niet in de sport mee gereden kan worden. ideaal is het niet maar het is mogelijk