Het verhaal is ten einde.
Vandaag kreeg Juup weer een aanval. Vanmorgen was ie gewoon, lekker zichzelf. Vanmiddag de kleine naar school gebracht en daarna weer naar stal.
Hij stond te slapen. Dat was op zich al niet echt normaal. Want hij was echt suf. Weinig reactie. Maar na een paar minuutjes reageerde ie weer gewoon. Ik had er echter niet zoveel vertrouwen in dat ik naar huis durfde te gaan. Dus ben ik maar op stal gebleven.
Rond 2uur begon de aanval. Het bouwde heel rustig op. Maar op een gegeven moment zakte weer de hele tijd door de achterhand heen. Ookal had ie al steun gezocht.
De veearts maar gebeld dus. Die heeft uiteindelijk gezegd dat het de beste keus was om nu een beslissing te nemen. Omdat het voor ons gemakkelijker was om het tijdens een aanval te doen omdat je dan ook echt ziet dat het zo niet verder kan. En voor het paard ook omdat het veel te lang duurt. En de aanvallen met steeds kortere tussenpozen voorkwamen.
Hij is heel rustig gegaan. Eerst een lichte verdoving om ervoor te zorgen dat ie van de wand af kwam zonder helemaal door het lint te gaan. Toen naar buiten. Op het zand. Een zwaardere verdoving. Daardoor zakken ze door de benen en gaan liggen. Daarna de laatste injectie waarbij het hart er mee stopt. Hij heeft niet liggen vechten. Dat was een grote angst omdat mijn vorige paard dat wel deed. Maar hij is echt heel rustig ingeslapen.
Het deed met veel pijn en verdriet. En nu nog, en morgen en overmorgen en het zal altijd pijn blijven doen, maar ik hoop dat de goede herinneringen heel snel de boventoon zullen voeren en dat de vervelende herinneringen dan wat minder vaak naar boven zullen komen.
Die arme Puk (ons shetje, gekocht als stalmaatje voor juup) voelt zich erg alleen nu. We hebben hem een paar keer meegenomen naar juup zodat ie kon snuffelen. Op een gegeven moment beet ie heel hard in Juup z'n oor en sprong toen naar achteren. Omdat ie dacht dat Juup hem achterna zou komen. Dus dat vond ie wel heel raar. Hij stond ook flink te hinniken. Vanavond even een paar keer gaan kijken. Want het is voor hem ook niet leuk. Zo'n grote lege stal naast je lijkt me niet zo fijn.
Ik wil iedereen bedanken voor de fijne reacties en het meedenken.
Groetjes karin