Paardeneigenaren niet meer zelf ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:05

De farmaceutische industrie heeft adviesprijzen voor hun producten. En aan de doorverkopende instantie is dan de keus om zich daar wel of niet aan te houden, of er nog wat overheen te gooien (of eronder te gaan zitten, maar dat zie ik ze zo snel niet doen). De tijd zal het leren.
Op dit moment is de Equest bij de DA idd nog het goedkoopst. Maar ik kom zelden bij de DA, vaker bij een ruiterspeciaalzaak, en een wormenkuur is in mijn geval (en ik denk bij wel meer mensen) toch vaak iets dat ik bij de kassa nog even bij de af te rekenen spullen leg. Niet iedereen heeft een stalhouder die de wormenkuren op voorraad heeft. Stel dat de prijs niet veranderd, de bereikbaarheid van het product lijdt er wel onder.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:07

ja en dat de bereikbaarheid er onder lijdt dat is ben ik bang al reden genoeg dat een hoop paarden niet zo ontwormt zullen worden als eigenlijk zou moeten.....

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:09

Dat ligt dan niet aan de regelgeving of de marktwerking of wat dan ook. Dat ligt in zo'n geval puur aan de eigenaar. Je kunt nou eenmaal niet alles aanpassen aan mensen die te beroerd zijn om een wormenspuit bij de DA te halen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:19

maar dat komt vaak ook op praktische dingen aan... met mijn werk heb ik bijna geen gelegenheid om bij de dierenarts langs te gaan, want als hij open is ben ik aan t werk... en iedere keer vrij nemen als je een wormenkuur moet halen is ook niet alles.. nee ik ben hier echt niet voor.. ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.....

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:21

Wat een onzin. Er zijn behoorlijk wat dierenartsenpraktijken die (behalve overdag) een of meerdere avonden en soms op zaterdag open zijn. Je hoeft natuurlijk niet perse naar 'je eigen' DA. Sterker nog, er zijn dierenartsen met ruimere openingstijden dan een gemiddelde ruitershop. en je kunt er een paar tegelijk halen, of met wat stalgenoten iets regelen.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:23

Als het goed is, komt de DA maar twee keer per jaar bij mijn pony, en dat is voor de inentingen. Verder zie ik em echt liever niet komen, als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog en even een wormenkuur halen is ook voor mij zo simpel niet. Mn pony staat 25 km ver weg, en de DA is nog eens zoveel verder weg. En mijn enige vervoer is: te voet, met de fiets, of het openbaar vervoer.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:24

Kan hij toch meteen bij het enten een paar wormenspuiten achter laten?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:24

Tenfold schreef:
Wat een onzin. Er zijn behoorlijk wat dierenartsenpraktijken die (behalve overdag) een of meerdere avonden en soms op zaterdag open zijn. Je hoeft natuurlijk niet perse naar 'je eigen' DA. Sterker nog, er zijn dierenartsen met ruimere openingstijden dan een gemiddelde ruitershop. en je kunt er een paar tegelijk halen, of met wat stalgenoten iets regelen.

als het dan toch telkens bij een andere DA mag zijn, waarom dan ook niet bij ruitersportzaken, ....?

Het gaat er toch om dat de DA op die manier waterdichte controle kan uitoefenen op het ontwormen van je paard, ivm ev. restanten in het vlees als je paard geslacht moet worden?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:33

Tenfold schreef:

1) Ik heb geen stalgenoten. Ik ben de enige die er staat.
2) Ik laat per keer bepalen welke wormkuur ze moeten hebben, dus van te voren inslaan is er niet bij, bovendien zie ik m meestal maar 1x per jaar.
3) Wat weet jij van mijn werktijden af, om te kunnen bepalen dat ik 's-avond's of in het weekend ook wel even mijn wormkuren kan gaan halen?

Nee dit is een regel die zijn doel voorbij gaat streven.. net als de pil die uit t ziekenfonds pakket moest.. iedereen kon op zijn 10 vingers uittellen dat er dan ineens veel meer abortussen gepleegd zouden worden.. goh.. daar zijn ze nu dan ook achter...

Bovendien, en dat is dan mijn persoonlijke mening, hebben dierenartsen ondanks hun ervaring en jarenlange studie ook niet alle wijsheid in pacht en laat is de keuze van een wormkuur liever niet alleen aan hun over. Maar wat dat betreft ben ik misschien een rare. (of door ervaring wijs geworden.. het is maar hoe je het bekijkt...)

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:35

Ik ga er vanuit dat een aantekening oid in je paspoort komt, zoals dat bij andere medicijnen ook de bedoeling is (of wordt) en dat mag alleen een DA doen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:39

@elibeest: als een paar keer per jaar een wormenspuit halen (of mee laten nemen) al teveel is....
Je paard zal in de toekomst misschien wellicht vaker medicijnen nodig hebben, dat moet toch te regelen zijn? Of misschien combineren met een enting of bezoek van je homeopaat? Komop zeg, waar een wil is is een weg.

Ik zeg niet iets van jouw werktijden af te weten, maar wel dat er vele dierenartsenpraktijken zijn met hele ruime openingstijden, dat zou voor niemand een probleem hoeven te zijn die minder dan 80 uur per week werkt. Als je dat red binnen de winkelopeningstijden, red je dat ook bij veel DA praktijken.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:40

En dat van die abortussen: onlangs zijn er nog onderzoeksresultaten gepresenteerd waaruit bleek dat het aantal nauwelijks is gestegen. Niet dat ik een voorstander ben, maar wel even reeel blijven.

Net zoals ik niet direct voorstander ben van de nieuwe regels mbt de wormenspuiten. Maar er zijn wel voordelen. Alleen ga ik er liever niet meer voor betalen dan nu het geval is, dat is het enige echte nadeel wat ik zie.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:47

dan weet ik niet welke onderzoeksreslutaten jij gelezen hebt, maar in de krant een tijd geleden stond dat t aantal wel degelijk was gestegen. maar oke.. bekvechten heeft geen zin.
ik heb altijd makkelijk aan mijn wormkuren kunnen komen. Ik ontworm ze wanneer nodig met t middel op dat moment nodig en dat wijkt nogal eens af van de "reguliere" gedachte. Mijn paarden hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Ben dus ook niet van plan hier vanaf te stappen. Helaas zijn er dan weer mensen die t nodig vinden weer allerlei pietepeuterige regeltjes te gaan verzinnen om t ons nederlanders nog maar weer ff op een puntje weer wat moeilijker te maken.

En nogmaals, ik kom NOOIT bij de dierenarts. Hij komt 1x in t jaar om te enten en godzijdank heb ik m verder niet nodig. Wil ik langs de praktijk gaan dan zit ik al minstens 3 kwartier in de auto...
En t gaat er dan niet om dat ik dat niet wil of er niet voor over zou hebben, maar t leven is al vol genoeg zonder al zulke onzin.
Alsof we t nu nog niet druk genoeg hebben met zijn allen.. ik wel hoor....
Meestal kom ik nu ook niet eens in een ruitersportzaak maar bestel ik ze ook bij de paardendrogist of bij Agradi, gewoon omdat ik de tijd niet heb om de deur uit te gaan.....

En Tenfold.. ik weet niet hoeveel uur jij al per week kwijt bent aan de dagelijkse dingen zoals werk/school (weet niet wat je doet) en eventueel paard.. (weet ook niet of je een eigen paard hebt)....

Als t niet anders is dan is t niet anders, maar toch denk ik dat t merendeel van de mensen niet zit te springen om deze verandering... en ik dus zeker niet....

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:54

Ik denk ook dat veel mensen er niet om zitten te springen. Ikzelf ook niet, hoewel er 'wel wat in zit' naar mijn mening. Gewoon net als bij bijna alle medicijnen, voor zowel mens en dier.

Maar dat het bijna onmogelijk is om zo nu en dan een wormenspuit bij een DA te regelen vind ik niet zo denderend argument, that's all. Dat 'probleem' is toch te overzien (en ja, ik ben van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat druk bezig met fulltime baan, reistijden, huishouden, paard, andere huisdieren etc etc).

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:59

oke, ik heb ook fulltime baan, huishouden, reistijden en dan nog een paard bij een particulier waar ik dus alle voerbeurten en alles zelf moet doen.. sta 's-morgen;s om kwart voor 6 uit en sta een half uur later al stallen te mesten en te voeren... en dat herhaalt zich uiteraard 's-avond's nog eens... maar ik denk gewoon, als ik kijk hoe druk ik t zelf al heb dat dat waarschijnlijk toch voor een hoop mensen een reden zal zijn om dan maar niet te ontwormen of minder.....

ennuh.. jij zit dus ook op je werk te bokken Tong uitsteken Cool

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:03

Ik denk niet dat veel (wat is veel?) mensen dan maar niet gaan ontwormen, omdat het een paar euro meer kost of omdat er iets meer moeite gedaan moet worden. Ze zullen er heus wel zijn, maar of het er veel zullen zijn....., dan ga je wel erg lichtzinnig met de gezondheid van je paard om. En dat ligt aan die mensen, niet aan de regelgeving, daar kun je niet de regelgeving aan gaan aanpassen vind ik.

En eeeeuuh, ja ik zit op mijn werk te bokken, sssst.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:09

haha...
Ik heb 8,5 jaar in een groot ruitersportconcern gewerkt en helaas zag je daar al al te vaak van oh.. ik moet een wormkuur hebben.. welke.. oh doe maar de goedkoopste.... dus daar wordt helaas al heel veel op bezuinigt...

Helaas ken ik ook een hoop mensen die niet frequent genoeg ontwormen en nog meer mensen die helaas niet genoeg wormpasta geven....
Dit probleem is groter dan menigeen denkt (mijn homeopaat heeft daar laatst een heel onderzoek naar gedaan) en ik zeg t nogmaals.. ik denk dat zo'n regel de boel alleen maar verslechtert...
En oke... dat ligt aan de mensen... maar als ik naar mijzelf kijk dan wordt ik wel eens helemaal gek van alle regelgevingen die er iedere keer verzonnen worden.. .maar ja.. alles kost steeds meer, je krijgt minder geld, moet extra gaan werken om toch rond te komen, hebt daardoor minder tijd.. enz enz enz...

Of weet je nog een baan die vet geld verdient.. haha

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:14

Dat is ook een reden (onderdosering) waarom wormen resistent zijn geworden voor een aantal middelen. Wonderlijk dat er mensen zijn die honderden euro's besteden aan een setje in de juiste kleur en het laatste Anky jasje en dan opeens gaan letten op de prijs van een wormenkuur, maar ja dat soort mensen blijf je houden.
Overigens heeft prijs niet zoveel met kwaliteit te maken, de werkzame stof is wat mij betreft het belangrijkste criterium.

En wat betreft de regels in 'paardenland', dat is een algehele trend die op alle gebieden in de samenleving gaande is......daar zijn wij geen uitzondering op.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:16

Cassidy schreef:
Ik heb wel gehoord dat het misschien niet mogelijk meer gaat zijn om de wormenkuren gewoon bij de ruiterwinkel te kopen, omdat dit ook medicijnen zijn. In combinatie met de nieuwe medicijnenwetgeving, het verplicht chippen en het paardenpaspoort zou het me niet verbazen als wormenkuren straks ook onder medicijnen vallen en in het paspoort moeten worden ingevuld. In Belgie kun je de wormenkuren ook alleen bij de Apotheek krijgen...en eigenlijk vind ik dat nieteens zo'n slecht idee.

Dat is al zo in belgië. enkel nog te verkrijgen via DA en apotheek (stukken duurder).

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:31

het hoeft via de DA echt niet altijd duurder te zijn, Bodegraven heeft hele scherpe acties. En ik weet zeker dat die goedkopere wormmiddelen kunnen leveren dan een ruitersportzaak. En bovendien ook van top-kwaliteit. PB me maar als je de prijzen wilt weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:38

@SvenErik: denk jij dat de prijzen voor wormenkuren bij de DA zo laag zullen blijven als ze het monopolie krijgen voor het verkopen van wormenkuren?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:46

bij mijn vorige werk had ik mazzel.. 2x per jaar hadden we een koopavond voor het personeel met 40% korting.. helaas..
tegenwoordig bestelde ik meestal bij Agradi, daar zijn ze naar mijn idee ook wel voordeling, plus meestal bestelde ik dan als er een actie was.

Maar @SvenErik, verschillen die prijzen zoveel? Er zijn toch min of meer vastgestelde verkoopprijzen. En die enkele keer dat ik bij de DA een wormkuur heb meegenomen (jaren geleden) dacht ik niet dat de prijzen scheelden.. maar zeg je eerlijk dat ik dat echt niet meer weet, maar als t echt veel scheelde had ik dat wel onthouden (loop op de aanbiedingen/lage prijzen)
@SvenErik: PB me anders maar een prijslijst

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:50

Cassidy schreef:
@SvenErik: denk jij dat de prijzen voor wormenkuren bij de DA zo laag zullen blijven als ze het monopolie krijgen voor het verkopen van wormenkuren?

Denk ik idd wel, want anders, gaan mensen gewoon naar een andere Da, omdat de middelen daar goedkoper zijn.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:52

ik weet dus dat er voor de ruitersportzaken vastgestelde verkoopprijzen zijn, met een kleine marge maar toch.... zou dat voor de dierenartsen ook niet zo zijn?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:56

Elibeest, ik heb je ge-PBt