Hoe vaak laten julie je paard enten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:24

IK laat mijn paard 1keer per jaar enten en aankomend jaar ss nog een keer...maar de DA zegt da thet niet zo heel veel kwaad kan als je het doet om 12 maanden 1 weekhoor..maar wel om een paar weken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:51

Dennis word iedere 9 maanden geent. Ukkie straks ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:01

2x per jaar, rhino tetanus en influenza

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 07:31

Mist schreef:
2x per jaar, rhino tetanus en influenza

Mag ik eens vragen waarom ent jij 2x, even in je profiel gespiekt, je hebt toch ook geen paarden die op wedstrijd gaan?
Ik ga toch nog eens in gesprek met de Da , waarom ik niet 2x zou enten.Want inderdaad om de kosten hoef ik het niet te laten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:07

Silvana: enten tegen rhino is alleen zinvol als de hele stal tegelijk diezelfde enting doet. Anders wordt de infectiedruk alsnog te hoog. Voor influenza is het 2x per jaar enten wel zinvol omdat de enting max 11 maanden werkt en de paarden gedurende de laatste maanden van die enting minder goed beschermd zijn (de werking van de enting neemt af).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:09

ik ent 1 x per jaar tegen tetanus en influenza

r3nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:58

ik ent 2 keer per jaar (vandaag komt de VA weer...)
en ik rijd ook geen wedstrijden.
Die van mij word niet tegen rhino geent, terwijl de hele stal (ongeveer 10 ponys) tegelijk dezelfde enting krijgt!
ik vraag wel ff aan de VA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:32

Anya schreef:
S: enten tegen rhino is alleen zinvol als de hele stal tegelijk diezelfde enting doet. Anders wordt de infectiedruk alsnog te hoog. Voor influenza is het 2x per jaar enten wel zinvol omdat de enting max 11 maanden werkt en de paarden gedurende de laatste maanden van die enting minder goed beschermd zijn (de werking van de enting neemt af).

5 worden er wel tegen rhino geënt, de rest niet.
Wij staan er ook al langer met zijn vijfen, en de weien liggen aan een ruiter route dus daarom hebben we ze rhino laten enten.
Dus eigenlijk heeft die enting geen zin begrijp ik?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:10

Nee als je met een stuk of 10 paarden staat en er enten er mijn vijf dan kost het alleen maar veel geld. Paarden die langskomen (ruiterroute) is niet zo'n Rhino risico. Het rhino virus overleeft niet zo heel erg lang en verwaait snel. lijfelijk contact zou dan nodig zijn.

In principe zijn veel paarden sowieso drager van het rhino-virus. Het steekt jaarlijks de kop veel vaker op dan mensen denken. Dan zijn de paarden op stal allemaal opeens 'verkouden'. Rhino in de verlammingsvariant of bij een drachtige merrie is een veel groter risico. Maar om dat risico een beetje aan te pakken moet je echt (vrijwel) allemaal en allemaal tegelijk enten.

De hoeveelheid virus die nodig is om een infectie te laten beginnen:

Paarden en ezels zijn zeer gevoelig voor het Rhinopeumonie virus en hebben dan ook weinig smetsof nodig om de ziekte te gaan doormaken. Dit geldt natuurlijk niet als ze antilichamen tegen dit virus hebben. Of ze al of niet een infectie gaan doormaken is afhankelijk van, aan de ene kant met hoeveel smetstof ze in aanraking komen (infectiedruk) en aan de andere kant hoeveel antilichamen (afweer) het dier heeft. Bij een kleine afweer en een grote infectiedruk zal het paard zich opnieuw besmetten en de ziekte doormaken.

Samenvattend kunnen we zeggen dat:

1. Rhinopneumonie vaak dragerschap geeft.

A. Dit heeft tot gevolg dat het doormaken van de infectie vaak een opflikkering is van een oude infectie.

B. Nieuwe infecties, van paarden die geen of weinig weerstand hebben, worden veroorzaakt doordat ze besmet worden door stalgenoten die drager zijn.

2. Het virus is niet erg besmettelijk; in die zin dat er een vrij nauw contact moet zijn met het paard dat het virus bij zich draagt

3. Ook een paard dat afweerstoffen heeft kan de ziekte door maken als de infectiedruk hoger is dan de weestand die hij/zij heeft

Het klassieke verhaal van een stal met Rhinopeumonie is dan ook:

Bij de introductie op een stal van meerdere dieren die geen weerstand hebben (vaak jaarlingen) worden deze besmet met het virus door dragers. Op het ogenblik dat deze dieren de ziekte doormaken stijgt de infectiedruk op stal. Doordat er erg veel virus op stal is gaan ook die paarden die wel afweerstoffen hebben, toch weer de ziekte doormaken, waardoor er nog meer virus in de omgeving komt. Deze nog hogere infectiedruk kan ook dieren met een vrij hoge weerstand besmetten. In tegenstelling tot wat vaak gevreesd wordt raast een infectie niet door een streek, maar door een stal.

Uit bovenstaande mag ook duidelijk zijn dat dieren die erg veel schade van een infectie kunnen oplopen (drachtige merries) apart gehuisvest worden in kleine groepen en zeker niet samen met jonge dieren, die bij het doormaken van de ziekte de infectiedruk enorm kunnen opvoeren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:21

ik ent 1 keer per jaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:14

Anya, dank je voor je heldere uitleg.volgende maand moeten onze paarden geënt worden , ik ga eens kijken of ik de nieuwe mensen kan overtuigen de paarden te laten enten,en anders ga ik in overleg de DA de rhino enting maar laten Scheve mond .Ik ga dan in iedergeval 2 x enten tegen influenza.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:31

silvana schreef:
Mag ik eens vragen waarom ent jij 2x, even in je profiel gespiekt, je hebt toch ook geen paarden die op wedstrijd gaan?
Ik ga toch nog eens in gesprek met de Da , waarom ik niet 2x zou enten.Want inderdaad om de kosten hoef ik het niet te laten.

1. Omdat ik geen risico wil lopen met mijn paarden. De enting tegen rhino beschermt weliswaar niet 100% tegen rhino, maar wel tegen de complicaties van rhino, ze maken de ziekte "minder erg" door.

2. Het is al een hele tijd (een paar jaar) het advies om 2x te enten omdat de entingen geen vol jaar beschermt.

3. Dat ik nu geen wedstrijden rijdt wil niet zeggen dat ik dat in de toekomst niet van plan ben Haha!

4. Mijn wei grenst aan de "ingang" naar het bos.......daar komen dus wel veel vreemde paarden voorbij..........hier zitten ook maar zat "lieden" in de buurt die het uberhaupt niet nodig vinden om hun paarden te enten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:45

Mijn paardje wordt ook twee keer per jaar geent (ben trouwens de enige die twee keer per jaar ent op stal bij ons.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:59

Bij mij is het vooral mijn dierenarts die af raad 2 x te enten.Ik denk dat ik eens een ander ga bellen wat die zegt.De mijne vind het te veel omdat ik geen wedstrijden rijd.Kijk als ik er opsta dan doet ze dat natuurlijk wel,maar daar door begon ik wel te twijfellen.

r3nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:14

Mijn Va zei dat het beter was om 2 keer te enten, ookal rijd je geen wedstrijden.
Raar dat jij veearts het afraadt?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:18

Citaat:
Mijn Va zei dat het beter was om 2 keer te enten, ookal rijd je geen wedstrijden.

dat snap ik wel ja.... Geld, geld! Geld, geld! wat denk je dat hij eraan verdient!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:21

1x per jaar tegen influenza en tetanus.
Wat houd die Rhino dan in?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:22

Er is een nieuwe entstof op de markt, waardoor je nog maar 1 keer per jaar hoeft te enten tegen influenza.
Het verschil met de oude entstof (9 maanden bescherming) is dat deze ´levend´is, de paarden kunnen er dus meer last van hebben. Mijn paard en pony zijn er net mee geënt en zijn er een beetje stijf van geweest een dagje. Maar verder geen problemen!

De entstof tegen tetanus biedt langere bescherming, maar meestal zit deze bij de influenza enting in.

Eén keer per jaar is nu dus voldoende. Dat is ook het domme van de nieuwe verplichting voor internationale wedstrijdruiters, die loopt mooi achter de feiten aan...

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:25

Nog even een opmerking over enten tegen tetanus. Dat zou ik dus altijd doen! Anders kan je paard van een simpel wondje al dood gaan. Dit klinkt dramatisch, maar ik hoorde van een dierenarts dat hij zeker van 5 pony's per jaar hoort dat ze eraan dood zijn gegaan.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:40

ik ent 1 keer per jaar maar ik heb 1 paard die volgens mijn holistische therapeut allergisch voor de enting is dus dat is niet fijn, eigenlijk zou ik hem niet willen enten maar ja die wedstrijden he en je bent niet verplicht om 2 keer per jaar te enten misschien dat dat ook weleens komt maar ik hoop van niet... ik snap alleen niet waarom een mens niet ieder jaar tegen tetanus wordt geent en een paard wel weet iemand hier iets van Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:54

Mirjam schreef:
Er is een nieuwe entstof op de markt, waardoor je nog maar 1 keer per jaar hoeft te enten tegen influenza.
Het verschil met de oude entstof (9 maanden bescherming) is dat deze ´levend´is, de paarden kunnen er dus meer last van hebben. Mijn paard en pony zijn er net mee geënt en zijn er een beetje stijf van geweest een dagje. Maar verder geen problemen!

De entstof tegen tetanus biedt langere bescherming, maar meestal zit deze bij de influenza enting in.

Eén keer per jaar is nu dus voldoende. Dat is ook het domme van de nieuwe verplichting voor internationale wedstrijdruiters, die loopt mooi achter de feiten aan...

Weet je toevallig hoe de entstof heet? dan kan ik er eens achter vragen bij de DA.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:12

Ik ent ook 1x per jaar, weet niet beter dan dat dat normaal is?
Heb mijn DA nog nooit gehoord over 2x per jaar enten.

Paarden krijgen gewoon enting tegen influenza en tetanus.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:18

om de 10 maanden

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:13

hier ook om de 9 a 10 maanden

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:26

silvana schreef:
Weet je toevallig hoe de entstof heet? dan kan ik er eens achter vragen bij de DA.

Ik heb het even nagekeken en het heet: Proteq Flu-Te. Deze biedt volgens mijn DA dus minimaal 1 jaar bescherming tegen influenza.