Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anya schreef:S: enten tegen rhino is alleen zinvol als de hele stal tegelijk diezelfde enting doet. Anders wordt de infectiedruk alsnog te hoog. Voor influenza is het 2x per jaar enten wel zinvol omdat de enting max 11 maanden werkt en de paarden gedurende de laatste maanden van die enting minder goed beschermd zijn (de werking van de enting neemt af).
silvana schreef:Mag ik eens vragen waarom ent jij 2x, even in je profiel gespiekt, je hebt toch ook geen paarden die op wedstrijd gaan?
Ik ga toch nog eens in gesprek met de Da , waarom ik niet 2x zou enten.Want inderdaad om de kosten hoef ik het niet te laten.
Mirjam schreef:Er is een nieuwe entstof op de markt, waardoor je nog maar 1 keer per jaar hoeft te enten tegen influenza.
Het verschil met de oude entstof (9 maanden bescherming) is dat deze ´levend´is, de paarden kunnen er dus meer last van hebben. Mijn paard en pony zijn er net mee geënt en zijn er een beetje stijf van geweest een dagje. Maar verder geen problemen!
De entstof tegen tetanus biedt langere bescherming, maar meestal zit deze bij de influenza enting in.
Eén keer per jaar is nu dus voldoende. Dat is ook het domme van de nieuwe verplichting voor internationale wedstrijdruiters, die loopt mooi achter de feiten aan...
silvana schreef:Weet je toevallig hoe de entstof heet? dan kan ik er eens achter vragen bij de DA.