Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:42

Eerst het been wassen met Tea Tree shampoo of Betadine shampoo, goed droog deppen en dan Tea Tree zalf of Betadine zalf erop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:51

Mijn driejarige merrie kwam afgelopen zomer met mok aan een voet (linker achterbeen) van het land. Einschuss erbij, dik been, dus dat vroeg om drastische maatregelen. Ze kreeg Antibiotica (2x daags) , moest van de DA tweemaal daags wassen met betadinescrub, korsten verwijderen voor zover het kon en makkelijk losliet. Aansluitend goed drogen en deppen met mokwater (te verkrijgen bij de DA). Verder op stal, en droog houden. De antibiotica heb ik twee weken tweemaal daags gegeven. Na die tijd was het wel een stuk minder, maar nooit helemaal weggeweest. Als ik stopte met behandelen kwam het meteen weer terug. Toen kreeg twee weken geleden nadat ik weer voor een flesje mokwater bij de DA kwam een andere zalf (Clinacutin, voor tussentenenexceem bij honden) waar een andere antibiotica inzit dan in het mokwater. Een kleine twee weken tweemaal daags ingesmeerd na nog steeds wassen met Betadinescrub.
Inmiddels is ze een week zonder behandeling en de korsten blijven weg. Langdurig gebruik van Betadine kan geen resistentie opleveren, maar mokwater wel. Hydrocortiderm werkt bij sommige paarden bij ons op stal al niet meer wegens resistentie.

Gedurende de periode heb ik Cure-mok van VSM gegeven en ook nog Opkikker erbij voor verhoging van de weerstand. Nu maar hopen dat het niet meer terugkomt. Werd er op het eind wel moedeloos van.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:44

ik hoor een hoop rare onwaarschijnelijke dingen, poedersuiker?? grapje zeker Tong uitsteken
En tandpasta prikt als een gek, dus daar begin ik al niet aan.
Het gaat nu al stukken beter, en ik hoop dat de mok straks helemaal weg is.
Alleen haar benen worden nog niet dunner...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:28

.... kijk eens bij medisch!....... Tong uitsteken

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:21

Niet de sokken eraf scheren, maar knippen. Ziet er niet uit ik weet het, maar er kan meer lucht en licht bij en het broeit niet meer. Ook kun je dan beter met de zalf of wat voor spul je ook wilt gebruiken erbij. Als de korsten weg zijn kun je het netjes maken door de sokken te scheren.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:39

die benen worden waarschijnlijk ook niet dunner. antbiotica helpt daar tegen.
op een manege waar ik werkte had een paard ook mok. aan 1 been. hij kreeg ook zon dik been. de mok sloeg naar binnen, veroorzaakte een verdikking tot op de knie!!! en een lymfebaan onsteking(ofzoeiets) in elk geval, we moesten met zijn 3en dat beesie ondersteunen(doe dat eens bij een paard van 1,80!) om hem te laten lopen, want hij moest bewegen met dat dikke been. het heeft heel lang geduurd, hij had vocht tekort omdatie niet goed kon drinken en bijna niet op zijn been kon staan, dus niet bij zijn drinkbak kon komen.

iets wat ik liever nooit meer zie.. haal gewoon de dierenarts erbij.. die dikke benen zijn met een weekje antibiotica weg en jij hoeft je geen zorgen te maken dat het naar binnen slaat... want dan ben je verder van huis.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:50

gekke_koei schreef:
die benen worden waarschijnlijk ook niet dunner. antbiotica helpt daar tegen.
op een manege waar ik werkte had een paard ook mok. aan 1 been. hij kreeg ook zon dik been. de mok sloeg naar binnen, veroorzaakte een verdikking tot op de knie!!! en een lymfebaan onsteking(ofzoeiets) in elk geval, we moesten met zijn 3en dat beesie ondersteunen(doe dat eens bij een paard van 1,80!) om hem te laten lopen, want hij moest bewegen met dat dikke been. het heeft heel lang geduurd, hij had vocht tekort omdatie niet goed kon drinken en bijna niet op zijn been kon staan, dus niet bij zijn drinkbak kon komen.

iets wat ik liever nooit meer zie.. haal gewoon de dierenarts erbij.. die dikke benen zijn met een weekje antibiotica weg en jij hoeft je geen zorgen te maken dat het naar binnen slaat... want dan ben je verder van huis.

Ik zal eens vragen of ze de DA erbij willen halen, doen ze vast wel
Paard is namelijk niet van mij he, maar beschouw dr wel als eigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:56

Nimmedor schreef:
Ik zal eens vragen of ze de DA erbij willen halen, doen ze vast wel
Paard is namelijk niet van mij he, maar beschouw dr wel als eigen.

Als ze het niet doen, is het misschien wel handig als je ze deze foto onder de neus houdt.

Kan namelijk een gevolg zijn van naar binnen geslagen mok. (en dit gaat niet meer over)

Afbeelding

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:04

die van mij heeft ook een ernstige vorm van mok gehad.
was ook naar binnen geslagen.
dit was afgelopen sept.
sinds een paar weken heeft ze geen dikke benen meer.
ze heeft een antibiotica kuur gehad die in eerste instantie niet aansloeg
de tweede huur sloeg wel aan
de zalf die ik van de d.a kreeg werkt ook niet bij haar.
ik ben er toen in overleg met de d.a calandulanzalf op gaan smeren
deze zalf werkt verzachtend en zorgde ervoor dat de korsten los lieten
ik heb haar 1 keer moeten wassen in de biotex tot bloedens toe de korsten eraf schrobben
daarna de benen goed droog maken,toen de calandulan zalf erop
deze smeerde ik twee keer per dag op haar benen.
na een week zag ik verbetering,en lieten de korsten goed los.
daarna ben ik er sudo creme op gaan smeren.
dit werkt ook heel goed.calandulan en sudocreme zijn te koop
bij elke drogist,of het kruitvat.
de calandulan is zeer prijsig het zijn maar kleine tubes.
ik smeerde een tube in 1 dag weg,
maar als het werkt dan maakt het mij niet uit.
het been van het paard hier boven,komt erg overeen
met de benen van terorita in sept.
de mok was na een paar weken weg,de dikke benen heeft ze een aardig tijdje gehad,is nu sind een week of twee zo goed als over
met een hoop geduld en dagelijkse beweging
en inoverleg met de d.a
ik houd haar bene nu scherp in de gaten
het zit er binnen een dag
als ik je eeen advies kan mee geven bel de d.a

mok is er in verschillende soorten
wat bij het ene paard helpt heplt niet bij het andere paard

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:06

dankje terorita, aan jou reactie heb ik ook echt wat Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:17

probeer eens pilletjes of druppeltjes tegen de mok. deze moet je door het voer doen en werken van binnen uit.

ik heb deze ook gebruikt toen mijn paard super erge mok had en ik er absoluut niet aan mocht komen. hele dikke kogel. na een paar weken was het helemaal weg ook de verdikking. ik heb er hierna nooit meer last van gehad.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:13

hebben jullie nooit gehoord wat de boeren vroeger deden...
het is heel vies maar OCHTENDURINE.
dat hielp bij die van ons super.
daarnaast gebruikte wij ook mok zalf en weet ik veel wat nog meer maar idd goed bewegen!!!

maar geloof me OCHTEND URINE help echt heel goed!!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:25

Promessa schreef:
hebben jullie nooit gehoord wat de boeren vroeger deden...
het is heel vies maar OCHTENDURINE.
dat hielp bij die van ons super.
daarnaast gebruikte wij ook mok zalf en weet ik veel wat nog meer maar idd goed bewegen!!!

maar geloof me OCHTEND URINE help echt heel goed!!!

van het paard toch neem ik aan Haha!
nehhh, ik houd het maar bij pilletjes en zalf Tong uitsteken

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:26

die pilletjes van MOK CURE werken die goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:45

Tip ter voorkoming van mok:
Kootholtes inspuiten met equistar (of andere staart&manenspray), door de siliconen wordt het water en vuilafstotend.
Ik had eerder ook vaak last van mok (behandel ik trouwens met hydrocortiderm) maar sinds ik deze tip heb gehad heb ik ook geen echte mok meer gehad.
Hooguit af en toe een heel klein plekje.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:34

Nimmedor schreef:
die pilletjes van MOK CURE werken die goed?

Cure Mok van VSM zal bij veel paarden best goed helpen. Ik voer het nu een maand en zie helaas nog geen enkele verbetering.

De ochtendurine Tong uitsteken helpt daarentegen best goed. Ik heb het er gisteren op gesmeerd (urine van mezelf) en zag vanavond al verbetering. De korsten laten echt los.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:12

uhm bij ons op stal heeft iemand een middel gekregen tegen mok, en ze moest de korsten voor zover het kon eraf halen en de zal op smeren, best vies spul, maar werkte binnen 4 dagen!~
de DA was Leontien Zanderink, Enter.
ligt namelijk wel in de buurt d8 ik zo!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 08:40

Coby schreef:
Cure Mok van VSM zal bij veel paarden best goed helpen. Ik voer het nu een maand en zie helaas nog geen enkele verbetering.

De ochtendurine Tong uitsteken helpt daarentegen best goed. Ik heb het er gisteren op gesmeerd (urine van mezelf) en zag vanavond al verbetering. De korsten laten echt los.

ik vind dat gewoon ranzig, dus geef mij maar pilletjes en zalf Knipoog

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:18

heel veel naar zee gaan helpt heel goed als je ongeveer 2 keer per maand ga.
afgewerkte olie smieren ze bij trekpaarden en werkt goed de wondje gaan er van dicht zitten en kan je het bovenste laagje er cvan af vrijven

cu6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:23

liesje_waal schreef:
afgewerkte olie smieren ze bij trekpaarden en werkt goed de wondje gaan er van dicht zitten en kan je het bovenste laagje er cvan af vrijven

Afgewerkte olie is zwaar giftig, zit vol zware metalen en is kankerverwekkend, en dat wil jij op een paard smeren Frusty

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:51

Ilindra schreef:
Afgewerkte olie is zwaar giftig, zit vol zware metalen en is kankerverwekkend, en dat wil jij op een paard smeren Frusty

als ze beginnende mok krijgen doen ze dat en het helpt goed hoor en de paarden bij ons op stal leven nog dus zo erg zal het dan wel niet zijn en word al jaren gebreuk (trekpaarden fokkers) vooral

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 13:09

liesje_waal schreef:
heel veel naar zee gaan helpt heel goed als je ongeveer 2 keer per maand ga.

cu6

ik heb geen zee bij de deur Knipoog

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:29

Onze Shire heeft er in de winter ook vreselijk last van, terwijl bij ons alles gedraineerd is, en ze altijd droog staan.
Hij heeft het tot aan zijn liezen, echt vreselijk.
Ik gebruik Cure Mok van Vsm, dat is echt een goed, en homeopatisch, middel.

Succes ermee. OK dan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:02

je wilt tog dat het snel over gaat...
dan snap ik niet dat je die urine niet een keer probeer.
met pilletjes en zalf kom je dr ook wel maar met ochtend urine is het veel sneller weg..

het komt over alsof jij aan jezelf denk en niet aan je paard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:39

liesje_waal schreef:
als ze beginnende mok krijgen doen ze dat en het helpt goed hoor en de paarden bij ons op stal leven nog dus zo erg zal het dan wel niet zijn en word al jaren gebreuk (trekpaarden fokkers) vooral

Omdat iets al jaren gebruikt wordt is het automatisch goed?
En ik heb altijd al een kijkje gehad op de trekpaardenfokkers, maar dan met namen betreffende het couperen van de staart. Dus een hoge pet had ik er al niet van op, die afgewerkte olie kan er ook nog wel bij...