Spatpaard en naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:47

des stond op 3 benen, tot haar andere achterbeen te veel pijn deed om erop te steunen, toen ging ze steeds liggen...dit heeft een paar dagen geduurd, ik was in staat om haar toen direct in te laten slapen het was echt TE erg!
als desje soms de stal niet uitwilde, hoefde ze er ook niet uit, en wilde ze 's avonds de wei niet uit, mocht ze buiten blijven(gelukkig was het zomer+najaar en goed weer)
ik keek naar wat ze zelf aangaf, en gelukkig waren de erge periodes vaak van korte duur gelukkig Lachen

ik zou als ik jou was kijken hoe flair er op reageerd als ze naar buiten mag, en als ze gek doet gewoon langer laten staan, een keer uitleven kan echt geen kwaad.
juist door beweging wordt het been goed doorbloed en kan het aan elkaar groeien, en hoe vaker ze buiten is, hoe minder ze uit haar dak zal gaan en zal ze dus rustig buiten staan

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:52

Je ziet momenteel een nieuwe tendens in de behandeling van beenblessures. Zeker hier in de Randstad gaan steeds meer vee-artsen over op weide-rust in plaats van box-rust. Peesblessures bijvoorbeeld, hoefkatrol, een paard dat in de wei mag zal voornamelijk stappen en daarmee de benen goed laten doorbloeden zonder de piek-belastingen die je kan hebben van een paard dat zo heet als peper 20 minuutjes per dag zijn box uit mag. Trappen tegen boxwanden is absoluut niet gezond, zeker niet omdat de benen niet opgewarmd zijn in een stal. Daarbij komt dat je bij veel paarden ziet, dat ook hun geestelijke gesteldheid heel belangrijk is voor het herstel. Een depressief gestresst paard geneest vele malen minder snel als een paard dat zich verder goed en vrij voelt. Een tijdje de wei op kan dan een wonder verrichten.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:53

Flair is absoluut niet depressief en gestressed, ze is juist vrolijk en opgewekt. Ik merk alleen aan haar dat ze zich verveelt, ze is blij met alle aandacht die ze krijgt maar het is niet genoeg. Tijdens het stappen merk ik dat ze het saai vind. Vandaag is ze buiten geweest en dat vond ze geweldig.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:05

Wij hebben hier helaas ook een pony staan met spat, met flinke botwoekeringen, waardoor ik waarschijnlijk nooit meer op haar kan rijden.

Het advies van de dierenarts was om haar elke dag in onze paddock te zetten. Ook hij zei; rust roest. Ik mocht haar alleen absoluut niet longeren, dit heeft te veel 1 zijdige belasting. Apart dat het van jouw veearts juist moest.

Spetter staat nu dus iedere dag lekker buiten met een jaarlinghengstje die haar goed wakker houdt. Ze is nooit heel erg kreupel geweest en is het ook nooit. Het is in vrije beweging eigenlijk amper te zien, maar je voelt het als je erop zit. In de paddock kan ze nog steeds heel erg idioot doen bij harde wind en mooi weer. Als het koud is, kan ik wel zien dat ze stijver is. Maar dan staat ze ook maar wat rustig. Mijn ervaring is dat Spetter vanzelf stopt met rennen als het pijn begint te doen (dat zie je aan oren plus ietwat onregelmatig). Dus ik zou haar idd lekker buiten zetten.

(maar heb je verslag al gelezen)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:26

Wat bubbels zegt kopt. Als het paard in een beetje stabiele kudde staat of allen of met en maatje zodat ze niet hoeft te knokken ofzo dan is weidegqang nu eigenlijk het advies.

Spat is een bewegend proces dus op goede dagen zal het paard best even de benen strekken in de wei en op mindere dagen zal hij zich wel koest houden.

Wat mischien een leuke afleiding is voor je paard is misschien een beetje vrijheids dresssur, je kan hem nog best spaanse pas leren bijvoorbeed en wat andere kunsjes. Misschien vind hij dat wel leuk als afleiding.

bij UZ staan leuke tips om te oefenen.