Wratjes inspuiten met blauwsel/ultravioletspray?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:29

Daar zou ik wel even naar laten kijken door de VA. De wratjes waar we het hier over hebben zijn de wratjes op neus/bovenlip van jonge paarden, een soort 'jeugdpuistjes'.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:35

Daar ben ik het idd met Wiepie mee eens. Klinkt niet als een wrat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 01:15

vandaag geleerd, besmettelijk voor jonge paarden (herpusofzo virus)
gaat vanzelf weer weg...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:59

Weet jij of het ook pijnlijk is? Dat is het bij mijn jaarling dus wel en ze bloeden ontzettend snel.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:27

Onze jaarling had er totaal geen last van. Het bloedde ook wel eens als hij met zijn bovenlip ergens tegenaan had geschuurd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:03

marie83 schreef:
Dag mensen, dit is mijn eerste berichtje op bokt. Ik hoop er nog veel te plaatsen en natuurlijk net zo veel antwoorden te krijgen... Mijn paard heeft ook een wratje in zijn hals. Hij heeft hem nu denk ik een half jaar en de wrat groeit niet echt zichtbaar. Nu ong. 6mm doorsnee, 4 mm hoog. Wanneer is iets een wrat of een sarcoide of is dit toch hetzelfde? En als het een sarcoide is, MOET je het dan laten verwijderen ivm besmetting ed? Alvast bedankt groetjes M

Nee sarcoids zijn niet besmettelijk. Het is een goedaardig huidkanker (dat wil zeggen ze zaaien niet uit). Ze kunnen jarenlang niet groeien en dan opeens wel hard groeien en enorme bulten achterlaten. Ik zou er even naar laten kijken, maar geen biopt laten nemen o.i.d. Het risico bestaat dat als het een sarcoid is en je gaat er in snijden, dat het ding dan wel gaat groeien. Dus laten kijken, goed in de gaten houden is het advies.

(mijn paard heeft een sarcoid gehad die is weggebrand met vloeibare stikstof toen de bult ging groeien).

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:20

Veulenwratjes gaan vanzelf weer weg.
Mijn jaarling heeft er ook last van gehad!
Ik heb er helemaal niets aangedaan

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:03

Anya schreef:
marie83 schreef:
Dag mensen, dit is mijn eerste berichtje op bokt. Ik hoop er nog veel te plaatsen en natuurlijk net zo veel antwoorden te krijgen... Mijn paard heeft ook een wratje in zijn hals. Hij heeft hem nu denk ik een half jaar en de wrat groeit niet echt zichtbaar. Nu ong. 6mm doorsnee, 4 mm hoog. Wanneer is iets een wrat of een sarcoide of is dit toch hetzelfde? En als het een sarcoide is, MOET je het dan laten verwijderen ivm besmetting ed? Alvast bedankt groetjes M

Nee sarcoids zijn niet besmettelijk. Het is een goedaardig huidkanker (dat wil zeggen ze zaaien niet uit). Ze kunnen jarenlang niet groeien en dan opeens wel hard groeien en enorme bulten achterlaten. Ik zou er even naar laten kijken, maar geen biopt laten nemen o.i.d. Het risico bestaat dat als het een sarcoid is en je gaat er in snijden, dat het ding dan wel gaat groeien. Dus laten kijken, goed in de gaten houden is het advies.

(mijn paard heeft een sarcoid gehad die is weggebrand met vloeibare stikstof toen de bult ging groeien).

bij de pony die ik rij wordt half februari een sarcoid weggenomen. Ze gaan het gewoon wegsnijden. Dit ook omdat het invloed zou kunnen hebben op het gedrag en ze de laatste tijd nu ook niet bepaald het liefste paardje is dat je je kunt bedenken (stampen en bijten en extreem zuur, nog erger dan anders). Laat ons dus hopen dat het niet terug komt, want ondanks dat het een goedaardige huidkanker is en niet besmettelijk is komt het wel vaak terug heb ik me laten vertellen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:38

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:51

sorry, had in het archief gekeken en had wel naar datum gekeken (en zag 1ste maand staan) en niet meer naar het jaar gekeken, srr..

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:32

Dan plaats ik een slotje.