Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marie83 schreef:Dag mensen, dit is mijn eerste berichtje op bokt. Ik hoop er nog veel te plaatsen en natuurlijk net zo veel antwoorden te krijgen... Mijn paard heeft ook een wratje in zijn hals. Hij heeft hem nu denk ik een half jaar en de wrat groeit niet echt zichtbaar. Nu ong. 6mm doorsnee, 4 mm hoog. Wanneer is iets een wrat of een sarcoide of is dit toch hetzelfde? En als het een sarcoide is, MOET je het dan laten verwijderen ivm besmetting ed? Alvast bedankt groetjes M
Anya schreef:marie83 schreef:Dag mensen, dit is mijn eerste berichtje op bokt. Ik hoop er nog veel te plaatsen en natuurlijk net zo veel antwoorden te krijgen... Mijn paard heeft ook een wratje in zijn hals. Hij heeft hem nu denk ik een half jaar en de wrat groeit niet echt zichtbaar. Nu ong. 6mm doorsnee, 4 mm hoog. Wanneer is iets een wrat of een sarcoide of is dit toch hetzelfde? En als het een sarcoide is, MOET je het dan laten verwijderen ivm besmetting ed? Alvast bedankt groetjes M
Nee sarcoids zijn niet besmettelijk. Het is een goedaardig huidkanker (dat wil zeggen ze zaaien niet uit). Ze kunnen jarenlang niet groeien en dan opeens wel hard groeien en enorme bulten achterlaten. Ik zou er even naar laten kijken, maar geen biopt laten nemen o.i.d. Het risico bestaat dat als het een sarcoid is en je gaat er in snijden, dat het ding dan wel gaat groeien. Dus laten kijken, goed in de gaten houden is het advies.
(mijn paard heeft een sarcoid gehad die is weggebrand met vloeibare stikstof toen de bult ging groeien).