hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:40

twinducklin schreef:
Hmm ik vind het ook een beetje erg zwart-wit gesteld dat ijzers slecht zijn. Ik heb mijn paard zo'n 1, 5 jaar zonder ijzers gehad en nu staat ze alweer 1, 5 jaar op ijzers ( dus kan best een goede verglijking maken denk ik ) De reden waarom ik haar nu op ijzers heb staan is dat haar hoeven heel langzaam groeide, waardoor ze ze altijd ( té ) kort had. Toen ik veranderde van smid heeft hij mij dit een keer gezegd ( nadat hij haar ook aan het werk had gezien) maar heeft haar toen nog een paar keer bekapt om te kijken of het verbeterde. Dit gebeurde niet ze bleven erg kort, terwijl ze echt maar minimaal 1x per drie maanden gekapt werd ( en dan nog zo min mogelijk ) en ze kwam eigenlijk niet op harde ondergrond ( alleen van de stal naar de bak, en van stal naar de wei ( dat is denk ik 20 meter hooguit per dag ) Sinds ze ijzers eronder heeft loopt ze stukken beter, hangt niet meer op mijn hand met rijden etc ( volgens smid omdat de hoeven te kort waren deed dat "pijn" met lopen en probeerde ze het zo min mogelijk te belasten.. Dus in mijn geval waren ijzers zeker de oplossing, terwijl ik er absoluut voor ben om een paard zonder ijzers te laten staan want waarom iets eronder slaan als het niet nodig is zeg ik altijd..

IJzers zijn echt slecht hoor ! Ze verhinderen een goede doorbloeding !

Met ijzers onder groeiden de hoeven van mijn paard heeeeeel langzaam, nu zonder ijzers groeien ze goed. Wel zijn zijn hoeven kort, maar bij natuurlijk bekappen horen ze kort te zijn ( de hoefwand is dan net zo lang als de zool ).

Je schreef dat je paard bijna niet op de harde ondergrond komt en dat zijn/haar hoeven toch kort waren. Misschien juist omdat ze niet op de harde ondergrond komt !? Door op harde ondergrond te lopen werkt het hoefmechanisme beter, daardoor meer doorbloeding, dus meer voedingsstoffen naar de hoeven en daarom meer groei !

Een andere oplossing voor je paard hadden hoefschoenen kunnen zijn. Lekker goede/betere doorbloeding als je paard buiten in de wei loopt, bescherming tijdens het rijden.

Groetjes,

Maris

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:10

Mja ik mocht haar toen niet op de harde ondergrond laten komen, of eigenlijk zo min mogelijk, omdát haar hoeven te kort waren.. ze liep heel voorzichtig, alsof ze op eieren liep.. Ze kwam normaal wel op harde ondergrond, loop regelmatig stukjes op de weg.. Haar hoeven zijn goedm ze brokkelen niet/zijn hard ( goede sterke hoeven volgens smid ) ook voordat ze ijzers had, maar ze groeide gewoon niet genoeg :S

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:17

Als de hoeven niet snel genoeg groeien, kan je bv biotine gaan voeren, het duurt wel een hele poos voor je reslutaat ziet, maar als het aanslaat, heb je ook wat voor je geld!
Je paard krijgt er ooknog lange staart en manen van, mooi meegenomen als je ervan houdt!

Als je je paard niet op harde ondergrond laat lopen, doet de straal z\n werk niet: het lichaam een seintje geven dat de hoeven moeten groeien, om het simpel te zeggen, dus dan gaan de hoeven nooit groeien.

De periode dat het paard gevoelig loopt op het harde,moet je even doorheen, als het paard goed bekapt is, zal dat niet zo lang duren. Als het paar dtraditioneel bekapt is door een smid (alsof er ijzers onder moeten) en de steunsels dus niet kort gemaakt zijn, zal het langer gevoelig lopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:40

Al enige tijd bekap ik mijn paard zelf en ik doe ook een aantal andere paarden.

Het excuus 'mijn paard heeft zulke slechte hoeven en kan niet zonder ijzers' is een kip of ei probleem. Het paard heeft zulke slechte hoeven juist dóór de ijzers. Ik ga hier niet uitgebreid uiteenzetten waarom, ieder die geinteresseerd is pluist http://www.hoefnatuurlijk.nl maar door.

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van hoefschoenen. Ik rij elke dag over het asfalt/straat onbeslagen en toch moet ik elke week vijlen, zo snel groeien de hoeven!!! Als overgang tussen ijzers en blootsvoets is het een goede oplossing, maar permanent, nee in mijn ogen onnodig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:19

Als je paard goed zonder ijzers kan dan zou ik er geen ijzer onder slaan bij een recreatie paard. Voor wedstrijden heb ik ook gewoon 4 ijzers nodig om stiften te kunnen draaien.

Paarden lopen al sinds de middeleeuwen op hoefijzers en als je een goede smid hebt dan is het echt niet zo dat je paard er persé slechter van wordt. De hoef kan ook nog werken op het ijzer, iets minder maar niet perse schadelijk minder.

Een gezonde blote hoef is ideaal maar de paarden leven hier niet meer op de steppen, dus beter een ijzertje dan een paard dat op te korte hoeven loopt.

NB lijkt DE oplossing en heel veel mensen en paarden hebben er baat bij maar het is helaas niet voor ieder paard geschikt.

Wel vind ik dat als je zelf geen ijzers nodig hebt voor de sport en je paard heeft goede hoeven dat je de ijzers er beter af kan laten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:31

Mja misschien heb je gelijk in had het ook nog op " blote " voeten gekund.. maar het feit is wel dat mijn paard nu beter loopt, hoe kan dat als het zo slecht zo zijn?? Bovendien heeft ze ondertussen wigjes onder de achterhoeven zodat haar knieen minder belast worden, ik weet het niet de ideale oplossing, maar ze loopt er super op! Ze is hartstikke vrolijk en durft ook weer rond te rennen/bokken, loopt veel regelmatiger enzo, dus dan vraag ik mezelf weer de vraag als het echt zo slecht zo zijn waarom helpt het dan zo goed?? Waarom zou mijn smid zich moeite doen als het niet nodig zou zijn?? Het ligt trouwens niet aan het bekappen, er staan nog paarden die geen ijzers hebben en er wel goed op lopen, en onze smid kijkt altijd naar iedere paard.. Voordat hij haar de eerste keer bekapt had wou hij haar eerst zien lopen, en nadat ze beslagen was ook weer, bovendien vraagt hij ieders keer of het nog steeds goed gaat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:25

Riant schreef:
Paarden lopen al sinds de middeleeuwen op hoefijzers en als je een goede smid hebt dan is het echt niet zo dat je paard er persé slechter van wordt. De hoef kan ook nog werken op het ijzer, iets minder maar niet perse schadelijk minder.

Een gezonde blote hoef is ideaal maar de paarden leven hier niet meer op de steppen, dus beter een ijzertje dan een paard dat op te korte hoeven loopt.

Nee!! In de middeleeuwen was ijzer schaars en te veel te kostbaar om als hoefijzer te worden toegepast. Bovendien had je toen toch geen wegen.

Juist omdat ze niet meer op de steppe leven is het van belang dat de doorbloeding optimaal is. De grond in NL is te zacht!!

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:22

Ik heb al een heleboel onzin gelezen hier....
Als een paard goed beslagen is, is de doorbloeding ook gewoon goed!
Je kan niet stellen dat ijzer altijd slecht zijn, net zomin dat je kan stellen dat niet beslaan, dus op blote voeten slecht is.
Het ligt aan je paard en de manier waarop je rijd!!
Als je alleen maar de natuurlijke weg wil volgen zou je ook niet op je paard moeten gaan zitten, en al helemaal niet met hem over de weg....in de natuur ligt geen zoab, klinkers of asfalt.
Jij loopt zelf ook niet altijd op je blote voeten, ook al wennen de mensenvoeten óók aan geen schoenen door eelt te kweken.
Als je een goede hoefsmid hebt kijkt deze niet alleen naar je paard, maar ook wat je met hem doet, en waar je in of op rijd, en past het beslag (of geen beslag) daarop aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:38

leker zwart wit ja. De mensen die zo fel tegen hoefijzers zijn hebben waarschijnlijk nog nooit een goede smid aan het werk gezien. Die laat namelijk nog een mooie rand langs de hoef over waardoor de hoef zich nog kan uitzetten en zo kan de pompfunctie behouden blijven. Mijn paard staat voor op ijzers. Heb het eerst nog zonder geprobeert maar dat was niet te doen. Ik merk geen verschil tussen voor of achter qua gevoeligheid en hij struikeld/ verstapt zich zowel voor als achter wel eens. Voor en achter groeien de hoeven ongeveer even hard alleen worden ze achter natuurlijk afgesleten door het lopen op de weg. Als het ijzer er eens onderuit gestrapt wordt loopt mijn paard ook geen pas anders hoor. De stuken vliegen er ook zeker niet vanaf (terwijl ze dan toch ook echt niet in een optimaal model zijn) dus de kwaliteit van de voeten is ook wel in orde.
Verder wil ik nog kwijt: mensen zet je niet zo fel af tegen een andere manier van denken en doen!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:15

pol013 schreef:
leker zwart wit ja. De mensen die zo fel tegen hoefijzers zijn hebben waarschijnlijk nog nooit een goede smid aan het werk gezien....

hebben jullie al eens geprobeerd zónder ijzers dan????? Nee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:17

ja hoor
Alle jonge paarden stonden zonder ijzers, als ze parcours klaar waren, kwamen er ijzers onder.
Nooit negatieve invloed gemerkt Lachen

En mijn eigen paard heeft tot de 4 geen ijzers gehad, maar had helemaal geen goede hoeven.
Toen ijzers gekregen (ivm springen), lage er elke 2 weken af.
Andere smid genomen,
Hij heeft nu goede hoeven, nooit meer ijzers kwijt en ik moet bellen omdat de hoeven te lang zijn, maar niet omdat het niet meer goed zit.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:54

Arabesk schreef:
hebben jullie al eens geprobeerd zónder ijzers dan????? Nee?

Mijn paarden staan voor op ijzers en achter blootvoets.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:38

En heb je al eens geprobeerd om alles blootsvoets te doen?

Het is vaak zo dat paarden met probleem hoeven beter lopen op hoefijzers. Immers de hoef raakt de grond niet meer en dus is de hoef niet meer in contact met de grond. De eerste tijd zonder ijzers lopen ze vreselijk gevoelig, maar dat trekt wel bij, wel veel geduld hebben. Ze lopen gevoelig ómdat hun hoeven niet goed zijn en met ijzers verbeteren die ook niet. Alleen het effect verbetert, het lijkt alsof je paard weer goed loopt, maar ondertussen blijft de hoef gevoelig, maar omdat deze de grond niet meer raakt merk je er niks meer van en lijkt het probleem opgelost.

Paarden in de bergen die over grindpaden denderen doen dat toch ook zonder ijzers? Wat zou er misgegaan zijn in de natuur dat de hoeven van paarden zo mislukt zijn dat ze niet zonder ijzers kunnen?

En voordat er weer iemand probeert de poten onder mijn stoel uit te zagen, bestudeer http://www.hoefnatuurlijk.nl eens, dat scheelt mij weer een hoop typwerk. Neem a.u.b. de moeite...

En voor wie bij mij in de buurt woont, kom gerust eens kijken. De paarden bij ons op stal staan allemaal zonder ijzers. Lopen elke dag over het asfalt. En elk weekend rijden ze ritten van 15 km of meer over het asfalt (bermen zijn te nat...). Toch slijten ze niet tot bloedens toe en lopen ze nooit kreupel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:40

Arabesk, er is niet maar een waarheid en in de middeleeuwen waren er weldegelijk wegen, geen asfalt maat wel klinkerwegen. in latere periode waren ijzers zeker gebruikelijk.
Ook de Site hoefnatuurlijk is niet per definitie waar. Of geloof je alles dat op internet staat ?? Dan is de site van Jomanda ook waar .. duizenden mensen geloven daarin.

Paarden die in de bergen over grindpaden denderen staan niet 20 uur per dag in een stal op een stro bedje en in hun eigen mest en urine of wel?
Het werkt voor jou heel goed maar dat maakt het nog geen feit meis. Mijn paard heeft tot 5 jaar zonder ijzers gestaan maar na Röngen foto's is gebleken dat zij van zichzelf dunne zolen had en ze kwam regelmatig op de straat. Vergeet niet dat in de natuur de sterkeste hengst in de kudde de merries mag dekken.. Een veulen dat met een slechter kwaliteit hoeven geboren zou worden valt in zijn erste levensjaar ten prooi of sneuvelt. Wij proberen hier als mens te bepalen welke hengsten de beste prestaties leveren.
Je kan ons sportpaard niet meer met een mustang vergelijken het voer is anders (erg belangrijk) het klimaat is anders en de huisvesting is anders. Het lijkt net of ieder "wild" paard goede hoeven heeft en nooit kreupel is maar dat is echt niet waar.

Veel mensen hebben baat bij hoefnatuurlijk maar sommigen ook niet, dus ik vind het een beetje hinderlijk dat je zo opdringt over dat het de enige juiste manier zou zijn. Er zijn meer manieren die ook prima werken.

op www.hoofcare.nl staan ook heel veel nuttige dingen weer anderen meningen.
En het is maar goed ook dat er veel verschillende manieren zijn dan kan er bij ieder paard een passende methode gekozen worden .
En wat hoefschoenen betreft is mijn mening dat het een ramp van een uitvinding is, terwijl anderen het ideaal vinden.

NB is een van de methoden die voor sommige paarden heel goed werkt en traditioneel beslaan kan voor andere paarden weer prima werken.
Ijzers zijn niet per definitie slecht.

Daarnaast kan je niet op blote voeten op vochtig gras een barrage van een Z parcours springen. Natuurlijke paarden die lekker buiten rijden en allemaan NH kunstjes kunnen zijn beter af zonder ijzers .. wij doen onnatuurlijke dingen met paarden dus er moeten hier en daar aanpassingen gemaakt worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:27

Juist omdat ze 23/7 binnenstaan in stallen en ander voer krijgen hebben onze paarden slechte hoeven!!

Ik ga verder niet in discussie hier, www.hoefnatuurlijk.nl is een goede site maar en zijn een hoop andere sites die ook goed zijn, maar die zijn vaak in het Engels.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:32

Riant schreef:
Daarnaast kan je niet op blote voeten op vochtig gras een barrage van een Z parcours springen. Natuurlijke paarden die lekker buiten rijden en allemaal NH kunstjes kunnen zijn beter af zonder ijzers .. wij doen onnatuurlijke dingen met paarden dus er moeten hier en daar aanpassingen gemaakt worden.

Er zijn wel degelijk paarden die blootsvoets springen en dan niet eens in de B klasse. Zo zijn er ook prestatie paarden zonder ijzers bekend in de drafsport, dressuur en endurance.

En er zijn ook NHkunstjespaarden die op ijzers lopen Cool

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:11

Mijn paard loopt op ijzers omdat ze anders constant op eieren loopt, en met ijzers loopt ze gewoon goed. Dit is dus de reden dat ik voor ijzers gekozen heb, en ik heb nou niet echt het idee dat mijn paard zich hier slecht door voelt...

En wat betreft de uitspraak dat het paard met ijzers over elk terrein kan lopen doordat het geen gevoel meer heeft in de hoef door de slechte doorbloeding (Maris), dit lijkt mij ook niet de meest logische reden.
Ik denk eerder dat het paard over elk terrein kan lopen doordat de hoef een stukje hoger boven de grond staat, waardoor het niet elk steentje meer voelt. Maargoed, dit denk ík....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:45

Ik vind het fijn dat uitgerekend ik gequote wordt!!(over het proberen zonder ijzers) Mijn paard heeft namelijk het eerste jaar niet op ijzers gestaan Dit beviel voor geen meter. o.a. vanwege scheef afslijten en brokkelen. Mijn paard zwaait een beetje uit naar buiten met zijn voorbenen en hierdoor sleten de voeten ook scheef af. daardoor werd het probleem alleen maar erger. Ik moest dus wel naar ijzers en moet zeggen dat zijn voeten daarna alleen maar beter zijn geworden. Zoals ik al zei: zelfs als er een ijzer vanaf vliegt blijven zijn voeten heel. er springen geen stukken uit terwijl ze dan toch niet echt een optimale vorm hebben. geloof er dus geen barst van dat (goed) beslaan slecht is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:00

Ik beweer ook niet dat het direct slecht is. Alleen nare 'ziektes' zoals HKO worden wel door ijzers veroorzaakt, omgekeerd geldt niet dat elk ijzer dús ook HKO veroorzaakt.

Wat ik probeer te zeggen is dat je makkelijk zonder ijzers kan, met de goede verzorging (elke week bijvijlen, veel beweging, niet 23/7 stal etc)

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:55

Ik dacht dat hoefkatrolontsteking een aangeboren afwijking was.. Verward

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:36

Riant super goed bericht, AMEN!!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:41

Van de site van www.hoofcare.nl:

Enige factoren die bij het ontstaan van deze aandoening een rol kunnen spelen, zijn:
1.erfelijkheid
2.de voeding
3.het begin van de africhting en training
4.bouw van de voeten
5.conditie van het paard
6.het beslag
7.te veel op stal, te weinig bewegingsvrijheid
8.hoefverzorging
9.onverantwoorde medicamenten om de prestatie op te voeren

IJzers zijn dus echt niet de enige reden waardoor een paard HKO krijgt.
En tuurlijk is het het beste voor een paard om zoveel mogelijk buiten te staan, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, bij ons, in de polder staat het land vaak onderwater, dat kan nooit goed zijn voor je paard, tenzij je een zeepaard hebt....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:07

Mijn paard stond op 4 ijzers toen ik hem kocht, ik heb toen aan de smis gevraagd of de achterijzers eraf konden en dat kon, hij liep ook prima zo.

In de loop van de tijd stelde ik voor om ook de voorijzers eraf te halen, niet omdat hij daar last van had of zn hoeven niet goed waren, maar waarom zou ik ze eronder laten?, ik reed geen springwedtr. niks meer dus hup die dingen eraf.

Mooi netjes gekapt zag er super uit, maar paard wou niet meer lopen, ja is nog wat gevoelig zo op blote voetjes naja okee dat kan, dus even afwachten.
Na 3 weken paard nog steeds gevoelig, alleen in zacht zand liep hij redelijk.
Heb mn paard een half jaar zonder ijzers laten lopen er is zelfs een collega van mijn smid bijgeweest die met natuurklijk bekappen bezig is en hij heeft er ook niks van kunnen maken.

Ik denk dat het beter is voor de hoeven als een paard zonder ijzers kan lopen, maar soms kan het niet anders zoals met de mijne, mijn paard is 20 jaar en loopt sinds zn 4e met ijzers, wat doe ik mijn paard aan?? vraag ik me af als ik ze eraf haal.

Het intresseert me wel degelijk natuurlijk beklappen enzo, zelfs mijn hoefsmid is ervoor te porren, hij zegt; "er zitten hele goede dingen in en een kern van waarheid, het is alleen zo jammer dat hoefsmeden die gewoon kappen de grond in worden geboord we zouden best samen kunnen werken en info kunnen uitwisselen, maar dat willen ze niet, het is TE zwart/wit en op zo'n manier kun je niet proffesioneel een paard bekappen noch beslaan, want dat is alles behalve zwart/wit", zo zegt mijn smid, die overgens wel proffesioneel is.

Je moet doen wat goed is voor je paard, en dat is voor ieder paard anders, het is eerlijk om je te verdiepen in beide manieren van bekappen/beslaan alleen dan kun je een goede keus maken denk ik.

Zoals ik al zei mijn paard is 20 jaar en loopt van die 20 jaar al 16 jaar met ijzers, nog nooit geen problemen en zn hoef is van goede kwaliteit, niks geen problemen, het zal misschien beter zijn voor de doorbloeding enzenz dat geloof ik ook best wel, maar wat heeft mijn paard daaraan als ie geen stap meer zet?
ps mijn smid heeft niet zomaar de ijzers onder vandaan gehaald en gedacht hup lopen jij, nee we zijn daar heel voorzichtig mee omgegaan.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:49

Een paard wat al z'n hele leven op ijzers loopt (en al wat jaartjes meegaat) moet je ook niet ineens van de ijzers af halen. Of ijzers in zijn algemeenheid nou goed of slecht zijn, het paard is dan helemaal ingesteld op het hebben van die dingen en laat 'em er dan ook gewoon maar op staan. Niet iemand van middelbare leeftijd nog iets anders proberen te leren, dat werkt niet.

Op zich ben ik heel erg voor "blootsvoets". Maar ik besef ook dat het soms niet anders kan dan met ijzers, als het paard probleemvoeten heeft of een foutieve beenstand.

Wel denk ik, dat veel mensen te gemakkelijk een ijzer onder een hoef laten slaan. Bij mij op stal staat een mevrouw met een Fries, die is van de zomer van de ijzers gehaald. De eerste weken: DRAMA! Brokkels, scheuren, het was echt om te huilen. Ondanks mijn voorstander-zijn van "blootsvoets", weet ik niet of ik dit lang had kunnen aanzien... Maar ze heeft doorgezet en zie nu: prachtige voetjes, tevreden paard, tevreden eigenaresse.

Ik start zelf op endurance-wedstrijden, tot nu toe afstanden tot zo'n kilometer of 65, aankomend seizoen staan 80+ wedstrijden op de planning. Ondanks dat ik veel train, moet ik de voeten van mijn pony nog zeer regelmatig vijlen (eigenlijk eens per 1 a 2 weken, doe ik dat niet, dan krijg ik bij de eerste controlebeurt van mijn smid weer te horen dat ze wel érg lang geworden zijn....), ze groeien echt als kool.

Ook ben ik eens met een Hafje bezig geweest die door de eigenaar uit kostenoverweging van de ijzers was gehaald. Ik had toen nog helemaal niet zoveel over hoeven, hoefijzers enzovoort gelezen, maar merkte wel dat de eerste dagen echt heel zielig waren (op het harde kwam het arme dier haast niet vooruit), maar na verloop van tijd verbeterde dat en na een week of 2 was er eigenlijk niets meer aan de hand op vlakke, harde bodem.

Tot slot heb ik nog een paard gehad met mega-platvoeten. Had ook nooit ijzers gehad, de vorige baas liet het paard gewoon regelmatig op het harde lopen om de boel te laten slijten. Hoefsmid? Wat is dat? De hoeven zaten vol blauwe plekken. Hij liep op vlakke harde bodem niet gevoelig, op steenslag wel. Mijn smid heeft hem een aantal malen bekapt, de gevoeligheid verdween, evenals de blauwe plekken en hij kon prima ijzerloos door het leven.

De manier van bekappen moet dan wel aangepast worden: er moet niet bekapt worden alsof er nog een ijzer onder komt. Dat wordt door veel traditionele smeden (die hun vak van beslaan goed verstaan!) helaas wel gedaan. Om smeden die een andere bekapmethode gebruiken "natuurlijk" te noemen gaat mij vaak te ver. Bekappen is immers niet natuurlijk. Maar het beestje moet toch een naam hebben, laten we over die term dan ook verder geen discussie voeren....

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:32

In principe denk ik dat het gezond is om een paard zonder hoefijzers te laten lopen. MAAR dit geldt niet voor alle paarden. En het ligt er ook aan wat je doet met je paard.
Even mijn ervaringen,
Ik heb mijn paard gekocht toen hij drie was. Er zaten toen geen ijzers onder. Ik heb eerst voornamelijk in een bak gereden. Toen hij vier was ging ik verder buiten rijden. Hij kreeg toen echt last van kiezeltjes en steentjes onder zijn hoeven. Hij liep echt alsof hij op eieren liep. En je zag gewoon dat het hem pijn deed. Hij heeft een beetje last van platvoeten. Sinds hij op ijzers loopt heeft hij nergens meer last van. Hij gaat als een trein (hij is nu bijna 11 jaar) en sinds zijn vierde vierkant beslagen. Voor dit paard is dit het beste. Als hij zonder hoefijzers kon zou ik dit echt wel doen, (al was het maar voor de kosten) maar ik heb geen zin om alleen in de binnenbak op het zand te rijden (mijn paardje ook niet). Ik vind het erg zwart wit om te zeggen dat hoefijzers altijd beter zijn. of dat het altijd gezonder is zonder. Dit ligt erg aan de situatie, het paard en zijn hoeven. Je kunt wel zeggen, heel vroeger liepen de paarden ook niet op hoefijzers, maar (helaas) is deze situatie echt niet meer te vergelijken met de huidige situatie waarin paarden leven