twinducklin schreef:Hmm ik vind het ook een beetje erg zwart-wit gesteld dat ijzers slecht zijn. Ik heb mijn paard zo'n 1, 5 jaar zonder ijzers gehad en nu staat ze alweer 1, 5 jaar op ijzers ( dus kan best een goede verglijking maken denk ik ) De reden waarom ik haar nu op ijzers heb staan is dat haar hoeven heel langzaam groeide, waardoor ze ze altijd ( té ) kort had. Toen ik veranderde van smid heeft hij mij dit een keer gezegd ( nadat hij haar ook aan het werk had gezien) maar heeft haar toen nog een paar keer bekapt om te kijken of het verbeterde. Dit gebeurde niet ze bleven erg kort, terwijl ze echt maar minimaal 1x per drie maanden gekapt werd ( en dan nog zo min mogelijk ) en ze kwam eigenlijk niet op harde ondergrond ( alleen van de stal naar de bak, en van stal naar de wei ( dat is denk ik 20 meter hooguit per dag ) Sinds ze ijzers eronder heeft loopt ze stukken beter, hangt niet meer op mijn hand met rijden etc ( volgens smid omdat de hoeven te kort waren deed dat "pijn" met lopen en probeerde ze het zo min mogelijk te belasten.. Dus in mijn geval waren ijzers zeker de oplossing, terwijl ik er absoluut voor ben om een paard zonder ijzers te laten staan want waarom iets eronder slaan als het niet nodig is zeg ik altijd..
IJzers zijn echt slecht hoor ! Ze verhinderen een goede doorbloeding !
Met ijzers onder groeiden de hoeven van mijn paard heeeeeel langzaam, nu zonder ijzers groeien ze goed. Wel zijn zijn hoeven kort, maar bij natuurlijk bekappen horen ze kort te zijn ( de hoefwand is dan net zo lang als de zool ).
Je schreef dat je paard bijna niet op de harde ondergrond komt en dat zijn/haar hoeven toch kort waren. Misschien juist omdat ze niet op de harde ondergrond komt !? Door op harde ondergrond te lopen werkt het hoefmechanisme beter, daardoor meer doorbloeding, dus meer voedingsstoffen naar de hoeven en daarom meer groei !
Een andere oplossing voor je paard hadden hoefschoenen kunnen zijn. Lekker goede/betere doorbloeding als je paard buiten in de wei loopt, bescherming tijdens het rijden.
Groetjes,
Maris