ventipulmin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:41

maar ik las je had een combinatie van ventipulmin en antibiotca dus geen prednison wat is het verschil eingelijk van die twee??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:35

nee prednison heeft ze niet gehad, dat is volgensmij ook best wel een zwaar medicijn.
de antibiotica had ze gekregen omdat ze in de sloot was gevallen, om een longontsteking te voorkomen (had ik je al verteld via PB maar ik zet het hier nog maar even neer.)
antibiotica zorgt er voor dat de bacterien dood gaan. De snotneus die Evita had werd door bacterieen veroorzaakt, omdat ze door de bronchitis meer slijm had in haar longen dan een gezond paard was ze ook gevoeliger voor bacterien in de luchtwegen.
Wat prednison doet weet ik niet precies, maar volgensmij is dat meer om de longblaasjes goed open te zetten zodat ze minder benauwd is.

Evita is in de zomer ook kreupel geweest, daarom heb ik bij het opbouwen extra voorzichtig gedaan. Uiteindelijk heeft het 4 maanden geduurd voordat ik weer echt aan het rijden was en weer dressuurles had met haar.
In de eerste maand heb ik alleen maar heel veel gestapt op de verharde weg, toen ik merkte dat ze daar niet meer moe van werd heb ik tijdens de staprit ook kleine stukjes gedraafd. Niet te lang achter elkaar want dan raakte ze buiten adem en ging ze pompen. Het draven heb ik uitgebouwd totdat ze ook langere stukken achter elkaar kon draven. Daarna ben ik ook weer in de bak gaan oefenen, in het begin niet langer dan 20 minuutjes (een bak loopt toch zwaarder dan de harde weg). Inmiddels loopt Evita weer gerust een buitenrit van 2 uur, of een uur in de bak.
Ik heb bij Evita elke dag in een schriftje opgeschreven hoe veel ik gedaan had en hoe vermoeid ze daar van was, op die manier zie je beter of er vooruitgang in zit enzo vind ik Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 16:53

oke bedankt...kom je nog online ireentjuh

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:25

Ventipulmin is niet verslavend en dat het daarna weer terug keert is niet omdat het paard eraan gewend is maar omdat ventipulmin een slijmoplosser is dus een symtoombestrijder.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 23:10

inderdaad het lost het slijm op maar het lost de oorzaak van het hoesten niet op, ,vandaar dat ik naar een homeopatie ga OK dan! www.horsebodybalance.com jeanette kompier eerste afspraak 12 februarie ben benieuwd!!! *LOL*

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:21

Kathy heeft sinds woensdag ventipulmin: 2 maal per dag doe ik een pompje door het voer. Op de verpakking staat idd:maximaal 10 dagen.
Mijn DA zei niks over afbouwen, ik merk alleen wel dat ze wat loom is daardoor Scheve mond

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 21:53

ja klopt is mijn paardje ook erg sloom ervan

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:54

Nee sloom was mijn paard niet. Maar jas kreeg dit in de zomer toen er veel dazen zaten, dus ze was nogal actief vanwege de dazen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 22:09

nou emara was vandaag ook superactief in het bos ze was niet meer tehouden wou alleen maar hard gaan heeft da tmet het frisse weer te maken...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:06

ik mocht sindsvandaag stoppen met de ventipulmin!!!! *LOL* hopelijk blijft het nou ook goed gaan ben benieuwd!!!!!! OK dan!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:17

Van ventipulmin worden paarden niet sloom, in tegendeel! Het werkt juist stimulerend (bloedvat verwijdend!) en het valt daarom onder doping!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:29

vandaar dat ze zo wild werd ervan Verward

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:32

laborah schreef:
Van ventipulmin worden paarden niet sloom, in tegendeel! Het werkt juist stimulerend (bloedvat verwijdend!) en het valt daarom onder doping!

betekent dat da tze drukker van kunnen worden?/ Schijnheilig

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:39

Op de bijsluiter staat volgens mij dat ze er wel sloom van kunnen worden Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:10

ja staat inderdaad wel in de bijsluiter!!!e ook dat ze druk kunne worden...dus ze had meerdere bijwerkingen tegelijk...

Ingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:13

Bij mijn paard is een chronische luchtwegallergie geconstateerd
en krijgt nu 30 dagen Prednison en 2 x 10 dagen Ventipulmin.
Deze week is de 'pauze-week' en krijgt hij geen Ventipulmin.
Hij hoest nu echt veeeeel meer dan voorheen!!!!

Ik maak mij echt zorgen, maar volgens de dierenarts reageert
mijn paard zoals het hoort en moet ik de kuur afmaken.

Als hij dan nog hoest moet er weer een bronchoscopie gemaakt
worden en gaat ze proberen d.m.v. andere medicijnen (inhaleren
via een kapje over zijn neus?!) het probleem op te lossen.

Heeft iemand hier ervaring mee?????

Alvast bedankt!!!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 23:18

ow wat vervelnd zeg.......met mij paardje gaat het tot nu toe toevallig goed ik ben gestopt met de medicijnen..........

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:27

Ik zie hier staan 1 pompje voor een paard en 3 pompjes voor 500 kg, maar het is toch 1 pompje per 125 kg. Dat zijn dan toch 4 pompjes voor 500 kg en voor een paard 5? Of hebben jullie speciale adviezen gehad?

Mijn paard krijgt op het moment 2x 5 pompjes per dag. Ze heeft ook bronchitus. Verder geen antibiotica of iets dergelijks erbij. Ze heeft wel gisteren een spuit gehad om het slijm op te lossen in haar keel.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 17:22

hoe zwaar is je paard dan?mijn paardje had 2x daags 3 pompslagen en is een grote e pony dus van 500kg

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:56

600 kg.

Volgens de verpakking hoort een paard (of e-pony) van 500 kg 4 pompslagen te krijgen. Dan krijgt hij 4 ml per 125 kg...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:43

ja maar die van mij zal dan net iets minder wegen denk ik 450kg ofzo,,want moest van de dierenarts 3pompslagen geven,,vandaar

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:21

oké op dokters advies, ik was gewoon benieuwd.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:19

vandaag bij emara geweest en ze begon weer twee keer te hoesten helaas Huilen contact gezocht met de homeopaat waar ik ook 12 februarie heen ga en ze zei geef dan maar even ter onderhoud 1 pomslag per dag...tot een week voor die tijd dat ik naar jeanette ga en dan kijkt zei verder over hoe en wat...wel vreemd als je stopt dat ze dan gelijk weer gaan hoesten dus kun je zien dat de ventipulmin de boel onderdrukt echt niet leuk meer Verdrietig wie herkent dit??

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:44

De ventipulmin onderdrukt het hoesten niet hoor, het kan zijn dat na de kuur de klacht nog niet geheel verholpen is, daardoor kreeg ik meerdere kuren ventipulmin achterelkaar.
Na een kuur is het belangrijk om het paard opnieuw te laten beluisten door de arts en/of een bornchoscopie laten maken om zo te kunnen zien/horen of de longen/bronchieen weer schoon zijn.
Het hoesten komt door prikkeling, dit kan slijm zijn maar het paard kan ook gevoelige luchtwegen hebben waardoor het door stof of andere oorzaken weer gaat hoesten.
Je moet proberen de oorzaak te achterhalen waarom ze weer hoest.
De ventipulmin is alleen maar een slijmoplosser dus als het slijm weer gaat vastzitten begint het hoesten ook weer.

Toen ze hoestte was dat in rust of ben je met haar aan het werk gegaan?
Is het een droge hoest of klinkt het als een verkouden hoest?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 23:09

het hoesten was teoen ze aan het eten was met het kuil in de stal!! het klonk als een verkouden hoest!!!ze heeft ook nog een vieze neus ietsjes..maar wel waterachtig hoor