Tweeling dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:16

de veearts had er gewoon toen actie op moeten ondernemen!!
Nog een keer scannen na 1 week of 2 weken weet ik veel
Of ze had een collega er naar moeten laten kijken als ze het zelf niet goed kon zien.
Dit wat nu gebeurd had gewoon niet gemogen, misschien is het ook wel mijn eigen schuld en had ik zelf ook moeten weten dat er toen meteen actie ondernomen had moeten worden, ik wist toen ook niet dat dat zo erg zo zijn als er een tweeling in zit, maar zij wist dat natuurlijk (dat mag ik toch aannemen) wel!

Ach ja, achteraf gepraat....
(Sorry ik moest het ff kwijt)

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:32

jeetje wat een vervelende zaak zeg zou idd goed advies in gaan winnen bij een ervaren en kundige dierenarts zodat je wat meer te weten komt.
Voor nu is nog niets zeker in ieder geval veel succes ermee en ik hoop dat het toch geen tweelingdracht is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:46

mijn merrie had dit jaar ook twee vruchtjes, vorig jaar al een vruchtje en -vermoedelijk- een cyste. Maar de veearts kon het slecht zien omdat ze tegen elkaar aanzaten en de ene kleiner was. hebben we een paar weken iedere week gescand om te kijken of het 2e vruchtje ook ging groeien maar dat was niet zo en er bleef 1 gezond vruchtje over. het is echt niet altijd makkelijk te zien, en heb je de veearts wel helemaal goed begrepen? die had echt wel actie ondernomen als er nog 2 gezeten hadden toch? Je kan nog eens opbellen hoe het ook alweer zat, er wordt vast een logboek bijgehouden. ik vind het een vreemd verhaal, ik zou het nog eens navragen aan degene die haar gescant heeft. straks maak je je druk terwijl het niet nodig is.
denk er wel om dat het vaker kan voorkomen, de moeder van mijn merrie had afgelopen jaar een dode tweeling(over het hoofd gezien, kan gebeuren, vruchtje kan in een plooi of uithoek van de baarmoeder zitten, veearts is een mens en niet gelijk een klootzak) en met mijn paard moet ik dus ook goed opletten.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:34

[***] schreef:
mijn merrie had dit jaar ook twee vruchtjes, vorig jaar al een vruchtje en -vermoedelijk- een cyste. Maar de veearts kon het slecht zien omdat ze tegen elkaar aanzaten en de ene kleiner was. hebben we een paar weken iedere week gescand om te kijken of het 2e vruchtje ook ging groeien maar dat was niet zo en er bleef 1 gezond vruchtje over. het is echt niet altijd makkelijk te zien, en heb je de veearts wel helemaal goed begrepen? die had echt wel actie ondernomen als er nog 2 gezeten hadden toch? Je kan nog eens opbellen hoe het ook alweer zat, er wordt vast een logboek bijgehouden. ik vind het een vreemd verhaal, ik zou het nog eens navragen aan degene die haar gescant heeft. straks maak je je druk terwijl het niet nodig is.
denk er wel om dat het vaker kan voorkomen, de moeder van mijn merrie had afgelopen jaar een dode tweeling(over het hoofd gezien, kan gebeuren, vruchtje kan in een plooi of uithoek van de baarmoeder zitten, veearts is een mens en niet gelijk een klootzak) en met mijn paard moet ik dus ook goed opletten.

Ja, ik heb haar vandaag gesproken en ik heb haar wel goed begrepen.
Ze heeft ook gezegd dat dat idd niet goed gegaan is.
iK denk ook niet meteen dat ze een slechte veearts is, ze heeft het wel gezien, "alleen" geen actie ondernomen
Ik er morgen met haar nog eens rustig over en dan beslis ik wat ik doe

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:00

Sorry maar een veearts die een (mogelijke) tweelingdracht constateert en zegt dat je je er verder niet druk om moet maken, moet toch echt heel dringend terug naar school, of beter nog, een ander vak gaan leren. Die instelling kan namelijk levens kosten, in het ergste geval drie tegelijk.

Ik hoop voor jou en je merrie dat dit verhaal goed afloopt, succes !

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:24

ik ken de percentages niet.

maar ik ken een basis type rijpaard dat 2x een tweeling heeft gebaard die ook beide keren gezond ter wereld zijn gekomen.

en dat ook gebleven zijn.

deze man heeft de dracht gewoon uit laten dragen en er is niets aan de hand geweest.

alle veulens zijn kerngezond opgegroeid.

het hoeft dus niet altijd fout te gaan.

mijn pony heb ik met 2mnd laten scannen omdat ze gedekt was toen ik haar kocht,en we niet zeker wisten of ze drachtig was.

en ook om te kijken of er 1 of 2 vruchtjes in zouden zitten.

en gelukkig is ze drachtig van 1 veulen.

deze man heeft ook een kwpn merrie gehad met een tweeling en deze zijn helaas te vroeg en dood geboren.
en hij vertelde mij om te laten scannen voor een tweeling dracht.

ik hoop dat het bij jouw paard allemaal goed zal gaan,en dat ze bij het percentage paarden zit die en gezonde tweeling op de wereld zet!

laten we daar maar vauit gaan!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:57

Het is hoogst zelden dat een merrie een gezonde, levende tweeling krijgt. Een paard is er nou eenmaal niet op gebouwd om een tweeling te dragen. Bij andere diersoorten, zoals koeien, honden, etc, is de placenta van ieder jong slechts vastgehecht aan een deel van de baarmoeder. Bij een merrie moet de placenta vastzitten aan de gehele oppervlakte van de baarmoeder om te zorgen voor de juiste support aan een enkel veulen.
Bij een tweelingdracht is hier geen ruimte voor en dit resulteert meestal in een zuurstof- en voedseltekort voor de veulens, waardoor normale groei en ontwikkeling belemmert wordt.
Meestal eindigt een tweelingdracht bij een paard in een miskraam doordat geen van de veulens genoeg voedsel en zuurstof krijgt om te overleven. Zelfs als beide tweelingen de dracht een paar maanden overleven en een van hen sterft, worden meestal beide embyo’s afgestoten.
Soms komt het voor dat een van de veulens in het begin van de dracht sterft en de ander uitgedragen wordt. Dit kan leiden tot een vroeggeboorte, een uitgedragen dracht maar onderontwikkeld veulen, of een volslagen normaal veulen.
In de enkele gevallen waarin beide veulens levend ter wereld komen, is het zeldzaam dat ze ook beiden sterk en gezond genoeg zijn om te overleven ; vaak sterft 1 of beide veulens na verloop van tijd alsnog.
Een tweelingdracht kan gezien worden door de merrie te scannen in de eerste maand van de dracht. In het geval van een tweeling kan in deze periode 1 van de vruchten door de veearts worden “weggeknepen”, waarbij de ander in 90 % van de gevallen gewoon blijft zitten en kan worden uitgedragen.
Sommige mensen vinden het “speciaal en bijzonder” als hun merrie drachtig is van een tweeling, en besluiten “de natuur haar gang te laten gaan”. Zoals al eerder gezegd, resulteert dit in bijna alle gevallen tot de dood van 1 of beide veulens. Het mag dan misschien “bijzonder” zijn, wenselijk is het bepaald niet !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:20

Sabiy schreef:
Sorry maar een veearts die een (mogelijke) tweelingdracht constateert en zegt dat je je er verder niet druk om moet maken, moet toch echt heel dringend terug naar school, of beter nog, een ander vak gaan leren. Die instelling kan namelijk levens kosten, in het ergste geval drie tegelijk.

Ik hoop voor jou en je merrie dat dit verhaal goed afloopt, succes !

als mij dit zou gebeuren..
ik kom bij de DA en er zitten twee eitjes had ik ze weg laten spuiten.. en t opnieuw geprobeert..

2 veulens t lijkt leuk, maar de kans is mij te groot dat ik inplaats van 3 beestjes er geen 1 meer overhou

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:43

Een paard dat ik vroeger had heeft een keer een levende, gezonde tweeling gekregen. Oorzaak was dat de DA de tweede min of meer over het hoofd heeft gezien, dat kan gebeuren. De merrie was wel een grootramig paard dat meer veulens had gehad, daardoor is het waarschijnlijk goed gegaan. Je kon al vrij vroeg zien dat het anders was, ik zag met rijden (echt!!) op een gegeven moment aan alle kanten de poten er zowat uitsteken - helaas: no doubt, twee stuks. Ben toen gestopt met rijden. De merrie was ook extreem zwaar.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:11

Ik heb over alle jaren, "slechts" 4x geassisteerd bij de geboorte van een tweeling waarvan helaas, alleen de allereerste geresulteerd heeft in de geboorte van 2 gezonde veulentjes uit een Shetland merrietje.
Maar ook dat had mis kunnen gaan, want bij de geboorte werd het linker beentje van het ene en het rechter beentje van het andere veulen zichtbaar en bedenk dan maar dat er wel eens 2 tegelijk naar buiten willen. Ziek

De 2e, bracht 2 onvolwaardige veulens (wel uitgedragen) die dood geboren zijn. Verdrietig

De derde was een verhaal apart, vrienden van mij kochten een drachtige sportmerrie, met een dijk van een afstamming en al Z springen. Ze was drachtig van Darwin.
Maar zoals zo vaak, men begon al 2 maanden tevoren te waken en toen de geboorte naderde, liepen ze stuk voor stuk op hun tandvlees. Haha! Haha!
Omdat er dat weekend ook nog een grote wedstrijd gaande was, zou ik 2 dagen oppassen, want de merrie kegelde al.
Oppassen hield daar wel in, in de box slapen, met een slaapzak op een paar balen stro (box was groot zat) bij een merrie die daar absoluut niet van gediend was en dan ook alles in het werk heeft gestelt om mij (op een voor haar nette manier) die box weer uit te werken.
Resultaat die nacht, geen slaap, geen veulen en heel veel behoorlijk blauwe plekken. Boos! Boos!
De avond daarop, vrienden waren net terug van de wedstrijd en naar bed, werd het serieus en braken de vliezen.
Op zich niets byzonders, zij het dat de pootjesblaas pas 20 minuten later kwam,.......met een pootje.
Vrienden wakker gebeld,(want met opvoelen wil ik toch wel graag iemand aan de voorkant hebben) maar hoe ik ook zocht, het was 1 poot en ik kon er niets bij vinden, dus veearts gebeld en vrienden met de merrie uit wandelen gestuurd in de binnenbak (lopen vermindert en/stopt de weeen en dus de persdrang iig tijdelijk)en ondertussen de noodvoorziening klaargemaakt (emmers heet/koud water, trek touwtjes, handoeken en dekens, zuigfles etc.).
Veearts was er idd in no-time, merrie opgevoeld, maar hij kon er ook geen kop of kont van maken, dus de merrie kreeg een staande narcose.
Hij is daarna 20 minuten in de merrie bezig geweest en ik zag de frons steeds groter worden en eindigen in een ***, 5 minuten daarna werd het eerste veulentje geboren, levend met alles er op en aan, maar niet groter
als een flinke kat, we hebben hem afgedroogd en in een deken gerold om hem warm te houden want hij was uiterst zwak.
Kort daarop is ook het 2 veulen geboren, ook levend zij het op het nippertje en van een normale grootte.
Het eerste kleine veulentje hebben we in moeten laten slapen, het was veel te klein en te zwak, kortom het was niet levensvatbaar.
Het andere veulen is nog 9 maanden oud geworden en toen verongelukt.

De laatste merrie, ook bij kennisen, beviel na een zeer zware bevalling, ook van een uitgedragen, maar al een paar dagen dode tweeling.
De merrie was inmiddels doodziek en hoefbevangen, maar heeft het wel overleefd trouwens, al is het nooit meer echt goed geworden.

Bij geen van deze gevallen, was het overigens bekend, dat er een tweeling in zat.

Dus ik bedoel maar, een tweeling is geen geintje, deze merrie's hebben dan iig de geboorte nog overleefd, maar ook dat had in alle gevallen goed fout kunnen gaan.
En dit zijn dan 4 gevallen, die uitgedragen hebben, want meestal wordt een dergelijke dracht al in een veel vroeger stadium afgebroken en vind je s'morgens het trieste resultaat in een hoekje.

Dit waren overigens allemaal oudere merrie's, die al eerder veulens gehad hadden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:12

ja ik weet t.
mensen die ik ken hadden ook een drachtige merrie
kwamen er twee veulens uit de een heel klein en de ander redelijk normaal qua maat..

allebei hebben ze t helaas niet overleefd..

en de merrie heeft t ook maar ter nouwe nood gered...

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:58

Ja, het kan inderdaad goed mis gaan Huilen

Maar voor mijn merrie ( en voor mij ) is het nieuws gelukkig goed Haha!
Er zit "maar" 1 veulentje in!!!! OK dan!

Dus al mijn zorgen voor niks, nou ja
Ik ben allang blij dat er 1 veulen in zit

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:32

Gefeliciteerd meisje, dat is een grote zorg minder, geniet er nu maar van.
Als je nog vragen hebt betreffende de geboorte, hoor ik het wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:10

Gefeliciteerd!

Dat is weer een hele zorg minder

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 21:33

dank jullie wel, inderdaad een hele zorg minder Haha!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:44

Mag ik nog even iets opmerken? Ik vraag mij af hoe het komt dat jullie denken dat je een merrie op zes maand niet meer mag scannen? Ik kan jullie zeggen dat dat helemaal geen probleem is! Het eneige probleem dat ik hierbij zie, is dat het gewoon geen nut heeft, omdat je het veulen niet meer kan zien. Het is dan al zo diep weggezakt dat je enkel nog vruchtwater kunt zien, een echo scant namelijk maar een goeie 10 à 20 cm diep. Scannen is zeker niet ingrijpender dan opvoelen! Die scanner is totaal niet grrot, dus de merrie heeft er evenmin last van als van het opvoelen. Dat ze dus zou verwerpen door scannen op 6mnd is een fabeltje... Om te controleren of er een levend veulen inzit, kun je wel transabdominaal scannen, daar heb je dan wel een specialere en krachtigere echo voor nodig. Zo kun je de hartslag van het veueln zoeken.
Hoe heb je nu toruwens vastgeseld dat er maar 1 veueln inzit? Normaal gezien kan je dat nu niet meer vaststellen. Tenzij je een transabdominale echo doet en je twee hartslagen vaststelt, kun je nooit weten of er een tweeling inzit. Als je er maar één vindt is dit ook geen garantie, aangezien een tweede veueln gewoon buiten het bereik kan liggen van de echo. Ik wil hier absoluut geen paniek veroorzaken, maar ik stel mij een hele hoop vragen bij dit verhaal. Ten eerste heb je je eerste echo al veel te laat genoemn. Ee neerste echo gebeurt op 14 dagen (of 18). 30 dagen is al veel te laat om nog een succesvolle reductie te kunnen doen. Dan is de kans al zeer groot dat je beide veulens verliest bij een reductie. (Wat natuurlijk nog een betere optie is dan een tweeling.) En op drie maand een tweeling reduceren is al helemaal onmogleijk, omdat je dan gegarandeerd de twee verliest en je het probleem hebt dat je merrie niet meer hengstig wordt voor enkele maanden, aangezien dan de PMSG productie al op gang is gekomen (iddd op 45 dagen KItten). Ik wil je absoluut niet ongerust maken, maar behalve afwachten en je merrie goed in de gaten houden, is er nu absoluut niks meer dat je kan doen. Ik hoop iig dat er maar 1 veulen inzit. Maar je kunt dat nu nooit mer met zekerheid achterhalen. Ik wil niet zeggen dat je een slechte DA hebt, maar op vlak van verloskunde heeft ze toch wel een paar fouten begaan...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:48

En de merrie nu laten aborteren is ook zinloos, omdat de kans groot is dat er maar één veulen inzit en je dan een gezond veulen nutteloos aborteert. Nogmaals, blijf rustig en hou ze goed in de gaten. Grote kans dat er niks aan de hand is, maar volg ze goed op! Panikeren is nooit goed en met waken kan je alle problemen bijna zeker oplossen.
(OFF TOPIC: excuseer voor de vele typfouten in vorig berichtje, ik was wat gehaast...)

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:22

Onze merrie heeft met een 2 dracht beide veulens verloren .....

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:43

Ze is wel gescand en je kon het veulen wel zien!!
Het hartje kon je zien, de ribben kon je zien, het oogje kon je zien!
Dus je kan het veulen echt wel zien met scannen hoor.
Ook heeft het wel zin om haar nog te scannen met 6 maand, want als er 2 veulens in zitten, zitten die in bijna alle gevallen naast elkaar en dan kun je ze dus allebei zien.
Dat was in dit geval niet zo, het veulen lag over de hele breedte van de baarmoeder, er kan zoals je zegt altijd nog 1 achter zitten die je niet kan zien, maar die had je dan eerder ook niet kunnen zien.
Maar de kans dat dat zo is, is heeeeel erg klein.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:27

Heb je ze rectaal gescand of transabdominaal? Dan moet je veearts wel een heel krachtige echo hebben! Nu, ik weet waarover ik praat en heb nogal wat ervaring ook. Ik heb mijn grootste twijfels over dit topic, maar kom, als het voor jou en je merrie goed afloopt, geen probleem dan. Geniet dan maar van de verdere dracht en een hopelijk gezond veulen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:29

En op 14 dagen tijd moet je zeker de twee veulens kunnen zien. Dat je diegene die onderaan ligt dan ook niet kunt zien, is onzin.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:52

als jij niet gelooft wat ik zeg, prima jou zorg, maar hou dan je mond

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:56

Sorry hoor Maudlien, ik begrijp niet waarom je zo reageert ? Om te beginnen heeft Coliena op alle punten gelijk, en daarbij valt ze jou niet aan, dus wees gewoon blij met het advies en let goed op je merrie. En... neem in het vervolg een andere veearts, want hoe dan ook, het blijft een dubieus verhaal, waarin zeker in het begin nogal wat fouten zijn gemaakt.
We hopen allemaal dat je merrie een gezond veulen krijgt.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:03

ik heb toch echt het veulen met eigen ogen gezien via een gewone rectale scan....

maarja als iemand grote twijfels heeft bij wat ik vertel, ja daar kan ik niks aan doen
het was niet kwaad bedoeld hoor, maar ik vind het een beetje raar

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:44

Maudlien, niemand trekt jouw woorden in twijfel, of hetgeen je hebt gezien.

De twijfels die we hebben, komen geheel voor rekening betreffende de proffesionaliteit van jouw VA, want eerlijk is eerlijk, die is lelijk in de slip gegaan (en uit de bocht gevlogen).

Voor de rest, Coliena heeft helaas gelijk met hetgeen ze zegt en van ons vieren in zij bovendien veruit de meest proffesionele op dit gebied.

Heus we hopen allemaal op een mooi gezond veulen voor jou en je merrie.
Geniet van de komende tijd en als je nog vragen hebt, weet ik zeker, dat je bij ieder van ons terecht kunt, om een antwoord.