Slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:47

jeetje... mooie DA is dat dan zeg...was het je eigen DA??? bij mij dus niet...

KM had precies t zelfde.... toch apart dat t vaker voor komt dan dat je zo denkt...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:50

Ik heb in spetember het volgende meegemaakt ( geplaatst in VvdD):

Vanwege het slechte weer leek het mij een goed plan om Cookie binnen te zetten. (Nu denk ik daar anders over) Ik had haar box lekker schoongemaakt en haar een plak hooi gegeven want het kuilgras was op.
Ik wilde net naar huis gaan toen een stalgenoot zei dat ze zo rustig in haar box stond. Dat vond ik eigenlijk heel raar want ik heb haar nooit echt heel rustig in haar box zien staan en zeker niet als er van alles om haar heen gebeurd. Ze is namelijk super nieuwsgierig en een beetje een zenuwelijer op stal.
Toen ik ging kijken had ze haar hooi niet eens op en ze maakte een geluid als een verstopt doucheputje. Verder stond ze dus overdreven rustig in haar box. Daar gingen alle alarmbellen van rinkelen.
Samen met een andere stalgenoot, die al meer ervaring heeft met het probleem slokdarmverstopping, hebben we haar keel gemasseerd. Cookie vond alles best en bleef super rustig. Ik heb toen de veearts gebeld. Tijdens het wachten op de dierenarts werd Cookie al weer een beetje zich zelf ( ging zoeken naar snoepjes, gooide vuilnisbakken om en andere stoute dingen).
De veearts heeft haar een heel klein beetje biks laten eten en kon ook niets meer ontdekken. Cookie gedroeg zich intussen weer volledig normaal en ook haar eetlust was volledig terug en ze slikte ook weer gewoon. Nooit geweten dat je zo blij kan zijn als je paard zich enigzins neurotisch gaat gedragen
Vannacht staat ze nog lekker op stal zonder eten en morgen mag ze weer gewoon in de wei.
Achteraf ben ik blij dat ik er zo op tijd bij was. Tussen het moment van verstoppen en de signalering van het probleem zat denk ik hooguit een kwartier tot een half uur. Hierdoor had ze geen last van veel te veel speekselvorming enzo.
Ook ben ik blij dat iedereen zo rustig bleef ook het paard. En dat vind ik dan weer zo raar de veearts vertelde over paarden die in paniek raken bij dit probleem. Mijn koekje, en echte druktemaker, blijft gewoon rustig staan en laat het gelaten over zich heen komen

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:03

Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt.
Lady is er blijkbaar gevoelig voor en ik moet uitkijken met wat voor voer ze krijgt.
De eerste keer wist ik niet wat het was en ben ik met haar gaan stappen, hierdoor ging het vanzelf over. Toen het de tweede keer gebeurde ben ik weer gaan stappen alleen hielp dat die keer niet.
We hebben gelijk de DA gebeld en die heeft ook met een slangetje in haar neus de verstopping doorgespoeld.
Daarna is het nog een paar keer voorgekomen maar niet zo ernstig dat de DA erbij moest komen. De laatste keer wel, toen duurde het ook een behoorlijk tijd voordat die kwam. Maar ook toen is het verholpen door een slangetje in haar neus.
Bij lady komt het door kuilgras. Ik sta op een schapenboerderij en die boer heeft 2 soorten kuil, paardenkuil en schapenkuil. Het schapenkuil is veel fijner. Lady eet veel te gulzig en doordat dat schapenkuil zo fijn is ontstaat er een verstopping.
Maar nu ik weet waardoor het komt krijgt ze dus geen schapenkuil meer

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:11

Citaat:
Je zegt zelf al dat een paard dan zoveel stress heeft, hoe kan het dan ooit weer ontspannen worden, als hij denkt te stikken ?

misschien was ik niet duidelijk(of jij leest niet goed): De DA moet hem (intraveneus) inspuiten met een ontspanningsmiddel. Met een paar minuten merk je al dat het paard zich ontspant. In de gevallen die ik ken was binnen een half uur het probleem opgelost.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:17

Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over wel of niet een ontspanningsmiddel geven... ik wilde graag reacties en werkwijzes weten, het is aan de DA de beslissing wat hem t beste lijkt...

@fransje23: goh... ga ff op zoek naar je topic...
helaas s Kindness niet echt dik meer geworden maar het wordt steeds beter!!!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:54

Citaat:
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over wel of niet een ontspanningsmiddel geven

Mijn antwoord was ook niet aan jou gericht maar aan Kaja. Ze gaf nogal een vreemde reactie.

Ik geef alleen mijn ervaringen weer. Wat hiermee wordt gedaan moet ieder voor zich weten Knipoog

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:44

KindnessM schreef:
jeetje... mooie DA is dat dan zeg...was het je eigen DA??? bij mij dus niet...

KM had precies t zelfde.... toch apart dat t vaker voor komt dan dat je zo denkt...

Ja, het WAS m'n eigen veearts of eigenlijk de zoon van.
Ben nu opzoek naar een andere veearts (ze moet bijna weer de enting krijgen) er kon niet eens een sorry vanaf ...
Echt ongelofelijk, ik ben nog nooit zo in paniek geweest als toen en dan komt er na ander half uur z'n arrogante gup... Sorry hoor.
De mensen die het mee hebben gemaakt zullen me wel begrijpen en de rest waarschijnlijk ook Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:26

Suzan1 schreef:
eigenlijk snap ik niet dat toch de meeste DA's kiezen voor een slangetje in de neus. Dit moet wel erg voorzichtig gebeuren, wil er binnenin geen schade opgelopen worden.

Bij een kalmerende spuit is doorgaans 90% van de gevallen het probleem binnen een half uur opgelost. (er komt geen slangetje aan te pas)

@Suzan, waarom begin je daar dan over???
Ik twijfel namelijk niet aan de werkwijze van mijn DA hoor!
En bijna elke slokdarmverstopping is zo opgelost, waarom trek je dan de werkwijze van de DA(en) in twijfel Verward ..??

TS vraagt hier om ervaringen, niet om de werkwijze van de DA te bekritiseren... En ik (maar vooral mijn paard) hadden echt geen half uur de tijd om af te wachten of het brokje uit zichzelf zou zakken of dat we alsnog een slangetje moesten gebruiken.... OK dan!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:43

Citaat:
@Suzan, waarom begin je daar dan over???

Omdat TS het over een bloedneus had!

en omdat een flink aantal jaren geleden het bij een van mijn paarden helemaal fout is gegaan. Paard heeft een flinke bloeding gehad en heeft langdurig last gehad van zijn longen. Zelfs de DA (wel een andere)gaf de schuld aan het slangetje.

Toen het na deze toestand nog een keer voorkwam heeft de DA besloten eens eerst af te wachten wat het paard zou doen, als het alleen een kalmeringsspuit zou krijgen.
Dat heeft dus geholpen en niet 1 keer maar zeker 3 keer daarna nog.

Natuuurlijk kan het best zo zijn, dat het niet in alle gevallen helpt, maar is toch zeker het proberen waard? Waarom dan meer risico's gaan lopen als nodig is.
In ieder geval is het altijd zo - en daar zal iedereen het mee eens zijn- probeer het paard te kalmeren, masseer een beetje en wacht in alle rust de DA af, als het vanzelf niet met een kwartiertje over is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:01

ja ik ken het ook;

mijn verzorghaf heeft het gehad doordat ze een wortel had gehad. die was niet goed naar binnen gekomen.

en mn andere vzpaard ook; die had een stukje appel gehad.

was wel erg heftig Scheve mond na elkaar ook nog es.

mogen nu dus geen appel en/ of wortel meer..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:17

Suzan1 schreef:
Omdat TS het over een bloedneus had!

en omdat een flink aantal jaren geleden het bij een van mijn paarden helemaal fout is gegaan. Paard heeft een flinke bloeding gehad en heeft langdurig last gehad van zijn longen. Zelfs de DA (wel een andere)gaf de schuld aan het slangetje.

Kijk nu vertel je jou verhaal erbij en snappen we wat je ermee wilt zeggen en dat je niet alleen als een betweter de DA wilt verbeteren.
Als je uitlegt wat jou is overkomen en waarom je nogal sceptisch reageert over een slangetje door de neus dan weten wij waarom je dat doet.
Nu zei je enkel dat je onze DA niet snapt.... Knipoog .

( Bloos! 'k Schrok trouwens wel van je verhaal, nog nooit eerder gehoord Verward ).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:02

Nou is het zeker duidelijk... ik snapte ook al niet waarom jullie zo 'tekeer' tegen elkaar gingen (nou valt ook wel wat mee)

Ik heb KM 3weken lang medicijnen moeten geven, antibiotica en ventipulmin
en hij mocht zeer weinig eten, alleen maar opbouwend steeds meer....

en dat van een appel en wortel is dom van t paard... had ie eerst ff moeten kauwen...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:45

ja :S

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 16:46

pulp droog geven is ook funest bij paarden... ik ben ook al neit weg van natte pulp... bij ons krijgen ze het dus ook neit...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:34

Beauty had het afgelopen zondag. Ik ben me rot geschrokken en het is zo eng om te zien:
Je mannentje wat staat de vechten voor z'n leven met een slang in z'n neus Verdrietig .
Hij mag geen peen meer (wat dus ook de oorzaak was) en zijn tanden zijn goed nagekeken (hij is al 31 en tja..echt een oude mannengebit), alles netjes bijgewerkt. Hij staat nu lekker te genieten op het land Haha!