Castratie; in de kliniek of op het land???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:28

Mijn voorkeur gaat uit op zijn eigen wei. Dat is veel leuker om wakker te worden zegt men Lachen Veel verschil maakt het eigelijk niet uit , alleen in kostprijs. Veel mensen hebben het op het land laten doen en ik heb eigenlijk nog nooit iets slechts gehoord Verward

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:36

Mijn voorkeur gaat uit naar de ouderwetse snijder, die het staand onder plaatselijke verdoving doet in de openlucht. (ouderwets he Haha! )

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:13

Hallo Allemaal,

Bij ons is er op dit moment nog geen sprake van castratie, dat gaat nog zeker een jaar duren (afhankelijk van het gedrag). Ze zijn nu 1 en 2 jaar oud. Ik wil ze graag zover mogelijk uit laten groeien. Pas als ze alleen komen staan omdat ze nog hengst zijn dan doen we er wat aan. In dat geval heeft thuis castreren mijn voorkeur. Lekker op een vers weiland in het najaar of het vroege voorjaar (uiterlijk eind maart). Gaat wel goed komen denk ik. Hoe minder trammelant, hoe beter.

Groetjes,

Aline

Kkkaren

Re: Castratie; in de kliniek of op het land???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 02:03

Ik heb mijn paard laten castreren toen hij vier jaar was, staand in de stal. Het was binnen 10 minuten gebeurd en hij was snel weer opgeknapt. Ik heb zelf toen voor deze manier gekozen omdat ik het idee had dat dit minder belastend voor hem zou zijn dan liggend.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:08

Mijn paardje is eind september vorig jaar gecastreerd, liggend op het land. Geen complicaties. Wmb prima manier.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:35

Voordelen castreur: goedkoper, sneller, bijna altijd staand dus geen risico's van een algehele verdoving+wakker worden.
Nadelen: als het gaat ontsteken moet je alsnog de dierenarts erbij halen, je betaalt dan de volle mep voor alle extra kosten. En het zeer kleine risico dat de darmen uit de buikwond zakken, gebeurt bijna nooit maar als het wel zo is dan ben je of je paardje kwijt of je zit met ENORME rekeningen.

Voordelen dierenarts: als er iets onverwachts gebeurt dan kan een dierenarts makkelijker ingrijpen dan een castreur. Het gebeurt meestal liggend dus geen risico voor jou of de dierenarts omdat het paard slaapt en je dus niet het ziekenhuis in kan trappen. Als het gaat ontsteken komen er minder kosten bij, je betaalt meestal alleen de medicijnen en niet de nazorg (dus visites enz). Ook paarden met een bal in de lies (niet de buik) kunnen zo toch thuis gecastreerd worden.
En geen kans om 's ochtends de darmen tussen de achterbenen te vinden.
Nadelen: duurder, risico van de narcose, wat meer zwelling dan bij zoals een castreur het doet.

Om het wel of niet op de kliniek te laten doen laten we afhangen van wat de dierenarts zegt, soms heb je een 2-jarige die al 'taaie' ballen heeft, die gaat dan naar de kliniek, of weer een 5-jarige met kleintjes, die gaat gewoon thuis.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 12:37

De beslissing is genomen... Clip wordt gewoon op het land gecastreerd en dan wel op dezelfde methode als ook gebruikt zou worden als ik hem in Utrecht zou brengen... Liggend, half bedekt. Ik heb begrepen dat de narcose gegeven op stal over het algemeen minder zwaar zal zijn als de narcose op de kliniek... en mijn landje is mooi schoon, we nemen zelf een week vrij om goede nazorg te bieden en geen vervoersstress.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:56

Das ook mijn beslissing,nu nog de afspraak maken met de DA Ach gut

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:14

hoi,
bij ons werden ze verleden jaar gewoon op het land gedaan door de dierenarts
(een 2jarige en een 3jarige)

geen problemen gehad...

Afbeelding

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:09

mijn pony is gewoon op het land gecastreerd en ik vond het ideaal. als je gewoon een mooi stukje gras uit zoekt dan kan hij daar prima liggen hoor. het ging echt helemaal super goed, en als ze dan wakker worden lijkt het me ook fijner dat ze dan in een vertrouwde omgeving zijn. ik heb hem daarna nog wel een nachtje op het land gehouden omdat dat schoner is dan in de paddock ( waar ze normaal lopen). maar ik vond het echt super zo gewoon in de wei.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:28

die van mij wilde we ook gewoon op de was plaats castareren niet op het land maar die van was dus klophengst :S was 1 ei niet afgezakt dus moest ik alsnog naar de kliniek Boos!