Te veel eiwitten....gevolg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:51

geef je paard bij elke voerbeurt een flinke scheut zonnebloemolie door zijn voer heen! Dit breekt de eiwitten af.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:57

Gamier schreef:
Oké dat is een goede...... maar welke verminderen? die van 's morgens? (die krijgt hij van de pensionhouder) of 's avonds (fyto plus relax kruiden niet te vergeten Knipoog ....minder eiwitten dacht ik)?

Is ander halve kilo per dag echt te veel? Hij wordt dagelijks bereden/gelongeerd ......1 dag per week is zijn (oké .......mijn) rustdag

Welke je moet verminderen moet je zelf weten! Ik zou de etiquetten goed lezen zodat je weet wat in welk voer zit.

Ik vind 1,5 kilo vrij ruim, maar er zijn ook mensen die 4 kilo normaal vinden! Alles is subjectief.

As jij niet minder kuil kunt voeren, dan zal je iets aan je eiwitten moeten doen en dus krachtvoer verminderen!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:16

irish_lady schreef:
geef je paard bij elke voerbeurt een flinke scheut zonnebloemolie door zijn voer heen! Dit breekt de eiwitten af.

Worden dan alleen de overtollige eiwitten afgebroken?

Ik neem aan dat de eiwitten die ze nodig hebben wel opgenomen worden.

Wat versta je onder een flinke scheut? (BV in ml, of in eetlepels uitgedrukt)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:46

en ik wil natuurlijk weer weten hoe je eraan komt dat zonnebloem olie eiwitten afbreekt?

zit er een bestandddel in wat dat doet?
en zit dat dan alleen in de zonnebloem olie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:14

ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb, ik kreeg de tip van een homeopatische arts. En werkelijk waar het werkt! Mijn merrie die al mok krijgt als ze het woord eiwit hoort heeft er beduidend minder last van. Verder voer ik speciale eiwitarme brok. Ik zou een half theekopje per keer ongeveer doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:15

Het probleem is niet zozeer dat de pensionstalhouder te veel kuil voert. Hij verdient juist hulde dat hij zijn portomonee niet voor laat gaan ten kost van het welzijn van de paarden.
Het probleem is dat het kuil waarschijnlijk te rijk is. Paardenhooi/ kuil moeten bij voorkeur niet van de eerste snede zijn. (weiland wordt meerdere malen gemaaid en hoe jonger de snede hoe hoger het eiwitgehalte. het verschil tussen koeien kuil en paardenkuil is dus de droogtijd (paardenkuil blijgt langer op het land liggen voordat het de pakken in gaat) en de snede (paarden bij voorkeuk van 3e of 4e snede) en ook liever niet van een 'nieuw' pas ingezaaid land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:37

Stilla schreef:
Worden dan alleen de overtollige eiwitten afgebroken?

Ik neem aan dat de eiwitten die ze nodig hebben wel opgenomen worden.

Wat versta je onder een flinke scheut? (BV in ml, of in eetlepels uitgedrukt)

Zonnebloem olie breekt vitamine e af.van die eiwitten wist ik niet.
Maar ik voerde extra vit .E van wege spierproblemen.En dat hielp maar niet.
Nu deed ik dat altijd trouw met een scheut zonnebloem olie ,ik dacht dat is goed voor haar huid en zo.Ja lap , kwam ik er later achter dat zonnebloemolie vit.E afbreekt.Zo schiet een mens niet op natuurlijk Bloos

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:09

Hoe merk je dat je paard vit. E te kort komt?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:56

silvana schreef:
Het verschil tussen kuil en voordroog is dat voordroog in pakken luchtdicht verpakt word en kuil wordt ingekuild.
dat gaat in een soort grote mestput wordt aangestampt en afgedekt, de voedings waarde vergelijkend met voordroog is hetzelfde .Alleen als je kuil voert moet hij niet te nat zijn i.v.m verteerbaarheid.
ook maakt het uit van welke snee je hooi of kuil komt, dus waneer het gemaait is.Dat is ook zeer belangrijk i.v.m eiwitten .Het beste is augustus kuil of voordroog als het mee zit heb je dan een derde snee dus weinig eiwitten.
Ik ben wel geen loonwerker maar loop dagelijks bij de boer Haha!

Op een vorige stal voerden ze natte kuil wat zuur stonk Misselijk . Maar die kwam niet uit een kuil onder de grond vandaan maar gewoon uit een grote ronde bol. Op mijn vorige stal voerden ze voordroog uit zo'n zelfde plastic bol maar dat waren veel grovere stengels en bijna kurkdroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:05

Stilla schreef:
Hoe merk je dat je paard vit. E te kort komt?

bloedonderzoek.
de aanleiding was dat mijn paard last had van spierkrampen, om evt. vergiftigingen uit te sluiten is er een bloedonderzoek gedaan en daaruit bleek dat ze een te kort aan selenium had en vit.E.Dat hangt vaak samen maar hoeft niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:15

gouda schreef:
Op een vorige stal voerden ze natte kuil wat zuur stonk Misselijk . Maar die kwam niet uit een kuil onder de grond vandaan maar gewoon uit een grote ronde bol. Op mijn vorige stal voerden ze voordroog uit zo'n zelfde plastic bol maar dat waren veel grovere stengels en bijna kurkdroog.

Dat was geen kuil maar een slechte baal voordroog.Dat kan gebeuren als er te nat gepakt is.
kuil zit altijd in een kuil daarom heet het kuil .
Kuil wordt meestal natter ingekuild dan gaat het fermeteren en krijg je een melkzuur bacterie in het hooi ,dat is die zure lucht.Maar dat word speciaal gedaan voor de koeien voor hun maag, die herkauwen en daar door mag het hooi ook iets slechter verteerbaar zijn.Die bacterie helpt de spijsvertering weer.Het zelfde gebeurt er ook met mais, je hebt voor de koeien ook kuilmais. Ruikt ook wat zurig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:17

Wat is dan het verschil met kuilmais en snijmais, weet je dat ook Silvana?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:47

Als het goed is is de snij mais droger en grover en is de kuil meer pulpachtiger.Maar dat kan ik morgen wel eens na vragen als ik de boer zie.Je kan snij mais wel bijvoeren om je paard dik te houden,maar dat doe ik zelf niet( ze is rond genoeg).Dus in de mais heb ik me minder verdiept.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:00

silvana schreef:
Als het goed is is de snij mais droger en grover en is de kuil meer pulpachtiger.Maar dat kan ik morgen wel eens na vragen als ik de boer zie.Je kan snij mais wel bijvoeren om je paard dik te houden,maar dat doe ik zelf niet( ze is rond genoeg).Dus in de mais heb ik me minder verdiept.

Het enige wat ik wil: dat ze ervan blijven!!!

Snijmais heb ik wel op een grote manege gezien, zag er goed uit, eigenlijk gewoon de mais doorgesneden in "ringen".
Waar mijn heren staan, voert de boer snijmais aan de koeien. Dat ruikt behoorlijk zurig.

Ik vermoed ook dat het op een koudbloedstoeterij werd gevoerd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:02

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:12

Het is heel goedkoop voeren.(snijmais) De boeren krijgen subsidie voor het planten er van.Ze oogsten het,hoeven geen verpakking te betalen, makkelijk te stokkeren.En de koeien en varkens worden er vet van.Inderdaad wilde de boer het hier ook aan de paarden kwijt ,maar dat heb ik kunnen voorkomen.
Heb in mijn jeugd ooit nog curses landbouw gedaan dus ik weet een beetje wat van voer af.Maar boeren hebben er wel eens problemen mee dat paarden geen koeien zijn.
Maar ik krijg onze boer aardig om mijn vingertje gewonden : )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:48

silvana schreef:
Maar ik krijg onze boer aardig om mijn vingertje gewonden : )

Dat lukte me vrij aardig, maar boer heeft nu een vriendin, met Haf, en die doet alles anders dan ik! Dus soms een beetje vervelend, hij vindt mijn heren vet en vind dat ik minder moet voeren! Terwijl ik dus helemaal geen biks voer!

Haf van vriendin krijgt een plukkie hooi voor een konijn!

Maar goed, we gaan nu wel erg off topic!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 23:27

Hier wat meer info over kuilvoer (bron © De Hoefslag)

Kuilvoer of ingekuild gras kan uitstekend als ruwvoer aan paarden worden gegeven. Voor paarden met hoestklachten is het zelfs beter dan hooi want kuil is stofvrij. Het gebruik van graskuil vergt wel meer aandacht van de eigenaar dan bijvoorbeeld hooi. De kwaliteit van voordroogkuil kan sterk variëren. Zowel in het pak als tijdens het gebruik kan bederf optreden, zoals groei van schadelijke bacteriën of schimmels. Ondanks de vermindering in smakelijkheid eten paarden beschimmeld of bedorven voer gerust op. Van bedorven kuil krijgen paarden snel diarree of koliek. In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen paarden ernstige zenuwaandoeningen krijgen (botulisme). Het voeren van kuil neemt met zich mee dat de eigenaar kennis moet hebben van de kwaliteitscontrole. Paardenhouders zijn immers verantwoordelijk voor hetgeen het paard te eten krijgt!

Kijk goed naar kuilvoer. Zeker aan de randen van het pak kan de kwaliteit minder zijn en komt eerder schimmel voor. Schimmel kan ook midden in het pak zitten, als witte plekken of als kleine witte stippen op het gras. Kuilvoer voelt vochtig aan. De lengte van het gras bepaalt of het product stengelig en stekelig aanvoelt of fijn en zacht. Dit is voornamelijk een maat voor de energiewaarde. Een kuil van fijn gras bevat meer energie dan een kuil van grofstengelig gras. Een goed gelukte kuil heeft een fris zurige, soms iets zoet zurige geur. Een muffe geur wijst op schimmelgroei. Een zoete, tabaksachtige geur is het gevolg van broei. Als kuil gaat rotten wordt het donker, nat en gaat stinken. Voer deze kuil nooit aan paarden. Zijn geen aanmerkingen op de kuil te maken dan kan het met gerust hart aan paarden worden gevoerd, maar vergeet niet deze controle dagelijks te herhalen.

Goede kuil
Voer een graskuil gemaakt van gras dat vrij lang is doorgegroeid en dus stevigere stengels heeft. Ouder gras bevat meer structuur of vezels. Het energiegehalte zal lager zijn dan van fijnere kuilen, maar voor paarden ruim voldoende. Langstengelig kuilvoer is vaak droger dan kuilvoer van fijn gras. Graskuilen bestemd voor rundvee bevatten veel energie en eiwit voor een hoge melkproductie. Deze kuilen worden gemaakt van relatief fijn gras. Dit jonge gras bevat weinig structuur. Van deze kwaliteit graskuil kunnen paarden gemakkelijk dunne mest krijgen. Bij een te onstuimige afbraak van voedsel in de dikke darm kan ook koliek ontstaan. Daarom is het kuilvoer van de melkveehouder niet direct geschikt voor het paard. Als uit praktische overwegingen toch deze kwaliteit kuil aan paarden wordt gegeven (op hetzelfde bedrijf of van de buren), voer er dan grof hooi of stro bij voor een rustigere vertering en een betere mestkwaliteit.

Pakken of rijkuil
In de meeste gevallen is aankoop van kuilvoer het meest voor de hand liggend. Tegenwoordig variëren de grootte van de pakken zodanig dat voor elke paardenhouder een formaat te verkrijgen is. Het voordeel van pakken kuil is dat er geen overdekte ruimte nodig is voor opslag. Zorg dat de pakken netjes opgestapeld worden, indien mogelijk op pallets en met een tussenruimte. Pakken die op een hoop in de wei liggen kunnen eerder beschadigen. Het aantal wikkelingen van plastic folie kan wisselen tussen drie en vier. Een dikkere afdeklaag geeft uiteraard betere bescherming. Om te voorkomen dat vogels gaatjes in het plastic pikken, kan een groot net of zeil over de pakken worden gelegd. Controleer regelmatig de voorraad kuil en plak gaatjes snel dicht. Op de plaatsen van deze gaatjes ontstaat schimmel omdat zuurstof bij de kuil komt. Deze plekken niet voeren maar weggooien, de rest van het pak kan toch nog van een goede kwaliteit zijn. De grootte van het pak moet zodanig zijn dat als het eenmaal open is het binnen een week opgevoerd kan worden.
Eigen kuilvoer maken van een goede kwaliteit is een vak apart. Een loonwerkbedrijf kan pakken maken. Het aanleggen van een rijkuil vergt veel materieel en ervaring. Een goede kennis van zaken is nodig om beslissingen te nemen over het stadium van maaien, de termijn van drogen, de grootte van de kuil, etcetera. Als een rijkuil geopend is, moet per week twee meter worden opgevoerd om bederf te voorkomen. De hoeveelheid kuilvoer die per paard nodig is, is uiteraard afhankelijk van de grootte van het paard, de prestatie, maar ook van de energiedichtheid van de kuil. Kuil is een natter produkt dan hooi dus het aantal kilo’s per dag ligt daardoor hoger. Per dag heeft een volwassen paard van 600 kilogram ongeveer vijftien kilo product van een natte kuil en ongeveer 11.5 kg product van een droge kuil nodig. Het energiegehalte staat hiermee gelijk aan 10 kilo hooi (5-6 plakken).

Bederf in graskuil
Voordroogkuil heeft met slechts drie dagen een kortere veldperiode nodig ten opzichte van hooi. Na het maaien duurt het vijf tot zeven dagen voordat gras tot hooi is gedroogd. Het risico van slecht weer is dus bij het maken van graskuil aanzienlijk minder. De verzuring maakt het product houdbaar; er kunnen geen bederfelijke bacteriën meer groeien. Pas na opening van de kuil of het pak is te zien of de conservering inderdaad is gelukt. Onvoldoende voordrogen kan problemen geven, maar ook te lang voordrogen geeft kans op bederf in de kuil. Verschillende vormen van bederf zijn in twee categoriën kuilvoer te verdelen.

Te nat kuilvoer
In natte kuilen kunnen andere bederfelijke bacteriën groeien. Voorbeelden zijn rottingsbacteriën, boterzuurbacteriën en clostridium bacteriën. Kuilgras dat bedorven is door overgroei van boterzuur- of rottingsbacteriën stinkt naar boterzuur of ammoniak en is minder smakelijk. In zulke bedorven, natte, slecht verzuurde kuilen kunnen ook Clostridium bacteriën gaan groeien. Clostridium botulinum produceert gifstoffen die al in zeer lage dosering schadelijk zijn voor het paard, oftewel het paard is erg gevoelig voor deze gifstoffen. De bacteriën komen normaal in de grond voor maar zullen in goed verzuurde kuilen nooit de kans krijgen om te groeien. In het afgelopen jaar zijn in Nederland enkele gevallen van botulisme voorgekomen bij paarden na het eten van een slechte kwaliteit kuilvoer. De aandoening openbaart zich na het eten van slechte kuil in de vorm van zenuwverschijnselen: trillende spieren, minder goed slikken, liggen en niet op kunnen staan. Er is geen medicijn tegen botulisme en in veel gevallen gaat het dier dood door verlamming van de ademhalingsspieren. Geef dus nooit een stinkende natte kuil aan paarden, ook al vinden ze het nog smakelijk.

Te droog kuilvoer
Te veel voordrogen van gras kan ook problemen geven met de kwaliteit van kuil. Dit gebeurt eerder met lang doorgegroeid gras. Voor het maken van een goede kuil is het samenpersen een belangrijke stap. Dikke droge grasstengels zijn veerkrachtig en houden daardoor lucht en zuurstof in de kuil. In deze kuilen is de kans groot dat schimmel of broei ontstaat. De smakelijkheid vermindert pas in een laat stadium. Opname van schimmel en schimmelgifstoffen kunnen maagdarmstoornissen geven. Meestal uit zich dit in diarree, soms met koliek. Broei is een verbrandingsproces in de plantencellen. Normaal gesproken stopt dit proces vrij snel omdat er geen zuurstof meer is. Broei kan de kwaliteit oftewel de voederwaarde van de kuil sterk verminderen. Belangrijke voedingsstoffen verbranden immers. In ernstige gevallen krijgt de kuil een tabaksachtige, soms zoete geur en verkleurt bruin. De smakelijkheid en de voederwaarde zijn dan sterk gedaald. Broei zal niet snel tot klachten leiden.
Een voeranalyse door een laboratorium kan uitwijzen wat de voederwaarde is en tevens geeft het aan of er bederf in is opgetreden. Bedenk echter dat het product veranderd kan zijn nadat het monster genomen is voor de analyse. En zeker zodra het gevoerd wordt bestaat kans op bederf. Een uitslag op papier geeft dus geen zekerheid maar wel een indruk over de gehalten aan energie, eiwit en andere voedingsstoffen in het produkt. Eigen controle blijft noodzakelijk

Over smaak valt niet te twisten
De verantwoordelijkheid voor het voer dat het paard opeet ligt bij de eigenaar. Elke nieuw pak kuil dat opengaat moet goed worden bekeken, gevolgd door een dagelijkse controle. Paarden zijn niet altijd even kieskeurig wat hun eten betreft. Ze eten wat ze lekker vinden; niet persé wat goed voor hen is. Ze eten dus ook voer dat slecht voor ze is. Bederf in graskuilen is tevens bederf van de smakelijkheid. Over smaak valt niet te twisten, er zijn genoeg paarden die het wel opeten. Zelfs dikke schimmellagen op de kuil belet een paard er niet van om hier flinke happen van te nemen. Misschien omdat ze geen keus hebben, omdat ze zich vervelen of omdat ze het gewoon nog steeds lekker vinden. Ga in ieder geval niet op de smaak van het paard af om te controleren of de kuil nog van een goede kwaliteit is. En ga er ook niet van uit dat het paard zelf wel weet wat het beste voer voor hem is, want van die schimmelkuil krijgt het paard zeker diarree of koliek.

Het maken van voordroogkuil
Kuilvoer wordt gemaakt door gras licht te drogen en daarna luchtdicht te verpakken zodat een zogenoemde anaërobe fermentatie optreedt. De kunst van het maken van een goede graskuil is om de condities zo te scheppen dat melkzuurbacteriën gaan groeien en niet andere bacteriën. Het melkzuur dat gevormd wordt ,maakt het mileu ongeschikt voor andere bacteriën en bij voldoende verzuring is het product geconserveerd. Na het voordrogen tot een droge stof
gehalte van 35-65% wordt het gras samengeperst in balen (rond of vierkant) of in een aanrijkuil en luchtdicht verpakt. Luchtdicht en dus zuurstof-arm verpakken is essentieel. De melkzuurproducerende bacteriën kunnen namelijk niet goed tegen zuurstof. De tijd die noodzakelijk is om de gehele hele kuil goed te verzuren varieert tussen de drie en zes weken. Ongeopend blijft de graskuil stabiel en kan zo dus heel lang worden bewaard. Na opening komt zuurstof bij het produkt en kunnen veranderingen optreden. De kuil kan gaan broeien of gaan schimmelen. Door de kuil binnen een bepaalde tijd op te voeren kan de paardenhouder deze vormen van bederf voor zijn.

Gras kan op twee manieren houdbaar worden gemaakt. Het kan gedroogd worden tot hooi. Als nagenoeg al het water uit de grasplant verdwenen is kan geen microbiële groei meer plaatsvinden en is het product houdbaar gemaakt. Met mooi weer is de veldperiode ongeveer vijf tot zeven dagen. In een goede opslagruimte kan hooi lang bewaard blijven.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:53

dat ligt aan of de kuil van de eerste tweede of derde snee is waarschijnlijk kan de stalhouder je dit vertellen de eersst heeft veel meer eiwitten de de derde
stoppen met bix lijkt mij niet handig zeker niet als je paard met regelmaat moet werken op alleen eiwitten kunnen ze niet leven
veel van het teveel eiwitten plassen ze uit maar het kan leiden tot hoefbevangen en dat is heel naar
sta je op stro is het niet echt nodig meer kuil te voeren als ze binnen staat dit eten ze namelijk ook en dat kan geen kwaad alleen als er vlas of zaagsel ofzo ligt is het een ander verhaal
je kan anders ook een hooinet gebruiken dan zijn paarden meestal wat langer bezig met het opeten en dus langer plezier
als je denkt dat je paard zich verveelt kan je ook een bal ofzo in zijn stal leggen
meer voeren als paarden binnen staan is niet alleen tegen verveling. paarden zijn erop gebouwd de hele dag te eten ze maken ook de hele dag maagzuur aan.
ze moeten zoveel kouwbewegingen op een dag hebben daarom krijgen ze in de winter(als ze niet meer op de wei staan) vaak meer hooi of kuil.
je kan ook vragen of de stalhouder bij voorbeeld s'middags gewoon hooi wil voeren
maar teveel eiwitten altijd mee uit kijken

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:14

Gamier schreef:
Kan een paard alleen op kuilvoer leven? (misschien een stomme vraag..... maar stel hem toch maar). Als ze het te veel aan eiwitten uitplassen dan zou het ook geen grote gevolgen kunnen hebben voor hun gezondheid of zie ik dat verkeerd?

De meeste paarden kunnen prima op alleen kuilgras leven, met aanvulling d.m.v. een zout- en mineralenblok.

uitscheiden van ureum door eiwitoverschot belast de lever en de nieren. Het beste om eiwitoverschot te voorkomen, is door de hoeveelheid eiwit te verminderen, te beginnen bij je krachtvoer.

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:19

Gamier schreef:
Op onze pensionstalling krijgen de paarden kuil als ze binnen staan. Met slecht weer staan ze veel op stal en krijgen ze 3 keer per dag behoorlijk wat kuil (tegen de verveling zegt de stalhouder) 's morgens krijgen ze krachtvoer en 's avonds voer ik Gamier zelf (FYTO GOLD)

Van de week had 1 paard diaree met witte afscheiding. Volgens de dierenarts zou dit kunnen liggen aan te veel eiwitten...... (kuil of door het eten van het gras in de "mest vlakken" i.v.m. kale wei) Vandaag zag ik Gamier ook dunne mest had

Nou is mijn vraag aan jullie..... welke gevolgen kan te veel eiwit innamen hebben voor een paard? En wat kan je een paard geven om het te veel van eiwitten te compenseren?

Als mijn pony te veel eiwit krijgt dan krijgt ze dikke eiwitbulten (meestal onder de buik) ze raakt in de diaree en ze krijgt dikke stalpoten waardoor ze stijf wordt. maar het ene paard is veel gevoeliger voor eiwit dan de ander. mijn pony krijgt als ze in mals gras staat ook eiwitbulten ze moet gewoon zo weinig mogelijk eiwitten hebben.
PS. de paarden zijn alle ontwormt en komen veel buiten (zodra het maar een beetje droog is staan ze op de wei)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:50

en verder...?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:08

rommie schreef:
en verder...?

Sorry ik snap je vraag niet helemaal.... Ik was/ ben op zoek naar de eventue.le gevolgen van te veel aan eiwitten in voeding niet meer en niet minder.

Wat wil je meer weten?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:08

Kijk uit met veel eiwitrijk kuil voeren.... je paard kan er bevangen van worden en dat is voor niemand prettig...

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:52

Paarden die gevoelig zijn aan hoefbevangenheid mogen zeker niet teveel eiwitten binnenkrijgen. Wij verzorgen een veulen met chronische hoefbevangenheid en die moet zo weinig mogelijk eiwitten krijgen.
Voor gezonde paarden weet ik niet of veel eiwitten goed is. Wat ik wel weet: te veel van iets is nooit goed (ook niet voor paarden).