Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gamier schreef:Oké dat is een goede...... maar welke verminderen? die van 's morgens? (die krijgt hij van de pensionhouder) of 's avonds (fyto plus relax kruiden niet te vergeten....minder eiwitten dacht ik)?
Is ander halve kilo per dag echt te veel? Hij wordt dagelijks bereden/gelongeerd ......1 dag per week is zijn (oké .......mijn) rustdag
irish_lady schreef:geef je paard bij elke voerbeurt een flinke scheut zonnebloemolie door zijn voer heen! Dit breekt de eiwitten af.
Stilla schreef:Worden dan alleen de overtollige eiwitten afgebroken?
Ik neem aan dat de eiwitten die ze nodig hebben wel opgenomen worden.
Wat versta je onder een flinke scheut? (BV in ml, of in eetlepels uitgedrukt)
silvana schreef:Het verschil tussen kuil en voordroog is dat voordroog in pakken luchtdicht verpakt word en kuil wordt ingekuild.
dat gaat in een soort grote mestput wordt aangestampt en afgedekt, de voedings waarde vergelijkend met voordroog is hetzelfde .Alleen als je kuil voert moet hij niet te nat zijn i.v.m verteerbaarheid.
ook maakt het uit van welke snee je hooi of kuil komt, dus waneer het gemaait is.Dat is ook zeer belangrijk i.v.m eiwitten .Het beste is augustus kuil of voordroog als het mee zit heb je dan een derde snee dus weinig eiwitten.
Ik ben wel geen loonwerker maar loop dagelijks bij de boer
. Maar die kwam niet uit een kuil onder de grond vandaan maar gewoon uit een grote ronde bol. Op mijn vorige stal voerden ze voordroog uit zo'n zelfde plastic bol maar dat waren veel grovere stengels en bijna kurkdroog. Stilla schreef:Hoe merk je dat je paard vit. E te kort komt?
gouda schreef:Op een vorige stal voerden ze natte kuil wat zuur stonk. Maar die kwam niet uit een kuil onder de grond vandaan maar gewoon uit een grote ronde bol. Op mijn vorige stal voerden ze voordroog uit zo'n zelfde plastic bol maar dat waren veel grovere stengels en bijna kurkdroog.
.silvana schreef:Als het goed is is de snij mais droger en grover en is de kuil meer pulpachtiger.Maar dat kan ik morgen wel eens na vragen als ik de boer zie.Je kan snij mais wel bijvoeren om je paard dik te houden,maar dat doe ik zelf niet( ze is rond genoeg).Dus in de mais heb ik me minder verdiept.
silvana schreef:Maar ik krijg onze boer aardig om mijn vingertje gewonden : )
Gamier schreef:Kan een paard alleen op kuilvoer leven? (misschien een stomme vraag..... maar stel hem toch maar). Als ze het te veel aan eiwitten uitplassen dan zou het ook geen grote gevolgen kunnen hebben voor hun gezondheid of zie ik dat verkeerd?
Gamier schreef:Op onze pensionstalling krijgen de paarden kuil als ze binnen staan. Met slecht weer staan ze veel op stal en krijgen ze 3 keer per dag behoorlijk wat kuil (tegen de verveling zegt de stalhouder) 's morgens krijgen ze krachtvoer en 's avonds voer ik Gamier zelf (FYTO GOLD)
Van de week had 1 paard diaree met witte afscheiding. Volgens de dierenarts zou dit kunnen liggen aan te veel eiwitten...... (kuil of door het eten van het gras in de "mest vlakken" i.v.m. kale wei) Vandaag zag ik Gamier ook dunne mest had![]()
Nou is mijn vraag aan jullie..... welke gevolgen kan te veel eiwit innamen hebben voor een paard? En wat kan je een paard geven om het te veel van eiwitten te compenseren?
Als mijn pony te veel eiwit krijgt dan krijgt ze dikke eiwitbulten (meestal onder de buik) ze raakt in de diaree en ze krijgt dikke stalpoten waardoor ze stijf wordt. maar het ene paard is veel gevoeliger voor eiwit dan de ander. mijn pony krijgt als ze in mals gras staat ook eiwitbulten ze moet gewoon zo weinig mogelijk eiwitten hebben.
PS. de paarden zijn alle ontwormt en komen veel buiten (zodra het maar een beetje droog is staan ze op de wei)