's nachts binnen en overdag buiten = risicovol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:21

Eilandje schreef:
Pfff, zo ga ik nog twijfelen aan mezelf en mijn ideeën over hoe ik mijn paard wil houden Scheve mond

Dat moet je echt niet doen hoor.En ja natuurlijk is er een kans dat dat alles kan gebeuren alles kan.Ze kunnen op stal ook hun been breken.
Het is echt het aller beste dat ze lekker buiten staan ik wou dat die van mij alle dagen op het land mocht.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:24

Het is helemaal niet erg dat je paard overdag naar buiten kan, heel goed zelfs. het is alleen inderdaad zo dat hij bij teveel bevroren gras krampkoliek kan krijgen. maar als de wei al bijna helemaal is kapot gelopen zal er niet meer veel gras staan... ik zou zeggen lekker naar buiten, alleen met sneeuw moet je idd opletten dat er geen klonten met ijs onder je ijzers komen, dus dan zou je m evt binnen kunnen houden.. Olanda staat ok overdag gewoon buiten, alleen bij stortregen niet. En s nachts lekker in een warm stalletje..

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:10

wat een onzin kraamt die man uit er is niets beters voor een paard dan lekker buiten te zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:24

Vreemde theorie houdt die man er op na.
Volg je eigen ideeen, daar zal je paard ook blij en een stuk gezonder mee zijn/worden!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:04

Gewoon lekker doorgaan zoals je gewend bent hoor.
Hij heeft een winterjas van zichzelf.
Als je het gevoel hebt dat zijn wintervacht nu dunner is zou je misschien even uit moeten kijken als de temperatuur plotseling flink daalt en hij zonder beschutting in de oostenwind staat. Controleer dan even of hij het niet te koud heeft. Maar met dit weer moet dat geen enkel probleem zijn.

Voordat ik mijn pony's op bevroren gras zet zorg ik dat ze hun buik vol hebben met hooi. Het koude gras valt dan niet als een baksteen in de maag, en dat gaat altijd goed. Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:33

Een hele bekende springruiter heeft in Bit ook ooit een artikel geschreven dat buitenzetten risicovol was voor paarden. Ik vindt het belachelijk dat mensen, met name degene die naam hebben, zulke artikelen schrijven. Ik heb met een aantal andere paardenliefhebbers het artikel en hem finaal de grond in geboord. Paarden zijn geen criminlen. Ik kan daar niet bij en me er dus ook door aan ergeren. Paarden horen buiten, dat is hun natuur. "zucht"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:16

Mijn paarden lopen overdag ook buiten en soms vind ik het jammer als de dag weer om is om ze binnen te halen... Knipoog
Ze vinden het heerlijk en zijn helemaal in hun element en ja soms denk ik ook van Bloos! NEE niet zo hard!!!! En lijken mijn dressuurpaarden ook meer renpaarden, maar ik hou ze er niet voor binnen, ben je gek Verward
Je zou zelf eens in een stal van 3 bij 3 moeten staan en de hele dag niets kunnen doen... GEK zou ik worden....

Tuurlijk zitten er grote risico's aan vast om je paard los te gooien en dan heb ik het niet over koliek, verkoudheid etc want dat is de grootste BULLSHIT die ik ooit heb gehoord, maar kans blessures etc. voor sportpaarden zijn nu eenmaal groter in de wei of in de paddock dan op stal.... Maar dat weegt voor mij niet op... Ik laat mijn paarden zoveel mogelijk in hun waarde en alleen maar op stal staan werkt heel erg geestdodend!!!!!

Ze vinden het heerlijk buiten... en komen 's avonds graag naar binnen...
Mijn vader heeft ze liever binnen met het oog op blessures etc. maar als hij het daar weer over heeft dan zet ik fluitend mijn paarden lekker buiten en zeg ik: "Zei je iets pap Schijnheilig "?!

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:10

Mijn merrie en veulen staan overdag ook buiten en 's nachts binnen omdat de weide anders te vlug wordt omgevormd tot een vieze modderpoel. Maar zodra het vriest en de modder weg is blijven ze ook 's nachts buiten, ze kunnen binnen gaan staan wanneer ze willen. En bevroren gras zou alleen kwaad kunnen als ze er heel veel van eten op een lege maag.
En ze is het al die jaren zo gewoon geweest van kleins af aan, dus ik denk dat ze je heel dankbaar zal zijn nu ze overdag van jou buiten mag.
Ik vind het veel gevaarlijker om ze lange tijd binnen te houden en ze dan is eventjes te laten lopen op de wei, ze zijn dan vol energie en dan is de kans op blessures veel groter.