lompe cas'tratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:03

DE reden dus dat ik mijn paarden alleen maar bij bokhorst laat castreren. Daar gaan ze netjes op de tafel. Kost misschien wat meer E175,- maar dan heeft ie ook geen trauma. Zie bij dit paard maar eens aan de achterkant te poetsen straks... gaat je niet lukken.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:28

ze kan de 8er kant wel gewoon poetsen ze poetst hem nu toch wel dagelijks, en ik zie haar nu ook dagelijks komen om hem af te spuiten en er mee te wandelen (vandaag was ze er langer dan normaal)

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:18

ze gaat nu dan wel is wandelen maar Vino (dat paardje dus) wil niet meer zijn stal uit ze kan gaan trekken en duwen wat ze wil maar hij komt niet vooruit. Dat was voor de castratie helemaal niet. Ik weet neit of het daar iets mee te maken heeft maar het zou kunnen.

XxX MaRgoOWtJuHh en FirEtJuHh

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:35

waarom moest hij perse liggen het kan toch gewoon staand ook bij een volwassen paard die heb ik maar genoeg gezien en dat gaat echt niet zo dan worden ze gewoon plaatselijk verdoofd

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:19

tjah we hebben geen idee waarom het paard moest liggen. dat wou die DA
en ik weet dat meeste het gewoon onder plaatselijke verdoving en staand doen. want een tijdje geleden is er ook een paard gecastreerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:32

hij wil waarsch. niet lopen omdat ie pijn heeft,juist dan moet ie lopen..

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 22:15

ja daar heb je idd gelijk in elisa2. maar hij wil gewoon echt niet mee. ze neemt hem mee aan zijn hoofdstel en heeft ook een zweepje bij maar hij wil bijna niet lopen.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 17:29

het is nu al weer een tijdje geleden sinds vino is gecastreerd.
maar de wond bloed nog steeds is dat normaal??? Verward

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:49

Wisten jullie dat thuiscastratie, als daar schade uit voorvloeit dat dat niet eens vergoedt wordt door de verzekeringen?
Daar hebben ze kennelijk ervaring met deze manier van werken.
En operaties behoren mijn inziens gewoon in een kliniek te gebeuren.
En tis enblijft een operatie, ook wel handig als ze het lieskanaal dichtmaken zodat er geen darmlus meer in de balzak terecht kan komen, vinden ze meestal ook niet fijn.

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:01

Wij hebben hier in de buurt goede ervaring met een castreur die mannen doen niet anders en het is zo gebeurd zonder problemen paard geen trauma praam op de neus prikje in het zakje even wachten praam er weer op 2 kleine sneetjes ballen eruit klem erop en klaar de enigste die er hier een trauma van heeft opgelopen is mijn man en zelfs onze mini shet is staand gecastreerd ik ben geen voorstander van een kliniek daar hangen toch bacterien van zieke dieren en jij gaat met een gezond dier heen en thuis kun je het zelf het best verzorgen onze mini buurman heeft er echt niets van gemerkt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:33

lekker kortzichtig hoor Scheve mond
in de kliniek wordt alles gedesinfecteerd voordat er een nieuw paard mag worden geopereerd. Ook de uitslaapkamer is gedesinfecteerd. Daarbij is de kans op ongelukken zeer klein. Staande castreren of iig thuis is de kans dat zo'n beest opstaat en wegloopt groter. Dan is het einde paard, want die bloedende slagader kun je nooit meer vinden. Ook kunnen ze in de kliniek beter ingrijpen als het mis gaat, alles is daar immers voor handen. En de nazorg? Ik denk dat een arts of assistente dat beter kan dan jij zelf. Dus die is ook daar weer beter. En dan nog een keer als er dan iets mis gaat met de nazorg of er is een complicatie gekomen dan staat ie al op de kliniek en is het sneller te fixen. Praam op de neus zou niet moeten mogen! Niet in deze situatie. De reden dat dat moet is omdat het natuurlijk verschrikkelijk pijn doet een injectie in je ballen! Een fatsoenlijke da geeft hem een echte verdoving alvorens hij plaatselijk verdooft.

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:29

Over kortzichtig gesproken heeft laatst niet weer een beroemd paard zijn benen gebroken bij het opstaan en ik wist niet dat er een slagader liep en hou maar op over de kliniek daar zijn er bij ons in de familie in verschillende klinieken al 2 bij een castratie overleden na 1 dag.Heb je er misschien ook over nagedacht wat er met een paard onder narcose kan gebeuren en hoeveel paarden krijgen geen onsteking van het hechtdraad en loopt er een slagader naar de ballen een bloedvaatje misschien o ja ben je een paardenmens of een mens met paarden want daar zit hier denk ik het verschil in. Liever even een praam dan het zooitje vergif van de narcose in het lichaam. En een castreur die heeft geen LOI cursus gevolgd.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:45

een paar leestekens zouden niet overbodig zijn Scheve mond
Natuurlijk lopt er een slagader naar de ballen. Die wordt afgebonden. op het moment dat de da de bal eraf haalt willen veel paarden nog wel eens spartelen. Het gebeurd wel eens dat zo'n paard dan ineens uit z'n verdoving komt er het op een lopen zet. Dat e 2 paarden zijn overleden na een castratie in de kliniek is natuurlijk niet goed te praten, maar lagen die ook op de tafel? En zijn ze gekeurd voor de castratie op hart en longen? Ik denk dat die paarden dan net zo goed dood gegaan waren als ze thuis waren gecastreerd. De wond moet ook niet gehecht worden, de drap moet er uit kunnen lopen, anders slaat een mogelijke ontsteking naar binnen. Daar komen ook fistels van. Het enige wat er met hechtdraad wordt gedaan is de stomp afsluiten die overblijft. Het draad wat daarvoor wordt gebruikt is oplosbaar. Zal je nog eens horen als jij geopereerd moet worden.... nee doe maar zondr narcose, dat is slecht voor je.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:33

Beetje genuanceerd mag wel. Wij laten onze paarden altijd staand, thuis castreren door een castreur die ook gewoon dierenarts is. In hun eigen stal met hun eigen bacterien, het liefst in het najaar of voorjaar als er geen vliegen zijn en ze toch de hele dag de wei in kunnen. Met een flinke verdoving zodat ze het niet merken, maar net te weinig om om te vallen.
De ene keer duurt het wat langer voor alles is genezen dan de andere keer, maar er is nog nooit iets echt mis gegaan.
Ik zou niet weten of er nog wel castreurs bestaan, die moeten dan nl. een speciale ontheffing hebben (of bevoegdheid, ik weet niet hoe je dat noemt) om geneeskundige handelingen te mogen verrichten. Als ik er aan denk dat zelfs een paardentandarts niet veel meer mag dan vijlen, kan ik me niet voorstellen dat iemand die geen dierenarts is, zomaar een paard mag verdoven, opensnijden, er iets uithalen en weer dicht naaien.
Keramiekje: als het twee weken gelden is mag er nog wel wat vocht uitkomen, maar echt veel mag er ook niet uitkomen en het mag niet op gaan zetten. Belangrijkste is dat je paard in beweging houdt, stappen en draven, event. met de zweep er achter aan - als ie tenminste verder gezond is.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:39

dit was al de 2e keer deze week dat de wond bloedde. zijn achterbenen zitten weer bijna net zo veel onder het bloed als net na de casteratie,
is dat ook nog normaal Verward
het is trouwens niet mijn paard maar een paard van iemand die op de zelfde stal staat als waar ik rij enz.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:06

Ik zou toch de dierenarts er bij halen, zo veel bloedverlies kan niet goed zijn. Bovendien heb je altijd ellende als de wond niet goed heelt. Ik weet gelukkig niet veel van complicaties bij castratie, maar er zijn er genoeg, dus als ik de eigenaar was zou ik toch maar even actie ondernemen.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:00

tjah het is niet mijn paard en ik denk niet dat die eigenaaresse naar mij zal luisteren. de laatste keer dat ik vino heb gezien zag het er niet naar uit dat het nog bloedde.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:34

Lida schreef:
Wij hebben hier in de buurt goede ervaring met een castreur die mannen doen niet anders en het is zo gebeurd zonder problemen paard geen trauma praam op de neus prikje in het zakje even wachten praam er weer op 2 kleine sneetjes ballen eruit klem erop en klaar de enigste die er hier een trauma van heeft opgelopen is mijn man en zelfs onze mini shet is staand gecastreerd ik ben geen voorstander van een kliniek daar hangen toch bacterien van zieke dieren en jij gaat met een gezond dier heen en thuis kun je het zelf het best verzorgen onze mini buurman heeft er echt niets van gemerkt.

Klinkt n beetje dom, denk je nou echt dat er op een kliniek zomaar bacterien zitten, in de uitslaapboxen enzo. Geloof mij maar, er wordt tot in de treure ontsmet en gedesinfecteerd, bij ons tenminste wel. En als dat op een kliniek niet gebeurd dan zou ik me maar af gaan vragen of het wel zo'n goede kliniek is. En ja, wat de risico's van een castratie thuis betreft...die zijn heel groot, het is heel naïef om te denken dat het veiliger is om het thuis te doen. De meeste ongelukken met castraties gebeuren tenslotte thuis in de wei of in de box. En dat er dan toevallig 2 paarden op een kliniek dood gaan na de castratie, dat wil niet zeggen dat het op alle klinieken slecht is, ik zou er dan eerst maar eens over na denken welke kliniek je de operatie uit laat voeren.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:07

Amai, dat vind ik wel een raar verhaal. De dierenarts bij ons deed ook al z'n castratie's liggend; volgens hem ging dat veel gemakkelijker. Maar hij gaf mijn hengstje eerst een spuitje om te kalmeren, en daarna nog eentje om plat te spuiten. Hij ging dus vanzelf liggen, de DA heeft hem alleen een beetje moeten ondersteunen om hem op een comfortabele manier tegen de grond te laten gaan. De castratie is heel goed verlopen, en de wond ook heel mooi genezen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:18

vd 4 casteraties zijn er bij ons 2 in de kliniek gebeurd
1 x fout gegaan (bal kwijt paard is dus nog hengst..)en 1 x met een hoop complicaties

de 2 thuis casteraties zijn beide gedaan door een casterateur
in een zeer dik opgestrooide stal zodat de kansen op schuur etc verwondingen zo klein mogelijk waren (hadden ze dus ook niet)
beide met een sufmaker en een lokale verdoving ,(liggend gedaan dus) direct na de cateratie zijn we gaan wandelen ,
beide casteraties zonder enige complicatie

tja zelf menig maal in het ziekenhuis gelegen en de meeste infecties toch daar opgelopen ,..

en ja thuis (in de wei dan) heb je idd meer kans op toch opstaan en weglopen en als er echt iets fout gaat , zou je een probleem kunnen hebben , maar een goede casterateur weet echt wel wat hij doet

maar persoonlijk hebben we toch de voorkeur voor een casterateur
ieder t zijne (de een bevalt ook liever thuis dan in het ziekenhuis bv..)

maar on topic : als het nu nog zo heftig bloed en paardje wil niet lopen , is het toch wel wijs om een DA te laten kijken , klinkt niet goed

keramiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:14

Primula schreef:
Amai, dat vind ik wel een raar verhaal. De dierenarts bij ons deed ook al z'n castratie's liggend; volgens hem ging dat veel gemakkelijker. Maar hij gaf mijn hengstje eerst een spuitje om te kalmeren, en daarna nog eentje om plat te spuiten. Hij ging dus vanzelf liggen, de DA heeft hem alleen een beetje moeten ondersteunen om hem op een comfortabele manier tegen de grond te laten gaan. De castratie is heel goed verlopen, en de wond ook heel mooi genezen!

mischien een late reactie maar ik ben al lang niet meer op bokt geweest. maar dit paard had de DA dus geen spuitje gegeven om hem plat te spuiten. hij had alleen de plek verdoofd waar hij bij moest. niet het hele paard. maar dat paard moest wel gaan liggen. gevolg: wonden boven zijn ogen en het paard helemaal in de stress. en die eigenaresse zet het paard weer terug op stal zonder deken.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:23

Cassidy schreef:
Ik had toch echt als eigenaar zijnde de castratie afgeblazen en het in een kliniek laten doen...

het hoeft niet persee in de kliniek, bij ons op stal heb ik t ook weleens gezien, maar dat ging zeer netjes met veel respect.

ik had bij dit geval zeker de castratie stop gezet en m met een ongelovelijke rotschop van t erf afgetrapt....