Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Josefien schreef:ik gebruik VSM cure mok en/ of Chevadonyll mokkruiden (thee trekken en over het voer geven) inwendig en AE emulsion uitwendig (Duits middel tegen zomereczeem wat toevallig per ongeluk ook tegen mok werkt) Een hardnekking plek in de knieholte heb ik zo weggekregen! Verder als het preventief is zinkzalf of Mud Guard van de Paardendrogist.
Huntie schreef:Hai Hai,
Ik hoop dat ik niet al erg laat ben met mijn advies..
Ik heb zelf een tinker en hij heeft ook last van mok, inderdaad zowel nat als met korstjes.. Hij heeft t elk jaar weer en zo doende heb ik al heel veel geprobeerd, waar ik in ieder geval wel achter ben gekomen is dat de betadine en de hydrocortiderm (enz..enz) misschien 1 keer hun werk doen, maar daarna is het mok al bestand tegen deze zalfjes. Bij mijn paard werkte de zalfjes ook vaak averechts omdat; hoe meer ik er opsmeerde hoe meer ik de mok opsloot en des te meer het kon gaan broeien en uitbreiden. Ik heb meerdere keren een dierenarts bij mijn paard gehad en het allerbeste helpt een antibiotica poeder genaamd cubarmix.. (is eigenlijk voor kalveren en ruikt naar anijs) Het mok is echt binnen 10 dagen verdwenen en blijft dat ook geruime tijd + dat misschien andere ziekigheidjes en zweertjes ook meteen verdwenen zijn. Ook goed werkt het sebacil (die shampoo) die niet meer verkocht mag worden. En nog n tip voor als je de benen mooi schoon van mok wil hebben:
Ga naar het strand en rij een stukje in de zee!! helpt echt, maakt de benen brandschoon, wel de benen goed afdrogen daarna!! En de stal goed schoon houden, want je kan je paard wel binnen zetten vanwege de vieze grond buiten, maar een vieze stal in een droge warme omgeving is net zo goed een grote besmettingshaard!! Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen!!
Groetjes Marieke
awdewilde schreef:Ik ben al ruim een jaar aan het tobben met hartnekkige mok bij mijn merrie en ik heb al heel veel geprobeerd. Ik heb nu iets gevonden wat lijkt te werken. Het is een poeder wat door het eten moet en het wordt geproduceerd en verkocht door een bedrijfje in Friesland : www.napro.nl Ik gebruik het nu krap 2 weken, de benen worden niet meer dik in rust en de huid is niet meer rood en warm. De korstjes die er al een jaar opzitten beginnen nu los te laten.
Pieder schreef:Hallo,
Mijn tinker heeft ook veel last van zowel "hoge" als "lage" mok.
Ik was eens per maand haar sokken met biotex, hierdoor weken eventuele kostjes er makkelijk af en bovendien ontsmet het een beetje. Hierna goed droogmaken en dagelijks insmeren met acederm zalf.
Het gaat er niet helemaal van weg maar het is goed onder controle op deze manier
Tevens 3 keer per jaar Sebacil gebruiken om te voorkomen dat er schurftmijt bij komt want dan kun je smeren en poetsen wat je wil, blijft het terugkomen.
Succes !
Josefien schreef:ik heb zojuist uit Oostenrijk steenolie meegenomen, een minerale olie uit fossiele gesteentes uit een meer, bevat ook zwavel. Ik ga dat op de mok van mijn paard smeren en kijken of het goed gaat. Schijnt ook tegen jeuk, zomereczeem en vliegen te helpen, maar dat wil ik eerst uit gaan proberen. Zijn er nog liefhebbers die tegen kostprijs een flesje tegen de mok uit willen proberen? Het enige nadeel is dat het zwart is. Dus bij witte benen is dat mogelijk en probleem. Ik heb echter ook de Hausschmiere meegenomen (wondzalf voor paarden op basis van steenolie) en die is doorzichtig wittig. Ook dat wil ik uit laten proberen. Als er interesse is, ga ik morgen kleine potjes en flesjes halen bij de apotheek om te kunnen vullen en versturen (ophalen in groesbeek kan natuurlijk ook) Het zal denk ik zo'n 7,50 euro per proefflesje gaan kosten. Laat maar horen!!