Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Prisca schreef:Kreupel is voor mij een teken van pijn en ik wil geen dier die met pijn moet leven of onder dure medicijnen op de benen gehouden moet worden. Het klinkt hard maar er gaan per jaar duizenden jonge goede gezonde paarden naar de slacht. DIE paarden verdien die kans een goed leven te hebben dus waarom zou ik een paard houden met pijn en dure medicijnen terwijl ik van dat geld een goed en gezond paard kan redden.
De keuze is en blijft moeilijk maar probeer altijd in belang van het dier te handelen.
Houden van een dier betekent ook op tijd afscheid nemen.
(VanNassau), waardoor ik ook nog steeds een paard heb die weliswaar artrose heeft in drie benen ( knie rechtsvoor, bolspat in/op beide spronggewrichten achter) maar ook NOG NOOIT medicatie heeft gehad en als een kieviet loopt, en ik het advies heb gekregen, dat ik niet zelf moet gaan dokteren maar pas als mijn paard het aangeeft dat hij pijn krijgt, we gaan kijken voor aangepast beslag ( hopelijk duurt dat nog even
). Kobus17 schreef:@mist: volgens mij hebben wij dezelfde hoefsmid(VanNassau), waardoor ik ook nog steeds een paard heb die weliswaar artrose heeft in drie benen ( knie rechtsvoor, bolspat in/op beide spronggewrichten achter) maar ook NOG NOOIT medicatie heeft gehad en als een kieviet loopt, en ik het advies heb gekregen, dat ik niet zelf moet gaan dokteren maar pas als mijn paard het aangeeft dat hij pijn krijgt, we gaan kijken voor aangepast beslag ( hopelijk duurt dat nog even
).
die van mij heeft trouwens pas op 14jarige leeftijd speciaal beslag gekregen, 10 jaar na de diagnose dus. 
Kaja"]
Ik ga een heel eind met Margee mee... maar wanneer het niet meer dragelijk is voor mijn paard houdt het op...
Mijn merrie waarbij artose is geconstateerd is mijn lieveling!
Ik mis alles met haar, maar vind het fijn dat zij nog bij mij is...
Ik hou van dat paard zoals ik van geen enkel paard hou bij mij op stal, ik kan met haar lezen en schrijven en het is een superpaard, maar op het moment dat de pijn niet meer dragelijk is, hoe ziek ik ook bij die gedachte word zet ik er een streep onder....
Geloof me als ik zeg dat zij wel 30 bij mij wordt met haar artrose maar op een eerlijke manier... en hoe kan je nog aan jezelf denken als de pijn niet dragelijk is voor je dier...???
[/quote]
Dan heb je me niet goed begrepen.
Ik bedoelde niet dat ik haar onnodig zou laten lijden maar dat ze juist een kans verdient. In Utrecht werd me duidelijk gemaakt dat veel mensen hier gestopt zouden zijn. Ik vind dat ze nog een kans moet krijgen, ze heeft 10% dus daar kunnen we tussen zitten. Ik begrijp dat veel mensen gewoon willen blijven rijden en niet een paard op een half jaar rust kunnen zetten. Ik gelukkig wel. We laten haar een half jaar lopen en bekijken het daarna weer. Tenzij ze gewoon slechter wordt.....
[quote="Kaja schreef:En de aanleg voor artrose, bij ons in de vorm van spat, word wel degelijk doorgefokt, dus fokken is absoluut geen optie, tenzij je anderen aan wilt doen wat jij ook met je paard doorstaat... Ik heb er overigens ook nog nooit van gehoord dat artrose door een trauma kan ontstaan??? Kan iemand mij vertellen hoe dat zit, want wij hebben lang getwijfeld tussen artrose en een acuut trauma (onze merrie had namelijk de dag voordat zij kreupel werd gevochten met haar weide-maatje en aanvankelijk dachten wij dat zij daaraan kreupel was... en op de foto was nog niet veel duidelijk toendertijd..)

inib schreef:Ik vind dat er van mijn kant genoeg is gezegd over artrose, het blijft slijtage en alles wat je er ook mee doet, het blijven lapmiddelen, dit word bevestigd door professoren in Utrecht maar als iemand zijn paard met speciaal beslag en andere dingen wil laten rondlopen prima, maar het wil er bij mij niet in dat een paard geen pijn heeft, ze lopen er ook doorheen en volgens de foto,s mocht mijn paard niet eens meer lopen en je zag er niets aan als hij losliep, ik heb dus de beslissing genomen om hem af te laten maken.
inib schreef:en Mist, je zegt wel dat je mensen en paarden n iet kunt vergelijken, nee zeker niet want je paard kan je niet vertellen dat hij pijn heeft en ik ken er genoeg die ondanks de pijn doorlopen om hun baas een plezier te doen, dat deed die van mij ook en op dat moment is het voor mij dierenmishandeling, denk er goed over na of je de behandelingen voor je paard doet of omdat je zelf je paard niet wilt missen en dat is voor mij de doorslag geweest om hem af te laten maken.
best hoor, ik weet wel beter, net zoals mijn da's en hoefsmid en alle andere mensen die het paard kennen.
Kaja schreef:Ik heb er overigens ook nog nooit van gehoord dat artrose door een trauma kan ontstaan??? Kan iemand mij vertellen hoe dat zit, want wij hebben lang getwijfeld tussen artrose en een acuut trauma (onze merrie had namelijk de dag voordat zij kreupel werd gevochten met haar weide-maatje en aanvankelijk dachten wij dat zij daaraan kreupel was... en op de foto was nog niet veel duidelijk toendertijd..)
Joyful_amaro schreef:Mijn oude bijrijdpaardje had ook artrose...als er nix aan gedaan kon worden moest ze binnen een jaar afgemaakt worden...![]()
Gelukkig hadden wij een fantastische veearts die haar graag wou helpen...ELKE dag MINSTENS een uur wandelen...veel injecties gehad...ze is nu gelukkig genezen...en is nu drachtig van een prachtig arabiertje...
Hoe kan een paard genezen van artrose