Koliek, wel of geen DA?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:29

Bij twijfel altijd de DA bellen.

Mijn paard heeft met zekere regelmaat koliek en ik weet nu wel precies hoe erg het met d'r is of niet. De laatste keer heb ik een spuitje colosan gegeven, dat helpt de darmen te neutraliseren. Bij een beetje gaskoliek is dat al vaak afdoende. Ik stap dan een half uurtje en laat d'r dan rustig op stal staan, zodat ze zelf kan bepalen of ze wil liggen of niet.

Uiteraard moet er geen verstopping in het spel zijn, want dan is wel het zaak om snel te handelen.

En zodra ze zich zomaar laat omvallen, d'r adem sneller gaat of d'r hartslag hoger wordt, bel ik de DA. Na een pijnstiller en darmontspanner gaat het vaak heel snel een stuk beter met ze!

Dus heb je weinig ervaring met koliek en/of ken je je paard niet door en door: bel de DA!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 09:09

Ok, weer wat bijgeleerd...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:47

gijsenkim schreef:
Ik kijk het altijd even aan, tenzij ze natuurlijk een zware aanval hebben, maar bij een lichte koliekaanval doe ik weinig anders dan het paard het zoveel mogelijk naar zijn zin te maken.

Ieder paard is anders en zal anders reageren. Je bent zelf geen DA dus is oordelen lastig en idd ieder uur die je wacht is de kans op herstel kleiner.

Mijn paard geeft pijn slecht aan en was dus lastig en daardoor ben ik 4 uur kwijtgeraakt aan wachten. Uiteindelijk lag hij als nog op de tafel. Als je dit paard niet gelijk had gebeld en had aangekeken was hij dood geweest.

Het is idd dat je het een keer moet meemaken wil je beseffen hoe erg koliek KAN aflopen.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:17

Je hebt inderdaad paarden die het slecht aangeven.

Gelukkig geeft die van mij het aan met flemen (bovenlip optrekken), maar vaak heb ik het al door aan de manier waarop ze kijkt en ook geen interesse in eten heeft.

Ik sta op een pensionstal, dus ik ben er niet altijd.
Gelukkig houdt iedereen de boel goed in de gaten en trekken aan de bel als er iets aan de hand is. OK dan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:18

Liekie stond ook wat down in de stal en had ook geen interesse in zijn wortels. Dat was voor mij genoeg reden om te weten dat er iets niet goed was.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:38

DIERENARTS! Anders had mijn paard het niet gered!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:42

Altijd DA bellen!!!!
Zonder was Kim 4 jaar geleden overleden.

En er zijn bij ons op stal in 7 jaar al 4 paarden overleden aan koliek.
Dus niet twijfelen;beter een keer voor niets dan te laat