Brood slecht voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:54

Onze draver krijgt van alles van mijn tante van gevulde koeken tot brood! Hij eet alles!! Hij is nu 22 jaar en hij staat al meer als 10 jaar bij mijn tante!! Hij heeft een sterke maag denk en hij is zo rond als een tonnetje!!! Hij krijgt ook biks hoor!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:00

Ik dacht dat het niet uimaakte als je brood aan paarden gaf wel dus Tong uitsteken Ik zal het nooit meer doen Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:03

Ik droog mijn brood boven de verwarmingsketel tot het hard is en dan pas gaat het naar de paarden. Maximaal twee sneetjes per paard per dag in de avond voerbak. Doe dit al meer dan 30 jaar en nog nooit een paard ziek gehad omdat het brood kreeg!

Brood, hetzij vers of gedroogt, is als alleen voer ZEER slecht en voldoet niet aan het "brood"-nodige voedings eisen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:09

Borisjuuh schreef:
Ik dacht dat het niet uimaakte als je brood aan paarden gaf wel dus Tong uitsteken Ik zal het nooit meer doen Haha!

LEES nou eerst het gaat over VERS BROOD!!!!!!!!!!!!!

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:19

Ik snap niet waarom mensen hun paard geen brood geven :s

Ik neem altijd het overgebleven brood mee naar me paard en dat krijgt hij dan gewoon, zelfs croissants lust hij... die vindt hij juist lekker!!!
Ik heb er echt nog NOOIT problemen mee gehad hoor!

Van het gemeentehuis kreeg ik vaak oude kadetjes die over waren, hele zakken vol, die nam ik dan mee naar stal en de paarden vonden het heerlijk...

Mijn paard blijf ik gewoon brood geven hoor...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:02

Valentinotje schreef:
Ik snap niet waarom mensen hun paard geen brood geven :s

Ik neem altijd het overgebleven brood mee naar me paard en dat krijgt hij dan gewoon, zelfs croissants lust hij... die vindt hij juist lekker!!!
Ik heb er echt nog NOOIT problemen mee gehad hoor!

Van het gemeentehuis kreeg ik vaak oude kadetjes die over waren, hele zakken vol, die nam ik dan mee naar stal en de paarden vonden het heerlijk...

Mijn paard blijf ik gewoon brood geven hoor...

OK dan!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:07

hoi hoi..

mijn paardje heeft er een verstopping aan over gehouden.. het was namelijk wit brood en niet hard genoeg.. en daarbij kwam nog dat hhij te snel at... nu had de DA gezegd dat je wel bruin brood mag geven maar moet wel goed hard zijn.. ik geefh hem nu af en toe brood.. maar dan is het ook knettershard en dan gaat het goed...

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:15

OF het nou goed of niet goed is.. daar zijn de meningen over verdeeld.. Ik neem het risico liever niet en daar naast vind ik dat er genoeg verschillend voer voor paarden is wat ze ook lekker vinden en waarvan ik zeker weet dat er niks gebeurd. Dan voer ik liever dat en mn paard vind het net zo lekker.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:27

Ik citeer letterlijk uit een paardenboek'reiten lernen'
" Brood is voor paarden heel goed voer; het is makkelijk verteerbaar maar moet enkele dagen oud zijn en vooral niet beschimmeld"
Brood staat hier onder de categorie krachtvoer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:52

craz schreef:
Ik citeer letterlijk uit een paardenboek'reiten lernen'
" Brood is voor paarden heel goed voer; het is makkelijk verteerbaar maar moet enkele dagen oud zijn en vooral niet beschimmeld"
Brood staat hier onder de categorie krachtvoer.

In welke jaar is deze boek voor het eerst gepubliseerd?
Ze hadden het misschien over de brood van meer dan 50 jaar geleden zonder al de bijvoegsel van hedendaagse brood.
Brood is geen krachtvoer !

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:14

Ik denk dat het van het brood per paard ligt. Bij ons op stal krijgen alle paarden bijna dagelijk wel brood en die zijn eraan gewend. Dus vandaar dat er denk ik niets gebeurt bij deze. Maar als je paard er niet echt aan gewend is en dan vooral wit brood kan erg klonteren zou ik wel met de hoeveelheid en versheid uitkijken.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:06

Peterina schreef:
In welke jaar is deze boek voor het eerst gepubliseerd?
Ze hadden het misschien over de brood van meer dan 50 jaar geleden zonder al de bijvoegsel van hedendaagse brood.
Brood is geen krachtvoer !

Wat is het verschil tussen brood vroeger en nu??
Behalve dat het soms met een machine wordt gemaakt denk ik toch dat brood nog steeds gezond is.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:44

bij ons op stal krijgen alle paarden s'avond brood bij hun biks..

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:13

Ninla krijgt elke dag 2 sneetjes brood, en dat is soms wit brood, en soms bruin, en meestal hard, maar niet altijd!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:22

ellepel schreef:
nog eentje dan:

wat gebeurt er me tdat oude brood in d emond van een paard?
daar komt speeksel bij en dan wordt t toch ehhh...

ook nat?

ik zie t verschil niet hoor. en onderweg naar de maag komt er ook vocht bij, dus als t daar aankomt klontert t dan alsnog, want dan is t nat?

maar goed, mijn konijnen krijgen mijn oude brood( voor hun is t zelfs gezond!) mijn pony krijgt t niet

Misschien heeft een paard wel een iets ander verteringsstelsel als een mens. Maar goed, ik zou zeggen voer lekker veel brood. En je merkt het vanzelf wel een keer.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:36

De mijne krijgen elke dag ongeveer een half brood sinds jaar en dag(wel goed hard!)en ze staan beide nog op hun 4 benen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:41

Hangt er een beetje vanaf hoeveel het is. Vers wit brood is niet goed, dat krijgen ze niet goed weg.

Normaal gesproken maak ik elke dag een slobber en als ik oud brood heb doe ik dat er ook in. Tegen de tijd dat ik het dan aan knollie geef is het brood praktisch uit elkaar gevallen en zit gewoon in de slobber.

Bij brood heb je wel de kans dat het paard een slokdarm verstopping krijgt als hij het gulzig op eet. Als hij dus een keertje per abuis gewoon een paar droge sneetjes brood krijgt blijf ik er altijd bij om te kijken of het wel goed weg komt.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:45

Nadua schreef:
Misschien heeft een paard wel een iets ander verteringsstelsel als een mens. Maar goed, ik zou zeggen voer lekker veel brood. En je merkt het vanzelf wel een keer.

Al 7 jaar lang voer ik brood bij en nog nooit problemen gehad... OK dan!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:27

Brood is absoluut niet slecht! Mijn paard krijgt bijna alle dagen brood, alle soorten! Wit, bruin, pistoles, croissants, sandwiches! Ze spelen dat alle 11 binnen en geen 1 heeft daar problemen mee!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:59

Ik neem ook altijd leftover brood mee van mijn werk. Ik laat het een paar dagen liggen tot het lekker knapperig is, en dan krijgt ze het lekker op de Fiber P. Jawel mensen, dit paard krijgt al 10 jaar regelmatig oud brood, en ze leeft nog steeds!! Het is een wonder!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:01

Naast mijn stal, is een stal met paarden van een bakker Haha! die paarden krijgen iedere dag twee keer een 1/2 emmer brood.het is wel altijd gedroogd. hij heeft de paarden zijn hele leven al ze zijn tusen de 9 en 28 jaar oud.Het zijn er 8.Dus ik denk niet dat brood erg ongezond is.
Mijn paard krijgt af en toe ook een paar sneetjes.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:11

Van een paar VERSE boterhammen krijgt en paard niks,

Van een HELE ZAK verse boterhammen of meer kan het voorkomen dat hij idd slokdram problemen krijgt of maagklachten.

Beter is om het brood een paard dagen TE LATEN DROGEN todat het oud is, maar ook dan zijn hele zakken tegelijk niet gezond, de meeste paarden lusten graag een broodje maar voor alles geld met mate!

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:58

Pfff ik ken mensen waarvan een paard alleen maar zijn bix krijgt, krijgen nooit wat lekkers.... ja als je hun dan een keer wat vreemd sgeeft zal het misschienw el misgaan omdat die maag het niet gweend is ofzow... ik weet het ook niet...

Maar ik heb altijd brood gevoerd, en echt geen problemen gehad. Sterker nog die van mij luste echt van alles, mandarijnen vindt ie het aller lekkerst, croissants, pistoletjes, andere stukken fruit...

Het enige wat hij echt niet eet is; jawel; SUIKERKLONTJES Tong uitsteken:P:P
Hij neemt het suikerklontje wel aan, bijt het doormidden en spuugt het dan allemaal uit, omdat hij het niet lust.... Haha!

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:33

Vers brood is idd niet goed, oud brood voor sommige paarden volgens mij niet, mijn paard is koliekgevoel dus geef ik geen brood omdat dat moeilijk te verteren is.

ootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:44

wij geven de paarden heel vaak brood! het ligt eerst op de verwarming te drogen en dan gaat het naar de paarden. en ze vinden het SUPER! en nog nooit problemen gehad!