Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 12:30

Ja maar, dit spul heb ik van de hoefsmid gekregen

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:36

die heeft er ook zeker verstand van!!
alleen een bizar verhaal is dat bij een vriend van mij zn paard dit gewoon niet ontdekt is he en door de DA een paar dagen later wel Verward
vond ik vreemd van die smid maarja dat zal wel aan mij liggen is gelukkig niet de mijne Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:39

love_sander schreef:
Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden gekocht. Hijs tond toen met 4 a 5 andere ponys in een grote loopstal. Die werd weinig gemest, en hij liep ook erg op stront. Ik denk dat hij het daar heeft opgelopen. En dat hij er redelijk gevoelig voor is. Want de vorige keer zij de hoefsmid ookal dat hij het had. We besteeden erg einglijk niet zoveel aandacht aan, maar hadden wel een middeltje gekocht, die we einglijk amper of niet gebruikten. Nu de hoefsmid met grote koeie letters op de boxdeur schreef rotstraal, namen we het serieus,

Hier in dit stukje staat toch echt dat je hem een jaar geleden hebt gekocht en dat hij het daar heeft opgelopen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:23

en rotstraal kan ook het begin zijn van hoefkanker
kijk eens op www.hoofcare.nl staat een goede uitleg
en tips op!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:40

Teren werkt alleen preventief en bij een goed schone voet.
Het middel dat ik van de dierenarts kreeg bevatte formaldyhide, dat is het spul wat ook gebruikt wordt om dieren op sterk water te zetten. Dus met handschoenen werken. Is een sterk middel, maar het werkt wel goed.
Huismiddeltjes zijn wel goed als preventie, maar als je eenmaal dit soort ellende hebt kan je beter even met de zware middelen aan de slag totdat het over is.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:51

dynamiek schreef:
teren helpt niet dat sluit af, er is maar 1 goedje wat goed werkt dat is dryfeet van cavalcador! Echt een aanrader! je paard zijn hoeven wassen met biotex laten drogen en het dryfeet erop spuiten na 1 week zie je het resultaat de straal wordt echt weer kei en kei hard! Dryfeet kan je tegenwoordig bij goede ruitersportzaken kopen, en anders is het te verkrijgen bij Manege Tolboom in Bunschoten!

Hoe ziet dat Dry feet eruit welke potje busje etc.... en hoeveel kost het?

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:12

Heb dit ook gehad bij een paard, allerlei middelen smeren en proberen, het werkt soms, maar naar een tijdje komt het altijd weer terug. Toen eens verder na gaan denken en blijkbaar is de gezondheid van de hoef zelf niet goed en blijft er daardoor gevoelig voor.
Uiteindelijk heb ik de ijzers er onderuit laten halen en 'natuurlijk' laten bekappen. Verder niets gedaan en de rotstraal is verdwenen en nooit weer teruggekomen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:15

Citaat:
Uiteindelijk heb ik de ijzers er onderuit laten halen en 'natuurlijk' laten bekappen. Verder niets gedaan en de rotstraal is verdwenen en nooit weer teruggekomen.

dat heb ik ook al gedaan, maar toch houdt ie aan 1 voet rotstraal.
volgens de bekapper moet ik verhuizen: van kleigrond die altijd nat is (polder) naar zandgrond......

Jackey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:53

Teer is idd alleen maar geschikt om rotstraal te voorkomen,dus om een gezonde hoef te beschermen. Teer sluit namelijk af van de lucht en dat is een ideale situatie voor de bacterie die rotstraal veroorzaakt. Deze bacterie kan niet tegen zuurstof en floreert dus onder een laagje teer. Daarom is elke dag hoeven uitkrabben zo belangrijk.
Een heel goed middel tegen rotstraal is Egyptische zalf, verkrijbaar bij de apotheek. Echt ook een aanrader!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:36

Je kan ook eens Tea Tree olie proberen.
De straal goed schoon maken. Proberen met een punt van de handdoek goed droog maken en dan tea tree erin druppelen. Helpt ook goed.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:05

love_sander

probeer is even Egypitche zalf! dat kan je kopen bij ruitersportzaken!

suc6 ermee

groetjes

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:20

love_sander,

ik wil even iets zeggen, en dat is, dat je het hier beter even met je dierenarts/hoefsmid over kan hebben, want hier zegt iedereen van alles, en iedereen zegt weer wat anders Verward ik had dat ook, ik vertelde dat mn paardje al 2weken lichtonregelmatig was, maar geen pijn of wat dan ook had, nu kwamen ze met verhalen van atrose, en nog meer van die enge dingen, dus ik raakte al in de stress, maar de DA erbij gehad en hoefsmid, maar hij heeft gelukkig niks, alleen moet hij nieuwe ijzers hebben!! dus was ik gestrest voor niks?? maarja bij ons op stal staat ook een paardje met rotstraal, die meid had van de smid een soort spray gehad, maar dat hielp niet, en ze had er tea three olie opgedaan maar hielp ook niet Verward nu gaat ze dus egyptiche zalf halen, dat staat ook in een paardenencyclopedie dat dat helpt. maar nu heeft dat paardje ook aan die hoef hoefzweer gekregen en die is vanmiddag weggehaald, maar ze moet die hoef nu behandelen, met water en soda, dus is die hoef weer nat?? en ik denk dat je met dit weer toch niet zoveel aan je rotstraal kan doen, want het is overal zo drassig!! of je zou er misschien een hoefzak om moeten doen, maarja dat sluit weer misschien teveel af!!

oh oh het is allemaal wat met de paardjes, ze bezorgen ons soms een hoop stress!!!!

maar iig heel veel suc6 met je paardje!!!

xxx

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:31

hoi een supermiddel is

Blauwtinctuur, kan je bestellen bij www.agradi.nl. Het kan echt geen kwaad om dat er op te doen. Het brand zeg maar de bacterie weg.
En binnen 2 dagen is het dan al over!!

Teren moet je pas doen als de rotstraal weg is of preventief en niet als het paard rotstraal heeft! Je sluit dan de bacaterie op (en deze kan heel goed zonder zuurstof leven) en breid het alleen maar uit!!

Groetjes Marjolein
egyptische zalf bestaat nog wel, maar heet tegenwoordig anders, ik vond het eignelijk weinig helpen!

chloor verdund met water schijnt ook goed te helpen, maar klauwzeer/ blauw tinctuur werkt toch het beste !! het kost ongeveer 20 euro!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:23

Groetjes Marjolein
egyptische zalf bestaat nog wel, maar heet tegenwoordig anders, ik vond het eignelijk weinig helpen.

marjolein, het heet nog steeds zo, mn vriendin heeft het vandaag gehaald bij fugers in soest, kost alleen wat namelijk 18,50! dus de naam is nog steeds egyptische zalf