Ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:51

Patoucha schreef:
@nouvel, het feit dat een paard elke 8 weken ontwormd wordt met ivermectine en toch wormen heeft, is (helaas) niet zo zeldzaam als je zou denken. Het heeft niets met resistentie te maken. Een wormenkuur doodt alle wormen die op DAT MOMENT in het paard zitten. Het is een fabeltje dat wormenkuren 6 of 8 weken zouden werken. Daarom is het van het grootste belang om alle paarden tegelijk te ontwormen. Als je je paard vandaag ontwormd en hij staat op de wei waar een ander paard staat die niet is ontwormd, dan kan jouw paard dus een dag na zijn ontworming alweer opnieuw besmet zijn. Ook is het zo, dat alle ingekapselde larven die een paard in zijn darmen heeft, niet gedood worden. (behalve bij moxidectine) Larven kunnen weken, maanden of soms zelfs jarenlang ingekapseld blijven om dan ineens uit te komen. Zo heeft je paard dus alsnog een wormbesmetting ondanks regelmatig ontwormen.

Mijn advies is dus om de 8 weken ALLE PAARDEN TEGELIJK ontwormen met ivermectine (of zoals Lusitana zegt eerst mestonderzoek laten doen) en dan een of twee keer per jaar (afhankelijk van het besmettingsgevaar) met moxidectine.

Ivermectine heeft een remanente werking van een week, reken daar nog een ontwikkelingsduur van 3 weken bij (volwassen wormen veroorzaken de meeste schade) en je komt aan 4 weken bescherming. Moxidectine heeft zelfs een remanente werking van 3 weken en beschermt dus 6 weken (zo heb ik het toch geleerd).

Praziquantel is inderdaad het enige dat goed werkt tegen lintwormen, maar je kan een gecombineerde praziquantel-ivermectine spuit kopen (Equimaxx, een dure spuit maar wel effectief).

Verder is het meeste wel vernoemd denk ik, alle paarden inderdaad tegelijk anders is het zinloos, nieuwe paarden ontwormen, geen benzimidazoles gebruiken (fenbendazole, febantel en dergelijke, je kan die evengoed gelijk door de WC spoelen want de meeste spoelwormen zijn daar nu resistent aan).

Afwisselen van merk brengt inderdaad niet op als er geen andere werkzame stof in zit, maar ons wordt aangeraden jonge dieren met moxi te behandelen (wel opletten bij veulens en goed de bijsluiter lezen, maar dat moet altijd) en oudere dieren met ivermectine. Ook steeds opletten met onderdoseren, want net zoals met antibiotica kan dit resistentie in de hand werken.

Hoe vaak is inderdaad afhankelijk van waar en hoe je paard gehouden worden, maar gemiddeld wordt bij een hoge omloop (veel nieuwe paarden) 6 maal ivermectine of 4 maal moxidectine aangeraden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:55

Nouvel schreef:
Ik heb nu een Equest (moxidectine) liggen voor over een maand, en een Hippotwin (pyrantelpamoaat) voor daarna.
Op die Hippotwin staat dat je het voor 2x 600 kg kunt gebruiken, maar je kunt ook de hele spuit in 1x geven, dan werkt 'ie ook tegen lintwormen.
Het laatste was ik van plan, want ik wil nu ook een spuit tegen lintwormen geven...

Pyrantel dubbel gedoseerd werkt inderdaad ook tegen lintwormen, maar ik denk dat je dan beter de combinatie ivermectine-praziquantel kan geven, dan heb je gelijk de rest mee ook (pyrantel-resistentie bestaat nl blijkbaar ook al).

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:26

JoAnn schreef:
Hoe vaak is inderdaad afhankelijk van waar en hoe je paard gehouden worden, maar gemiddeld wordt bij een hoge omloop (veel nieuwe paarden) 6 maal ivermectine of 4 maal moxidectine aangeraden.

Bedoel je 6 of 4 maal per jaar? Van januari tot december?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:34

Zoiets ja, maar dat is voor een paard die niet tè vaak in contact komt met vreemden, en in goede omstandigheden gehouden wordt.
Je DA kan je natuurlijk het beste adviseren over het juiste schema voor jouw omstandigheden Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:07

JoAnn schreef:
Pyrantel dubbel gedoseerd werkt inderdaad ook tegen lintwormen, maar ik denk dat je dan beter de combinatie ivermectine-praziquantel kan geven, dan heb je gelijk de rest mee ook (pyrantel-resistentie bestaat nl blijkbaar ook al).

Scheve mond Maar ik heb deze spuit al liggen...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:45

Nouvel schreef:
:\ Maar ik heb deze spuit al liggen...

Dan geef je hem gewoon, dubbel gedoseerd dan wel. En na een week of 4 zou ik dan ivermectine geven, maar of je ze samen mag geven weet ik niet...

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:16

Begrijp ik nu dat je inprincipe niet kunt overdoseren met het geven van ee wormkuur, en dat eigenlijk zelfs beter is?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:23

eigenlijk is dat beter ja, mits je er geen spuiten vol van geeft.
Maar 200-300 kg overdoseren is niet schadelijk.
Bij e-quest moet je wel opletten. ( zie bijsluiter)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:58

JoAnn schreef:

Dat zou ik dus bijvoorbeeld nooit gebruiken, zouden ze meteen resistent tegen 2 middelen tegelijk kunnen worden heel fijn.
Febendazolen werken wel degelijk nog en ook zeer goed, maar je moet af en toe afwisselen.
Ingekapselde worden kun je naast Equest ook bestrijden met een 5 daagse kuur van febendazolen trouwens.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:15

Meavey schreef:
Dat zou ik dus bijvoorbeeld nooit gebruiken, zouden ze meteen resistent tegen 2 middelen tegelijk kunnen worden heel fijn.
Febendazolen werken wel degelijk nog en ook zeer goed, maar je moet af en toe afwisselen.
Ingekapselde worden kun je naast Equest ook bestrijden met een 5 daagse kuur van febendazolen trouwens.

Ik weet alleen wat ik me herinner uit de cursus.
Aan gewoon fenbendazole ook dacht ik, maar daarmee kan ik mis zijn, ik zal eens even nakijken anders.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:21

'k Heb het eens nagekeken en 't hangt echt sterk af van worm tot worm (en van stadium tot stadium). Kleine Strongyliden zijn alleszins resistent aan Benzimidazoles. Ook bij de ontwikkelende intramucosale larven is al BZ resistentie gemeld, zelfs als je ze 5 dagen na mekaar geeft.
Ivermectine en moxidectine werken nog steeds het best tegen alle (de meeste) stadia van de kleine strongyliden, en ik denk dat die toch vooral het probleem vormen.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:31

Mag ik vragen Joann wat voor cursus je hebt gevolgd? Ben wel benieuwd, klinkt interessant!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:27

Ik studeer diergeneeskunde dus haal het grootste deel over ontwormen uit mijn cursus parasitaire ziekten.
Valt me net in dat ik ooit eens een casus over ontwormen gehad heb, kan die ook ff opzoeken.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:02

Cool! Heb ik ook willen doen, maar ja die natuurvakken he... haha! Helaas kon je het niet gaan doen met economie en maatschappij! Knipoog Leraar worden is ook cool Verward

Succes verder!

Is die casus misschien ergens te bestellen? Ben er zeer in geintresseerd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:09

Het schijnt dat paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid door fenbendazol weer bevangen kunnen worden. Ik neem zelf het risico dus niet hiermee. Je moet altijd iets overdoseren, in ieder geval dus niet te weinig geven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:46

MiEpPrInZ schreef:
Cool! Heb ik ook willen doen, maar ja die natuurvakken he... haha! Helaas kon je het niet gaan doen met economie en maatschappij! Knipoog Leraar worden is ook cool Verward

Succes verder!

Is die casus misschien ergens te bestellen? Ben er zeer in geintresseerd!

Die casus wordt bij ons op school gegeven en is nergens te bestellen. Ik kan hem je wel opsturen, maar dat zal minstens voor na het weekend zijn. Anders moet je me even PB'en dan vergeet ik het niet...