Patoucha schreef:@nouvel, het feit dat een paard elke 8 weken ontwormd wordt met ivermectine en toch wormen heeft, is (helaas) niet zo zeldzaam als je zou denken. Het heeft niets met resistentie te maken. Een wormenkuur doodt alle wormen die op DAT MOMENT in het paard zitten. Het is een fabeltje dat wormenkuren 6 of 8 weken zouden werken. Daarom is het van het grootste belang om alle paarden tegelijk te ontwormen. Als je je paard vandaag ontwormd en hij staat op de wei waar een ander paard staat die niet is ontwormd, dan kan jouw paard dus een dag na zijn ontworming alweer opnieuw besmet zijn. Ook is het zo, dat alle ingekapselde larven die een paard in zijn darmen heeft, niet gedood worden. (behalve bij moxidectine) Larven kunnen weken, maanden of soms zelfs jarenlang ingekapseld blijven om dan ineens uit te komen. Zo heeft je paard dus alsnog een wormbesmetting ondanks regelmatig ontwormen.
Mijn advies is dus om de 8 weken ALLE PAARDEN TEGELIJK ontwormen met ivermectine (of zoals Lusitana zegt eerst mestonderzoek laten doen) en dan een of twee keer per jaar (afhankelijk van het besmettingsgevaar) met moxidectine.
Ivermectine heeft een remanente werking van een week, reken daar nog een ontwikkelingsduur van 3 weken bij (volwassen wormen veroorzaken de meeste schade) en je komt aan 4 weken bescherming. Moxidectine heeft zelfs een remanente werking van 3 weken en beschermt dus 6 weken (zo heb ik het toch geleerd).
Praziquantel is inderdaad het enige dat goed werkt tegen lintwormen, maar je kan een gecombineerde praziquantel-ivermectine spuit kopen (Equimaxx, een dure spuit maar wel effectief).
Verder is het meeste wel vernoemd denk ik, alle paarden inderdaad tegelijk anders is het zinloos, nieuwe paarden ontwormen, geen benzimidazoles gebruiken (fenbendazole, febantel en dergelijke, je kan die evengoed gelijk door de WC spoelen want de meeste spoelwormen zijn daar nu resistent aan).
Afwisselen van merk brengt inderdaad niet op als er geen andere werkzame stof in zit, maar ons wordt aangeraden jonge dieren met moxi te behandelen (wel opletten bij veulens en goed de bijsluiter lezen, maar dat moet altijd) en oudere dieren met ivermectine. Ook steeds opletten met onderdoseren, want net zoals met antibiotica kan dit resistentie in de hand werken.
Hoe vaak is inderdaad afhankelijk van waar en hoe je paard gehouden worden, maar gemiddeld wordt bij een hoge omloop (veel nieuwe paarden) 6 maal ivermectine of 4 maal moxidectine aangeraden.
Maar ik heb deze spuit al liggen...