ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt! zou ik ook doen, het is volgens mij wel duidelijk dat de pony niet helemaal lekker in zijn vel zit. kun je een hoefsmid anders niet zelf betalen ( 35,-)? lastig he als het je eigen dier niet is...maar voor hetzelfde geld is er niks aan de hand, is ze gewoon dik met een rare vacht, ik wil je niet onnodig ongerust maken maar dit was het eerste wat me te binnen schoot toen ik de foto zag, vandaar. je mag me altijd pb"en hoor!
fionaenco
Geplaatst: 04-12-04 17:44
ik wens je heel veel succes in ieder geval, en hou je ons op de hoogte hoe het gaat? groetjes fiona
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 17:48
k hou je op de hoogte! thxx he
Kinke
Geplaatst: 04-12-04 17:59
Hoefbevangenheid kan inderdaad het voorteken zijn van Cushing. Die krullen lijken me wel een hele sterke aanwijzing voor Cushing. Wat betreft hoefbevangenheid kan hooi meestal geen kwaad, je kunt de hoeveelheid gewoon langzaam verminderen. En geef geen biks (eiwit) of muesli (ivm melasse), appels en wortels ook heel beperkt geven, meer voor het lekkere dan als normaal voer. De enige die met zekerheid kan zeggen of het Cushing is is de dierenarts. Succes!
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 18:10
ze krijgt geen biks, ze heeft wel sinds ze binnen staat, per dag ik geloof 1 of 2 kilo wortels gehad.... ze eet (als ik het goed heb!) hooi, wortels, en soms kuilgras...dat is het enige....
marjoke
Geplaatst: 04-12-04 19:24
ze ziet er idd niet zo goed uit. en ze is helemaal bezweet komt dat daardoor? ik wens je heeeel veel sterkte en hoop echt dat het goed komt!!
ellepel
Geplaatst: 04-12-04 19:48
hoeveel hooi krijgt ze nou eigenlijk dan?
als je 1e snee hooi hebt kan daar best veel eiwit inzitten, het is een breed gebouwd paard en is inderdaad wat te dik.
verder lang haar, tja sommige paarden krijgen dat en als ze bezweet geweest zijn zie je dus die krulletjes. zou ik me niet zo druk om maken..
op cushing laten testen is een mogelijkheid, maar je kunt het ook zien. paarden met cushing drinken namelijk heel veel en plassen dus ook vrij veel.
DGKstudent
Geplaatst: 04-12-04 20:13
Ik twijfel niet aan cushing. ik weet bijna zeker dat ze cushing heeft. Haal er maare een DA erbij, om vast te laten stellen wat de oorzaak is van deze dikke buik. Kan misshcien liggen aan vochtophoping in de buik.. laten vaststellen door een DA! als je te laat erbij bent, kun je strax al helemaalniets meer doen!
heeft ze recentelijk ander voer gekregen, of een andere HOEVEELHEiD?
Arabesk
Geplaatst: 04-12-04 20:32
Die hoeven moeten zeker nodig gedaan worden zeg, veel te lang! Waarom willen ze geen HS laten langskomen?
Mist
Geplaatst: 04-12-04 22:42
ff...niet gekeken...ja, cushings was ook waar ik gelijk aan dacht toen ik de foto zag, vandaar de vraag of ze erg gezweet had of dat ze altijd zulk krullerig haar had.
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 22:51
ze is op de eerste foto alleen een beetje vochtig, ik had alleen even gestapt 15 min, toen in stal gezet, en met de shetland pony gelopen, maar toen stresste ze helemaal, dus ik stopte toen, en zette haar even buiten. ze was alleen een beetje opgewarmt.
ze heeft in de zomer geen krullen in dr vacht. @ arabesk: vinden ze denk ik niet nodig, tsjah... boeren he! ze worden alleen gedaan als er een schuurtje ofzo in de hoef zit, anders niet! (alleen in juni krijgt ze ijzers want dan gaat ze naar de markt)
ik ga morgen zeker vragen, of er een dierenarts kan bij komen, want ik vind dit echt eng worden!
xxxdevica ps mn moeder vind het ook niet echt super goed uitzien...
CarinaR
Geplaatst: 04-12-04 22:56
Markt????
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 22:59
nou ze loopt mee in een optocht, die er in de zomer vakantie allen maar is dus ze moet eerst 20 min naar de stad lopen, dan 45 min stappen in de optocht en dan weer naar huis dat is de markt.
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 23:08
zo was felicia in mei (niet gepoetst!) en niet nat
hier had ze 15 min lekker gelopen in de wei, niet nat, beetje warm
14-11-2004, klaar om gepoetst te worden toen hadde we een uurtje gereden, en deze foto werd 2 uur later gemaakt
zo meer foto's, om beter te zien. xxxxdevica
CarinaR
Geplaatst: 04-12-04 23:11
jeetje, erg gekrulde vacht nog dan, en als je een dek op heb, worden de krullen dan niet minder???
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-04 23:12
het is een dunne deken, meer regen denk ik, en hij is ook te klein! k zal morgen een foto maken, waar bij ze hem op heeft.
Temeraire
Geplaatst: 04-12-04 23:46
Tja, ik hoop voor je dat ze geen cushing heeft, maar ik moet toch ook zeggen dat het er niet heel goed uitziet. Ook op die zomer foto's vind ik haar vacht nog best krullerig Ik hoop echt dat er gauw een dierenarts bij kan komen, dan heb je tenminste zekerheid. Nu zit je je zorgen te maken dat ze misschien cushing heeft, terwijl dat misschien niet zo is je zou ook in de gaten kunnen houden of ze veel drinkt, dat is ook een teken, zoals anderen ook al genoemd hebben. Sterkte!
cissie
Geplaatst: 05-12-04 00:42
Idd niet te hopen wbt de Cushing maar bereid je maar voor dat er een dikke kans in zit dat dit wel het geval is, hoe balen ook.
Je topic ging toch over hoefbevangenheid? afwijking nummer 1 voor paarden Cushing.
Niet alle paarden met Cushing drinken meer of veel mijn vorige pony heeft Cushing gehad en die dronk niks meer, dat dit wel het geval geval kan zijn is zeker waar.
Verder is de totale lichaamhgouding en gezichtsuitdrukking gelijkwaardig met mn vorige pony, ze lijken veder helemaal niet op elkaar.
Wat gaat die boer met dit paard doen op een markt, als ik vragen mag?
merrieveulen
Geplaatst: 05-12-04 01:03
wat rot zeg, dat die eigenaar er niet voor wil betalen, ik ken er zo ook een paar.... het klinkt idd niet goed, kan je het niet met de eigenaar overleggen? in elk geval veel succes ermee!
Roselie
Geplaatst: 05-12-04 01:22
Ik zou drie keer per week in het land ook niet doen..of wel of niet in het land...alsze daar gevoelig voor zijn is dit niet de goede mehtode..
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-04 09:42
in schagen is er elk jaar "de west friesche markt" dan lopen er allemaal verkleede mensen (kleding van vroeger) en dan lopen er paarden die karren trekken, waaronder felicia, en dan gaan ze door de hele markt lopen en na 45 min zijn ze klaar, (het is iets toeristies om te zien).
ik ga vandaag iig over leggen met de eigenaar
xxxxxdevica (ps ik had een hele raare droom.... btw, felicia ging weg en zei dat ze geen pijn meer had )
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-04 10:19
en iemand zei net op msn, bel de dieren bescherming! dan helpe ze het paarD! (maar ze nemen het paard dantoch ook weg? )
Kinke
Geplaatst: 05-12-04 12:06
De DB haalt dat paard echt niet weg hoor, krijgt eten, drinken, lijkt me niet erg genoeg om het weg te kunnen halen.
sunshine
Geplaatst: 05-12-04 12:29
Devica schreef:
en iemand zei net op msn, bel de dieren bescherming! dan helpe ze het paarD! (maar ze nemen het paard dantoch ook weg? )
Je kunt idd de dierenbescherming bellen, de eigenaar krijgt dan een waarschuwing en moet dan waarschijnlijk verplicht de DA laten komen.
Maar zolang ze water heeft en eten word ze niet weg gehaalt!
Ik pb je even wat heb het zelfde mee gemaakt!
EngeltjeS
Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-04 12:42
foto van vorige week zondag, ze had net 30 min gelopen, (stappen op het erf) en was een beetje nat geregend, net de laatste 10 min.