Herkent iemand dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:54

lijkt me toch een teveel aan eiwitten. in sportbrok en kuil zit meer eiwit dan in basisbrok en hooi. de eiwitten moeten er via de nieren uit, vandaar dat het paard dan zoveel drinkt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:11

Je kunt aan de DA vragen of het bloed ook onderzocht is aan het gehalte van mineralen en eiwitten e.d. Zo niet, kun je dit nog laten doen om te kijken of er aan een mineraal of eiwit o.i.d. een teveel is. Aan de han van de uitslag kan je ook gerichter voeren. Kan nl zijn dat er een overschot is aan een mineraal. Als je eiwitarm voert, is er een redelijke kans dat de betreffende mineraal nogsteeds gevoerd wordt.

Wat je kunt proberen de dagelijkse hoeveelheid ruwvoer te verhogen, maar dan hooi i.p.v. kuil. Ruwvoer is namelijk het hoofdbestanddeel van het paardendieet, dan pas krachtvoer. Krachtvoer kun je dus gaan minderen, zodat er wat minder mineralen binnen komen. Krachtvoer wordt gevoerd zodat paarden hun mineralen die niet in ruwvoer zitten binnen krijgen. Minder het krachtvoer wat tot maximaal de helft, maar begin eerst maar eens met 25% te minderen. Als het paard hierop reageerd is er een aanzienelijke mogelijkheid dat er ergens een overschot aan bestaad. Waaraan, kan de DA dan uitsluitsel over geven. De mineraablok zou ik dus ook maar even uit de stal laten.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:31

merrieveulen schreef:
lijkt me toch een teveel aan eiwitten. in sportbrok en kuil zit meer eiwit dan in basisbrok en hooi. de eiwitten moeten er via de nieren uit, vandaar dat het paard dan zoveel drinkt.

Maar dan zouden meer paarden hier last van moeten hebben en niet alleen hij...lijkt mij tenminste. En de rest van de 160 paarden hebben nergens last van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:49

Dan zou dat uit uit de eventueele bloedproef moeten wijzen...
Maar verder ben ik bij ons op stal (sta op de zelfde stal als de TS en Ktje) verder geen paard tegen gekomen die overmatig drinkt.
En teveel aan eiwitten zou je ook ergens anders in terug moeten zien na een tijd lijkt mij... vooral aan de ontlasting.

(over welk paardje gaat het btw?)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:26

Antheman schreef:
Sommige paarden drinken gewoon heel veel, zonder dat daar een oorzaak voor is!

net als die van mij!!!
drinkt zn hele leven al 8 emmers per dag terwijl de rest r 2 a 3 drinken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:57

de mijne is juist andersom........drinkt heel weinig en heeft daardoor al een keer een zonnesteek opgelopen in de zomer..

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:24

Hey, misschien zijn zijn speekselklieren niet goed. Zodat hij het niet goed kan weg slikken... Verward Misschien kun je daareens naar kijken, of misschien is er iets met zijn nieren aan de hand??? maar dat denk ik niet. Als je aan het rijden bent gaat hij dan ook schuimen? ASl dat zo is dan kan het niet aan zijn speekselklieren liggen. Maar voel eens in de mond of het jheel droog is.. Bij jezelf word er altijd speeksel aangemaakt, waardoor je mond niet zo droog word, en als je eet word er altijd meer speeksel aangemaakt zodat je het makkelijker kan wegkauwen. Kijk maar eens of je paard een droge mond heeft.... Kee?! Ik hoor het wel van je.