Weet iemand wat hij heeft??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:08

het voer hoeft trouwen niks te zeggen, niet ieder paard reageert hetzelfde op een bepaald soort voer..... (mijn mini kwam van onze nieuwe brok aan de dunne, de rest niet)

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:26

hey mensen

afgelopen maandagochtend was aeton in de bak gezet. Hij ging daar liggen en wilde niet meer opstaan. Hij toonde geen interesse. Uiteindelijk is hij wel weer opgestaan en toen hij naar stal ging was hij aan het trillen en was hij ijskoud.
Arie de eigenaar is geweest en heeft erop gelet. Die ochtend was er dus een vrouw die hem normaal rijdt dan. 's middags was ik er en hij stond er weer wat wakkerder bij en toonde al wat meer interesse. Maar het was nog niet goed. Dus 's avonds heeft hij wat hooi gehad en verder niks. Dinsdag was het weer over. Als het erger was geworden had Arie er wel de DA bij gehaald!
Dinsdagmiddag toen wij er waren, was Haiko erg onrustig. Hij had zijn hooi niet opgegeten dat viel meteen op want het is echt een vreetzak. Hij was aan het flamen en aan het draaien, en op een gegeven moment lag hij zelfs. Toen ik naar hem toe kwam stond hij weer op. Hij had allemaal stro onder zn buik hangen dus dat heb ik even gepoetst omdat ik dacht dat hij misschien jeuk had en daarom ging liggen.
Hij was ook aan het trappen naar zijn buik en het leek alsof hij door zijn achterbeen zakte zeg maar. Ik dacht wel meteen aan koliek. Maar we hebben het even aangekeken en zijn gaan rijden(niet op hem hoor gewoon met de welshen Haha!) en hij was wel wat rustiger, maar nu was hij dus gaan liggen.
De eigenaar kwam toen thuis dus we hebben het meteen gemeld en hij zou erop letten. s'avonds kwam sabrina, zij rijdt haiko altijd en daar hebben we een briefje voor opgehangen. Maar ze zal het uiteraard zelf wel opmerken.
Ik denk dat het geen virus is, omdat de welshen het anders ook zouden hebben. Ik denk dat ze misschien toch teveel hebben gegeten en daar wat krampen van hebben gekregen. Ze eten immers ook al hun stro op.

en dat rillen van aeton van maandag zal wel door de kou zijn geweest! Ik haalde een tijd geleden charlie uit de bak en die was ook ijskoud en was aan het trillen, na even op stal te hebben gestaan was dat ook weer over. Aeton en Charlie hebben allebei niet zo'n dikke wintervacht.

sorry voor het lange verhaal maar nu hoop ik dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd.

liefs, lizzy

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:30

Mist schreef:
lijkt me (AL LANG) tijd voor een DA ! een paard dat gaat liggen en trillen is niet gezond.....hoe lang waren jullie van plan dit aan te kijken

zo is het dus niet, maar dat heb ik hiervoor al uitgelegd. En ik ben niet de verantwoordelijke voor hun helaas dus kan ik daar ook niks aan doen hoe graag ik ook zou willen!

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:32

Suusiej schreef:
Nee mensen! Klomp, jij doet nu even dat stukje kopieeren.
In de 1e zin gaat het dus over Haiko, dat is ook de pony van de foto!

Daarna komt de zin-> Vorige week is AETON ook al een beetje ziek geweest(dit is dus zijn buurman) en die was aan het trillen en wilde steeds gaan liggen

aeton was in de bak gaan liggen, en daarna gaan trillen toen hij naar stal ging en was dus ook ijskoud. In zijn stal wilde hij niet meer liggen.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:35

TeamSpirit schreef:
ff paar vraagjes:
zweten je paardjes ook toen ze lagen?
hoe zit het met hun eetlust?
zijn ze energiek of overdreven sloom?
Wat is hun temperatuur?
voelde ze misschien overdreven warm of koud aan?
ff voor wat duidelijkheid

haiko zweette niet, en voelde qua temperatuur normaal aan. Aeton was dus juist koud, maar die stond dan ook buiten in de bak zoals ik al zei daarnet. Ze waren beiden sloom. En eten was niet zo interessant, haiko luste nog wel een hapje maar dat heb ik uit zn mond gevist Bloos!

(ik weet niet hoe ik in 1 bericht meerdere keren kan quoten dus sorry daarvoor!!!)

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:53

shana schreef:
dat rillen is dat geen symptoom van sint jakobs kruiskruid vergiftiging of ben ik verkeerd?

"De effecten van Jacobskruiskruid vergiftiging zijn heel ernstig. De volgende symptomen kunnen voorkomen: conditieverlies, gewichtsverlies, doffe vacht, sloom, verminderde eetlust, overgevoeligheid voor zonlicht. In het terminale stadium zenuwverschijnselen zoals onrust, doelloos lopen, zwalkende/abnormale gang en stand, verlies van gezichtsvermogen, ernstige pijn, niet meer kunnen slikken en uiteindelijk complete verlamming. Je komt pas achter het feit dat er een probleem is als deze tekenen zich voordoen, helaas is het dan al te laat om het dier nog te kunnen redden. De meeste dieren sterven na een ziekteperiode varierend van enkele dagen tot maanden."
dit stukje heb ik van http://www.kruiskruid.nl/

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:33

hallo!!!!! laat de DA eens komen zeg! hoe lang is dit nou al zo? een paar dagen? zeker bang dat het geld gaat kosten? dan moet je geen paard nemen! dit is echt niet normaal hoor, die paarden zijn ziek, dan ga je zelf toch ook naar de dokter?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:37

merrieveulen schreef:
hallo!!!!! laat de DA eens komen zeg! hoe lang is dit nou al zo? een paar dagen? zeker bang dat het geld gaat kosten? dan moet je geen paard nemen! dit is echt niet normaal hoor, die paarden zijn ziek, dan ga je zelf toch ook naar de dokter?

doe eens ff rustig aan!!! het zijn niet onze paarden lees eens goed.

Aeton was dinsdag weer beter! Haiko was in de avond ook weer wat beter.
Als je ziet dat een paard alweer aan het opknappen is dan haal je er geen dierenarts bij! Als ik een keer buikpijn heb of hoofdpijn dan sta ik ook niet gelijk op de stoep bij de dokter!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:49

ik weet dat het niet jouw paarden zijn, maar ik vind toch dat de eigenaar de DA moet laten kijken, ze zijn nu toch opnieuw ziek geworden?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:52

nee, ze zijn niet opnieuw ziek geworden.
Suus zei vorige week maar dat is niet zo... Het is deze week.

vandaar mijn verhaal als correctie omdat het niet klopt en het niet werd gesnapt

Sappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:10

Is er misschien het hooi niet goed geweest?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:07

kan inderdaad wat lichte koliek zijn geweest,

oudere merrie bij mij op stal had vorige week hetzelfde, ze had gezweet, en aan de stal te zien had ze liggen rollen, ze kwam wel vrolijk over, maar was wat sloom en liep met een wat gevoelige buik rond.
ook had ze weinig mest en het was vrij hard en droog.

ze hebben haar daarop in de wei gezet( ze staan normaal in de bak)
volgens de veearts is dat dan een goed idee, als een paard wat last heeft van verstopping, zou het gras juist een normale darmwerking weer bevorderen.. immers bij het grazen lopen ze ook, en gras is vochtig....

na twee dagen was ze weer helemaal er bovenop.

hoeft dus niet meteen erg te zijn, maar als een paard dus echt niet eten wil en heel duidelijke koliek symptomen vertoont moet altijd ene veearts erbij komen

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:52

Ik zou toch effe tegen die eigenaren zeggen dat het misschien wel slim is om er even naar te laten kijken, gewoon voor de zekerheid enzo..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:22

ik heb je gepb-t.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:54

lizjuhh schreef:
nee, ze zijn niet opnieuw ziek geworden.
Suus zei vorige week maar dat is niet zo... Het is deze week.

vandaar mijn verhaal als correctie omdat het niet klopt en het niet werd gesnapt

ghgh, ja, foutje Knipoog
Dat van die weken dan. Had dat Aeton vs Haiko wel redelijk uitgelegd dacht ik maar dat werd ff niet zo gesnapt.

Goed dat we Liz maar hebben Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:51

Laatste geval duidelijk koliek, niet eten, draaien, liggen naar buik trappen....riskant dat de eigenaar niet dierenarts had gebelt gelijk...het kan nog zo´n lichtte koliek lijken van buitenaf maar van binnen kan het dan veel erger zijn...met koliek nooit wachtten met bellen ik heb het 2 x meegemaakt 1ste keer was het niet ernstig 2e keer dachtten we ook niet want hij stond er hetzelfde bij maar dit keer moest hij dus bijna naar de kliniek.....als de darm verstopt zit kun je dat van buiten niet zien dus kan erg gevaarlijk zijn....niet alle paarden uiten pijn immers op zijn ergst...mijn paard was er zo rustig onder maar het had erg met hem af kunnen lopen.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:05

merrieveulen schreef:
ik heb je gepb-t.

mij?? ik heb niks ontvangen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:21

nee suusiej.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:40

haha oke Haha!
ach jah ik zou ook weer zo veel dingen anders doen als ik een eigen paardje had heh?! maarja boeren blijven boeren Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:33

en vaak achteraf valt het nog mee ook, ik heb vroeger ook heel wat keren geroepen bij een boer dat er een veearts moest komen, terwijl het dan later ook wel weer meeviel.....

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:07

ik ga er vanuit dat Arie ervaring heeft na al die jaren! wij mensen hebben opok wel eens krampen. en hoe moet dat nou in de natuur? dan komt het ook weer goed...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:07

lizjuhh schreef:
ik ga er vanuit dat Arie ervaring heeft na al die jaren! wij mensen hebben opok wel eens krampen. en hoe moet dat nou in de natuur? dan komt het ook weer goed...

Niet altijd komt het goed hoor in de natuur hebben paarden ook wel ander voerpatroon. Als paard een verstopping hebben komt er een verdikking in de darm en dat kan slecht aflopen. Als paarden gaan rollen kunnen de darmen in de knoop raken. In de natuur komt koliek bijna niet voor omdat die paarden al het eten weglopen en niet grote hoeveelheden krijgen als bij ons...eerst eten dan tijdje niks dan weer....in de natuur eten ze continu en lopen ze alles zo weg in een stal lukt dat alleen moeilijk vandaar dat vaak koliek ontstaat omdat ze het niet weg kunnen lopen...als mijn paard sloom is (tegen koliek aan) en ik ga gewoon rustig rijden dan mest hij veel en is hij alles weer kwijt vandaar dat je vaak met een paard moet lopen als hij koliek heeft want dan loopt hij alles weg

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:09

ellepel schreef:
en vaak achteraf valt het nog mee ook, ik heb vroeger ook heel wat keren geroepen bij een boer dat er een veearts moest komen, terwijl het dan later ook wel weer meeviel.....

Het kan ook een keer slecht uitpakken vooral stugge paarden laten neit gauw wat merken. Bij mijn fries zei iedereen ow dat valt wel mee maar ze moesten met heel echo apparaat in zn kont/darmen kijken en als het binnen 10 min niet beter was na de darm ontspanner had hij naar de kliniek gemoeten dus wees niet te minachtig over koliek de eerste paar x gaat het goed maar het kan ook goed mis gaan ookal verwacht je het niet...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:20

zijn jouw paarden alles of veel eters? Als ze veel buiten staan, kan het dan ook zijn dat ze veel zand binnen krijgen met het eten? Waar je in deze tijd ook voorzichtig mee moet zijn is de dauw (straks ijzel) in de wei. Paarden kunnen daar wat koliekerig op worden. Zoals je het omschrijft lijkt het wel op lichte koliek.

In deze tijd is het beter enkele plakken hooi in de wei neer te leggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:11

Citaat:
In deze tijd is het beter enkele plakken hooi in de wei neer te leggen.

haha! ja idd, maar gelukkig, ons shetjesweitje is nu al zo kaal dat we wel moeten! Haha! mooi geen ijzelproblemen dus.