Vreemde bulten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:02

Ik kan je wel een foto mailen van een paard met netelroos, maar dan zou je mij je rechtstreekse mailadres moeten pb-en. De foto hierop zetten vind ik te ingewikkeld en te omslachtig

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:47

horse_girl schreef:
Een paard bij ons op de manage heeft al vanaf zijn aankomst een paar weken geleden vreemde bulten onder zijn huid.

Ook even contact opnemen met de vorige eigenaar, hij heeft dit dus misschien al veel langer!

pegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:52

Ik heb de foto`s gezien en het ia absoluut RINGWORM hieraan is geen twijfel mogelijk.
Je zult je dierenarts moeten raadplegen voor de juiste medicamenten.
sucses.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:13

Arnoud schreef:
Ik ben het niet met de mensen op de manege een s dat het en eiwit allergie is. Hiervan krijgt het paard ook bultjes, maar dan kleiner, harder en de rand goed voelbaar. Eiwitallergie heb ik ervaring mee, want het paard van mijn zusje heeft dat. Kuil zit veel te veel eiwit in. (is zoiezo niet geschikt voor paarden) Ik zou overstappen op hooi dat eiwit arm is, maar let op, niet alle hooi is eiwit arm.

hoezo is kuil niet geschikt voor paarden? wij voeren het al tijden, nooit problemen mee, ze doen het er prima op. de paarden van alle buren ook trouwens. je moet bij kuil alleen goed letten op grote hoeveelheden schimmel. de paarden vinden het ook lekkerder.

bij ringworm valt het haar meestal uit, maar idd, daar dacht ik ook al aan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:55

Het probleem is dat het een manegepaard is en ik dus niet rechtstreeks iets kan veranderen aan het voer dat hij krijgt. Waarschijnlijk moet het paard weg, omdat ze het te lastig vinden om hem apart eten te geven. Ik zal morgen gaan praten met iemand van de manege, en even kijken wat ze met hem van plan zijn. Alvast bedankt voor al jullie reacties!
Denken jullie trouwens dat het verstandig is om hem alsnog soms te wassen met betadine? Het hielp eerst wel en nu is het open, dus dat moet toch schoon blijven?
Grtz

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:10

Ik weet 100% zeker dat dit geen ringworm (schimmel) is. Bij ringworm heb je geen bulten, maar kale plekken waar een beschimmelde huid is te zien. De huid ligt dan niet open of doet wratachtig aan. Ringworm word ook wel gulden- of rijksdaalderschurft genoemd door de ronde kale plekken. Deze genezen weer vanuit het midden waardoor er een soort donutfiguurtje onstaat.

De open plekken is idd goed om de behandelen met betadine shampoo, maar dit geneest netelroos niet.

Kuil is niet GESCHIKT (niet echt FOUT dus) voor paarden, omdat dit een veel te rijk ruwvoerproduct is. Waarom dit voor paarden niet zo geschikt is heeft met het spijsverteringssysteem van het paard te maken. Ergen in een andere topic heb ik e.a al uitgebreid uitgelegd over de verschillende systemen van koeien en paarden. Ik weet niet meer waar het staat, maar moet je maar even zoeken. In een boek dat ik heb is het een onderwerp van 20 bladzijden, dus dat ga ik niet nog een keer helemaal overtypen.

Wel opletten dat het lichte droge kuil is en niet dat donkere zware kuil, want daarvan ik de zuurgraag veel te hoog, wat slecht is voor het gebit. Dit wordt veel gevoerd aan koeien, die hiervan ook een slecht gebit krijgen en slechte adem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:16

klopt idd. dat donkere spul vinden ze wel lekkerder (we hebben het een keer in een pak aangetroffen tussen het droge kuil), maar dat is meer koeienvoer (tenminste, je ziet het daar vaak). wij voeren het droge, het lijkt net hooi, maar is idd rijker. over een paar weekjes stappen we over op hooi, eens kijken hoe ze het daarop doen!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 17:25

Ik heb vandaag een boek uit de bieb gehaald, daarin stond een foto van een paard met netelroos. Het lijkt er inderdaad sprekend op! Mijn moeder denkt ook aan een soort stresseczeem, kan dat? Nu blijkt toch dat het niet alleen het voer kan zijn, omdat het paard al had toen hij hier op de manage kwam. Ik zal vragen of ze kunnen achterhalen waar hij vandaan komt, misschien komen we daar verder mee. Vanavond of morgenmiddag ga ik naar de manege. Grtz
ps. Bij ons voeren ze vaak wel donker kuil...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:59

Ik ben geen voorstander van dat donkere kuil, maar dat was vast al duidelijk. Kuil is het beste, licht verteerbaar, goed voor de blinde darm. (Daar nemen paarden energie uit het voedsel mee op.)

Tja, een manege zal niet overstappen om iets wat een ander zegt. Zware kuil is energierijker, dus goedkoper in gebruik.

nikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:12

ik zou zeggen DA bellen,staat ie wel eens buiten in de regen????
Want dan kan het regen schurft zijn.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:35

Nee hij staat sinds hij de manege is (paar weken) alleen maar binnen. Ik dacht eerst ook regenschurft, maar die kans is dus klein. Waar hij daarvoor gestaan heeft weten we niet, maar dan zouden de plekken toch minder moeten worden als hij droog staat?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:46

Bij regenschurft bestaat de behandeling uit wassen met betadine shampoo. Dan had je al verbeteringen moeten zien na die paar keer dat hij gewassen is met betadine shampoo

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:03

Kijk met de zoekmachine maar eens even naar het topic van "Shaseera"
deze zomer, met de titel " De DA is vandaag weer geweest" daar staan een aantal zeer duidelijke foto's betreffende regenschurft in.
Jouw foto's lijken daar absoluut niet op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:13

schijnt dat een paard het ook kan krijgen na een antibiotica kuur of inenting...
maar als ik lees dat het donkere kuil krijgt denk ik dat het dier daar niet tegen kan. de mensen van de manege vertellen wat jij denkt dat het is, waarschijnlijk zullen ze er dan wat aan doen. want ook in de mond kan het paard last krigjen en dan kunnen ze er niet op rijden..

een paard met netelroos krijgt antihistaminica of corticosteroiden.

bij dit paard is het duidelijk al chronisch, dus zal behandelen best moeilijk worden.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:01

Paarden reageren ook soms heftig als ze van stal veranderen. Er zijn in iedere stal "eigen" schimmels en bacterien. Als nieuwkomer tussen die nieuwe schimmels en bacterien krijgen ze vaak een reactie hierop. Mede doordat door stress (andere omgeving en andere vriendjes (?)) de weerstand ook lager is.
Maar mijn motto blijft inderdaad ook ....DA erbij halen,
(dit gaat lijken op verwaarlozing van dieren)
Succes (jij doet in ieder gavel je best !)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:00

Ben vandaag naar de manege geweest. Ik heb in de kantine gevraagd wat ze nou met het beestje gaan doen en wat hij heeft. Volgens diegene is het geen netelroos zoals ik voorstelde, geen schimmel, geen eiwitallergie.... enz. Maar wat het wel is, is niet bekend. Het komt volgens hem van binnenuit en moet vanzelf overgaan. Ik heb nog gevraagd over het kuil, maar dat is het ook niet volgens hem. Dan denk ik eigenlijk ook aan de verklaring die zynoeska geeft.
Voorlopig blijft het paard nog op de manege, maar ze willen niet aan de antibiotica. Als het niet overgaat gaat het paard weer terug naar de handelaar, want het paard is nog in z'n proeftijd. Boos! Hoewel ze dus niet precies weten wat hij heeft, schijnt het niet besmettelijk te zijn voor de andere paarden. Ik heb nog even bij het paard gekeken, en het leek zowaar minder erg te zijn dan afgelopen zondag. Lachen
Ik hoop echt heel erg dat het vanzelf overgaat, want het is zooooo'n lief paard!
Volgens diegene van de manege moet het dus vanzelf overgaan met het voer dat hij nu krijgt. Blijkbaar heeft hij contact gehad met de handelaar hierover, anders weet hij niet dat het over kan gaan met dit voer natuurlijk. Ik blijf duimen! Grtz

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:20

Heeft er al een DA naar gekeken dan.
Ik bedoel als je geen DA bent weet je het nooit zeker!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:16

Ik blijf er bij dat het netelroos is, ook omdat het nu vanzelf langzaam weer geneest. Zulke maneges kan ik me nou aan ergeren, maar daar laat ik me niet nog verder over uit. Niet iedereen op maneges zijn zo natuurlijk. Met als voorbeeld horse-girl, die het beste met het dier voor heeft. Jammer dat, dat in de kiem wordt gesmoord door het andere manegevolk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:50

t moet natuurlijk vooral geen geld kosten voor zo'n "manege eigenaar"

ik hoop voor t paardje dat het idd vanzelf overgaat...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:27

Ik weet niet of de Da erbij is geweest. Naar mijn ervaringen, zal het wel niet. En inderdaad, ze zijn erg terughoudend als er geld moet worden uitgegeven...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 21:30

Nou ik ben dus vorige week bij de manege geweest. Volgens de mensen daar is het geen van ziektes waar ik een vermoeden van had. Nee, het is 'iets' dat van binnenuit komt (dûh) en het moet vanzelf weer overgaan. Het kan ook niet van het kuilgras komen. Gelukkig is het volgens hun niet besmettelijk voor de andere paarden. Haha! ik was wel blij om te zien dat de plekken inderdaad minder werden na een paar dagen, dus misschien zit er wel wat in.... Hij mag iig niet meer gewassen worden met betadine-shampoo. Wel valt me op, dat nu het minder wordt, dat het paardje een stuk chagrijniger is op stal. Maar dat kan ook komen door de dinkere dagen en het feit dat ze nu de hele tijd binnen staan. Zaterdag gaan we dit paard en een paar andere losgooien en foto's maken. Ik zal ook even kijken of ik foto's kan maken van hoe de plekken er dan uitzien. Grtz Mirjam.