Hypp belicht in het blad Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:27

Tenfold schreef:
Kan het zijn dat een dragen (N/H) nooit de verschijnselen van Hypp krijgt? Of levert dit ALTIJD problemen op?

Dat levert niet altijd problemen op en een N/H dragen kan zeker symtoomloos zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:31

Maar mensen kopen toch graag een gezond paard en geen 'kasplantje' met een gebruiksaanwijzing.

Wij verschillen van mening over het bewust fokken met Hypp-paarden en ik respekteer jouw keuze. Maar jij kunt jezelf niet gelijk gaan stellen met de doorsnee ruiter of die nu de sport of creabea gaat doen.

Voor mensen die de paarden aan huis hebben is het al moeilijk genoeg om zulk een vast schema aan te houden (wat nodig is voor een HYPP-paard), laat staan als deze op een 'gewone' pensionstal staat, waar men al helemaal onbekend is met dit gebeuren.

Dit kan IMO alleen maar leiden tot ongelukken.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:33

Jeddah schreef:
Dat levert niet altijd problemen op en een N/H dragen kan zeker symtoomloos zijn.

Dan kan ik me voorstellen dat kan leiden tot ogenschijnlijk 'generaties overslaan', waar in het artikel over wordt gesproken. Genetisch niet mogelijk, maar in de praktijk lijkt het wel zo te zijn. Dus kun je niet afgaan op het wel of niet tonen van verschijnselen van ouders bij het bepalen of een paard wel of geen 'hypp heeft' of kan 'krijgen'. Zo lees ik de opmerking over 'generaties overslaan', lijkt me een terechte waarschuwing.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:44

Sugarmiss schreef:
Maar mensen kopen toch graag een gezond paard en geen 'kasplantje' met een gebruiksaanwijzing.

Wij verschillen van mening over het bewust fokken met Hypp-paarden en ik respekteer jouw keuze. Maar jij kunt jezelf niet gelijk gaan stellen met de doorsnee ruiter of die nu de sport of creabea gaat doen.

Voor mensen die de paarden aan huis hebben is het al moeilijk genoeg om zulk een vast schema aan te houden (wat nodig is voor een HYPP-paard), laat staan als deze op een 'gewone' pensionstal staat, waar men al helemaal onbekend is met dit gebeuren.

Dit kan IMO alleen maar leiden tot ongelukken.

Dat is zo SM, maar dat wil ik juist zeggen, het zijn geen kasplantjes! Je kan er wel wat aan doen, ook al is het niet even makkelijk en is het zeker mijn bedoeling niet om te zeggen, mensen "koop zo'n paard".
Ik zou de eerste zijn die het elke willekeurig persoon af zou raden, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, en dat ook dat wel belicht moet worden in zo'n artikel. Een Hypp positief paard is niet ten dode opgeschreven.

Ik ben ook van mening dat de verantwoordelijkheid bij de fokker ligt, en bij de verkoper, net als een paard die hoefkatrol oid heeft, is het iets waar de koper/eigenaar van op de hoogte moet zijn.

De grootste schuldigen in het hele Hypp gebeuren zijn mijn inziens de fokkers en verkopers die het er niet bij vertellen en zo'n paard gewoon verkopen als gezond paard, waardoor die paarden wel aanvallen krijgen omdat er niks aan gedaan wordt. Dit is in de meeste gevallen onnodig, want als men op de hoogte is van wat men er wel aan kan doen zouden de meetse Hypp positief paarden ook een gezond leven kunnen lijden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:48

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:59

jeddah schreef:
Er is namelijk een groot verschil tussen N/H paarden en H/H paarden kwa symtomen. Een enorm percentage N/H paarden hebben geen last en zijn daadwerkelijk "non symptomatic", worden gezond en gelukkig oud en doen ook gewoon mee in de sport.

Ik wil het niet zozeer "goed" praten, maar dit zijn ook feiten en die worden toch wel heel vaak over het hoofd gezien.

Helaas is het, als je een veulen uit dragers fokt, niet te voorspellen of je N/H paard die je bewust of onbewust gefokt hebt een symptomatisch of asymptomatisch paard is en blijft. Dus ik blijf het misdadig vinden om bewust met dragers te blijven fokken. Het is gewoon niet nodig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:01

Tenfold schreef:
Dan kan ik me voorstellen dat kan leiden tot ogenschijnlijk 'generaties overslaan', waar in het artikel over wordt gesproken. Genetisch niet mogelijk, maar in de praktijk lijkt het wel zo te zijn. Dus kun je niet afgaan op het wel of niet tonen van verschijnselen van ouders bij het bepalen of een paard wel of geen 'hypp heeft' of kan 'krijgen'. Zo lees ik de opmerking over 'generaties overslaan', lijkt me een terechte waarschuwing.

Toch zou ik een dergelijke opmerking liever niet in een anders toch serieus blad willen zien. Of beter gezegd: ze hadden het anders moeten formuleren, want zoals het er staat is het erg misleidend en gewoon niet correct.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:20

Bedankt voor het inscannen van de eerder onleesbare gedeeltes.

Jammer dat de eigenaar niet op Bokt zit, ik was wel benieuwd van wie ze hem gekocht heeft Cool

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:07

Citaat:
Wat ik erg jammer van het artikel vind is dat er nergens staat beschreven dat je er wel een heleboel aan kan doen, dat er veel N/H paarden zijn die wel een erg gelukkig en gezond leven leiden.
Er zijn medicijnen voor deze paarden en verschillende dieeten waar je ze op kan zetten, alleen al zeer regelmatig voeren en veel vrij bewegen in een paddock en een witte zoutblok ipv een rode mineraal blok kan er al voor zorgen dat veel N/H paarden nooit een aanval zullen hebben.

En helaas heb ik dus een drager die wel symptomen heeft en ook met een dieet het niet goed doet.
ik baal er vreselijk van maar als ze me het hadden verteld dan had ik een keuze kunnen maken.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:12

Ik lees in mijn medisch enceclopedie voor paarden, niet over medicijnen terwijl er wel normaal behandelswijzen in omschreven staan. Misschien dat er recent medicatie op de markt hiervoor verschenen is. Wel staat er in dat er met een aangepast kaliumarm (granen bijvoorbeeld) dieet aanvallen voorkomen KUNNEN worden, maar dat is geen garantie. Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf hoe ernstig de drager de aandoening heeft. Hat kan zelfs op latere leeftijd pas naarvorem komen. Als ik tijd heb van het weekend wil ik het stukje uit het boek wel even overtypen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:01

Een aantal dingen kom ik niet tegen ( ik heb de Bit nog niet gelezen), is er ergens aangegeven, op welke leeftijd deze symptomen zich gaan openbaren bij N/N en N/H paarden.

En dan met name de paarden bij wie het niet bekend is, dat ze drager zijn en die dus (nog) niet behandeld worden.

Zijn de symptomen altijd gelijk aan het beeld, zoals te zien in het videofilmpje?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:10

Over het algemeen komen de symptomen op een jaar of 2, maar dat is een "gemiddelde" er zijn ook paarden waarbij het als veulen al gebeurd en paarden waarbij je het pas op latere leeftijd ziet.

De vraag daarbij is of ze het tot die tijd niet gehad hebben, of dat ze gewoon niet gezien worden, want ze kunnen ook erg subtiel zijn. Lichte trillingen van de spieren bijvoorbeeld. De symptomen zijn dus niet altijd gelijk aan het video filmpje, maar kunnen veel minder opvallend zijn en kunnen ook dusdanig zijn dat het paard overlijdt aan een hartaanval.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 11:16

Citaat:
De vraag daarbij is of ze het tot die tijd niet gehad hebben, of dat ze gewoon niet gezien worden, want ze kunnen ook erg subtiel zijn. Lichte trillingen van de spieren bijvoorbeeld. De symptomen zijn dus niet altijd gelijk aan het video filmpje, maar kunnen veel minder opvallend zijn en kunnen ook dusdanig zijn dat het paard overlijdt aan een hartaanval.
Ja en ik voer granen aan mijn paard maar dan ben je bij de muesli al de pineut want die zot vol melasse wat veel kalium bevat.
Die van mij heeft een paar keer een aanval gehad waarbij ze gestrekt bleef liggen maar niet paniekerig was en ik heb een witte liksteen en granen, nu denk ik aan plaspillen, maar ze drinkt en plast al zo enorm.
Heeft trouwens ook een hartslag die niet regelmatig is met een ruisje.
Maar los van dat is ze een lief en mooi paard.
Groetjes Lisa

En fokken ermee.... geen denken aan maar dat moet iedereen voor zich uitmaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:54

Kitten schreef:
Een aantal dingen kom ik niet tegen ( ik heb de Bit nog niet gelezen), is er ergens aangegeven, op welke leeftijd deze symptomen zich gaan openbaren bij N/N en N/H paarden.

Voor de duidelijkheid:
N/N is geen drager, dus erfelijk niet belast. Zal het dus ook nooit krijgen en ook nooit kunnen doorgeven.

N/H heeft van 1 ouder de erfelijke eigenschap meegekregen. Kan dus symptomen c.q. aanvallen krijgen en kan het doorgeven (50% kans).

H/H heeft van beide ouders het HYPP-meegekregen, zal altijd symptomen/aanvallen krijgen en zal het voor 100% aan veulens doorgeven. Dit veulen wordt dan minimaal N/H; of H/H afhankelijk van de HYPP-eigenschap van beide ouders.

Vwb de symptomen:
Er is nooit met zekerheid te zeggen wanneer een aanval komt, zeker omdat ook de symptomen vaak niet herkend worden.
Ik ken een geval van een 7-jarig paard, sinds veulen bij de eigenaar, nooit symptomen/aanvallen gehad.
Op 7 jarige leeftijd maakt ze het paard klaar voor een buitenrit. Paard staat rustig te wachten en stort ineens dood neer.

Ander geval is bekend van een meisje wat een leuk goodkoop paardje kocht, zonder papier, maar gezien de spieren zou er wel Quarter in kunnen zitten.
Braaf paardje, ze rijdt hem al een paar maanden zonder problemen.
Kind zit in galop en paard stort dood naar. Kind in het ziekenhuis met enkele botbreuken.
Dit zijn vastgestelde HYPP-gevallen (autopsie).

Citaat:
En dan met name de paarden bij wie het niet bekend is, dat ze drager zijn en die dus (nog) niet behandeld worden.

Dit is dus niet te dokumenteren. (Zie hierboven). Alleen van die gevallen waarvan achteraf onderzoekt gedaan wordt.

Citaat:
Zijn de symptomen altijd gelijk aan het beeld, zoals te zien in het videofilmpje?
Nee, er is een groot scala van symptomen en aanvallen. Omdat het ook vaak niet herkend wordt, is er ook weinig materiaal aanwezig.
Toen HYPP zijn enorme negatieve bekendheid kreeg is er ook enorm gesjoemeld met papieren door fokkers.
Niet alleen werden de HYPP-paarden zonder papier verkocht, maar ook met de registratie van veulens werd de hand gelicht. Vaderdieren met HYPP-aschtergrond werden vervangen door een hengst zonder Impressive-voorouders.

Het kan dus ook gebeuren dat een paard wat op papier geen Impressive-achtergrond heeft, toch N/H blijkt te zijn omdat er in het verleden met de papieren is gerommeld. Juist van deze paarden zal er niet tot zelden DNA op HYPP getest worden.

Nu er strakker met DNA van ouderdieren wordt omgegaan zal dit niet zo veel meer gebeuren, maar uit te sluiten is het nooit.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:18

Sorry dit was dus een typefout van mijn kant, soms gaat het koppie sneller dan de vingertjes het kunnen belopen........

De reden tot mijn vraagstelling is het feit, dat er de laatste jaren ineens relatief veel paarden "opduiken" met epileptische verschijnselen (ook hier op Bokt trouwens).

Dit terwijl werkelijke epileptie bij paarden eigenlijk vrij zeldzaam is.

Vaak ook hoor je, dat de medische wetenschap het antwoord schuldig moet blijven betreffende de oorzaak.

Wat ik me afvraag is of er mogelijk een link bestaat tussen deze zgn vorm van epileptie en HYPP en in hoeverre is HYPP bij de medische wereld hier in NL al bekend is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:27

Er kunnen zoveel meer factoren meespelen bij een epileptische aanval, ik denk daarbij al aan tumoren in het hoofd tot atactische verschijnselen in de nek. HYPP is in de medische wereld in NL bij de grotere klinieken bekend, of een kleine DA in een dorp weet waar hij naar moet kijken betwijfel ik.
Bovendien is de meest beroemde drager Impressive geweest, maar dat zegt niet dat deze mutatie niet bij andere paarden en andere rassen voor kan komen of zelfs al voorkomt.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:37

Cassidy schreef:
Er kunnen zoveel meer factoren meespelen bij een epileptische aanval, ik denk daarbij al aan tumoren in het hoofd tot atactische verschijnselen in de nek. .

Klopt, maar dan heb je het over gevallen waar (meestal) de oorzaak wel kan worden achterhaald.
Waar ik op doel zijn juist die gevallen, waarvan na onderzoek de oorzaak onbekend bleef.

Ergens in het begin van dit topic, werd al aangehaald, dat er door overzeese transporten, al heel veel van dit soort paarden ook op dit continent rondlopen en dat door alle onderlinge kruisingen, dit dus ook al in ruime mate bij de Europese warmbloed paarden voor kan komen.

En dat vind ik dan toch wel een heel zorgelijk iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:28

Daar is een heel simpel antwoord op te geven. Heeft je paard onverklaarbare epileptische aanvallen of zie je dingen die niet helemaal kloppen: laat testen op HYPP. Maar hou er dan wel rekening mee dat de marker voor de test op HYPP de marker is van Impressive. En dat een geval van HYPP door een eventuele nieuwe mutatie niet zo makkelijk aan te tonen is.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:33

De test kan ook uitgevoerd worden met een bosje haren uit de manen of staart met haarzakjes eraan.
Hoeft geen dierenarts aan te pas te komen, je stuurt het naar het van Haeringenlaboratorium en klaar is kees.
Kun je trouwens nog veel meer laten onderzoeken, zelfs de kleurvererving bij paints. OK dan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:54

Kitten schreef:
Klopt, maar dan heb je het over gevallen waar (meestal) de oorzaak wel kan worden achterhaald.
Waar ik op doel zijn juist die gevallen, waarvan na onderzoek de oorzaak onbekend bleef.

Ergens in het begin van dit topic, werd al aangehaald, dat er door overzeese transporten, al heel veel van dit soort paarden ook op dit continent rondlopen en dat door alle onderlinge kruisingen, dit dus ook al in ruime mate bij de Europese warmbloed paarden voor kan komen.

Ik vraag me toch wel af in hoeverre mate het in de Warmbloeden voor komt, dat het bij Impressive weg zou komen.
Zijn deze paarden geregistreerd Kitten? Of kruisingen van onbekende ouder dieren?
Er zijn relatief namelijk maar weinig mensen die Warmbloeden met Quarters/Paints/Appalossas kruisen.

Natuurijk is het mogelijk dat deze mutatie nog een keer, heel ergens anders "opduikt" maar ooit heb ik gelezen dat de kansen dat dezelfde mutatie 2 keer voorkomt in 1 mensen leven echt 1 op de zoveel miljoen zou zijn. Dit geldt niet alleen voor Hypp, maar voor mutaties in het algemeen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:03

Kitten schreef:

Zorgelijk zeker, maar ik denk idd niet (zoals ook Jeddah) zegt dat het bij Warmbloeden voor zal komen.

Paarden met papieren zijn meestal dure paarden en de combinatie Warmbloed / QAP zie je niet veel.

Ik denk eerder aan goedkopere paarden/pony's (zonder papier) die door broodfokkers/dubieuse handelaren aan de man gebracht worden.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:10

Nee, dat klopt maar............Quarters x Arab wel, Arab x warmbloed erg veel.
En kijk tegenwoordig eens op locale western wedstrijden, dan zie je alle mogelijke en onmogelijke kruisingen t/m fjordjes aan toe.

Daar komt nog een andere factor bij, ook Impressive heeft dit ergens aan over gehouden, Hij is welliswaar de zondebok, maar hoe kwam hij er aan.

Ik zou nog wel eens wat meer achtergrond info willen hebben, mn hoe iets dergelijks kan ontstaan.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:22

jeddah schreef:
Ik vraag me toch wel af in hoeverre mate het in de Warmbloeden voor komt, dat het bij Impressive weg zou komen.
Zijn deze paarden geregistreerd Kitten? Of kruisingen van onbekende ouder dieren?
Er zijn relatief namelijk maar weinig mensen die Warmbloeden met Quarters/Paints/Appalossas kruisen.

Natuurijk is het mogelijk dat deze mutatie nog een keer, heel ergens anders "opduikt" maar ooit heb ik gelezen dat de kansen dat dezelfde mutatie 2 keer voorkomt in 1 mensen leven echt 1 op de zoveel miljoen zou zijn. Dit geldt niet alleen voor Hypp, maar voor mutaties in het algemeen.

Het zijn juist de mogelijke mutaties(= verandering, aanpassing) die ik erg zorgelijk vind.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:52

Die mutaties zijn ook zorgelijk, natuurlijk! En wat dat betreft is het fijn dat er voor Hypp een test gekomen is, maar Impressive zelf is er dus "per toeval" aan gekomen, er zijn geen andere paarden uit zijn stamboom bekend die de mutatie hebben.

Uiteindelijk zijn er mutaties, dat is puur natuur en iets dat we niet tegen kunnen houden, natuurlijk is het zorgelijk, maar er is ook verdomd weinig aan te doen, niemand heeft erom gevraagd, niemand heeft dusdanig "raar" gefokt (bijvoorbeeld volle broer/zus) dat deze mutatie gekomen is.
Impressive zelf gaat wel 3 keer terug op dezelfde Engels Volbloed hengst Three Bars, maar die hengst is zo ontzettend veel gebruikt en komt in erg veel Quarter stambomen meerdere keren voor dat dat de reden niet kan zijn, dan had het elders in een andere stam ook moeten gebeuren.

Quarter x Arab wordt wel gekruist, maar ook niet zo ontzettend veel, en Arab x warmbloed ook, maar er wordt dan meestal wel een volle Arab, dus niet een halve Quarter gebruikt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:58

Kitten"]
Nee, dat klopt maar............Quarters x Arab wel, Arab x warmbloed erg veel.
En kijk tegenwoordig eens op locale western wedstrijden, dan zie je alle mogelijke en onmogelijke kruisingen t/m fjordjes aan toe.
[/quote]

Zoals al veel maal eerder is vermeld is het de verantwoordelijkheid van de fokker, als hij/zij kruist met een quarter, om te informeren achter de mogelijke problemen. Niemand met verstand van en een liefde voor paarden, gaat zomaar een dekking aan zonder onderzoek te doen ... buiten de broodfokkers gerekend.
Ik heb twee QH kruisingen en voordat ik dit aanging heb ik weldegelijk geinformeert achter de hengst's HYPP status !

[quote="Kitten schreef:
Daar komt nog een andere factor bij, ook Impressive heeft dit ergens aan over gehouden, Hij is welliswaar de zondebok, maar hoe kwam hij er aan.

Ik zou nog wel eens wat meer achtergrond info willen hebben, mn hoe iets dergelijks kan ontstaan.

Zuiver een spelling van moeder natuur. Aangezien dat ze het niet terug kon vinden in zijn bloedlijn, denken de wetenschappers dat het echt om een gemuteerde gene gaat.
Er is ook een andere groep (die van Impressive voorstanders) die dit niet aanvaarden en leggen het op een samenloop van omstandigheden en daarom willen niet dat Impressive de schuld krijgt voor alles.
Het is een moderne dag versie van "Darwin's Law of Evolutie".