Tenfold schreef:Kan het zijn dat een dragen (N/H) nooit de verschijnselen van Hypp krijgt? Of levert dit ALTIJD problemen op?
Dat levert niet altijd problemen op en een N/H dragen kan zeker symtoomloos zijn.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jeddah schreef:Dat levert niet altijd problemen op en een N/H dragen kan zeker symtoomloos zijn.
Sugarmiss schreef:Maar mensen kopen toch graag een gezond paard en geen 'kasplantje' met een gebruiksaanwijzing.
Wij verschillen van mening over het bewust fokken met Hypp-paarden en ik respekteer jouw keuze. Maar jij kunt jezelf niet gelijk gaan stellen met de doorsnee ruiter of die nu de sport of creabea gaat doen.
Voor mensen die de paarden aan huis hebben is het al moeilijk genoeg om zulk een vast schema aan te houden (wat nodig is voor een HYPP-paard), laat staan als deze op een 'gewone' pensionstal staat, waar men al helemaal onbekend is met dit gebeuren.
Dit kan IMO alleen maar leiden tot ongelukken.

jeddah schreef:Er is namelijk een groot verschil tussen N/H paarden en H/H paarden kwa symtomen. Een enorm percentage N/H paarden hebben geen last en zijn daadwerkelijk "non symptomatic", worden gezond en gelukkig oud en doen ook gewoon mee in de sport.
Ik wil het niet zozeer "goed" praten, maar dit zijn ook feiten en die worden toch wel heel vaak over het hoofd gezien.

Tenfold schreef:Dan kan ik me voorstellen dat kan leiden tot ogenschijnlijk 'generaties overslaan', waar in het artikel over wordt gesproken. Genetisch niet mogelijk, maar in de praktijk lijkt het wel zo te zijn. Dus kun je niet afgaan op het wel of niet tonen van verschijnselen van ouders bij het bepalen of een paard wel of geen 'hypp heeft' of kan 'krijgen'. Zo lees ik de opmerking over 'generaties overslaan', lijkt me een terechte waarschuwing.
Citaat:Wat ik erg jammer van het artikel vind is dat er nergens staat beschreven dat je er wel een heleboel aan kan doen, dat er veel N/H paarden zijn die wel een erg gelukkig en gezond leven leiden.
Er zijn medicijnen voor deze paarden en verschillende dieeten waar je ze op kan zetten, alleen al zeer regelmatig voeren en veel vrij bewegen in een paddock en een witte zoutblok ipv een rode mineraal blok kan er al voor zorgen dat veel N/H paarden nooit een aanval zullen hebben.
Ja en ik voer granen aan mijn paard maar dan ben je bij de muesli al de pineut want die zot vol melasse wat veel kalium bevat.Citaat:De vraag daarbij is of ze het tot die tijd niet gehad hebben, of dat ze gewoon niet gezien worden, want ze kunnen ook erg subtiel zijn. Lichte trillingen van de spieren bijvoorbeeld. De symptomen zijn dus niet altijd gelijk aan het video filmpje, maar kunnen veel minder opvallend zijn en kunnen ook dusdanig zijn dat het paard overlijdt aan een hartaanval.
Kitten schreef:Een aantal dingen kom ik niet tegen ( ik heb de Bit nog niet gelezen), is er ergens aangegeven, op welke leeftijd deze symptomen zich gaan openbaren bij N/N en N/H paarden.
Citaat:En dan met name de paarden bij wie het niet bekend is, dat ze drager zijn en die dus (nog) niet behandeld worden.
Nee, er is een groot scala van symptomen en aanvallen. Omdat het ook vaak niet herkend wordt, is er ook weinig materiaal aanwezig.Citaat:Zijn de symptomen altijd gelijk aan het beeld, zoals te zien in het videofilmpje?

Cassidy schreef:Er kunnen zoveel meer factoren meespelen bij een epileptische aanval, ik denk daarbij al aan tumoren in het hoofd tot atactische verschijnselen in de nek. .

Kitten schreef:Ik vraag me toch wel af in hoeverre mate het in de Warmbloeden voor komt, dat het bij Impressive weg zou komen.Klopt, maar dan heb je het over gevallen waar (meestal) de oorzaak wel kan worden achterhaald.
Waar ik op doel zijn juist die gevallen, waarvan na onderzoek de oorzaak onbekend bleef.
Ergens in het begin van dit topic, werd al aangehaald, dat er door overzeese transporten, al heel veel van dit soort paarden ook op dit continent rondlopen en dat door alle onderlinge kruisingen, dit dus ook al in ruime mate bij de Europese warmbloed paarden voor kan komen.
En dat vind ik dan toch wel een heel zorgelijk iets.
Kitten schreef:Zorgelijk zeker, maar ik denk idd niet (zoals ook Jeddah) zegt dat het bij Warmbloeden voor zal komen.Ergens in het begin van dit topic, werd al aangehaald, dat er door overzeese transporten, al heel veel van dit soort paarden ook op dit continent rondlopen en dat door alle onderlinge kruisingen, dit dus ook al in ruime mate bij de Europese warmbloed paarden voor kan komen.
En dat vind ik dan toch wel een heel zorgelijk iets.
jeddah schreef:Ik vraag me toch wel af in hoeverre mate het in de Warmbloeden voor komt, dat het bij Impressive weg zou komen.
Zijn deze paarden geregistreerd Kitten? Of kruisingen van onbekende ouder dieren?
Er zijn relatief namelijk maar weinig mensen die Warmbloeden met Quarters/Paints/Appalossas kruisen.
Natuurijk is het mogelijk dat deze mutatie nog een keer, heel ergens anders "opduikt" maar ooit heb ik gelezen dat de kansen dat dezelfde mutatie 2 keer voorkomt in 1 mensen leven echt 1 op de zoveel miljoen zou zijn. Dit geldt niet alleen voor Hypp, maar voor mutaties in het algemeen.
Kitten"]
Nee, dat klopt maar............Quarters x Arab wel, Arab x warmbloed erg veel.
En kijk tegenwoordig eens op locale western wedstrijden, dan zie je alle mogelijke en onmogelijke kruisingen t/m fjordjes aan toe.
[/quote]
Zoals al veel maal eerder is vermeld is het de verantwoordelijkheid van de fokker, als hij/zij kruist met een quarter, om te informeren achter de mogelijke problemen. Niemand met verstand van en een liefde voor paarden, gaat zomaar een dekking aan zonder onderzoek te doen ... buiten de broodfokkers gerekend.
Ik heb twee QH kruisingen en voordat ik dit aanging heb ik weldegelijk geinformeert achter de hengst's HYPP status !
[quote="Kitten schreef:Daar komt nog een andere factor bij, ook Impressive heeft dit ergens aan over gehouden, Hij is welliswaar de zondebok, maar hoe kwam hij er aan.
Ik zou nog wel eens wat meer achtergrond info willen hebben, mn hoe iets dergelijks kan ontstaan.