Zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:55

Dan heb je nog de de paarden die zand binnenkrijgen door het wroeten in de bak bijvoorbeeld, waar veel paarden in deze tijd van het jaar zullen staan. En de paarden die het binnenkrijgen doordat er bijvoorbeeld toch nog wat zand in het hooi zit of het hooi van de grond gegeten wordt.
Dus niet altijd mineralenterkort.
Mijn paard staat nu dagelijks in de bak, als zij zich verveeld wil ze wel eens gaan graven en met haar neus in het zand wroeten. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor toch best wel zand binnen krijgt.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:03

Zand eten hoeft inderdaad niet uit een mineralentekort te ontstaan.
Het kan ook verveling of een leuk spelletje zijn.

Om te voorkomen dat het toch door een mineralentekort komt, kan minimaal een rood zoutblok aan het paard aangeboden worden.

Het lijnzaad is voor het afvoeren van zand dat toch naar binnenkomt.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:31

Ik sprak net met mijn veearts en zij zegt dat je nooit ongekookt lijnzaad mag geven (voor het giftige blauwzuur)!! Wat je wel ongekookt mag geven is GEPLET LIJNZAAD!!! Anders altijd koken volgens haar.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:57

Ja, dat heb ik ook gehoord!

Ik doe 2 koppen lijnzaad en 1,5 liter water in een pan en laat dat de hele nacht staan. Vervolgens kook ik het nog een half uur en dan pas (afgekoeld) vermengen met wat slobber en eventueel nog wat water. Dit is voor een paard en een shetje en dat krijgen ze dan 1 keer per week. Gelukkig eten ze het zo op, terwijl ze eten met sand clear laten staan.

Doe ik het dan goed (lang genoeg koken bijv). En is dit voldoende of zouden ze vaker of meer lijnzaad moeten krijgen? Weet iemand dit?

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:38

M'n paard heeft net 11 dagen in Utrecht gestaan ivm zandkoliek.
Ik heb het aan 3 verschillende dierenartsen in Utrecht gevraagd, want ik weet ook dat er iets met blauwzuur aan de hand is.
Maar ik moet inderdaad de gewone zaadjes geven en opletten dat het niet te lang in een vochtige omgeving (voerbak) blijft rondslingeren.
Dan pas (na 1,5 - 2 uur) gaat het blauwzuur vormen.

Tja, als die allemaal hetzelfde verhaal vertellen...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:51

Okay, maar als je het lijnzaad ongekookt geeft dan blijft het vervolgens 3 dagen in de warme, vochtige darmen rondhangen voordat het paard het uitpoept... Dit is dus de ultieme broeiplaats voor blauwzuur zegt mijn veearts. Haar advies is 1 mok koken op een halve liter water, een half uur op hoog vuur. Of anders 5 minuten op hoog vuur en daarna 2 uurtjes laten pruttelen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:53

Of natuurlijk geplet lijnzaad geven, dit mag gewoon ongekookt over het voer, het blauwzuur is daar al uit. Heeft iemand ervaring met het geven van ongekookt lijnzaad?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:03

ik vind het eigenlijk maar eng, met dat lijnzaad. Ik bedoel die verhalen over blauwzuurgas en wel of niet gekookt...
Ik geef mijn paardjes nu wel een sand clear kuurtje (helaas duur spul, maar ja) en in februari weer 1x. Tussendoor zal ik ze gewoon lijnzaadolie door het voer geven. Dat deed ik tot voor kort ook. Hopelijk werkt dat ook nog een beetje 'zandafdrijvend'.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:23

Lijnzaad hoeft niet gekookt te worden maar wel moet de schadelijke stof eruit.
Advies van de DA na een zandkoliek.
Een kop lijnzaad op drie koppen kokend water,dit de hele nacht laten staan en de volgende dag geven.
Ik doe dit al anderhalf jaar en ze leven allebei nog.
Deze periode om de dag en van het zomer een keer in de week.
Bij het vermoeden van zandkoliek dan dagelijks of een kuur zand-weg.
Groet Dagmach

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:58

Wat bedoel je nu "lijnzaad hoeft niet gekookt te worden", maar je kookt het vervolgens wel?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:17

Kitty1 schreef:
Heeft iemand ervaring met het geven van ongekookt lijnzaad?

Ja, ik heb het ook een tijdje gevoerd als onderdeel van een dieet, op advies van een arts van de kliniek in Utrecht. Ik heb nooit iets gemerkt van schadelijke stoffen, maar weet ook niet wat de symptomen zouden zijn.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:15

Kitty1 schreef:
Ik sprak net met mijn veearts en zij zegt dat je nooit ongekookt lijnzaad mag geven (voor het giftige blauwzuur)!! Wat je wel ongekookt mag geven is GEPLET LIJNZAAD!!! Anders altijd koken volgens haar.

Dat blauwzuur waar iedreen het over heeft komt dat ook voor dan in lijnzaad.
Zo niet, hoe kan dat dan dit zijn toch de zelfde bestand delen?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:02

Sorry,niet goed uitgelegd. Verward
Ik doe een mok lijnzaad in een plastic bak(waar jodekoeken ingezeten hebben)en schenk hier drie mokken kokend water op en laat dit de hele nacht staan.
Er moet dus wel kokend water opgegoten worden maar verder niet op het vuur te laten koken.
Is zo veel makkelijker om klaar te maken.
Ik hoop dat het zo duidelijker is *LOL* .
Doei Dagmach

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:46

Hoeft niet altijd mineralentekort te zijn. Mijn paarden hebben allemaal een zoutblok in hun stal, ze krijgen zeewier, flink wat zonnebloemolie iedere dag door hun voer, ze glimmen en zien er zeer gezond uit. Maar in als ik ze in de bak zet beginnen ze toch altijd een paar flinke kuilen te graven en likken dan ook wat zand op. Ze doen dit niet lang en ik heb nu niet het idee dat het problemen geeft, maar ik heb wel al bijna een paard verloren aan zandkoliek, dus ik ben er niet echt gerust op. Wat in dat geval toen de problemen gaf, was hooi voeren in de bak. Als Jumper zijn hooi ophad ging ie gewoon door met eten, nl. zand. En daar zijn paardedarmen nou eenmaal niet op berekend. Hooi voeren doe ik dus nu altijd in de stal!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:01

ongekookt lijnzaad is idd licht giftig, niet doen dus! ik gebruik zonnebloemolie, en dat werkt net zo goed als lijnzaadolie. lijnzaadolie is beter dan zonnebloemolie als je paard problemen heeft met ruien. onze DA heeft een keer een pony helemaal doorgespoeld met olie toen die koliek had, dus het is zowiezo goed. gewoon een scheutje zonnebloenolie over het voer. bij mineralentekort is een mineraal- of zoutblok idd een goed idee. gewoon een snufje keueknzout door het voer wil ook wel helpen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:36

Ik vind het inderdaad een nogal verwarrend advies van de kliniek in Utrecht ! Buiten het feit dat lijnzaad ongekookt echt giftig is gaat het volgens mij ook pas werken nadat het gekookt is
Zaadjes die niet echt opengaan bij het koken komen er bij mijn pony ook in zijn geheel weer uit. Ik geloof niet dat ze dan ook werken, de andere worden gewoon verteerd. Er is trouwens wel lijnzaad wat je ongekookt kunt voeren, geplet lijnzaad. Ik blijf in ieder geval gewoon de "gewone" lijnzaad koken. Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:39

mijn paard deed dat ook..

wat je moet doen is het volgende..

bijvoeren van pavo mineralen spul..
en zeewier.

die van mij kreeg bij elke voedingsbeurt een schep van allebij.
na een tijdje was het over.

nu eet ze geen zand meer.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:26

Nog een vraagje aan de bokkers die lijnzaad koken: moet je na het koken het lijnzaad nog afspoelen? Met het koken krijg ik echt zo'n plakkerige smurrie in het water, mag dat aan de paarden gevoerd worden of moet het afgespoeld worden?

Beetje rare vraag misschien, maar als het blauwzuur oplost in water en je spoelt het gekookte lijnzaad niet af (in een zeef bijv), dan krijgen ze het toch alsnog binnen? Of verdampt het blauwzuur bij het koken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:48

ik heb geen idee wat er met het blauwzuur gebeurt, maar je mag 'het snot' gewoon geven. lekker glibberig in de slobber!!

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 12:12

Weet iemand ook of je bij die kant en klare slobber bijv Pavo (kun je die gewoon met water Let op:zonder te koken voeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:14

die slijm bij het lijnzaad is juist erg goed voor de darmen! niet afspoelen dus...blauwzuur verdampt bij het koken, de slijm zorgt er juist voor dat rommel uit de darmen wordt afgevoerd..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:05

kant en klare slobber kan je met gekookt water voeren, maar ook met gewoon koud water.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:37

merrieveulen schreef:
kant en klare slobber kan je met gekookt water voeren, maar ook met gewoon koud water.

Maar vaak zit er toch ook lijnzaad in de kant en klare slobber? waarom hoeft het bij deze dan niet Verward "gekookt te worden"

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:42

Dierenarts is net weg hier...(Quint heeft vorige week gaskoliek gehad en is nog niet "de oude", hij was vandaag weer triest en gaat steeds liggen,temp./pols/darmen zijn goed maar er zit iets te wringen en hij denkt geiriteerde darmen door een voor Quint teveel aan zand Ach gut ).
De Veeart(echte paardenarts) adviseerde me om lijnzaad te koken en hem dat minimaal 3 weken, maar liefst de winter door te geven.
Ik weet niet beter of je moet lijnzaad koken(en met snottig slijm en al voeren) en het dan ook nog niet langer dan 12 uur bewaren.
Maar ik ken ook paarden die al 10 jaar een handje ongekookte lijnzaad door hun brok krijgen en die doen het ook nog Haha! ....

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:48

valt volgens mij niet veel aan te doen.
maar zorg dat hij genoeg bijvoer krijgt.
dat hij geen zand moet eten omdat hij echt HONGER heeft Clown
maar als hij het echt te veel gaat doen zou ik wel opassen voor koliek.