Paard met psychische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:30

Clown Ik wil ook wel even met het paard praten hoor. Clown

(grapje Janneke)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:48

ellepel schreef:
best wel een verhaal hoor:
mijn merrie heeft het gekregen naar aanleiding van een hele simpele dekking... ze was altijd al wantrouwig tegenover vreemden en nu kwam de hengst.

ze wilde niet, dus werd gekluisterd, ze kreeg een praam op.
nog wilde ze niet gedekt worden.

eigenaar van de hengst zei dat t een vervelende merrie was, hij sloeg haar met een zweep, ze moest stilstaan..toen kon de hengst haar dekken.
ze was vastgebonden,een praam op, ze hadden haar bij de oren vast....
ze werd heel bang, rukte zich los, vloog ervandoor en belandde in het slootje naast de mesthoop...
bingo! tot aan haar nek toe vast in de modder.
met een tracktor hebben we haar eruit getrokken....

vanaf dat moment was het heel moeilijk haar te benaderen, ze was panisch!! ze stond 24 uur per dag op knappen als ze een vreemd geluid hoorde, alle vertrouwen wat ze had was helemaal weg.
een blaadje op de grond was aanleiding voor wegrennen.. soms best gevaarlijk, want ze sloot zich compleet af.

ze heeft rescue remedie gehad van bach. dit hielp iets, ze reageerde minder panisch als ze iets hoorde, ook kreeg ze speciale voeding( weet de naam niet meer sorry, voer voor nerveuze paarden)

en er is een acupressuur mevrouw geweest, die behandeling heeft enorm geholpen... vanaf dat moment kon je merken dat ze zich niet meer afsloot als er wat gebeurde, maar zelf ging kijken wat er was, ze stond weer open voor contact. al met al heeft het heel erg lang geduurd voor ze haar vertrouwen weer terug had.
het was zo raar, ze geloofde helemaal nergens meer in, ik heb met haar gewandeld, zo veel en zo vaak, overal heen en zo langzaam haar vertrouwen in mij hersteld..

die mevrouw die de acupressuur bij haar deed, kan ik je helaas geen adres van geven omdat ze inmiddels gestopt is( dit verhaal speelde al bijna tien jaar geleden)

Dit is dus ook het verhaal van mijn paard.Ze heeft dit meegemaakt toen ze nog niet van mij was maar ik haar wel verzorgde.Daarbij was ze nog zwanger van een tweeling die ze er dan maar weer af hebben laten komen.
Echt ze was een heel moeilijk en lastig paard.Maar ik heb zelf ook rescue druppels van bach gebruikt .Ook nog Nervelet van VSM.
Daarbij heb ik veel grondwerk gedaan .We hebben nu vertrouwen in elkaar.En soms als ze een terug val heeft gebruik ik weer rescue druppels.Maar dat is nog zelden.Het blijft een hevige ,snel over de rooie van iets ,maar zolang ik tot haar doordring kan ik met haar samen werken.De tijd dat ze zich van mij afsloot is voorbij.Soms was het net of ik met een betonblok bezig was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 07:48

moeilijk is dat he?
heb wel gehad, dat ze gewoon stilstond, langs me heen keek ergens in de verte. als je dan wat probeerde reageerde ze niet eens. zo frustrerend.
en een keer had ze en ontstoken oog. maar denk je dat we er zalf inkregen?

wat een drama zeg..uiteindelijk is de ontsteking vanzelf overgegaan, behandelen was onmogelijk, ze raakte zo in paniek dat ze begon te schoppen..

maar t klopt, bach remedie doet in deze gevallen best veel..

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:02

[quote="ellepel"]best wel een verhaal hoor:
mijn merrie heeft het gekregen naar aanleiding van een hele simpele dekking... ze was altijd al wantrouwig tegenover vreemden en nu kwam de hengst.

eigenaar van de hengst zei dat t een vervelende merrie was, hij sloeg haar met een zweep, ze moest stilstaan..toen kon de hengst haar dekken.
ze werd heel bang, rukte zich los, vloog ervandoor en belandde in het slootje naast de mesthoop...

Heb je die hengstenhouder wel een nekslag verkocht?
Wat een mafkees, zou hij dat met zijn vrouw ook zo doen???
Wij hebben afgelopen jaar hier een aantal merries gehad die gedekt werden, met een vriendlijke hengst die heel veel aan voorspel deed, alle merries lekker zonder praam.
Kan me hier laaiend over maken Boos! blij dat het weer goed gekomen is met haar.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:43

lisa_pluisje"]
[quote="ellepel schreef:
best wel een verhaal hoor:

Heb je die hengstenhouder wel een nekslag verkocht?
Wat een mafkees, zou hij dat met zijn vrouw ook zo doen???
Wij hebben afgelopen jaar hier een aantal merries gehad die gedekt werden, met een vriendlijke hengst die heel veel aan voorspel deed, alle merries lekker zonder praam.
Kan me hier laaiend over maken Boos! blij dat het weer goed gekomen is met haar.

Verdrietig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:45

ik was ook heel erg kwaad toen, maar toen verzorgde ik haar nog en was ze niet mijn eigendom( ik mocht wel alles met haar doen dus beschouwde haar haast als van mezelf)
ik heb staan schreeuwen toen zeg, ik heb die hengstemeneer uitgescholden tot en met. maar die zei alleen dat de merrie gedekt moest worden en wel meteen...
Verward

ze heeft uiteindelijk wel een veulen gekregen en ik heb haar kort daarna zelf gekocht omdat de huidige eigenaar haar zat was, het een gek paard vond en haar aan de slacht wilde verkopen....
je kon toen bijna niks met haar, geen halster om etc..etc...

pas toen ik haar zelf kocht en ze verhuisde kon ik er wat mee beginnen, maarw as ondertussen wel al een jaar nadat ze dat drama gehad had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:06

wij hebben ze daarom ook gekocht .alleen omdat ze anders terug gedekt moest worden.Maar haar eerste eigenaars gingen ook zo met haar om.
Ik heb nog een foto waarop je de littekens van de praam ziet zitten.Ben ook niet bij de dekking geweest maar de littekens die er op stonden zeiden genoeg.Ook hoe ze zich gedroeg , een totaal niet benaderbaar paard.
Maar alles is goed gekomen want nu denkt ze dat ze een hondje is en kruipt het liefst in mijn jaszak.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:46

Bedankt tot zover voor alle reacties! Ik heb er zeker wat aan.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:15

Goed hoor Arnoud..ik vergeef het je wel Haha! Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:52

Wij trainen regelmatig paarden met trauma's. En helaas zijn er daar meer van dan men denkt en me eigenlijk lief is..

Momenteel hebben we weer zo'n paard staan. Het bordje gevaarlijk was er al opgeplakt maar eigenlijk is het een angstig dier dat alleen zichzelf zou verdedigen indien nodig. De training van dit soort paarden vergt inderdaad geduld, maar ook vakmanschap. En mijn ervaring is dat het hele dankbare dieren zijn in het dagelijkse werk: ze gingen allemaal na training weer goed "bruikbaar" naar huis. In de training wordt ook de eigenaar intensief betrokken.

Getraumatiseerde dieren zijn heel goed te trainen via vertrouwensoefeningen, niet alleen freestyle oefeningen, maar oefeningen waarvan de "moeilijkheidsgraad" hoog is, zodat eigenaar en paard leren op elkaar aan te kunnen, elkaar in de waarde te laten, en te communiceren op een begrijpelijke en beslist niet zweverige manier. Daarnaast is bach, homeopathie (denk aan inwendige arnica!), acupressuur en osteopathie aan te bevelen ter ondersteuning van de training. Niet alles tegelijk natuurlijk, en bij elk paard werkt weer wat anders.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:25

Sportief hoor Janneke, top OK dan!

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:33

Kijk op zonnewende.org

Die vrouw Vey Houtzagers doet `t super!!!!!

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:34

Zij kan je paard helpen

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:30

Voor de trauma's van verleden kun jij Bach remedie Star of Bethlehem gebruiken. Werkt bij dieren en ook bij mensen.
Doe ik bij mijn paard en haar gedrag is enorm veranderd.