Advies gevraagd mbt voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:02

Citaat:
lenn schreef:Hmm ik zal hem 's middags dan ook nog wel hooi geven maar ik betwijfel of hij dat opeet aangezien hij de voorkeur heeft voor gras en hij eigenlijk de hele dag doet om zn ochtendhooi op te eten 'want het ligt daar toch maar' Maar kan het at least proberen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:06

lijkt mij duidelijk: eerst dus eten, dan op de wei.
O,ja vergeet trouwens niet mijn opmerking over het feit dat het een jong groot paard is he, die gewoon wat meer tijd nodig heeft.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:19

hij eet het wel op, maar hij gaat ondertussen ook nog ff grazen itt onze andere paarden.
Even laten zien dat hij er heus niet slecht uit ziet hoor! Lachen
Afbeelding
Afbeelding
Hij paste er niet helemaal op maarja

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:29

Ik denk dat hij gewoon nog een jaar nodig heeft, ziet er prima uit voor zijn leeftijd en maat, ik zou me er maar niet al te druk over maken, tijdens het werk wordt hij vanzelf bespierder, en daar hebben we het over, niet over vet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:46

Hmm, zal het even allemaal ophelderen Haha!

Hij gebruikt idd zeer veel energie aan het opbouwen van spieren (ongeveer een maand zadelmak), en misschien nog groeien (hoop het niet Knipoog ) En hij heeft ook echt de behoefde om lekker op de wei te zijn. Bovendien zetten wij de paarden voor school buiten, zodat ons mam dat niet hoeft te doen. Dus 's ochtends binnen houden is niet echt een optie.
Kuil/voordroog kunnen wij niet voeren, omdat we maar 3 paarden hebben, dus we hebben niet genoeg voersnelheid.

Tycho is al 2 keer ontwormd, omdat hij in het begin wat dun bleef. Dit is in overleg gegaan met een dierenarts. Hij is voor 800 kg ontwormd, dus dat moet genoeg zijn. En ook met 2 verschillende wormenkuren (andere werkzame stoffen)

Ons hooi is van goede kwaliteit en hij krijgt daar ook genoeg van. Hij kreeg eerst meer, maar daar kreeg hij een hangbuik van. En dat is ook niet de bedoeling. Hij moet op z'n ribben groeien en niet onderaan.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:19

Sorry hoor, maar je waar maak je je druk om? Hij ziet er super uit. Hoeft helemaal niet voller. Dit is een paard, zoals zoveel van die kastelen, die op de ribben gewoon zo zijn en niet voller worden. Tenzij je ze echt vet voert. En dat is zeker niet gezond.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:36

Welk merk voer heb je en hoeveel vetten zitten daarin?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:12

Vet heeft hij echt niet hoor. Er mag echt wel wat vet op, en daarvan wordt hij echt niet tè dik. Gewoon een beetje meer spek. Vet voeren daar doen wij sowieso niet aan.

En ze krijgen nu Havens draversbrok. Ik heb even geen idee hoeveel vetten daarin zitten (zit op school). We hadden het er al over om misschien sportbrokken aan te schaffen. Maar goed, daar hebben we niet zoveel verstand van, en ze doen het verder goed op deze brok. Maar als iemand ons hier meer over kan vertellen?

Melithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:37

ik heb ook zo een paard die dik moet worden, ze is 1.72 mtr. Maar mais is niet de oplossing naar mijn mening. Ik gaf mijn paard een kilo mais per dag. Omdat hier zoveel eiwitten inzitten en energie (de meeste mensen zijn in de veronderstelling dat dit niet zo is, maar ik heb me laten vertellen dat dit van origine voer is om varkens snel vet te mesten) konden mijn paard haar nieren het niet aan en kreeg ze bulten op haar rug. Toen ben ik het bij een paardevoedingsadviseur gaan vragen en die schreef me dit voor.

- minimaal 4 plakken hooi per dag
- total + (soort grasactig spul) daar geef je 3 emmertjes van ter groote van een foene griek emmertje.
- Equiral stud brok 3 tot 4 kilo per dag.
- 3 kilo slobber van hamco per dag (deze slobber kun je zowel koud als warm geven en kun je meteen geven (hoeft niet tijd te trekken). Dit is allemaal op natuurlijke basis en zorgt ervoor dat het gezond voor je paard blijft. Dit voer is niet overal te verkrijgen, maar ik koop het altijd bij Sta-rho ruitersport in Rhoon.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:43

Pendrag schreef:
Sorry hoor, maar je waar maak je je druk om? Hij ziet er super uit. Hoeft helemaal niet voller. Dit is een paard, zoals zoveel van die kastelen, die op de ribben gewoon zo zijn en niet voller worden. Tenzij je ze echt vet voert. En dat is zeker niet gezond.

Ik maak me ook absoluut niet druk! Ik had alleen wat vraagjes mbt maïs omdat ik hem iets vetter wilde hebben. Hij lijkt op de foto's dikker dan hij is. Vet voeren doe ik absoluut niet want ik hou niet van te dikke paarden.

Bedankt voor de tips melithya

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:41

Melithya is goed bezig. Ik ben zelf ook paardenvoedingsadviseur en ik zou het niet veel anders zeggen, enkel alleen extra tips.

Ik las dat het paard in kwestie draversbrok gevoerd kreeg. De bedoeling in de draf en rensport is dar het ranke paarden zijn met geen grammetje vet (bij wijze van spreke dan he) zet als bij andere snelheidssporten moet het zo licht mogelijk zijn. Wel draversbrok zit boordevol energie, maar daar wordt het paard niet dikker van. Probeer dan Basisbrok of idd sportbrok. Ik las ook dat het merk havens gebruikt werd. Nou heeft havens ook een hele goede slobber die droog gevoerd kan worden. Waarschijnlijk kun je daar makkelijker aan komen. Mais is per definitie niet slecht. Integendeel het zit boordevol energie en eiwitten, alleen sommige paarden reageren slecht op eiwitten (kan eiwit allergie zijn) Ik zo er niet meer dan 1 a 1,5 kilo per dag geven.
Verder las ik in het voerschema dat het paarde best nog behoorlijk wat voer krijgt. Als hij bij deze hoeveelheden aan de ranke kant blijf heb ik toch mijn twijfels of de darmflora wel helemaal optimaal is. En zoals al gezegd. Zo'n groot paard kan best 4 plakken hooi verwerken. Kan bij de hooibeurten eventueel ook lucerne voeren, daar worden ze ook voller van.

Vraagje. Total + kende ik nog niet, waar kan ik er info over vinden of krijgen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:48

Dus je raad eigelijk aan om de hoeveelheid brok (3x per dag 1,5 schep) te vervangen door sportbrok. Overigens krijgt hij die maïs in dat schema nog niet. Wel 3 scheppen pulp en 3 plakken hooi.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:27

Arnoud schreef:
Mais is per definitie niet slecht. Integendeel het zit boordevol energie en eiwitten, alleen sommige paarden reageren slecht op eiwitten (kan eiwit allergie zijn) Ik zo er niet meer dan 1 a 1,5 kilo per dag geven.

Bedoel je echt kilo of schep? Want voordat je aan de kilo zit met dat spul..? Ik heb vandaag een zak maïsvlokken gehaald en daar krijgt hij nou 3x per dag een halve schep van en dat wou ik dan opvoeren tot 3x 1 schep..?

En volgens mij zit er niet zo heel veel verschil in draversbrok en sportbrok..?
Citaat:
DraversBrok®
DE complete sport- en prestatiebrok voor paard of pony (ook wel biks genoemd)(energie-rijk en eiwit-arm). Energie-niveau = 12.0 MegaJoule.
DraversBrok is HET prestatievoer bij uitstek; samengesteld op basis van alleen natuurlijke granen en grondstoffen. Naast veel granen bevat DraversBrok ook lichtverteerbaar lucerne-eiwit en veel lijnzaad. Dat zorgt voor een constante perfecte conditie en een glanzende huid van uw paard of pony.

BASIS-Sportbrok
Algemene "non-heating" onderhouds- en conditiebrok voor lichte/middelzware prestaties. 11.0 MJ. Basis-Sportbrok bevat naast voloende energie ook alle noodzakelijke vitamines, mineralen en sporenelementen voor een perfekte konditie. Goede smakelijkheid en prima opname.
Basis-Sportbrok is ook zeer goed in te passen in een manegerantsoen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:04

Om terug te komen op de mais: wij hebben de fries, die niet dik te krijgen is, ook op de snijmais gezet. en ze deed het er super op. Ze werd er niet veel vetter van, maar ze zag er net ff iets beter uit. Ik denk dat dat is wat je met jouw paard ook wilt bereiken? Wij haalden de snijmais ook gewoon bij een boer. let wel op dat je niet teveel geeft, of dat je het te lang laat staan.. onze paarden hebben al 2 x koliek gehad door teveel, of beschimmelde mais. En vooral; Rustig opbouwen.. beginnen met 1 handje per keer om het zo maar te zeggen! Succes ermee
(ps. je paardje zit super in zijn vacht!!)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:37

Er zit wel degelijk verschil in draversbrok of basis brok. Zoals het er staat is draversbrok eiwit arm. Eiwit rijk voer is juist hetgene waar paarden voller van worden. In het najaar is gras namelijk ook extra eiwit rijk. Dit doet de natuur, om grazers extra reserve voor de winter mee te geven. In mais mag dan dus veel eiwit zitten, maar dat is juist de bedoeling voor een product dat velal gebruikt wordt voor het vollermaken van het paard. Kijk met snijmais uit dat je niet teveel geeft en ndat het niet beschimmeld is. Ik ben zelf geen voorstander om voedingsproducten en gewoontes toe te passen op paarden, omdat dit ongezond voor paarden is. Dit heeft te maken met het verschil in de spijsverteringssysteem van bijde diersoorten. Had ik ook al gezegd dat lucerne ook een goed "vulmiddel' is?

Je paard ziet er overigens niet slecht uit, maar ken idd wel NET even iets extra's gebruiken.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:04

Hmm oke dan zal ik eens voorstellen om deze op sportbrok ipv draversbrok te zetten, misschien zijn die pulp en maïsvlokken dan niet eens meer nodig!
Bedankt!

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:45

hey lenn,
ik heb mijn paard sinds vorig jaar op havens compact brokken staan i.p.v. draversbrok daar doed ze het erg goed op verder staat ze ook op snijmais waardoor ik haar toch net wat voller krijg en bij ander vulmiddel (zoals hooi, maismeel en pulp)lukte dit niet.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:28

Zoals ik al zei, wees voorzichtig en blijf allert met voer voor koeien zoals snijmais en van dat vette zware kuil en zwaar kunstmatig bemest beweiden. Dit is niet geschikt voor paarden wegens een ander verteringssysteem dan koien. Doordat paarden bij de vertering gebruik maken van hun blinde darm (die vele malen groter is dan bij de mens) kunnen paarden op grasgronden overleven, waar koeien zouden verhongeren. Doordat de blindedarm een snelle voedingsopname heeft in tegenstelling tot de maag (vier magen bij een koe) is dhet rendement veel lager. Hierdoor heeft een paard lichtverteerbare voeding nodig. Geldt dus ook voor laida, als het paard van "eigen" dieet niet goed op gewicht blijven kan, kijk dan of het spijsverteringsysteem misschien niet optimaal werkt. Ik ben van mening, dat als een paard zo'n drastisch middel als snijmais nodig heeft om op gewicht te blijven, er eigenlijk meer aan de hand moet zijn. Zo'n paard zou dus verhongeren als ze op hun natuurlijke grasgronden (toendra's/steppe) zouden leven.

Dat is dan mijn mening, maar als iemand snijmais goed bevalt, hoef diegene dat natuurlijk niet te veranderen. Allen, als mijn paard niet op een normale manier op gewicht zou kunnen blijven, zou ik verder kijken.

Ik ben gewoon klein gebleven, ik stel nogsteeds de vraag waarom Lachen :-+

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 18:40

Oke nou ik zal eens vragen bij de dierenvoederzaak wat voor soorten Havens brok ze allemaal hebben. Aangezien die draversbrok die we nu hebben degene is die het minst dik maakt kan dat al een hoop verklaren en hoef ik hopelijk uiteindelijk niks meer bij te voeren als ik overschakel op een andere.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:21

Oke, ik wens je veel succes met je paard, maar dat zal wel lukken, toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 07:43

wil je perse een brok voeren?
ik heb vrij lang muesli zonder haver gevoerd van Havens, op hun site staat best veel info.
ik vind zelf die muesli uitstekend geschikt, omdat je er vrij weinig van kunt voeren met veel resultaat..
en anders zou ik gaan voor de derby compact brok...
http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:13

Hmm nouja ik zal me eens laten informeren bij de voederzaak.
Onze ervaring met muesli was dat ze daar vrij dun van werden, maar je hebt natuurlijk heel veel verschillende.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:59

en er komen er ook steeds meer bij....
Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:55

Toen meusli's op de markt kwamen, waren die ook veelal voor het lijnen (daar werden ze met succes voor gebruikt altans. Tegenwoordig zijn er heeel veel meusli's bijgekomen net zoals bij brok voor topsport, sobere rassen, nerveuse rassen, rensport en ga zo maar door. Dus ze zijn er ook als compleet voer.Persoonlijk geeft ik ook liever meusli dan brok, maar dat moet idereen natuurlijk zelf weten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 10:34

Arnoud schreef:
Persoonlijk geeft ik ook liever meusli dan brok, maar dat moet idereen natuurlijk zelf weten.

Waarom?