mijn paard gooit dr bovenlip omhoog :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:07

Ik blijf er bij dat het op flemen lijkt. Is dit een maal of slaat ze met haar hoofd?? Ik ken ook een paardje wat klappert met de lippen tijdens het rijden. Dat duid vaak op spanning. Misschien is dat bij haar ook het geval? Dan zou je meer naar ontspanning moeten rijden... Ik doe maar een gooi hoor. Ik zie verder niet wat ze doet tijdens het rijden. De foto die je net plaatste lijkt imo meer op flemen dan op iets anders. Echt een duidelijk beeld hebben we dus niet zo.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:10

Riant schreef:
In het nederlands noemen we dat bit ringen Petraken Knipoog hahahaha en ze zijn inderdaad 9 van de 10 keer overbodig

Het kan een vraint van headshaken zijn. Als het een jong paard is zou ju kunnen controlleren of hij neit aan het wisselen is en het wellicht doen omdat hij last heeft van zijn gebit. Of een probleem met de aanleuning.
De oorzaak hoeft niet perse bij het hoofd of de mond te zitten. Als een paard last van zijn rug of hald heeft willen ze ook nog wel het hoofd om hoog gooien.

Ik zou voor jezelf even nagaan bij welke oefeningen ze het doet en even naar het gebit kijken.

Helemaal niet meer aan gedacht dat jullie dat bitringen noemen. Clown

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:18

Toch denk ik dat het rijtechnisch is, uit protest tegen het "vasthouden"
Ik zal dit wel even voor je navragen bij mijn rijinstructeur. Hij is opgeleid bij de spaanse rijschool in Wenen en heeft verder veel studies gedaan naar paarden in het wild. Als hij het niet weet, dan weet ik het ook niet, en zal ik met er niet meer mee bemoeien, oke?

Flemen is het zeker niet, ook al lijkt het erop. Het heeft ook niet met het fleem gedrach te maken.

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:53

Beetje late reactie maar ik las het topic nog eens terug. Nu ik die foto zie: mijn pony heeft echt precies hetzelfde. GEEN flemen, nee. Ik heb zowieso nog nooit een paard zien flemen tijdens het rijden. Ik denk dat het bij mijn paard een uitdrukking van spanning is. Ze doet het vooral als ze iets moeilijk vind. Misschien ook nog een uitdrukking van pijn (wat zich ook uit in spanning, overigens) daarom wil ik haar een keer door de fysio/masseur laten nakijken (ellen immink) Maar eerst even geld opsparen. Laat het wel weten als ik het gedaan heb en het bij mijn pony hielp...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:26

Als je de neusriemen eraf doet, doet ze dan haar mond open?
Misschien probeert ze onder de druk van het bit uit te komen maar doet ze dit omdat ze haar mond niet open kan doen ...

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:14

xcynthiax schreef:
nee! ik weet heus wel wat flemen is, maar ze neemt dr hoofd ook elke keer mee!

Met flemen kunnen ze hun hoofd ook gewoon meenemen,
het hoeft niet maar kan wel!!(veel paarden doen dit..)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:35

Mischien heeft ze liever een roestvrijstaal bitje dus geen argentaan o.i.d.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:50

Schud ze met haar hoofd en rammelt het bit dan? Het paard van een kennis van mij deed het ook. Zonder enige goede verklaring. Het leek op een tic. Als het paard het deed, moest je gewoon een hele lichte druk op het bit zetten en dan stopte het paard ermee.
Kijk, als ze de teugels uit je handen trek dan zou je het kunnen zien als een manier om onder het werk uit te komen. Net als wat anderen hier al hebben gezegt, probeer eerst alle lichamelijke oorzaken uit te sluiten en ga dan eens rijtechnisch kijken. Is dat niet het geval, dan heb je gewoon een maf paard. Haha!
Succes ermee, hopelijk vind je er een oplossing voor.