nieuwe stal, paard staat naast luchtzuiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:31

Mijn paard staat tegenover een enorme luchtzuiger.Ik kan me er niet druk over maken.Geen van de paarden heeft het overgenomen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:59

gouda schreef:
Op de stal waar ik vanaf deze zomer ben gaan staan staan meerdere luchtzuigers (waarvan 1 naast mijn paard en 1 tegenover) en wevers. Mijn paard heeft het (nog) niet overgenomen. Toch blijf ik er stiekum angstig om en geef haar extra kuil en stro.

Dit lijkt me meer een probleem van "slecht stalmanagement" als er meerdere luchtzuigers en wevers staan.
Hebben de paarden wel voldoende te doen ? komen ze naar buiten ? Krijgen ze genoeg ruwvoer ?
Het extra kuil en stro van jou, lijkt me nog niet zo'n slecht idee als ik het zo lees.... Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:59

Bij ons staan 4 lieverds op een rij.... De eerste schraapt met haar hoeven over de vloer, de 2e trekt tijdens het eten haar benen omstebeurten zo hoog op dat ze haar voorbeen bijna in haar voerbak kan zetten, de buurman ernaast doet, vooral tijdens het eten, lekker luchtzuigen, en de dame daar weer naast weeft.....
Als ze dit allemaal van elkaar moeten overnemen dan ben ik zeer benieuwd naar de uitkomst.... =>
Gelukkig komt het bijna niet voor.... De kans dat ze iets overnemen is groter als je een jonger dier en een ouder dier met "gebreken" dagelijks in duo-vorm neerzet. (dus altijd samen op de wei, geen anderen erbij bijv.)

=>Een schrapende, soort spaanse-pas-oefenende wever die luchtzuigd :?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:04

Heb altijd begrepen dat een paard gaat luchtzuigen omdat er iets niet klopt in zijn leven (slecht huisvesting, te weinig beweging, te veel energie in het voer etc..) Als er meer paarden op 1 stal het hebben kan er iets mis zijn met het stalmanagament.

ZOu best willen dat paarden gedrag van elkaar overnemen. Dan zet ik hem ook naast een paard wat geen dekens sloopt of een hele snelle, Lijkt me leuk!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:04

Heb altijd begrepen dat een paard gaat luchtzuigen omdat er iets niet klopt in zijn leven (slecht huisvesting, te weinig beweging, te veel energie in het voer etc..) Als er meer paarden op 1 stal het hebben kan er iets mis zijn met het stalmanagament.

ZOu best willen dat paarden gedrag van elkaar overnemen. Dan zet ik hem ook naast een paard wat geen dekens sloopt of een hele snelle, Lijkt me leuk!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:05

Paardne nemen in principe dit gedrag dus niet over van andere paarden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:05

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:06

woeps foutje bedankt; mijn computer kreeg kuren

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:12

Het ex-paard van mijn vader was ook een verstokte luchtzuiger. Heeft zo'n 2 jaar langs mijn paard gestaan maar die heeft het nooit overgenomen. Op de manege waar ik vroeger reed stond ook een fjord die het vreselijk erg te pakken had, maar ook geen enkel ander paard op de manege heeft ooit het gedrag nagebootst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:57

Citaat:

Dan bel ik Anky ff en vraag of mijn paardjes een tijdje naast Salinero mogen staan Haha!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:09

Vanessa schreef:
Thanks voor de link Vonnie, maar ik zou heel graag ervaringen willen horen van paardeneigenaren wiens paard naast een luchtzuiger staat of op andere manieren ervaring hiermee hebben.

Mijn vorige en mijn huidige paard hebben jaren naast een luchtzuiger gestaan. En dat kan gewoon prima. Het luchtzuigen ontstaat door bijvoorbeeld verveling. Als een paard bepaalde gedragen die hij wil uiten niet kan uiten kan hij een stalgebrek krijgen. 1 van die stalgebreken kan bijvoorbeeld luchtzuigen zijn. Helaas is het luchtzuigen verslavend, waardoor het iets ' blijvends' kan worden.

Het is niet zo dat er sprake kan zijn van na-apen.

Tenminste dat is mijn mening hierover.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:16

Hoi!
Mijn paard heeft ook geruim een half 6 naast een luchtzuiger gestaan (dat paard stond wel met band!!!!!!!) en mijn paard heeft niks overgenomen ofzo...

Er zijn wel paarden die bepaalde dingen kunnen overnemen, (net zoals kuilen graven in een bak) maar ik vind dat als jij je paard naast een luchtzuiger hebt staan je wel van de eigenaar van dat paard mag verwachten dat hij hem tenminste een luchtband omdoet... en of ze luchtzuigen nou ook overnemen? Geen idee, volgens mij is het echt puur iets uit verveling wat een paard zich heeft aangeleerd...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:17

Valentinotje schreef:
maar ik vind dat als jij je paard naast een luchtzuiger hebt staan je wel van de eigenaar van dat paard mag verwachten dat hij hem tenminste een luchtband omdoet... en of ze luchtzuigen nou ook overnemen? Geen idee, volgens mij is het echt puur iets uit verveling wat een paard zich heeft aangeleerd...

Toch echt nog niet misschien dat mijn paard een band om zou krijgen, waardoor hij een redelijk risico op interne beschadigingen loopt en gewoon minder happy lijkt te zijn, omdat een ander zich stoort aan zijn luchtzuigen.
Dan zoeken ze maar lekker een andere stal Bloos

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:14

Pride staat van 's ochtends 9 uur tot een uur of 4 buiten, hij heeft een stal van 3,5 bij 5 meter en hij kan met zijn hoofd naar buiten, dus vervelen hoeft hij zich niet echt.
Buiten staat hij niet met zijn buurman dus als ik de meeste ervaringen zo lees kan ik hem wel naast die luchtzuiger laten staan.
De luchtzuiger naast hem heeft geen band om, die tegenover hem wel maar toch lukt het haar nog... heb dus niet echt het idee dat het goed werkt (of hij zit te los).
Bovendien doen ze het niet "fulltime" omdat ze meestal met hun hoofden naar buiten staan.

Ik denk dat ik hem daar gewoon laat staan!
Bedankt allemaal voor de reacties!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:15

[quote="Valentinotje"] maar ik vind dat als jij je paard naast een luchtzuiger hebt staan je wel van de eigenaar van dat paard mag verwachten dat hij hem tenminste een luchtband omdoet...quote]

Mmm, ben ik niet helemaal met je eens. Je had namelijk niet mijn paard willen zien toen hij nog met luchtzuigband omstond......... Het heeft ongeveer 3/4 jaar geduurd voordat het gat naast zijn luchtpijp geheel dicht was (ondanks dat zijn band helemaal bekleed was met echt schapenbont!)

Trouwens vind niet dat je iemand kan verplichten een luchtzuigband om te doen, eventueel in overleg om te proberen maar zeker niet verplichten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:35

Luchtzuigen wordt niet overgenomen. Mijn merrie staat al jaren naast haar ponyvriendinnetje. Die is nooit gaan luchtzuigen. Ze heeft 5 jaar naast twee andere paarden gestaan. Nooit gaan luchtzuigen. Ook haar veulens zijn nooit gaan luchtzuigen (terwijl ze het toch regelmatig voor heeft gedaan).

Wel komt op sommige stallen (o.a. door stalmanagement en de wijze van voeren) vaker luchtzuigen voor.

Bijvoorbeeld eerst brok voeren en dan pas hooi... Weinig hooi voeren, veel brok...allemaal manieren om een paard sneller aan het luchtzuigen te krijgen.

Maar voor overnemen is nooit enig bewijs gevonden.

Verder zijn die luchtzuigerbanden gruwelijke ondingen. Mijn paard heeft er een beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden Boos!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:13

Volgens mij is er zelfs onderzoek naar geweest dat paarden luchtzuigen, weven en andere stalgebreken niet overnemen van elkaar.

Ik denk idd dat wanneer er veel paarden op 1 stal gebreken vertonen je eerst na moet gaan of de stal wel de juiste is. Maar vaak gaan paarden die een gebrek al hebben na verhuizing gewoon door hiermee, ook wanneer de stal verbeterd is.
Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik naar jou huisvesting kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:32

Ik denk dat je stal wel oke is, misschien is dat paardje juist op die stal gekomen omdat hij dat luchtzuigen op een andere stal heeft gekregen.

En dat copieren van gedrag kan geloof ik wel, maar dat is dan in een kudde, sociaal geaccepteerd gedrag vertonen. Mijn paard heeft de neiging gehad om zijn weidemaatje te copieren. Hij stond als laagste in de rang bij een groep ruinen. Hij ging zij aan zij net zo draven en alles precies hetzelfde als zijn maatje doen. Maar als er werd gevoerd, maakte hij plaats.

Als ik met een dressuurruiter in de bak ben, zeg ik wel eens, goed kijken, dan kun je het nadoen, maar dat is nog niet gelukt, helaas.