Artrose....iedereen die er iets vanaf weet....help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 10:59

even voor de duidelijkheid.....iedereen denkt hier nu opeens dat is een dierenbeul ben ofzo omdat ik rijd met pijnstillers, maar het is ook een ontstekingsremmer en ik weet niet beter. De dierenarts zei dat ik dit nog kon proberen...en aangezien ik er nie zo heel veel verstand van heb .....

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:05

Ik weet nu wel een beetje hoe je je voelt
Iedereen is tegen je.....

We menen het wel maar het komt hard op je af als je het leest.

Ik denk echter dat we allemaal een eigen voorstelling van je situatie hebben. Wij mogen allemaal maar beperkt (of helemaal niet) rijden.

Luister naar wat jou DA je verteld en doe wat hij zegt. Hij kent de situatie het beste....en bel hem ander nogmaals om te overleggen wat je hier allemaal leest en of je het nu wel juist doet!!

Hou je ons nog wel op de hoogte ?
En geef je paard een dikke knuffel Ach gut
(die kan er ook niks aan doen tenslotte)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:05

Er wordt hier niet beweerd dat je een dierenbeul bent, maar wel dat het niet verstandig is om met pijnstillers te gaan rijden. Het paard voelt nl. niet wat hij doet en daarmee kun je het probleem verergeren. Als jouw da heeft gezegd dat het kan, moet je erop vertrouwen dat het kan. Je vraagt naar onze ervaringen, en die hebben we je bij deze gegeven. Zoals gezegd: de mate van artrose varieert enorm. Het ene paard kan er heel goed mee uit de voeten terwijl het andere paard geen stap meer kan zetten. Ik rijd zelf ook nog op mijn paard met artrose hoor Knipoog !!

Waar je wél rekening mee moet houden is wat jij zelf wilt bereiken met dit paard. Dat is een kwestie van reëel zijn. Als jij méér wilt en het paard kan het niet, dan moet je jezelf en je paard niet frustreren door met hem verder te willen.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:13

iedereen zegt wel dat hij eerst zonder pijnstillers goed moet lopen...
maar dat KAN dus niet eens.....
Misschien dat dat glucosamine dan helpt maar daar zou ik tog eerst even voor moeten sparen, aangezien ik vanaf nu alles zelf moet betalen omdat al die behandelingen bij de kliniek al genoeg gekost hebben.

En als ik niet kan rijden, hoe moet ik hem anders de beweging geven Verward longeren gaat niet want doordat hij zoveel energie heeft kan ik hem niet houden en zou dat gevaarlijk kunnen zijn als hij in de longe trapt ofzo.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:17

Mischien dat iemand mij uit kan leggen wat het bezwaar is van licht werk tijdens pijnstillers? In dit geval dan he?

Ik heb altijd begrepen dat artrose patienten het beste gedijen bij lichte en regelmatige arbeid. Ik heb zelf een paard met artrose en ik kan echt merken dat ze zich beter voelt bij iedere dag een half uurtje/3 kwartier licht werk dan dat ik haar stil laat staan. Als ik haar 1 of 2 dagen stil laat staan loopt ze tegen het kreupele aan. Terwijl bij regelmatige arbeid ze alleen de eerste 2 rondjes op gang moet komen.

Kan het dan niet zo zijn dat het soms juist helpt om met pijnstillers het rijden weer te gaan opbouwen? Juist door beweging worden de gewrichten weer gesmeerd. Door deze smering neemt de pijn/gevoeligheid van je paard af. Die pijnstillers kunnen dan toch helpen door deze periode heen te rijden?

Uiteraard moet je dit alles wel met beleid en verstand doen maar pertinent verkeerd is het toch niet?

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:20

...ja ik zie het gevaar dr ook niet van......maar wat gebruik jij dan bij je paard als ik vragen mag?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:31

Wat ik nog wel wil vermelden is dat het me logisch lijkt dat je paard eerst weer fatsoenlijk kan lopen voordat je erop gaat zitten.

Marielle, ik ken je situatie niet , dus daar oordeeel ik niet over.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:36

ja hij loopt nu ook weer goed........
maar ik moest dit 2 weken aankijken en dan ga ik weer naar de dierenarts en zal de alternatieven vragen en of hij dat glucosamine kent en hoe ik het verder moet gaan doen.....
Bedankt voor alle adviezen van iedereen! en ik meld het ff als ik meer weet!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:38

Glucosamine wordt niet door DA voorgeschreven hoor! Is nog niet wetenschappelijk getest.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:40

Een optie is Hyonate
Mijn bijrijdpaardje had ook artrose en daar gebruikte we dit ook voor haar.
Dit is als het ware kraakbeen wat ingespoten wordt zodat ze weer soepel wordt in d'r gewrichten heb er hele goede ervaringen mee.
Bij Natasja was het 2x in het jaar dat ze het kreeg en de dosis hoefde niet verhoogt te worden naderhand. Enkel in het begin van de kuur wordt er 2 keer vlak achterelkaar ingespoten en het voordeel is dat het niet alleen waar de artrose zit helpt maar het hele lichaam. Alleen is het altijd afwachten of het aanslaat want soms slaat het bij sommige paarden niet aan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:52

Lestria schreef:
Als ik haar 1 of 2 dagen stil laat staan loopt ze tegen het kreupele aan.

Ik weet niet wat bij jou "stil" staan is: box of paddock? Als ik mijn paard echt stilzet, valt ze zowat haar box uit Huilen . Ze staat dan ook zo lang mogelijk buiten. In de winter van 8:30 's ochtends totdat het donker wordt. In de zomer als het effe kan de hele dag. Dan gaat het prima, want idd: meer beweging is beter vanwege de smering van de gewrichten. Daarom heeft mijn da ook aanbevolen haar vooral wel te blijven rijden. Maar naar wat zij aankan.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:08

Die van mij staat nu nog dag en nacht buiten....alleen als het heel erg regent (zoals gisteren)gaat hij naar binnen....en dat inspuiten? is was dat maar 1x in het half jaar en de rest van de tijd hoefde je er nix meer aan te doen?? en weetje of dat duur is?

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:49

Ik weet niet of er verschillende manieren van inspuiten zijn.
Wij hebben het toen in Belgie laten doen omdat het in Nederland verboden zou zijn.

In principe wordt er een soort vloeistof op de plaats van de artrose gespoten en dat werkt als een soort van filter tussen de gewrichten in.
(ik ben heel slecht in uitleggen, hopelijk is het een beetje duidelijk. Knipoog ).
Met de foto's die toen zijn genomen ben ik naar de hoefsmit geweest en die heeft adhv die foto's het beslag aangepast.

Maar nogmaals, dit helpt niet bij iedere vorm van artrose!
Als jouw dierenarts zegt dat deze methode niet werkt bij jouw paard, kan je natuurlijk altijd een second opinion aanvragen.
Maar houdt er rekening mee dat je misschien hetzelfde te horen kan krijgen.

De kliniek in Belgie heet trouwens Moerbeke, als je verdere gegevens wilt moet je het maar even doorgeven. Dan zal ik die opzoeken en even naar je pb-en

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:55

Stilstaan is bij mij niet werken. Ze staat dagelijks van 9 tot 5 buiten en zomers 24/7.

Ik gebruik Equiflexion van de Paardendrogist.

Josfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:33

Hallo allemaal,

Mijn vriendin rijdt op een manege en bij die manege woont een meneer die een middel op de markt brengt dat helpt (bij mensen in ieder geval) tegen arthrose en osteoporose. Het is een soort voedingssupplement in vloeibare vorm, dat geen bijwerkingen heeft. De eigenaar van de manege gaat het nu ook gebruiken/uitproberen bij de paarden.
Ik heb gehoord dat het bv. ook helpt tegen zweetvoeten Haha!
Als iemand behoefte heeft om deze man te bellen, dan vraag ik zijn telefoonnummer wel.
Ik hoor het wel.

mvg.,
Josfoto

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:01

Marielle88 schreef:
even voor de duidelijkheid.....iedereen denkt hier nu opeens dat is een dierenbeul ben ofzo omdat ik rijd met pijnstillers, maar het is ook een ontstekingsremmer en ik weet niet beter. De dierenarts zei dat ik dit nog kon proberen...en aangezien ik er nie zo heel veel verstand van heb .....

Dierenbeul bedoelen we vast niet, alleen het advies van de DA vind ik vaag.
Mijn geval is ook anders waarschijnlijk. Acuut stokkreupel met een ontsteking.
Ik ben nu van "flink pijnstillers en flink kreupel" bevorderd naar "geen pijnstillers en nog kreupel". Ik kan zo precies volgen hoe ze zich voelt, hoe ze loopt en wat ze zelf wil doen.
In de bak heb ik voor haar helemaal afgeschreven, die is zowiezo aan de zware kant en ze heeft altijd duidelijk aangegeven dat ze op de harde grond veel liever loopt. Blijkbaar wist ze het zelf al.
Je moet echt wel verder gaan zoeken naar een glucosemiddel dat bij jullie past, dat lijkt toch echt de moeite waard.
En we bedoelen het allemaal goed met jullie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:46

Eerst eventjes een vraagje, arthrose in de spronggewrichten zeg je ? bedoel je spat ? zie http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

want in dat geval is er een nieuwe behandeling welke in 90% vd gevallen helpt ! Tildren (zoekfunctie)

Zo niet, dan heb ik wel een paar tips voor je, want mijn paard heeft het al van voordat ze was ingereden, ze is nu bijna 18 en ik rij haar dagelijks, ze loopt dan ook gewoon goed en is maar 1x in haar leven kreupel geweest terwijl elke DA die de rontgenfoto's ziet maar 1 oplossing heeft: afmaken.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:44

Mist, wat zijn die tips dan?
Toen de veearts foto's van mijn paard had bekeken was ook het enige wat hij zei: "Dit paard had al lang afgemaakt moeten zijn". Nu een aantal jaren later heeft ze nog geen pas kreupel gelopen door artrose (wel door een peesprobleem).
Ik voer dus Equiflexion maar als jij bruikbare tips hebt hoor ik ze graag!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:25

Het is dus geen spat ?

ok dan
- een goede hoefsmid is een absolute must, een die kijkt hoe het paard WIL lopen, niet hoe een paard op zijn benen HOORT te staan (geen stand veranderen dus dat levert alleen maar extra slijtage op). Gebleken is dat een bekapmethode (of beslag) waarbij iets meer van de teen weggehaald wordt zodat het paard zijn voeten makkelijker naar voren kan zetten veel verlichting geeft. Bij mijn paard, die pas op 14 jarige leeftijd in draf onregelmatig ging lopen, hielp dit dusdanig dat ze sindsdien niet meer kreupel is geweest, EN, het beste van alles is nog dat het rontgenologisch beeld niet veranderd is in die 4 jaar ! het blijft met dit beslag dus stabiel OK dan! Ik kan je foto's sturen van mijn paard, is toevallig gisteren nog beslagen zodat je een idee krijgt (wel eventjes je prive emailadres pb-en, ik wil je ook de rontgenfoto van mijn paard sturen zodat je een beetje een idee van de ernst krijgt)
- Beweging: opsluiten in een stal is voor arthrose paarden nog erger dan bij een gezond paard, liefst dus snachts in een uitloop stal (die van mij kan altijd een wandeling maken in de bak Haha! tenzij het echt hondeweer is, dan sluit ik ze wel op) en overdag in de wei natuurlijk.
- Rijden: in al die jaren heb ik redelijk veel gedressuurd met haar, maar wel lange warming up in acht nemen, en goed uitstappen. Niet overvragen (zijgangen bv niet te veel oefenen, ruime voltes e.d.) en niet springen met zo'n paard ! STappen over de harde weg is goed voor de doorbloeding, maar draven doe ik nooit.
-Longeren: heel erg met mate ! ik vind het te belastend, als ik terug kijk denk ik dat ik ze dit jaar zo'n 5 keer totaal gelongeerd heb.
- Supplementen: vind het moeilijk een oordeel over te geven, aangezien mijn paard nooit kreupel is. Toch geef ik ze wel jaarlijks een kuur (in het kader van baadt het niet ....etc.) de laatste kuur was Arthri-Matrix van Cavalor, dat bevat niet alleen glucosamine en chondroitine maar ook hyaluronzuur, de bouwstenen van gewrichtsvloeistof. Ook heeft mijn paard een Tildren kuur gehad (en binnenkort krijgt ze het weer) ook al zou het volgens de DA geen nut hebben (te ver gevorderd stadium) heb ik duidelijk verschil gemerkt in de gangen....veel ruimer. Ik ben trouwens niet de enige die dat is opgevallen, 2 vriendinnen (Dizzy en KellyenXena op bokt) hebben dit bevestigd.
- Conditie: zorg dat het paard zeker niet te zwaar wordt ! alle kilo's te veel zijn extra belasting op de gewrichten!
- Zadel (dit gaat misschien vreemd klinken) maar ik heb gemerkt dat mijn paard er last van heeft als ik het zadel te ver op de schoft leg (kwestie van millimeters!) Mijn verklaring hiervoor is dat een artrosepaard toch al een typische kortere gang heeft, en als de schouder niet lekker vrij ligt, dan hinder je daar het paard extra mee.

en verder (schiet me nu ff niets meer te binnen) gewoon genieten van je paard, ook al voel je een zwaard boven je hoofd hangen, het hoeft allemaal niet zo erg te zijn!

Ik snap dat verhaal over de pijnstillers/ontstekingsremmers niet helemaal, heeft jouw paard die voor de arthrose of de peesklap ? Mijn paard heeft voor arthrose nog nooit dit soort middelen gekregen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:50

Ik raak een beetje de weg kwijt met alle middelen die genoemd worden, blijkbaar zijn er toch wel heel veel.
Wat is bv de Tildren kuur en waar is die te verkrijgen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:55

Ik heb de bijsluiter van Tildren ingescanned, dus iedereen die dit wil, ff een pb-tje met je emailadres! Elke DA kan het bestellen en toedienen, bijwerkingen heeft het niet, behalve dat tijdens het infuus (of injecties gedurende 10 dagen) er lichte koliekverschijnselen/spiertrillingen op kunnen treden. Mijn paard had er geen last van.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:26

Halloo....
Nou vandaag ben ik naar de DA geweest voor nieuwe medicijnen en nog wat info enz....
Zelf had hij de kliniek nog even gebeld en het blijkt tog wel ernstig te zijn...het was trouwens geen atrose in de spronggewrichten maar in de kootgewrichten Verward

Ik heb nu Prime Val meegekregen......en nog voor een maand pijnstillers, in die maand moet ik het langzaam afbouwen en moet hij daarna zonder pijnstillers hetzelfde lopen. Als dat niet het geval is dan is er gewoon niet veel aan te doen zei hij.

Wie weet wat prime val nou precies is en wie heeft er goede ervaringen mee?

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:39

hoi hoi

ik denk dat jij het beste voor je paard wil maar denk er wel aan met pijnstillers dat je paard dan geen pijn voelt dus er gewoon doorheen loopt dat kan op den duur de artrose aleen maar verergeren.
Ik denk dat het beste is primeval of een ander supliment te gaan gebruiken zo dat je paard er echt van op knapt.
Want pijnstillers werken maar even en hoe langer je het gebruikt hoe minder ze werken + ze tasten de ingewanden van je paard ernstig aan als je iedere dag gebruikt je maat het dus aleen maar erger.
IK denk dat je paard veel meer heeft aan zo'n supliment als aan pijnstillers.

sucses er mee

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:52

Hoi

Het paard van mijn moeder kreeg na een peesblessure(en dus een periode van rust) artrose. Op de eerste foto's was er amper artrose te zien en een half jaar later was zoveel erger geworden dat ze er kreupel op liep. Toen zijn de gewrichten ingespoten met een bepaald zuur om het bot(?) te etsen(gladder maken) en dit heeft goed geholpen. Ze rijdt nu weer elke dag(dressuur) en af en toe spring ik met haar.

Ik dacht trouwens dat je met pijnstillers niet mag rijden... het paard heeft dan geen pijngrens en loopt er doorheen. Of is dit anders met artrose?

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 13:57

ja ik weet ook niet of pijnstillers wel goed zijn..maar ik heb paar x aan de DA gevraagd of ik het niet meteen zonder pijnstillers zou proberen maar hij zei dat ik het nog een maand wel met pijnstillers moest doen, dus ja wie ben ik om dan te zeggen dat dat niet zo is ?!?!